Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-09, 17:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boskapsgarden
han mäste vara en pisssvenne eller svenskmedborgare eftersom han har inte blivit utvisad .........
Tror du får jobba med din språkförståelse.
Citat:
Mannen dömdes nyligen av Göteborgs tingsrätt till sex års fängelse för människohandel, grov våldtäkt, olaga hot, ofredande och misshandel. Mannen ska även betala 270 000 kronor i skadestånd till flickan. Dessutom ska han efter avtjänat straff utvisas ut landet.
Citera
2020-04-09, 17:50
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag har läst att de bor och jobbar under slavliknande förhållanden och olika typer av övergrepp är inte ovanligt. Allt från att bli straffade för något till att bli våldtagna. Sen vart går gränsen mellan lön och "slavlön"?
Googlade 'How many slaves in the world today' och fick svaret: Estimates of the number of slaves today range from around 21 million to 46 million, depending on the method used to form the estimate and the definition of slavery being used. Det är fruktansvärt många.

Slavlön är fortfarande en lön även om den är låg och en slav är en ägodel som inte har rätt till lön. Du snackar fortfarande om en grupp kriminella och inte majoriteten.

Någon nämnde även att den brittiska polisen fritar många slavar varje år vilket stämmer. Men det är fortfarande organiserad brottslighet, främst östasiatiska brottssyndikat, istället för en legitim arbetsförmedlare.
Citera
2020-04-09, 21:41
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Googlade 'How many slaves in the world today' och fick svaret: Estimates of the number of slaves today range from around 21 million to 46 million, depending on the method used to form the estimate and the definition of slavery being used. Det är fruktansvärt många.
Och då har det gått ner ca 50% på ca 10år. Helt sjukt att folk inte förstår vad saker kostar, man kan inte sälja nya mopeder för 2000 när metallpriserna för den är på 1500, osv...
Citera
2020-04-09, 22:04
Är det inte ett multikulturellt samhälle vi vill ha?
Då får vi ju acceptera allt sådant som för oss verkar lite konstigt
Citera
2020-04-10, 00:42
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Det finns svenska män som köper sex i Thailand och kvinnor som kopulerar med ljugande afghaner, fast jag skulle inte kalla det ett svenskt fenomen. Det är avvikelser som inte är kulturellt accepterade.

Vet inte vad detta har med diskussionen att göra. Men du vet att det finns män från alla länder i hela världen som köper sex, och inte bara i Thailand? Och att Sverige är ett land på runt 9miljoner invånare? Som inte på något sätt står för fler sexköp än t.ex holländare, tyskar, britter eller fransmän som åker dit?

Etniska svenskar har nog köpt minst sex i historien av alla folkslag, och ändå får man höra att vi köper massa jävla sex i Thailand. Ett jävla gnabbande om detta hela tiden. Håll dig till ämnet och snälla häv inte ur dig mer IQ-befriade påståenden.
Citera
2020-04-10, 01:57
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Vilka länder syftar du på? Jag kan inte komma på något land där slaveri skulle vara både lagligt och vanligt förekommande. Däremot sker det precis som att många länder har både mer korruption och kriminalitet än Sverige.

Det är skillnad på att anställa ett billigt hembiträde och slaveri.

Lagligt är det inte, men i Storbritannien är det relativt "vanligt" med slavar, brukar dyka upp artiklar ganska ofta angående det.
Både mellan Irländska zigenare (asfaltsläggare) samt Indier som har slavar med mera.
Citera
2020-04-10, 04:19
Medlem
Haajibs avatar
Zigenare brukar inte ha slavar?
Citera
2020-04-10, 07:50
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Tyvärr är detta fall vi kommer få se mer av i det framtida Sverige med kvinnounderskott. Män från Sverige kommer reagera, och redan reagerat, genom att söka sig kvinnor utomlands. Problemet består i att en man söker sig inte utomlands i detta syfte som tonåring. Det gör han först när han kommit upp lite i ålder. Då har han bakom sig ett antal år av psykisk misshandel i en känslomässig köttkvarn, och mår alltför ofta inte riktigt bra.

I det goda samhället med en mer jämn demografisk könsbalans får pojkar från tidig ålder lära känna flickor under harmoniska omständigheter. Tragiska fall som detta blir då i förlängningen mer ovanliga.

Vad är det du menar här egentligen människa?
Citera
2020-04-10, 08:40
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad är det du menar här egentligen människa?

Jag har ca 10 år bakom mig som universitetslärare. Om 1 student inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att det berodde på studentens förmåga att ta till sig det jag sa. Om flera studenter inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att jag som lärare hade uttryckt mig otydligt. Vi får väl avvakta lite och se om fler här i tråden kommer med liknande synpunkter som du.
Citera
2020-04-10, 10:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Slavlön är fortfarande en lön även om den är låg och en slav är en ägodel som inte har rätt till lön. Du snackar fortfarande om en grupp kriminella och inte majoriteten.

Någon nämnde även att den brittiska polisen fritar många slavar varje år vilket stämmer. Men det är fortfarande organiserad brottslighet, främst östasiatiska brottssyndikat, istället för en legitim arbetsförmedlare.
Det framgår inte vem personen är som hållt 18åringen fången mer än att han är en utlänning som inte har problem med att ha en slav. Saker och ting fungerar ju annorlunda utomlands och utnyttja någon verkar inte vara lika främmande som det skulle för en vanligt svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Och då har det gått ner ca 50% på ca 10år. Helt sjukt att folk inte förstår vad saker kostar, man kan inte sälja nya mopeder för 2000 när metallpriserna för den är på 1500, osv...
Märkligt att det gått ner när det varit en befolkningsexplosion de senaste 10 åren och vi är nu 1 miljard fler på planeten. Men det är ju goda nyheter
Citera
2020-04-10, 10:59
Medlem
Citat:
Jag har ca 10 år bakom mig som universitetslärare. Om 1 student inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att det berodde på studentens förmåga att ta till sig det jag sa. Om flera studenter inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att jag som lärare hade uttryckt mig otydligt. Vi får väl avvakta lite och se om fler här i tråden kommer med liknande synpunkter som du.

Man förstår vad du menar, men du glömmer ord så antingen är svenska inte ditt modersmål eller så behärskar du inte språket särskilt väl. Jag kan visa exempel på vad du har missat.

Citat:
Tyvärr är detta [ett] fall [som] vi kommer [att] få se mer av i det framtida Sverige med kvinnounderskott. Män från Sverige kommer reagera, och [har] redan reagerat, genom att söka sig [till] kvinnor utomlands,

I dina två första meningar så missade du fem ord.
Citera
2020-04-10, 11:10
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Man förstår vad du menar, men du glömmer ord så antingen är svenska inte ditt modersmål eller så behärskar du inte språket särskilt väl. Jag kan visa exempel på vad du har missat.

I dina två första meningar så missade du fem ord.

Som doktorand på 1990-talet drillades jag i att skriva "effektivt", dvs så ordsnålt som möjligt utan att en van läsare av texten skulle kunna missförstå. Detta för att minska på tidsåtgången vid läsningen av texter - alla försöker göra så och alla gynnas genom mindre tidsspillan.

Så svenska språket behärskar jag nog ganska väl. Däremot tyder din respons på att det i vissa sammanhang/miljöer kan finnas andra fördelar med att vara lite mindre "effektiv". Det ska jag lägga på minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in