Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-09, 16:01
  #157
Medlem
Milton.Millss avatar
Jag har aldrig förstått varför man ska förfasas över andras språkbruk, värna om din egen svenska istället och artikulera dig enligt regelverket och var därigenom en förebild för andra i hur man talar på ett bra sätt. Att kritisera andra för vad de säger är helt okej, men inte för hur de säger det enligt mig. Så statuera ett exempel genom att fortsätta tala som du gör men utan att klanka på andra. Förhoppningsvis kommer de vilja tala som dig om du är snäll.
Citera
2022-04-09, 16:01
  #158
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja för att vi inte var kolonisatörer likt de som pratade dessa språk.

Nähää, varför pratar man svenska i Finland då? Pucko.
Citera
2022-04-09, 16:04
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Nähää, varför pratar man svenska i Finland då? Pucko.

För att Finland var en del av Sverige i 800 år och du kan inte jämföra det med kolonisationen av andra kontinenter ditt jävla rövhål.
Sverige är ju enda orsaken att Finland ens existerar idag, annars hade de fortfarande varit en del av Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-04-09 kl. 16:06.
Citera
2022-04-09, 16:19
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fran-ministern

Jag såg detta inslaget, grabbarna är fullblodade svenskar men det låter som att dom kommer från ett annat land. Dom använder inga blatteord förutom "lallish", vilket också hade varit ganska pinsamt men ändå mer förstårligt än att ändra sitt uttal helt. Är detta ett utbrett fenomen i Stockholm och andra storstäder? Har aldrig sett något liknande där jag bor.

Hur vet du att de här två grabbarna är fullblodssvenskar?
Citera
2022-04-09, 23:06
  #161
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hur vet du att de här två grabbarna är fullblodssvenskar?

Dumt antagande av mig att blåögda Tim och Vidar Riström är svenskar
Citera
2022-04-10, 09:40
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Dumt antagande av mig att blåögda Tim och Vidar Riström är svenskar

Hittar inte namnet Ristr-m i artikeln i första inlägget. Sas namnet i videon i artikeln?
Tittade på fejjan efter namnen och hittar en av grabbarna om efternamnet stämmer - inga utländska polare.
Övriga med det efternamnet kommer från norra-norra delarna av Sverige.
Rätt efternamn?
Citera
2022-04-10, 13:37
  #163
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hittar inte namnet Ristr-m i artikeln i första inlägget. Sas namnet i videon i artikeln?
Tittade på fejjan efter namnen och hittar en av grabbarna om efternamnet stämmer - inga utländska polare.
Övriga med det efternamnet kommer från norra-norra delarna av Sverige.
Rätt efternamn?

Kolla på studentmössan.
Citera
2022-04-10, 15:20
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Kolla på studentmössan.

Jag brukar inte missa sånt men nu gjorde jag det

I det bostadsområdet har jag aldrig tidigare träffat på ungar som pratar så här.
Fast jag har inte varit i det området på 10 år så kan det ha gått så fort?
Citera
2022-07-23, 04:04
  #165
Medlem
Samhället har gjort det så att man kan inte vara stolt över sitt eget språk/land! Längre. Är man det är man automatiskt rasist. Har en polare som börjar bryta när han är full. "eyy brorsan!" så patetiskt! Förstår verkligen inte behovet. Men är väl häftigt! ZZzz.
Citera
2022-08-27, 13:50
  #166
Medlem
Det är cringe som fan.
Citera
2022-08-29, 18:07
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attenborg
Från Rinkebysvenska till Lidingö-dialekt, och allt däremellan. En anekdot:

I USA där svarta och vita levt tillsammans i många generationer, märker man att dialekten ofta signalerar vilken status man har i samhället. Dialekten hos den fattiga vita befolkningen och den fattiga svarta nere i söder låter likadan, och det är här svårt att skilja på svart och vit dialekt eftersom de båda grupperna integrerats in i varandra.

På samma sätt kan man urskilja bostadsområde och status på dialekterna här hemma i Stockholm.

Det säger sig självt att många svenskar växer upp som en minoritet idag. Föreställ er att som ung svensk umgås med endast invandrare. Detta är verklighet för många idag.
Så jag kan förstå varför vissa unga talar på detta sätt. Men visst är det löjligt och tråkigt för många svenskar att bevittna detta.

Men i USA är ju både svarta och vita nationens (ej kontinentens) ursprungsbefolkning - båda grupperna har förfäder som skapade USA och dess koloniala kulturer, så de existerar i USA på samma grunder. Fenomenet svenskar som bryter på ortenprat bör snarare liknas vid vita eller svarta amerikaner som börjar prata med indisk brytning.
Citera
2023-06-01, 21:56
  #168
Medlem
Lyckadmutations avatar
Om de är sjukt osäkra och/eller är lågbegåvade. Det kan inte finnas en enda som frivilligt vill låta som den bott i Sverige i fem år. Skulle vara väldigt intressant att forska i detta för att se vad deras genomsnittliga intelligenskvot hamnar.

Har en vän som rekryterar och anställer folk, och hon säger att hon vid intervjuer ofta får fråga unga vuxna, både blonda och blåögda och de som ser ut att vara av utländsk härkomst, hur länge de har bott i Sverige. De som då svarar att de är födda här brukar inte gå vidare utan platsen går till personen som pratar normalt. Sen det här jiddret om att många arbetsgivare skulle vara rasistiska för att man hellre väljer ngn som behärskar språket, är både oförskämt och patetiskt. Kan man inte ens behärska språket om man är född och uppvuxen här så kommer det bara leda till massor av fel och ineffektivitet på arbetsplatsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback