• 1
  • 2
2020-04-10, 19:46
Medlem
JustZlatans avatar
Jag skulle köpa kaviar i dag och gick igenom alla tuber som fanns i butiken. Alla innehåller konserveringsmedel; kaliumsorbat och natriumbensoat. Helt sjukt!

Så jag kollade på löjromen i dom där små glasburkarna, men även dessa innehöll konserveringsmedel! Helt sjukt!

Var får man tag på kaviar som inte innehåller hälsofarliga konserveringsmedel?
Citera
2020-04-10, 19:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så jag kollade på löjromen i dom där små glasburkarna, men även dessa innehöll konserveringsmedel! Helt sjukt!
Löjrom brukar inte säljas i glasburkar. Vanligast är nog fryst i plastburk - Utan konserveringsmedel, om du inte räknar salt som sådant.

Hur det ser ut på kaviarfronten, alltså den i tub, vet jag inte.
Citera
2020-04-10, 19:56
Medlem
Rospigg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Löjrom brukar inte säljas i glasburkar. Vanligast är nog fryst i plastburk - Utan konserveringsmedel, om du inte räknar salt som sådant.

Löjrom i glasburk https://www.natmat.se/produkt/13977152-lojrom-usa
Citera
2020-04-10, 20:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Fryst löjrom, det har jag inte sett. Man kan väl göra egen kaviar utav det?
Citera
2020-04-10, 22:22
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Fryst löjrom, det har jag inte sett. Man kan väl göra egen kaviar utav det?

Har du en aning om vad löjrom kostar? En tub Kalles skulle gå på 7-800 kr.

Löjrom är en av väldigt få produkter som kan frysas och tinas flera gånger om,
utan att tappa i kvalitet.
Citera
2020-04-11, 00:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Har du en aning om vad löjrom kostar? En tub Kalles skulle gå på 7-800 kr.

Löjrom är en av väldigt få produkter som kan frysas och tinas flera gånger om,
utan att tappa i kvalitet.

Hur kan Kalles vara så billig då? Det är väl löjrom i vanlig kaviar också?
Citera
2020-04-11, 00:28
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:

Torsk.
Citera
2020-04-11, 00:30
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Rökt torskrom är det i Kalles kaviar. Löjrom skulle bli alldeles för dyrt för medelkonsumenten.
Citera
2020-04-11, 03:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
Torsk.
Sill också.
Citera
2020-04-11, 07:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sill också.
I "vanlig" tubkaviar a la Kalles? Vilken sort då?
Citera
2020-04-11, 08:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jag skulle köpa kaviar i dag och gick igenom alla tuber som fanns i butiken. Alla innehåller konserveringsmedel; kaliumsorbat och natriumbensoat. Helt sjukt!

Var får man tag på kaviar som inte innehåller hälsofarliga konserveringsmedel?

Vill du ha kaviar utan konserveringsmedel får du nog göra den själv..Dock kommer din egna kaviar bara hålla 2-3 dagar som max i kylskåp. Rom blir fort dålig och smaken förändras över en natt. Det vet alla som sysslar med fisk och rom. Så du får köpa egen rom och tillverka det du behöver för en dags behov eller max 2. Rommen smakar gammal fisk bara efter 2-3 dagar utan konserveringsmedel. ÄVEn om du tillsätter dubbelt så mycket salt som receptet tillåter. Så jag förstår inte hur du menar att man skulle kunna sälja kaviar utan konserveringsmedel ?

Leta istället efter produkter med naturliga konserveringsmedel. Det finns ju en hel del..du kan ju prova med atamon eller svavel som konserveringsmedel..båda är naturliga och det finns många fler medel som är konserverande som är naturligt förekommande i naturen som du kan tillsätta.

Ex. så har blåbär "inbygt" skydd och eget konserveringsmedel. Om industrin utvinner detta ämne och sedan tillsätter det i andra produkter så är det ju inget syntetiskt eller hur ?
Citera
2020-04-11, 10:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vill du ha kaviar utan konserveringsmedel får du nog göra den själv..Dock kommer din egna kaviar bara hålla 2-3 dagar som max i kylskåp. Rom blir fort dålig och smaken förändras över en natt. Det vet alla som sysslar med fisk och rom. Så du får köpa egen rom och tillverka det du behöver för en dags behov eller max 2. Rommen smakar gammal fisk bara efter 2-3 dagar utan konserveringsmedel. ÄVEn om du tillsätter dubbelt så mycket salt som receptet tillåter. Så jag förstår inte hur du menar att man skulle kunna sälja kaviar utan konserveringsmedel ?

Leta istället efter produkter med naturliga konserveringsmedel. Det finns ju en hel del..du kan ju prova med atamon eller svavel som konserveringsmedel..båda är naturliga och det finns många fler medel som är konserverande som är naturligt förekommande i naturen som du kan tillsätta.

Ex. så har blåbär "inbygt" skydd och eget konserveringsmedel. Om industrin utvinner detta ämne och sedan tillsätter det i andra produkter så är det ju inget syntetiskt eller hur ?

Tror du tänker på lingon. Både lingon och hjortron innehåller naturligt konserveringsmedel. Förstår inte varför tillverkarna inte tillsätter lingon i kaviar i stället. Ataom innehåller syntetiska konserveringsmedel.

Men om jag gör egen kaviar kommer jag tillsätta rårörda lingon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in