2021-02-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så resan dit tog sju månader, den samlar prover, och hemresan blir om tio år - hur mycket skall den samla på hög egentligen? Och vad är drivkrafterna bakom att tre nationer armbågar sig till Mars just nu?
Det er samarbeid med ESA for å få prøvene tilbake.

NASA is teaming up with the European Space Agency to bring the rocks home.

The ESA will provide a relay rover to collect the rock samples from Perseverance and carefully store them in a Mars Ascent Vehicle that will launch the sample container into orbit around Mars where it will be picked up by the ESA's Earth Return Orbiter for a return to our shores.
Citera
2021-02-18, 23:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kratern var alltså en kratersjö, precis som Siljan. Så oavsett var liv uppstod på Mars lär det ha funnits där (och i andra sjöar), om det överhuvud taget fanns liv på Mars.
Nej! Man måste fråga sig om den fanns där före eller efter förutsättningar för liv fanns på mars. Och såvitt jag kan se fanns dessa runt 4 miljarder år sedan - lång tidigare än för jorden.

ÄR kratern Percy (..) landade i före den tiden?
Citera
2021-02-18, 23:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så resan dit tog sju månader, den samlar prover, och hemresan blir om tio år - hur mycket skall den samla på hög egentligen? Och vad är drivkrafterna bakom att tre nationer armbågar sig till Mars just nu?

Att flera länder flyger till Mars just nu beror på att resan dit går mycket snabbare vartannat år, när Jorden och Mars kommer närmare varandra.

Vad gäller projektet med att samla geologiska prover för att skicka hem om tio år, så är det förmodligen bortkastade pengar. Elon Musk är nog på Mars innan dess.

Vad de skulle ha haft med i stället är ett svepelektronmikroskop, eller åtminstone ett vanligt mikroskop. Förstår inte varför man inte haft med det på någon rover än. Finns det liv på Mars lär det finnas överallt, precis som på Jorden. Och även om livet dött ut borde man kunna hitta mikrofossiler.
Citera
2021-02-18, 23:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej! Man måste fråga sig om den fanns där före eller efter förutsättningar för liv fanns på mars. Och såvitt jag kan se fanns dessa runt 4 miljarder år sedan - lång tidigare än för jorden.

ÄR kratern Percy (..) landade i före den tiden?

Ja, kratern är mycket äldre än sjörna och haven på Mars. En kratersjö är en gammal krater där det långt senare samlats vatten.
Citera
2021-02-18, 23:04
Medlem
iptrixs avatar
En sak som irriterar mig -- varför tog inte en kamera på skycrane bilder under sitt jobb och laddade upp dom till MRO innan den självdog mot marken en bra bit bort från Percy?

DEN filmen hade varit nåt!
Citera
2021-02-18, 23:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
En sak som irriterar mig -- varför tog inte en kamera på skycrane bilder under sitt jobb och laddade upp dom till MRO innan den självdog mot marken en bra bit bort från Percy?

DEN filmen hade varit nåt!

Det finns bilder från inflygning och landning, men de är inte överförda än. Hastigheten för direkt överföring är mycket låg. Kanske kommer de senare i kväll.
Citera
2021-02-18, 23:09
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ja, kratern är mycket äldre än sjörna och haven på Mars. En kratersjö är en gammal krater där det långt senare samlats vatten.

Jezero sägs vara mellan 3.5 till 4 miljarder år. Det ligger inom intervallet.

"This event is known as Isidis impact, and it forever changed the rock at the base of the crater. A later, smaller meteorite impact created the Jezero Crater within the Isidis impact basin. Scientists believe that these events likely created environments friendly to life."

Så detta är inte mars origininal. Det är kraters från asteroidbältet.
Citera
2021-02-18, 23:18
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Jezero sägs vara mellan 3.5 till 4 miljarder år. Det ligger inom intervallet.

"This event is known as Isidis impact, and it forever changed the rock at the base of the crater. A later, smaller meteorite impact created the Jezero Crater within the Isidis impact basin. Scientists believe that these events likely created environments friendly to life."

Så detta är inte mars origininal. Det är kraters från asteroidbältet.

Men vad är då "orginal"? Planeter bildas ju genom att materia i rymden slås samman med varandra
Citera
2021-02-18, 23:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Men vad är då "orginal"? Planeter bildas ju genom att materia i rymden slås samman med varandra

Korrekt. Det viktiga är ju hur som helst att sjön fanns där många miljoner år efter det att kratern bildades, inte tvärtom.
Citera
2021-02-18, 23:24
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja, det är sant. Sen spenderar dom miljontals år att svalna och bli det vi ser idag, med tunga mineraler i botten och intressanta mineraler och föreningar uppepå, så att säga.

Självklart har efterkommande kometer och asteroider en påverkan. Det som inte är klart är om livet uppstod trots detta, eller tack vare detta. Om man nu utforskar mars, som kanske även låg bakom kuvet på jorden eftersom den var före tidsmässigt .. så borde man ju ha koll på om man ska studera före eller efter LHB-impacts.

Bonuslänk.
https://www.nationalgeographic.com/s...a-astrobiology
Citera
2021-02-18, 23:32
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ja, det är sant. Sen spenderar dom miljontals år att svalna och bli det vi ser idag, med tunga mineraler i botten och intressanta mineraler och föreningar uppepå, så att säga.

Självklart har efterkommande kometer och asteroider en påverkan. Det som inte är klart är om livet uppstod trots detta, eller tack vare detta. Om man nu utforskar mars, som kanske även låg bakom kuvet på jorden eftersom den var före tidsmässigt .. så borde man ju ha koll på om man ska studera före eller efter LHB-impacts.

Bonuslänk.
https://www.nationalgeographic.com/s...a-astrobiology

Men ska du utforska ett område som ligger ännu längre bak i tiden och även måste vara totalt obefläckat av någon som helst interplanetär påverkan (om det nu ens går) tror jag inte du kommer hitta mycket annat än just... i princip vad du redan hittar på andra platser dvs röd sten.

Det låter lite som om vi skulle försöka leta efter den tidigaste formen av vikingar i kinesiskt urberg med fokus på tiden då dinosaurierna fortfarande gick omkring
Citera
2021-02-18, 23:39
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det låter lite som om vi skulle försöka leta efter den tidigaste formen av vikingar i kinesiskt urberg med fokus på tiden då dinosaurierna fortfarande gick omkring
Jag inser att det kan låta så för den som inte tänker längre än jag.

Om jag kom, idag, som en interstellär forskare och skulle leta liv på jorden, hade jag börjat runt etna? Eller kring Barringer?

Bara det faktum att jag skulle föredra ytor som inte krockat med meteorer får dig förneka forskningen? Jag tror att om man inte är säker på att kratern är äldre än allt tänkbart liv, så letar man på fel ställe.

Så enkel är jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback