Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-18, 22:23
  #145
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kratern har valts för att den en gång i tiden var en sjö. Rovern har landat precis där ett floddelta flöt ut i sjön.
Så det kanske var en tidigare krater, men just NU är det nåt annat? Inte som att landa mitt i en krater på månen alltså?

Bra. Som lekman har jag massa åsikter helt utan grund, men att landa på intressanta platser involverade inte platser där meteorer landad och sabbat marken
Citera
2021-02-18, 22:23
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det där är nåt jag inte förstår. Om man landar i en krater, så lär man se samma material som i en krater på månen. Jorden. Venus .. etc.

Borde man inte sikta på en plats som *inte* saboterats av rymdskrot? Primordial, som vi säger? Eller helt enkelt "ren", dvs bara materia som fanns när Mars skapades?
Valget av Jezero krateret er gjort fordi man tror det har vært vann der en gang i tiden, og Rimfax som er en georadar er et av instrumentene som skal brukes i letingen etter vann under overflaten.
Citera
2021-02-18, 22:25
  #147
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Valget av Jezero krateret er gjort fordi man tror det har vært vann der en gang i tiden, og Rimfax som er en georadar er et av instrumentene som skal brukes i letingen etter vann under overflaten.

Jag tror jag förstår .. kratern/meteoriten var FÖRE vattnet eventuellt fanns på mars. Right? För om kratern tillkom senare, så är det ju inte mars man kontrollerar - utan meteoriten.
Citera
2021-02-18, 22:26
  #148
Medlem
Har dom landat på mars nu?
Citera
2021-02-18, 22:26
  #149
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så det kanske var en tidigare krater, men just NU är det nåt annat? Inte som att landa mitt i en krater på månen alltså?

Bra. Som lekman har jag massa åsikter helt utan grund, men att landa på intressanta platser involverade inte platser där meteorer landad och sabbat marken

Precis. Det är en mycket gammal krater. Kan man hitt spår av liv någonstans är det nog på en gammal sjöbotten (eller vid polarisen).
Citera
2021-02-18, 22:28
  #150
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Valget av Jezero krateret er gjort fordi man tror det har vært vann der en gang i tiden, og Rimfax som er en georadar er et av instrumentene som skal brukes i letingen etter vann under overflaten.

Den kan se 10 meter ned under markytan såg jag.
Citera
2021-02-18, 22:30
  #151
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Precis. Det är en mycket gammal krater. Kan man hitt spår av liv någonstans är det nog på en gammal sjöbotten (eller vid polarisen).
Alltså .. JAG hade letat nånstans där det iofs kanske funnits en gammal sjöbotten, eller liknande, men definitivt INTE i botten av en meteorkrater.

Om man nu inte tror meteoren var från tiden innan 'late heavy bombardment'.

Kom ihåg att vi tror att Mars blev möjlig för liv innan jorden - mindre, den blev kallare snabbt, etc - så om den hade vatten och förutsättningar för liv så är en fet asteroid i magen inte speciellt bra.

Därav att jag hade kollat de områden som specifikt INTE är kratrar. Men så är jag en lekman utan kunskap.
Citera
2021-02-18, 22:34
  #152
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Alltså .. JAG hade letat nånstans där det iofs kanske funnits en gammal sjöbotten, eller liknande, men definitivt INTE i botten av en meteorkrater.

Om man nu inte tror meteoren var från tiden innan 'late heavy bombardment'.

Kom ihåg att vi tror att Mars blev möjlig för liv innan jorden - mindre, den blev kallare snabbt, etc - så om den hade vatten och förutsättningar för liv så är en fet asteroid i magen inte speciellt bra.

Därav att jag hade kollat de områden som specifikt INTE är kratrar. Men så är jag en lekman utan kunskap.

Kratern fanns ju redan där när det fanns flytande vatten på Mars, så meteoren kom tidigare. Förmodligen under late heavy bombardment.

Det som skiljer Mars från Jorden är att den inte har någon plattektonik och inte heller så mycket erosion, så kratrar från planetens tidiga historia finns fortfarande kvar.
Citera
2021-02-18, 22:49
  #153
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som skiljer Mars från Jorden är att den inte har någon plattektonik och inte heller så mycket erosion, så kratrar från planetens tidiga historia finns fortfarande kvar.
Nu ja. men hade mars det tidigare?

Om man vill reda ut det, så borde man kika på originalet som jag ser det, inte där stora nedslag skett. Det finns alltid ett "före" och "efter". På jorden var det efter 'late heavy ..' men på mars? Den är även den innanför jupiter, så det som drabbade jorden och månen borde drabbat mars.

Men då är frågan - hade förutsättningarna för liv redan infunnit sig? På jorden hade det inte - 3.8 miljarder år sedan hade kanske mars redan allt klart. (LHB var ca 4.3 till 3.8 miljarder år sedan om jag minns rätt). Om man ville reda ut detta borde man kanske kika på areor som inte *sedan dess* drabbats av nedslag.

Om det är som du säger, att kratrarna är äldre än så, så är det en bra plats att leta. Men om inte - så inte.
Citera
2021-02-18, 22:52
  #154
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu ja. men hade mars det tidigare?

Om man vill reda ut det, så borde man kika på originalet som jag ser det, inte där stora nedslag skett. Det finns alltid ett "före" och "efter". På jorden var det efter 'late heavy ..' men på mars? Den är även den innanför jupiter, så det som drabbade jorden och månen borde drabbat mars.

Men då är frågan - hade förutsättningarna för liv redan infunnit sig? På jorden hade det inte - 3.8 miljarder år sedan hade kanske mars redan allt klart. (LHB var ca 4.3 till 3.8 miljarder år sedan om jag minns rätt). Om man ville reda ut detta borde man kanske kika på areor som inte *sedan dess* drabbats av nedslag.

Om det är som du säger, att kratrarna är äldre än så, så är det en bra plats att leta. Men om inte - så inte.

Kratern var alltså en kratersjö, precis som Siljan. Så oavsett var liv uppstod på Mars lär det ha funnits där (och i andra sjöar), om det överhuvud taget fanns liv på Mars.
Citera
2021-02-18, 22:53
  #155
Medlem
Jordgubbes avatar
Så resan dit tog sju månader, den samlar prover, och hemresan blir om tio år - hur mycket skall den samla på hög egentligen? Och vad är drivkrafterna bakom att tre nationer armbågar sig till Mars just nu?
Citera
2021-02-18, 22:57
  #156
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och vad är drivkrafterna bakom att tre nationer armbågar sig till Mars just nu?
Handlar väl mycket om nationell prestige, som alltid

Speciellt för UAE och Kina

Indien håller väl också på och rustar upp sitt rymdprogram; man vill ses som världsledande
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback