• 1
  • 2
2020-04-07, 13:50
Medlem
Dofternas avatar
Hej alla glada matvänner!

Hörrni, har börjat fundera på att skaffa mig en kockmössa för att ta matlagningen till nästa nivå. Vad ska man tänka på när det kommer till form och funktion? Själv är jag inne på en hög för ventilationens skull.
Kör ni med eller utan kockmössa? Finns det anledning att ha hårnät under kockmössan osv osv...
Här pratar vi relativt fritt om allt som är huvudsaken i köket.

Tipsa gärna om inköpsställen, vad man bör akta sig för och diverse kockmössehacks. Kanske är det någon som designat sin egen kockmössa? Finns det olika kockmössekulturer runt om i världen?
Vilken kockmössa tar du med dig till en öde köksö?

Väl mött!
Citera
2020-04-07, 13:57
Medlem
DaChiefs avatar
Ogillar kockmössor.

Men du bör satsa antingen på en hög av papper, är dock väldigt obekväm då kanterna vilar på öronen.

Eller en sån jättepluffsig som feta italienska pizzabagare har.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Hn1Da...rt.jpg_q50.jpg

Förslagsvis bör du skaffa båda, så kan du ha på dig den höga om du lagar franskt.

Dock så använder inga respektingivande kökschefer dessa mössor utan de har antagligen en välklippt frisyr.
Senast redigerad av DaChief 2020-04-07 kl. 14:00.
Citera
2020-04-07, 14:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ogillar kockmössor.

Men du bör satsa antingen på en hög av papper, är dock väldigt obekväm då kanterna vilar på öronen.

Eller en sån jättepluffsig som feta italienska pizzabagare har.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Hn1Da...rt.jpg_q50.jpg

Förslagsvis bör du skaffa båda, så kan du ha på dig den höga om du lagar franskt.

Dock så använder inga respektingivande kökschefer dessa mössor utan de har antagligen en välklippt frisyr.

Tack som fan!
Såg en kock i en tv-reklam (Tvins?) som hade en fluffig röd, den var fin. Finns de att köpa i Stockholm tro?
Citera
2020-04-07, 14:07
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tack som fan!
Såg en kock i en tv-reklam (Tvins?) som hade en fluffig röd, den var fin. Finns de att köpa i Stockholm tro?

Var en sån jag tänkte på, har sett den i en butik nånstans. Säkerligen finns den på Cordon Bleu.
Citera
2020-04-07, 14:11
Medlem
Jag tycker du ska hoppa över de där dumstrutarna i papp, men i övrigt håller jag med DaChief som verkar ha koll på läget med mössmodet. Jag tycker du ska spana in de där grabbarna i "Tårtan" för att få till det rätta stuket på din mössa. Jag tror någon av de där grabbarnas stil skulle kunna passa dig.
Senast redigerad av Kammadaj 2020-04-07 kl. 14:14.
Citera
2020-04-07, 14:19
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker du ska hoppa över de där dumstrutarna i papp, men i övrigt håller jag med DaChief som verkar ha koll på läget med mössmodet. Jag tycker du ska spana in de där grabbarna i "Tårtan" för att få till det rätta stuket på din mössa. Jag tror någon av de där grabbarnas stil skulle kunna passa dig.

Frasses satt bra. Är den i tyg eller papper tro?
Citera
2020-04-07, 14:34
Medlem
Citat:
Frasses satt bra. Är den i tyg eller papper tro?

Tyg, det var på den tiden som det skulle vara lite brandsäkert i köket, inte för att de ser ut att uppfylla hälsovårdsnämndens andra krav.
Citera
2020-04-07, 14:46
Bannlyst
Citat:

Hörrni, har börjat fundera på att skaffa mig en kockmössa för att ta matlagningen till nästa nivå. Vad ska man tänka på när det kommer till form och funktion? Själv är jag inne på en hög för ventilationens skull.
Kör ni med eller utan kockmössa? Finns det anledning att ha hårnät under kockmössan osv osv...

Tipsa gärna om inköpsställen, vad man bör akta sig för och diverse kockmössehacks. Kanske är det någon som designat sin egen kockmössa? Finns det olika kockmössekulturer runt om i världen?

Väl mött!

På jobbet använder jag gubbkeps, även om om det inte finns några krav från myndigheter att ha något på skallen.

Klassiska smulor här:

https://www.kitchenlab.se/p/zeb-kockmossa-toni-lee/

https://www.kitchenlab.se/p/kockmoss...ull-polyester/
Senast redigerad av cdec 2020-04-07 kl. 14:48.
Citera
2020-04-07, 14:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Väl mött!
Har du takhöjd till en kockmössa?
Citera
2020-04-07, 15:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
På jobbet använder jag gubbkeps, även om om det inte finns några krav från myndigheter att ha något på skallen.

Klassiska smulor här:

https://www.kitchenlab.se/p/zeb-kockmossa-toni-lee/

https://www.kitchenlab.se/p/kockmoss...ull-polyester/

Finfina grejer där. Tycker att du ska sluta med gubbkeps, visa lite respekt för yrket.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har du takhöjd till en kockmössa?

Hur lång tror du att jag är? Möjligt att den kan slå in i fläkten vid provsmakning av tex gryta, men det lär man sig nog undvika efter några pass.
Har du kockmössa när du rör ihop din svartsoppa?
Citera
2020-04-07, 15:46
Medlem
Skvistens avatar
Citat:

Väl mött!

Jag kör med Ikeas klassiska höga kockmössa, den är mkt trevlig och prisvärd
Citera
2020-04-07, 15:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Jag kör med Ikeas klassiska höga kockmössa, den är mkt trevlig och prisvärd

Vad pratar du för jävla skit egentligen? Ikea har bara kockmössor för barn.
https://www.ikea.com/se/sv/p/toppklo...-gul-10300814/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in