Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-31, 01:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dom måste landa först, och det sker nästa vår.
Tack, såg precis det.

Men vet du något om 4K-bilderna som nyligen släppts? Finns de tillgängliga någonstans ?
Citera
2020-07-31, 02:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Fan jag hade missat denna nyheten!!
Kollade reprisen precis och är imponerad, jag har för mig att jag sett att denna rovern ska ha någon form av drönare på sig stämmer det?
Curiosity är väl fortfarande i bruk eller kommer dom låta den gå i pension om nu Perseverance landar säkert på Mars?

Den kommer nog att fortsätta sitt uppdrag så länge den kan, oberoende av Perseverance. Curiosity landade när allt kommer omkring på Mars 2012, men Opportunity (som då befann sig på Mars) fortsatte sitt eget uppdrag fram till 2018.
Citera
2020-08-01, 19:55
  #27
Medlem
Hur stor är rovern?? Och storleken på raketen


Kommer man kunna följa raketen hela vägen.?? Så att det finns kamera som filmer... Hur lång fördröjning är det ifrån Mars? 15-20 min Kanske 30
__________________
Senast redigerad av Neo21 2020-08-01 kl. 19:59.
Citera
2020-08-02, 03:40
  #28
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Hur stor är rovern?? Och storleken på raketen


Kommer man kunna följa raketen hela vägen.?? Så att det finns kamera som filmer... Hur lång fördröjning är det ifrån Mars? 15-20 min Kanske 30
Jag tror den väger runt ett ton, motsvarande runt 300 kg på Mars. Där kommer den själv att flyga runt m.h.a. 8 raketmotorer och leta en plan parkeringsplats, innan raketsläden stannar i "luften" och firar ned bilen i nylonrep från 8 m höjd. Avståndet till jorden som sagt så stort att allt måste ske automatiskt. Detta efter att fallskärmen utvecklats i 2 Mach. (Atmosfären 1% så tunn som på jorden.)

Det låter som en större teknisk landvinning än månlandningarna. Synd att man aldrig kunnat testa detta på jorden, det hade varit intressant att se. Det finns ("interpolerad") video från när Curiosity släpper från fallskärmen (Den högra bildrutan. Till vänster är animation.)
https://youtu.be/tMntZ6_R78Q
Nästan som Hollywood!

I slutskedet av förberedelserna monterade man visst dit 5 kameror på raketsläden som skall visa mer av Perseverance landning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-02 kl. 04:03.
Citera
2020-08-14, 23:35
  #29
Medlem
Vet någon var farkosten befinner nu. Hade varit kul om man kunde följa...Kommer bli nervöst när den ska landa..Det är väl rätt stor chans att den inte lyckas att landa? Nekniken har förhoppningsvis blivit bättre...
Citera
2020-08-15, 11:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter som en större teknisk landvinning än månlandningarna. Synd att man aldrig kunnat testa detta på jorden, det hade varit intressant att se. Det finns ("interpolerad") video från när Curiosity släpper från fallskärmen (Den högra bildrutan. Till vänster är animation.)
https://youtu.be/tMntZ6_R78Q
Nästan som Hollywood!
Måste vara en speciell känsla att sitta där i kontrollrummet och se bilderna och veta att allt redan hänt och att man inte kan göra ett dugg mer än titta på. Så länge allt fungerar går det ju bra, men om man upptäcker något som börjar gå fel som man skulle behöva korrigera blir det jobbigt.
Citera
2020-08-15, 15:39
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Måste vara en speciell känsla att sitta där i kontrollrummet och se bilderna och veta att allt redan hänt och att man inte kan göra ett dugg mer än titta på. Så länge allt fungerar går det ju bra, men om man upptäcker något som börjar gå fel som man skulle behöva korrigera blir det jobbigt.


Ja måste vara otroligt jobbigt när dom ska landa...dom som har jobbat med projektet i många år och allt kan ta slut på några sekunder....Det är väl störst chans att något går fel när dom ska landa.......
Det är väl 14-30 min fördröjning för att nå jorden?
Citera
2020-08-23, 11:11
  #32
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanddoktorn
Tack, såg precis det.

Men vet du något om 4K-bilderna som nyligen släppts? Finns de tillgängliga någonstans ?
Skulle tro att dom finns hos Nasa's egna hemsida/arkiv.
Googlar du så borde du hitta det
Citera
2020-08-24, 14:16
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Skulle tro att dom finns hos Nasa's egna hemsida/arkiv.
Googlar du så borde du hitta det



Ladda ner NASA appen....Där kan man följa färden mm
Citera
2020-08-25, 20:03
  #34
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ladda ner NASA appen....Där kan man följa färden mm
Visste inte att dom hade en app!
Hittar men den under namnet Nasa på Play-store?
Citera
2020-08-25, 20:36
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Visste inte att dom hade en app!
Hittar men den under namnet Nasa på Play-store?


Har iphone.. Men tror att den finns i play-store... Sök NASA.
Citera
2020-08-25, 20:38
  #36
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Har iphone.. Men tror att den finns i play-store... Sök NASA.
Jag hittade den
Tack för tipset iallafall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback