Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-02, 11:54
  #133
Medlem
Alla barn och ungdomar snappar upp riktningen i en social grupp (samhället) betydligt snabbare än vuxna, oftast omedvetet. Framtiden tillhör invandrarna - Svenskarna som grupp är dömda att tyna bort och dö. Ung-svennar kanske tycker att orten-dialekt låter coolare, bättre flow och signalerar självförtroende (och ren Svenska motsatsen) men den underliggande förklaringen är att underliggande maktstrukturer är i förändring.
Citera
2021-05-02, 11:59
  #134
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
Bor på Östermalm, takvåning.
Ser det framför mig. Du sitter där, uppflugen på en takbjälke på en vind. Hysteriskt babblande med dig själv på "nysvenska". Herregud människa. Väx upp.
Citera
2021-05-02, 13:04
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neosnakes
Det existerade på 90-talet, så du vet inte vad du pratar om.

Jupp.

Hobbyspagge var den tidens uttryck och klädkoden var Adidas i olika former.
Citera
2021-05-02, 13:16
  #136
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?

Ortenslang baserar ju sig inte på etnicitet din dumma jävel, utan att folket faktiskt kommer och bor i ORTEN.

Hur jävla korkad är svennebanan idag alltså.
Citera
2021-05-02, 14:25
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ung kille här, finns inget jag hatar mer.

Den här Yasin rappkulturen har förpestat det svenska språket och vår kultur. Jag kan förstå att man kanske har lite slang som ung men det är ju på riktigt som om de var från ett annat land. Massinvandringen håller på att förstöra det svenska samhället helt och hållet.

I Frankrike är nu generaler beredd att starta ett inbördeskrig för att få ordning på skutan, dock har de en ännu större muslimsk befolkning än oss, men vi kommer dit snart och frågan är vad som kommer hända här.

Helt rätt en stor del av problemet är just denna gangster rap kulturen.

Ännu värre är att dessa rappare hyllas av mainstream media. Yasin fick väl nåt form av pris av svt för några veckor sen?
Citera
2021-05-02, 14:38
  #138
Medlem
Attenborgs avatar
Från Rinkebysvenska till Lidingö-dialekt, och allt däremellan. En anekdot:

I USA där svarta och vita levt tillsammans i många generationer, märker man att dialekten ofta signalerar vilken status man har i samhället. Dialekten hos den fattiga vita befolkningen och den fattiga svarta nere i söder låter likadan, och det är här svårt att skilja på svart och vit dialekt eftersom de båda grupperna integrerats in i varandra.

På samma sätt kan man urskilja bostadsområde och status på dialekterna här hemma i Stockholm.

Det säger sig självt att många svenskar växer upp som en minoritet idag. Föreställ er att som ung svensk umgås med endast invandrare. Detta är verklighet för många idag.
Så jag kan förstå varför vissa unga talar på detta sätt. Men visst är det löjligt och tråkigt för många svenskar att bevittna detta.
Citera
2021-05-02, 14:42
  #139
Medlem
HBTKuks avatar
Redan när jag var knatte användes ord som "abo", även bland svenska ungdomar. Jag säger ofta walla och liknande uttryck/fraser på arabiska skämtsamt.

Slangen när jag var liten kom mer från hiphopen än vad jag upplever att den gör i dag. "Knas", tjejen är "katt", "shonnen/tjommen" osv.
Citera
2021-05-02, 17:13
  #140
Medlem
Tror det är en innegrej, hiphopen bidrar till det. Ses mer som tufft och fler "svenskar" lyssnar nu på hiphop
Citera
2021-05-02, 22:39
  #141
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Jag syftar inte på ortenslang generellt, utan på fenomenet med att etniska svenskar bryter och använder ortenslang. Det har ökat explosionsartat. Det gäller inte bara svenskar som bor i invandrartäta miljonprogram, det är det som är den stora skillnaden.

Lyssna på hur killarna i den här videon pratar. Det här fanns inte för 10 år sedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fran-ministern


Tjejerna verkar fina men den där killen är riktigt pinsam, vilket våp.
Citera
2021-05-03, 01:53
  #142
Medlem
Men nu backar vi bandet hur många här hsr nu använt ordet orten som är svennar bara där har ni tappat bort er använd då det svenska ordet istället. Orten, vilken jävla ort? vad är det för skitslang.
Citera
2021-05-23, 22:45
  #143
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ortenslang baserar ju sig inte på etnicitet din dumma jävel, utan att folket faktiskt kommer och bor i ORTEN.

Hur jävla korkad är svennebanan idag alltså.

Och orten är orten p.g.a. all tredjevärldsimport som bor där? Vad är din poäng?
Citera
2021-05-23, 22:50
  #144
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attenborg
Från Rinkebysvenska till Lidingö-dialekt, och allt däremellan. En anekdot:

I USA där svarta och vita levt tillsammans i många generationer, märker man att dialekten ofta signalerar vilken status man har i samhället. Dialekten hos den fattiga vita befolkningen och den fattiga svarta nere i söder låter likadan, och det är här svårt att skilja på svart och vit dialekt eftersom de båda grupperna integrerats in i varandra.

På samma sätt kan man urskilja bostadsområde och status på dialekterna här hemma i Stockholm.

Det säger sig självt att många svenskar växer upp som en minoritet idag. Föreställ er att som ung svensk umgås med endast invandrare. Detta är verklighet för många idag.
Så jag kan förstå varför vissa unga talar på detta sätt. Men visst är det löjligt och tråkigt för många svenskar att bevittna detta.

Fattiga negrer "sjunger" mer i sin satsmelodi än vita, så det går att höra skillnad, även om det inte är helt lätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback