Citat:
Ursprungligen postat av
elitiskpizza
Är det fler som märkt att alla yngre typ pratar blatte ghetto nu för tiden? Typ bruh och etc. Då pratar jag om svenska ungdomar och barn.
För mig är detta sjukt tragiskt och jag förstår inte hur dom svenska föräldrarna kan tillåta detta. Jag ser det överallt.
Jag tycker språket är viktigt som identitet och personligen tycker jag aldrig någon pratar om just språket hos svenska ungdomar tillräckligt. Det är nästan så jag tycker det är det största problemet av invandringen till och med, för när språket har blivit omvandlat då känns det ju bara som nerförsbacke med kulturen sen.
Svenskan är som alla språk i ständig utveckling och tar påverkas av omvärlden. För dig och mig kan detta te sig vulgärt, men det språk vi anser normalt och helt svenskt hade en gång samma påverkan på en äldre generation. Ett relativt färskt exempel på detta är alla låneord från Romani som idag knappast har kvar någon negativ eller "utomsvensk" klang, exempel på dessa ord är: Tjej, lattjo, nobba, ball, bast (som i år), pucko, tjalla, tuttar, bira och grej.
Du har helt enkelt blivit äldre och förfasar dig över ungdomens språkbruk. Frukta inte, det har den äldre generationen gjort i alla tider. Välkommen i klubben