2021-05-23, 23:20
Medlem
Det här är knappast någon nyhet. En bekants bror växte upp med den ena föräldern i ett getto på 80-talet och han låter som en renodlad babbe.
Citera
2021-05-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoniumPinnar
Och orten är orten p.g.a. all tredjevärldsimport som bor där? Vad är din poäng?

Nu snackar vi om ortenslang. Inte invandring.
Citera
2021-05-28, 01:30
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nu snackar vi om ortenslang. Inte invandring.

Du går i cirklar. Varför ska vi ignorera faktumet att "ortenslang" är sprungen ur invandrare som gjort dålig svenska till en kulturell och social markör? Du tror väl inte på riktigt att ett så tragiskt fenomen som "ortensvenska" kan komma från etniska svenskar?
Citera
2022-04-09, 15:16
Medlem
Det svenska språket försvinner

Är det fler som märkt att alla yngre typ pratar blatte ghetto nu för tiden? Typ bruh och etc. Då pratar jag om svenska ungdomar och barn.

För mig är detta sjukt tragiskt och jag förstår inte hur dom svenska föräldrarna kan tillåta detta. Jag ser det överallt.

Jag tycker språket är viktigt som identitet och personligen tycker jag aldrig någon pratar om just språket hos svenska ungdomar tillräckligt. Det är nästan så jag tycker det är det största problemet av invandringen till och med, för när språket har blivit omvandlat då känns det ju bara som nerförsbacke med kulturen sen.
Citera
2022-04-09, 15:34
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi i Sverige har en nationell historia och en kristen tradition.

De svenskättade föräldrarna till dessa unga är oftast ateister och röstar gärna på riksdagspartier som profilerar sig som antirasistiska och som ser nationalisn som nassism.

Internationalism, är vad som gäller om inte bli socialt utstött. Alla med Röd Värdegrund vill vara Globalister.

Då blir att tala som i Orten en Solidaritetshandling. En käftsmäll, på Högern.
Citera
2022-04-09, 15:39
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Svenska är ett litet skitspråk i världen som kommer att dö ut likt dess talare. Framtidens språk är bland annat arabiska och franska (stort i Afrika).
Citera
2022-04-09, 15:42
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
För att Svenska är ett skit språk helt enkelt, svårt att lära sig att prata ren rikssvenska, dessutom låter det som att man fortfarande bor i år 1920 när man pratar på det viset. Bott här hela mitt liv och kan inte ''vuxen svenska'' Är enklare att använda slang och byta ut många ord till engelska då det är ett lättare och bättre språk. Dagligen så måste jag byta ut ord till engelska ord, för kan genuint inte komma på vad dom heter på svenska. Men sitt du och fundera över detta gubbe, verkligen ett bra sätt att spendera tid och energi på, som vanligt då när det handlar om er äldre fossiler.
Citera
2022-04-09, 15:45
Medlem
Wij betacke eder, godemen alle samens ther i Vestergötland for eders wäluillighett, som i oss bewiste, then tijdh wij senaste ther nidre hoss eder wore, ock synnerligen tig, Seffwerin, for thet tu plegade oss så merkeligen wäll hem till tiit, både med jesteöll, stålkakur och annet gott mere, endog same jeste öll bleif vtij en skåll wördt förwendt!

Så lät det på 1500-talet.
Svenska språket förändras och utvecklas.
Senast redigerad av justanam 2022-04-09 kl. 15:48.
Citera
2022-04-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitiskpizza
Är det fler som märkt att alla yngre typ pratar blatte ghetto nu för tiden? Typ bruh och etc. Då pratar jag om svenska ungdomar och barn.

För mig är detta sjukt tragiskt och jag förstår inte hur dom svenska föräldrarna kan tillåta detta. Jag ser det överallt.

Jag tycker språket är viktigt som identitet och personligen tycker jag aldrig någon pratar om just språket hos svenska ungdomar tillräckligt. Det är nästan så jag tycker det är det största problemet av invandringen till och med, för när språket har blivit omvandlat då känns det ju bara som nerförsbacke med kulturen sen.
Språket förändras hela tiden och ord tillkommer och försvinner. Själv ser jag fler och fler svenskar som inte orkar lära sig skillnaden på de och dem och istället skriver dom, som särskriver ord som inte skall vara särskrivna (tex blatteghetto), som säger episod istället för avsnitt, karaktär istället för rollfigur och så vidare.
Citera
2022-04-09, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elitiskpizza

Svenskan är som alla språk i ständig utveckling och tar påverkas av omvärlden. För dig och mig kan detta te sig vulgärt, men det språk vi anser normalt och helt svenskt hade en gång samma påverkan på en äldre generation. Ett relativt färskt exempel på detta är alla låneord från Romani som idag knappast har kvar någon negativ eller "utomsvensk" klang, exempel på dessa ord är: Tjej, lattjo, nobba, ball, bast (som i år), pucko, tjalla, tuttar, bira och grej.

Du har helt enkelt blivit äldre och förfasar dig över ungdomens språkbruk. Frukta inte, det har den äldre generationen gjort i alla tider. Välkommen i klubben
Citera
2022-04-09, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Wij betacke eder, godemen alle samens ther i Vestergötland for eders wäluillighett, som i oss bewiste, then tijdh wij senaste ther nidre hoss eder wore, ock synnerligen tig, Seffwerin, for thet tu plegade oss så merkeligen wäll hem till tiit, både med jesteöll, stålkakur och annet gott mere, endog same jeste öll bleif vtij en skåll wördt förwendt!

Så lät det på 1500-talet.
Svenska språket förändras och utvecklas.

Aouff, det där lät vackert! Precis så ska svenska talas. Vi börjar med det igen. Vackert! Sen är ju slang på gatan en annan sak. "Kisen har har fått en snyting och fått åka tjutbuss till sjukan osv." Men gatuspråk är en sak, och formellt är en annan.
Citera
2022-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Svenska är ett litet skitspråk i världen som kommer att dö ut likt dess talare. Framtidens språk är bland annat arabiska och franska (stort i Afrika).

Ja för att vi inte var kolonisatörer likt de som pratade dessa språk.

Sen är det ju en viss skillnad på att bryta på svenska och inte prata svenska alls.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-04-09 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in