Citat:
Ursprungligen postat av borstrand
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att ta fram vilka PMS-färger det är i en logga. Denna skall in på tryck nu i veckan och har dålig koll på hur man "konverterar" om RGB till PMS.
Hoppas verkligen de finns någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig med detta snarast. Hade vart toppen!
PM:a mig om du har lust att hjälpa till så kan jag isåfall skicka över bilden om det skulle gå bra.
Hälsningar
M
Det går inte att konvertera så. PMS har ju otroligt mycket fler färgmöjligheter än RGB (eller CMYK för den delen). Tänk en metallicfärg t.ex, (guld, silver, lila metallic eller whatever) de går ju inte att återge i RGB eller CMYK.
Om du inte ha någon möjlighet att få tag i orginalloggan så får du ta en PMS-skala och hitta det som ligger närmast, men var beredd på att det kan skilja sig rejält mot originalet eftersom vi pratar fulkonvertering här...
Med lite tur kan du hitta nån okonverterad PDF med logon (nån annons eller broschyr kanske), öppna den i Illustrator så kan du plocka loggan rakt av med rätt värden. Tyvärr är ju dock även många PDFer på nätet RGB-konverterade...
Om det är en stor organisation/företag eller i alla fall en välkänd logo så finns det siter där man kan hitta dom, som
www.logotypes.ru