2020-04-25, 10:53
Medlem
timeistheseasons avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARvXw/har-festar-studenterna--trots-de-skarpa-orden-fran-ministern

Jag såg detta inslaget, grabbarna är fullblodade svenskar men det låter som att dom kommer från ett annat land. Dom använder inga blatteord förutom "lallish", vilket också hade varit ganska pinsamt men ändå mer förstårligt än att ändra sitt uttal helt. Är detta ett utbrett fenomen i Stockholm och andra storstäder? Har aldrig sett något liknande där jag bor.
Citera
2020-04-25, 10:54
Bannlyst
Ja så är det, tyvärr.
Citera
2020-04-25, 11:13
Medlem
Rodjas avatar
Erfarenhet här med...

En gång i kön till Balder på Liseberg förra året. Var lång
kö och vi tvingades lyssna på en helsvensk kille som
pratade svenska med babbedialekt till sin utländska
flickvän som pratade normal svenska.

Och igår! Var inne och köpte en tidning på en mack,
två utländska killar före i kön, där den ena talade
bra svenska utan förortsdialekt. Den ene svenska
bruden var på den ene killen och hade en oerhört hög
växel på sin babbeluringdialekt! Varför? Det låter idiotiskt!
Citera
2020-04-25, 11:14
Medlem
namataras avatar
Hör det tyvärr i kollektivtrafiken rätt ofta. Så har det varit i många år.

Löjligt både om det är en helsvensk eller andra generationen född i Sverige. Så länge man är född i Sverige så borde man snacka svenska utan brytning.

Kan förstå att det är någon slags tonårssnack. men de som är över 20 och pratar så, det är sååå töntigt.

Men märkligast är väl ändå unga tjejer som kallar varandra "bror" i varje mening. Det låter väldigt transexuellt. Har inget emot de med riktig könsdysfori såklart, men när ung blattetjej kallar sina tjejpolare för "bror", det låter bara så sjukt.
Hade någon kallat mej det hade jag sagt ifrån. Det är sminkade tjejer med långt hår. Små fejktransor!
Citera
2020-04-25, 11:15
Medlem
Om några år, när dom insett hur töntiga dom är så kommer dom tvätta bort blatteriet.

Min uppfattning är dock att det inte är så jävla utbrett. Det är vanligare att man anammar blatteslang än att man pratar med brytning men det är ett fenomen som även är vanligt hos oss tidiga 90-talister (från Stockholms södra delar)
Citera
2020-04-25, 11:17
Medlem
GeleZachas avatar
Ja abslout. "Orten-svenska" ¨snackas ju inte för att de kommer från ett annat land, utan det är den kulturen som de växer upp under. I Lidingö snackar ju barnen Lidingö-svenska för att de växer upp under den språkkulturen, och inte för att deras tunga utvecklas så. Det har ju gjorts undersökningar på det där med "orten-svenskan", och det har visat sig att ungarna i förorten pratar helt normal rikssvenska på dagis, och börjar snacka orten först i skolan där de hör de av de äldre barnen.
Beträffande varför det blir allt mer utbrett så är min teori att det beror på att orten-ungdomarna börjar "chilla" i stan alltmer, och det bidrar till en ny språkkultur.
Citera
2020-04-25, 11:19
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARvXw/har-festar-studenterna--trots-de-skarpa-orden-fran-ministern

Jag såg detta inslaget, grabbarna är fullblodade svenskar men det låter som att dom kommer från ett annat land. Dom använder inga blatteord förutom "lallish", vilket också hade varit ganska pinsamt men ändå mer förstårligt än att ändra sitt uttal helt. Är detta ett utbrett fenomen i Stockholm och andra storstäder? Har aldrig sett något liknande där jag bor.

"Lallishgrabben" är inte en dag över 12, och af ögonen att döma, har nog lillgrappen hinkat sprit sedan halv 6 samma morgon.
Citera
2020-04-25, 11:28
Medlem
namataras avatar
Frågade min vän (iranier, kom till Sverige vid 7) en gång om han snackade sådär när han var tonåring.
Han kollade på mej som om jag vore lite dum och sa "Nej såklart inte!"
Jag: "Varför?"
Han: "Jag ville väl inte låta som en idiot heller!"
jag: "Så du menar att alla tonåringar med rötter i andra länder som snackar så fejkar?"
Han: "Näe, kanske inte de riktigt dumma och de som typ aldrig lämnat Flempan, Husby eller Rinkeby. Men alla andra, lite mer belevade med normalintelligens fejkar såklart!"

Han talar som en riktig Stockholmare men någon enstaka gång blir det fel mellan din och ditt, min och mitt, men ingen brytning alls.
Citera
2020-04-25, 11:52
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Frågade min vän (iranier, kom till Sverige vid 7) en gång om han snackade sådär när han var tonåring.
Han kollade på mej som om jag vore lite dum och sa "Nej såklart inte!"
Jag: "Varför?"
Han: "Jag ville väl inte låta som en idiot heller!"
jag: "Så du menar att alla tonåringar med rötter i andra länder som snackar så fejkar?"
Han: "Näe, kanske inte de riktigt dumma och de som typ aldrig lämnat Flempan, Husby eller Rinkeby. Men alla andra, lite mer belevade med normalintelligens fejkar såklart!"

Han talar som en riktig Stockholmare men någon enstaka gång blir det fel mellan din och ditt, min och mitt, men ingen brytning alls.

Alltså, jag kan förstå att det blir en grej i blatteområden, det är som svarta områden i USA men inte springer medelklass-kidsen runt och pratar som om dom vore i "the hood" där? Kan ha fel.
Citera
2020-04-25, 12:33
Medlem
Mr_Sinisters avatar
I fotbollslandslaget har väl alla ungtuppar med John Guidetti i spetsen pratat rinkebysvenska under flera år.
Citera
2020-04-25, 12:48
Medlem
Triplefaces avatar
Haha jävlar, det här var illa. Betydligt värre än jag väntade mig. Trodde att det skulle vara några ord från blattesvenskan och kanske något annorlunda uttal, men det här var verkligen brytning. Dessutom fick jag känslan att de här killarna inte är från förorten utan att det är medelklass.

Inte så konstigt egentligen med tanke på att de flesta svenska ungdomar lyssnar på förortsrap nuförtiden. Det är förebilderna.
Citera
2020-04-25, 13:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Det här är intressant. Har länge undrat om förortsfolk egentligen kan prata felfri svenska, tex när dom söker jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in