• 4
  • 5
2020-04-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Libyen är ett land som styrs av krigsherrar och Ghaddafi kvalificerar, enligt mig, som en sådan. Indien har, som jag redan har sagt, en annan människosyn liksom stora andra delar av världen.

Men länder som Kina och Indien har gigantiska befolkningar med dess olikheter och i vissa kretsar är det socialt accepterat. Men den utbildade medelklassen i Indien, respektive Kina, skulle aldrig acceptera slaveri utan de skulle anställa ett hembiträde som har sin roll i samhället. Dessa samhällen har ju inte präglats av en 200 år gammal folkskola och därför är hembiträden ofta analfabeter som lever i slum.

Vad har t.ex. du gemensamt med en analfabet som äter mat från sopor och inte har råd med ett mobilabonnemang? Givetvis ingenting och vad skulle en indisk ingenjör ha gemensamt med dem?

Ghaddafi är ju död sen en tid tillbaka.. Var dock betydligt bättre i Libyen på hans tid än det är nu.
Citera
2020-04-13, 00:06
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Lite halv-OT. Men har Sverige/Sossarna smygändrat någon lag för utvisning vid brott?
Varit nästan omöjligt i Sverige så som lagen varit skriven, men sista tiden har jag läst om flertalet brottslingar som faktiskt blivit utvisade som de bör bli.
Det stämmer. Sossarna har även ändrat en lag som gäller att nyanlända måste bli självförsörjande inom ett år för att få stanna hörde jag på P3 nyligen.
Citera
2020-04-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Det stämmer. Sossarna har även ändrat en lag som gäller att nyanlända måste bli självförsörjande inom ett år för att få stanna hörde jag på P3 nyligen.

Citat:
Du förlorar ditt svenska medborgarskap när du fyller 22 år om du

är född utanför Sverige
aldrig har bott här och
inte har varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige.

Du förlorar inte ditt svenska medborgarskap om detta skulle leda till att du blir statslös.

Punkt tre känner jag egentligen att man skulle kunna utvisa en hel massa på, men samhället är förmodligen så förändrat och kapitaliserat där man dessutom politiskt för linjer som innebär att människor ska stå utanför samhället att de oavsett ändå räknas som svenskar. Visste man det där när man var tjugotvå hade man förmodligen begärt medborgarskapet upphävt för inte fan har man känt någon samhörighet med det här samhället? Synd att man inte visste, och inte hade något utländskt medborgarskap heller.
Citera
2020-04-13, 01:48
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Det stämmer.
Vet du när och hur?
Citera
2020-04-13, 13:45
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ghaddafi är ju död sen en tid tillbaka.. Var dock betydligt bättre i Libyen på hans tid än det är nu.

Jag har ju inte varit där men enligt media verkar det vara så. Istället för en krigsherre, som omgav sig med slavar, har det blivit total anarki kryddat med ISIS. Egypten sägs ju också ha blivit brutalare med Al-Sisi som envåldshärskare. Jag klagar inte på att han försöker krossa det muslimska brödraskapet men korruptionen, som var anledningen till folkets missnöje, har blivit värre.

För att koppla detta till ämnet för tråden, kan man konstatera att västvärlden har svårt att förstå andra kulturer. Att störta en stark ledare, eller att bomba sönder ett land, skapar inte en västerländsk demokrati. Däremot behöver man inte gå tillbaka till tiden när CIA gav stöd åt vidriga diktaturer i både Latinamerika och Asien. Massmord i Indonesien, Marcos i Filippinerna, Pinochet och andra hemskheter var ju ingen succée. Glöm heller inte bort att det var USA som gjorde Bin Ladin mäktig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in