Citat:
Ursprungligen postat av
winINC
När du arbetar med vektorgrafik så använder du inte effekter i samma anda som du gör med pixelgrafik, allt du gör i vektor gör du för hand. Du kan givetvis göra en mockup med effekter i pixelgrafik och sedan tracea den till vektorgrafik i efterhand, men inga "effekter" ska finnas på en färdig logotyp. Gör det det så kommer den inte kunna skalas ordentligt till olika media.
Sen så beror det på vad du ska göra med bilden när det kommer till att spara ut den. Ska du skicka den till ett tryckeri så föreslår jag EPS, AI, eller PDF. Ska du bara behålla bilden så är PDF eller originalformatet att föredra, jag vet inte vad PSP använder, tyvärr. Ska du använda den på en hemsida eller i en applikation så ska du spara ut den i antingen rätt storlek som en PNG eller som SVG. SVG om den ska skalas då, och PNG om den är statisk.
Tack för svar, precis, effekterna kan jag ju lägga på den skalade versionen av bilden sen i png format, så långt är jag med, men jag får inte till det med att spara i EPS, AI eller PDF i mitt program, frågan är hur man löser detta lättast då... Vector filen hade jag tänkt att använda till att skicka till tex tryckeri eller brodyr av tröjor, jackor, men framförallt till en stor företagsskylt, på kanske 1x3 meter. Finns det något program som är gratis där jag lätt och smidigt kan fixa detta, loggan består egentligen bara av 2 olika fonts, och 3 olika färger totalt.