2012-10-17, 15:04
  #13873
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Här är en riktig hockeyspelare som varit i Nordamerika och fattat att det är seger eller inget som gäller

Fast då begriper han inte att det är vad tabellen visar i slutet av serien som är intressant och då kan det visa sig att just den här poängen borta mot Tyskland är jätteviktig.
I en serie är alla poäng viktiga, till och med ett mål kan vara viktigt i slutändan av en serie.
Citera
2012-10-17, 15:09
  #13874
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Här är en riktig hockeyspelare som varit i Nordamerika och fattat att det är seger eller inget som gäller

Det är väl oförskämt idiotiskt att tycka att 0 poäng och 1 poäng är lika mycket värt? Hockeyspelare är inte kända för att kläcka ur sig smäcka analyser precis...
Citera
2012-10-17, 15:09
  #13875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Stort grattis. Det visar på grym moral att hämta upp 0-4. MEN...

Nu hoppas jag Hamren på allvar börjar spela in en defensiv som håller. Det plottras åt helvete för mycket med centrala mittfältet. Han måste låta Källström eller Svensson göra en dålig match utan att bli petade. Elm har kapacitet och Wernblom är en frejdig spelare som är rätt målfarlig men inte båda samtidigt. De är ännu inte vuxna den uppgiften.

I vart fall de två första tyska målen kommer lite lättvindigt. OK, motståndet är bra men svenskarna är många fler i straffområdet och borde skött det bättre. Jag är rädd för att hönsgården inte räcker till mot Irland och Österrike. Att det gjorde det igår är en kombination av tur, bra anfallsspel och uselt tyskt försvar.

Hamren borde övertala Mellberg till comeback. Kanske bör han spela in en ny målvakt också. Isaksson har inte varvat idioträddningar med tavlor utan varit stabil men nu tycker jag han börjar darra även om han inte kan lastas för de fem baklängesmålen mot Färöarna och Tyskland.

I bästa fall gav den här poängen en mental boost och visar att ingenting är omöjligt. I värsta fall är det en pyrrhus-poäng som döljer de djupa bristerna i vårt lag. Lite grand som när Mogren vann sitt 5-milsguld i Falun-VM 1993.

Saken är ju den att dom presterar bättre varenda landslagsmatch än Elm och Wernbloom
Citera
2012-10-17, 15:21
  #13876
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weterin
Saken är ju den att dom presterar bättre varenda landslagsmatch än Elm och Wernbloom
Elm har dock enligt mig sett bättre och bättre ut de senaste matcherna och han har gjort två viktiga mål redan i det här kvalet.

Wernbloom däremot är en mycket begränsad spelare, Källström ska vara given alla dagar i veckan...Få svenska spelare kan servera sådana passningar som han gjorde två gånger om igår.
Citera
2012-10-17, 15:22
  #13877
Bannlyst
Vilka U21 spelare tror ni förresten tar steget till A-landslaget i framtiden? Själv är jag övertygad om att Pontus Jansson och Oscar Hiljemark kommer spela i A-landslaget inom 5 år, de två är de största talangerna i U21 laget.
Citera
2012-10-17, 15:27
  #13878
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Vilka U21 spelare tror ni förresten tar steget till A-landslaget i framtiden? Själv är jag övertygad om att Pontus Jansson och Oscar Hiljemark kommer spela i A-landslaget inom 5 år, de två är de största talangerna i U21 laget.

Guidetti, Pontus, kanske Astrit, Oscar Lewicki.
Citera
2012-10-17, 15:28
  #13879
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weterin
Saken är ju den att dom presterar bättre varenda landslagsmatch än Elm och Wernbloom

Ren bullshit när det gäller Källström. Taco visar alltid att han borde vara ordinarie, men Källström är ju oftast snudd på usel.

Ta premiärmatchen mot Ukraina i somras som exempel. Varenda chans Ukraina får i första halvlek kommer som följd av att Källström gått bort sig på mitten. Elm slår två passningar som inte på något sätt är sämre än de Källström slog igår i den matchen, men eftersom det inte blev mål på dem får han skit för sin insats i den matchen, mer skit än Källström t.o.m.

Men i sak håller jag med om att det allra viktigaste är att han får in lite kontinuitet centralt i laget. Tyvärr tror jag inte det hjälper om tre av spelarna är Olsson, Granqvist och Källström. Såna klappmongon kommer ge bort segrar oavsett hur samspelta de är. Kolla igenom Tysklands mål igen och fokusera på Granqvists agerande. Du hade kunnat satt in en duktig korpenspelare där istället och han hade sett mindre vilsen ut.
Citera
2012-10-17, 15:39
  #13880
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Ren bullshit när det gäller Källström. Taco visar alltid att han borde vara ordinarie, men Källström är ju oftast snudd på usel.

Ta premiärmatchen mot Ukraina i somras som exempel. Varenda chans Ukraina får i första halvlek kommer som följd av att Källström gått bort sig på mitten. Elm slår två passningar som inte på något sätt är sämre än de Källström slog igår i den matchen, men eftersom det inte blev mål på dem får han skit för sin insats i den matchen, mer skit än Källström t.o.m.

Men i sak håller jag med om att det allra viktigaste är att han får in lite kontinuitet centralt i laget. Tyvärr tror jag inte det hjälper om tre av spelarna är Olsson, Granqvist och Källström. Såna klappmongon kommer ge bort segrar oavsett hur samspelta de är. Kolla igenom Tysklands mål igen och fokusera på Granqvists agerande. Du hade kunnat satt in en duktig korpenspelare där istället och han hade sett mindre vilsen ut.
Anders Svensson är en bra mycket mer begränsad spelare med mindre register än Källström. Anders Svensson är bra på att täcka ytor, passa till bättre medspelare och lugna ner tempot men han har inte det register som Källström har, ingen annan svensk mittfältare är kapabel att slå de smörpassningar som Källström slog mot Tyskland som gjorde att vi vände matchen. Källström låg bakom 3 av våra mål och visade på hans höga internationella register.

Det är det som skiljer en spelare som Svensson som haft en medioker utlandskarriär med en sådan som Källström som spelat utomlands i snart 10 år nu, Svenssons tid i landslaget är slut. Rasmus Elm och Kim Källström är de mittfältare man ska satsa på, Svensson kommer inte hänga med i tempet som krävs för ett VM när han lunkar omkring i Allsvenskan och börjar närma sig 40 års ålder. Hur många landslag startar med 38 åriga mittfältare i ett VM-kval egentligen?

Källström är Sverige svar på Xavi (Mycket sämre naturligtvis) och det visade han med sina otroliga passningar igår, hade vi bytt in Svensson istället för Källström igår hade vi aldrig gjort denna upphämtningen som vi gjorde eftersom Svensson är en spelartyp som Daniel Andersson var och ingen som slår perfekta mackor till sina medspelare.
Citera
2012-10-17, 15:55
  #13881
Bannlyst
Tydligen pratar zlatte lite som lagkapten i omklädningsrummet i kritiska situationer som en lagkapten ska göra?

Lämplig som lagkapten?
Citera
2012-10-17, 16:00
  #13882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
En sista sak jag måste klaga på med landslaget är även Marcus Allbäck, känns som att han har oproportionerligt mycket att säga till om på det taktiska planet och gällande laguttagningarna. Han ska väl bara vara team manager (vad det nu är) eller någon annan tramsig meningslös hockey titel. Vad har han för roll?

Kan inte så mycket om Allbäck men måste instämma. Han skulle ju typ vara kvar för att slussa in spelarna under Hamrén.
Citera
2012-10-17, 16:02
  #13883
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400000flyktingar
Tydligen pratar zlatte lite som lagkapten i omklädningsrummet i kritiska situationer som en lagkapten ska göra?

Lämplig som lagkapten?

Tycker jag absolut. Att låta käften gå i ett är inte synonymt med goda ledaregenskaper. Finns ju drösvis av spelare genom historien som har varut ypperligare ledargestalter trots att dom inte pratat så mycket. Men när dom väl gjort det, får dom samtliga i rummet att lyssna. Hellre på det viset än att tjata stup i ett, som jag inbillar mig att en spelare som Ljungberg t.ex. gjorde på sin tid.

Sen finns det ju inga direkta kaptensmaterial i landslaget på det viset längre. Mellberg och Majstorovic är ju borta. Isaksson har inte den pondusen. Kimpa ligger väl närmast till hands men uppenbarligen har han inte den plats han borde prenumerera på som innermittfältare. Du ser, det faller sig naturligt att låta Zlatan ha kaptensbindeln. Dessutom är han ju på en nivå ingen annan svensk spelare befinner sig på.
Citera
2012-10-17, 16:06
  #13884
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Anders Svensson är en bra mycket mer begränsad spelare med mindre register än Källström. Anders Svensson är bra på att täcka ytor, passa till bättre medspelare och lugna ner tempot men han har inte det register som Källström har, ingen annan svensk mittfältare är kapabel att slå de smörpassningar som Källström slog mot Tyskland som gjorde att vi vände matchen. Källström låg bakom 3 av våra mål och visade på hans höga internationella register.

Det är det som skiljer en spelare som Svensson som haft en medioker utlandskarriär med en sådan som Källström som spelat utomlands i snart 10 år nu, Svenssons tid i landslaget är slut. Rasmus Elm och Kim Källström är de mittfältare man ska satsa på, Svensson kommer inte hänga med i tempet som krävs för ett VM när han lunkar omkring i Allsvenskan och börjar närma sig 40 års ålder. Hur många landslag startar med 38 åriga mittfältare i ett VM-kval egentligen?

Källström är Sverige svar på Xavi (Mycket sämre naturligtvis) och det visade han med sina otroliga passningar igår, hade vi bytt in Svensson istället för Källström igår hade vi aldrig gjort denna upphämtningen som vi gjorde eftersom Svensson är en spelartyp som Daniel Andersson var och ingen som slår perfekta mackor till sina medspelare.

Jag som fått för mig att du hade koll.

Xavi är ungefär som Svensson en spelare som värderar rätt, Xavis styrka är inte hans djupledsbollar utan att han flyttar bollen till rätt yta vid rätt tidpunkt hundra gånger per match. Svensson har samma styrka, och han låg indirekt bakom båda målen mot Färöarna just genom den typen av passningar, bara att de passningarna inte var lika spektakulära som Källströms igår.

Att jämföra Källström med Xavi är alltså befängt, han är kanske i så fall mer lik en (fast seg och klumpig) Fabregas. Han söker hela tiden den avgörande passen och är ganska bra på det om han får tid på sig. Igår fick han tid på sig och det var dessutom naturligtvis rätt läge för hans chansspel, som blev lyckosamt. Men som sagt, Elms två passningar mot Ukraina var lika bra, ändå får han fortfarande kritik för den matchen, medan folk som du förmodligen kommer lyfta fram den här matchen som ett bevis på Kims storhet.

Ålder spelar ingen roll i ett landslag, man kan vara mogen för det när man är 18 och man kan vara slut när man är 28. Taco är fortfarande vår bäste mittfältare och bör få spela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in