Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-10, 11:11
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfoholik
Källa: TT

Hur vanligt är sånt här, tror vi? Att folk traffickas till Sverige för prostitution känner man ju till, men att ta hit någon och få dem att jobba som personlig slav, både när det gäller sex och hushållssysslor, är ju något helt annat. Men eftersom de dömt en man för detta så lär det inte vara det enda fallet.

Detta var vanligare på 1800-talet men fruar finns än idag som både blir slagna, utnyttjas för sex och sover på toaletten. Jag känner en personligen, och hon verkar rätt nöjd med sin situation dessutom.
Citera
2020-04-10, 11:47
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Lagligt är det inte, men i Storbritannien är det relativt "vanligt" med slavar, brukar dyka upp artiklar ganska ofta angående det.
Både mellan Irländska zigenare (asfaltsläggare) samt Indier som har slavar med mera.

Jag har hört talas om det och i Malmö var bangladeshiska krögare inblandade i en härva med människohandel, så det sker bland dessa ostorientaliska folkgrupper. Zigenare har genom historien varit slavar åt godsägare men nu har de avancerat till kriminella nätverk som kidnappar gatubarn.

Men detta slaveri är faktiskt så vanligt som man kan tro i länder som t.ex. Indien och indokina. Däremot har de en annan människosyn där hembiträden/tjänare har slavlöner och behandlas som ett lägre stående kast. Men de har lön och blir inte rutinmässigt misshandlade.

Notera att jag syftar på vanliga familjer i både Mellanöstern och Asien. Det finns även kriminella människor i dessa delar av världen som kan göra fruktansvärda saker.
Citera
2020-04-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Zigenare brukar inte ha slavar?
Vilka tror du det är som styr dom organiserade tiggarna?
Citera
2020-04-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Slavlön är fortfarande en lön även om den är låg och en slav är en ägodel som inte har rätt till lön.
Det har genom historien inte varit ovanligt att slavar fått någon form av lön. Det kan fungera som uppmuntran eller för att döva samvetet.
Citat:
Någon nämnde även att den brittiska polisen fritar många slavar varje år vilket stämmer. Men det är fortfarande organiserad brottslighet, främst östasiatiska brottssyndikat, istället för en legitim arbetsförmedlare.
I Europa är det inte sällan utlänningar som lockas ta jobb som hushållerskor och som låses in. Man tar ifrån dem passen, hotar med att polisen kommer se dem som brottslingar om de försöker fly etc. Det är till synes helt vanliga välbärgade familjer som håller sig med slavar, även om de naturligtvis inte själva skulle kalla dem det.

Sen är ju frågan hur man skall se på straffarbete. Fångläger är en källa till gratis arbetskraft i många länder. I USA säger deras 13:e tillägg till konstitutionen explicit att slaveriet avskaffades utom just för fångar
Citera
2020-04-10, 12:19
Avstängd
Är detta ZiggeROM-relaterat - det här är det i alla fall - även om det inte skrivs rakt ut.

Vet inte hur många ZiggeROM det finns i Baltikum - men de finns i alla fall.

https://www.bbc.com/news/uk-england-derbyshire-46126150
Citera
2020-04-10, 12:23
Bannlyst
Haha otippat det inte var en "svensk"
Kanske borde börja satsa pengar på sånt här!
Citera
2020-04-10, 12:34
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det har genom historien inte varit ovanligt att slavar fått någon form av lön. Det kan fungera som uppmuntran eller för att döva samvetet.

Det stämmer säkert men de hembiträden som jag syftar på och som är vanligt förekommande i stora delar av världen har egna hushåll och familj. De pendlar helt enkelt från sina hem i slummen till de rika områdena. De som reser till Mellanöstern har ofta anlitat en arbetsförmedlare i t.ex. Manila som garanterar att både den anställda och arbetsgivare håller sina åtaganden i avtalet. Dessa arbetsförmedlare brukar även hjälpa hushållerskorna i juridiska processer mot förövare o.s.v. i Gulfländerna och även Hong Kong.

Citat:
I Europa är det inte sällan utlänningar som lockas ta jobb som hushållerskor och som låses in. Man tar ifrån dem passen, hotar med att polisen kommer se dem som brottslingar om de försöker fly etc. Det är till synes helt vanliga välbärgade familjer som håller sig med slavar, även om de naturligtvis inte själva skulle kalla dem det.

Det är ofta "etablerade" invandrarfamiljer som ägnar sig åt människohandel vilket är kriminellt och vidrigt. Tyvärr har även Sverige ett lagsystem som skyddar förövaren och straffar offret eftersom offret deporteras medan förövaren går fri. I värsta fall kan förövaren få ett par tusenlappar i böter och sedan är han fri att ta hit nya slavar. Varför inte ge förövaren ett långt fängelsestraff och skadestånd? Dessa invandrarfamiljer har ofta tillgångar som restauranger och bilar som kan utmätas.

Citat:
Sen är ju frågan hur man skall se på straffarbete. Fångläger är en källa till gratis arbetskraft i många länder. I USA säger deras 13:e tillägg till konstitutionen explicit att slaveriet avskaffades utom just för fångar

Jaha? Hur har detta överhuvudtaget något att göra med ämnet?

För övrigt tror jag inte att straffarbete hör hemma inom svensk kriminalvård. Det var även anledningen till att privata fängelser förbjöds i Texas.
Citera
2020-04-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Rumänien? Zigenare med andra ord...

Ja det är ju garanterat.
Hur svårt blir det för romen att komma tillbaks igen? Finns det ens tillstymmelse till gränskontroll mot rumänien?
Citera
2020-04-10, 18:07
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Vet inte vad detta har med diskussionen att göra. Men du vet att det finns män från alla länder i hela världen som köper sex, och inte bara i Thailand? Och att Sverige är ett land på runt 9miljoner invånare? Som inte på något sätt står för fler sexköp än t.ex holländare, tyskar, britter eller fransmän som åker dit?

Etniska svenskar har nog köpt minst sex i historien av alla folkslag, och ändå får man höra att vi köper massa jävla sex i Thailand. Ett jävla gnabbande om detta hela tiden. Håll dig till ämnet och snälla häv inte ur dig mer IQ-befriade påståenden.

Om du läser mer än första meningen i det du citerar, så står det klart och tydligt att det inte har med svensk kultur att göra. Detta kallar du för kallar för IQ-befriat, även fast du precis skrivit i princip samma sak.
Citera
2020-04-10, 19:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Jag har ca 10 år bakom mig som universitetslärare. Om 1 student inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att det berodde på studentens förmåga att ta till sig det jag sa. Om flera studenter inte förstod kursinnehåll drog jag slutsatsen att jag som lärare hade uttryckt mig otydligt. Vi får väl avvakta lite och se om fler här i tråden kommer med liknande synpunkter som du.

Okej som jag trodde. Ville mest bekräfta att du tillhörde kategorin "skylla på offret". Vidrigt människa!
Citera
2020-04-10, 20:02
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Men det är ju goda nyheter
Japp!
Citera
2020-04-10, 21:15
Medlem
Sockss avatar
Hur vanligt det är vet jag inte. Jag vet om två personer.

Den ena jobbade jag med och hon var superambitiös med att lära sig svenska, frågade och ville bli rättas om hon så fel. Men inför sin man pratade hon skitdåligt svenska så jag frågade en dag. Då så hon att det var för att hon ville kunna lämna honom för att han var så elak.
Jobbet hon hade fick hon via honom och han påpekade ofta att hon inte kunde fixa jobb själv.

Jag lärde henne om rättigheterna här och hon både skilde sig och utbildade sig.

Den andra bodde på vår gata när jag var liten, alltså typ 35-40 år sen. Hon hölls inne av sin man men han räknade inte med gatans skvallerkärring, som i detta fall gjorde nåt bra med sitt skvaller. Det ledde till att alla kvinnor på gatan gick ihop och hjälpte henne därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in