2020-04-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Eller folk som är genuint intresserade av det.

Ja det också, men de brukar tillhöra någon av de två typerna som jag nämnde ovan.
Man måste helt enkelt ha pengar för att överleva.
Citera
2020-04-01, 08:49
Medlem
Om man är politiskt intresserad och vill avancera i ett politiskt parti, så är väl en utbildning i statsvetenskap väldigt bra?
Citera
2020-04-01, 09:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Statsvetenskap får du inget jobb inom.
Det kan liknas med utbildningar inom filosofi, konst, teater osv.
Det är helt enkelt utbildningar som inte leder till något jobb.
Det brukar vara människor som är ekonomiskt oberoende, eller beroende av soc, som väljer dessa utbildningar.

Nej, riktigt så illa är det inte, statsvetare tillsätts ofta till tjänster som t.ex. handläggare på myndigheter och liknande. De som pluggar konst/teater har svårare att få jobb. Även om ett random handläggarjobb på ngn kommun kanske inte är ett drömjobb.
Citera
2020-05-12, 22:00
Medlem
dunkledens avatar
Med en kandidatexamen har du nog inget "säkrat" jobb, men om du pluggare vidare på masternivå så finns det en hel del jobb du kan söka, både på den offentlig och privata marknaden. Och med den här pandemin i åtanke verkar det ju som att det behövs en hel del kvalificerade statsvetare.
Citera
2020-05-12, 22:07
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneSkalle
Som rubriken säger - är det värt det? Jag är halvvägs genom första terminen på Statsvetenskapsprogrammet vid GU, som sidoämne senare hade jag tänkt mig nationalekonomi eller statistik. Men jag har läst mer om programmet nu sedan jag började och det verkar inte som att en examen i Statsvetenskap är en bra grund senare på arbetslivet? Finns det jobb att få?
Är det stor skillnad på jobbchans/lön om man skulle ta en master i statsvetenskap (med nationalekonomi/statistik som inriktning)? Ska man kanske hoppa av Statsvetenskap och bara plugga ekonomi? Jag är dock enormt intresserad av de ämnen som Statsvetenskapen handlar om (dock lite för flummigt ibland), vilket gör mig kluven i frågan.

Åh ja, finns massor med arbetsgivare

Du kan ju satsa

1. Förenta nationerna

". Europeiska unionen

3. Regeringen

4. Riksdag

5. Bli expert i någon kommun

6. organisationer

Du kanske kan bli nya Carl Bildt?

Du är nog ganska unik som satsar på statsvetenskap, nationalekonomi och statistik. Säg inte att du kan engelska o kanske franska med? Då har du ju jobben som i en handske.
Citera
2020-05-12, 22:39
Medlem
Jag ska bidra med mina tankar om det hela.

Jag tog en kandidatexamen i statsvetenskap för ett par år sedan bara och fick diplom som ”årets student” eftersom jag hade bäst betyg på hela programmet. Fick VG på kandidatuppsatsen och allt och tänkte att nu ligger dörren öppen för alla möjliga jobb.

Ett år senare hade jag sökt ett 50-tal unika jobb, totalt uppemot 100 tjänster. En stor majoritet av dessa var enklare handläggningsjobb på försäkringskassan, nämndsekreterare i både små och stora kommuner, jobb inom utbildningsadministration, domstolshandläggare osv. CV var välgjort, personliga brevet välformulerat och bra.

Resultatet? NOLL intervjuer! Eller en om man räknar med ett jobb som politisk sekreterare som jag fick intervju genom en kompis. Annars ingenting. Inte en enda intervju, rekryteringsträff, ingenting.

Min analys: Snacket om att utbildning är allt är rent skitsnack. Personlig lämplighet? Skitsnack. Det finns två saker som räknas, erfarenhet och kontakter. Utan erfarenhet är du chanslös. Jobben finns, i mängder till och med, men det räcker som sagt inte med att vara ”årets student” utan praktik eller någon form av erfarenhet är a och o.

Därför: Den som läser statsvetenskap ska försäkra sig om att den antingen har kontakter inom myndigheter sedan tidigare ELLER att utbildningen erbjuder praktik eller har extremt bra samverkan på annat sätt med offentlig sektor. Då kan utbildningen vara välinvesterad, annars är det tre fullständigt bortkastade år.
Citera
2020-05-12, 22:43
Medlem
dunkledens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Åh ja, finns massor med arbetsgivare

Du kan ju satsa

1. Förenta nationerna

". Europeiska unionen

3. Regeringen

4. Riksdag

5. Bli expert i någon kommun

6. organisationer

Du kanske kan bli nya Carl Bildt?

Du är nog ganska unik som satsar på statsvetenskap, nationalekonomi och statistik. Säg inte att du kan engelska o kanske franska med? Då har du ju jobben som i en handske.

Ah juste, i Sverige får man inte vara bildad. Bättre att sitta hemma på kammaren och försöka smälta att en inte har förmågan att varken bli polis eller ordningsväktare.

*Btw* Bildt är inte utbildad statsvetare, han är en broiler.
Senast redigerad av dunkleden 2020-05-12 kl. 22:45. Anledning: Katten gick på tangenten
Citera
2020-05-12, 23:33
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkleden
Ah juste, i Sverige får man inte vara bildad. Bättre att sitta hemma på kammaren och försöka smälta att en inte har förmågan att varken bli polis eller ordningsväktare.

*Btw* Bildt är inte utbildad statsvetare, han är en broiler.

Jag är doktor som studerar på phs och ibland hoppar in och undervisar när en lärare får förhinder. Ordningsväktare vet jag inte vad det är. Du kanske blandar ihop det med ordningsvakt?

Jag visade ts att det är sjukt stor efterfrågan på statsvetare och gav han tips på arbetsgivare som inte alla andra har tänkt. Kom på att Jan Björklund är diplomat i Italien och han har ingen statsvetarutbildning, så tänk vad en person som ts som har en så unik utbildning som statsvetare , nationalekonomi och statistik i kombinationm kan göra. Förmodligen finns det diplomatjobb i de stora länderna i väst inom räckhåll.

Satsa på FN är mitt förslag om det mot förmodan inte skulle bli så, så kan han alltid bli topptjänsteman inom förvaltningen och senare minister och diplomat. Vad har du emot det? Är du jante?
Citera
2020-05-12, 23:42
Medlem
dunkledens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Jag är doktor som studerar på phs och ibland hoppar in och undervisar när en lärare får förhinder. Ordningsväktare vet jag inte vad det är. Du kanske blandar ihop det med ordningsvakt?

Jag visade ts att det är sjukt stor efterfrågan på statsvetare och gav han tips på arbetsgivare som inte alla andra har tänkt. Kom på att Jan Björklund är diplomat i Italien och han har ingen statsvetarutbildning, så tänk vad en person som ts som har en så unik utbildning som statsvetare , nationalekonomi och statistik i kombinationm kan göra. Förmodligen finns det diplomatjobb i de stora länderna i väst inom räckhåll.

Satsa på FN är mitt förslag om det mot förmodan inte skulle bli så, så kan han alltid bli topptjänsteman inom förvaltningen och senare minister och diplomat. Vad har du emot det? Är du jante?

lol, bra försök, din ironi (sarkasm) kunde ses från den tidigare dvärgplaneten pluto
Citera
2020-05-14, 21:19
Medlem
TLOSs avatar
Kanske jag som är optimist, men känner väl att statsvetenskap är en gångbar utbildning -- det är ingen skitutbildning åtminstone. Har själv studerat grundkursen och funderar på att satsa på antingen det eller nationalekonomi som kandidat. Man får definitivt kunskaper som är relevanta för myndighetsjobb och förvaltning, men tror att man kan räkna med att få börja rätt långt ned i hierarkin -- typ kommunjobb eller dylikt. Man kan säkert få mer attraktiva jobb direkt efter utbildningen med en master. Men att ha en kandidatexamen i ett seriöst ämne överhuvudtaget är inte dåligt på arbetsmarknaden, även om man kanske inte få jobba med något som är relevant för utbildning direkt -- och som kandidat tror jag stats värderas som hyfsat bra i alla fall; särskilt om du gått på något större universitet.
Citera
2020-05-14, 23:11
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Jag ska bidra med mina tankar om det hela.

Jag tog en kandidatexamen i statsvetenskap för ett par år sedan bara och fick diplom som ”årets student” eftersom jag hade bäst betyg på hela programmet. Fick VG på kandidatuppsatsen och allt och tänkte att nu ligger dörren öppen för alla möjliga jobb.

Ett år senare hade jag sökt ett 50-tal unika jobb, totalt uppemot 100 tjänster. En stor majoritet av dessa var enklare handläggningsjobb på försäkringskassan, nämndsekreterare i både små och stora kommuner, jobb inom utbildningsadministration, domstolshandläggare osv. CV var välgjort, personliga brevet välformulerat och bra.

Resultatet? NOLL intervjuer! Eller en om man räknar med ett jobb som politisk sekreterare som jag fick intervju genom en kompis. Annars ingenting. Inte en enda intervju, rekryteringsträff, ingenting.

Min analys: Snacket om att utbildning är allt är rent skitsnack. Personlig lämplighet? Skitsnack. Det finns två saker som räknas, erfarenhet och kontakter. Utan erfarenhet är du chanslös. Jobben finns, i mängder till och med, men det räcker som sagt inte med att vara ”årets student” utan praktik eller någon form av erfarenhet är a och o.

Därför: Den som läser statsvetenskap ska försäkra sig om att den antingen har kontakter inom myndigheter sedan tidigare ELLER att utbildningen erbjuder praktik eller har extremt bra samverkan på annat sätt med offentlig sektor. Då kan utbildningen vara välinvesterad, annars är det tre fullständigt bortkastade år.

Har du ett kvalificerat jobb idag eller vad hände?
Citera
2020-05-15, 07:08
Medlem
Att plugga något som statsvetare är att göra saker och ting onödigt svårt för sig själv. Självklart går det att få jobb, men det är bra mycket svårare än med t.ex. en ekonomi eller ingenjörsexamen från ett väletablerat universitet.

Jag köper inte argumentet "läs det om du är intresserad av det". Bättre att kolla vilka utbildningar som ger bra chans till intressant jobb, och sedan välja det man finner mest intressant i den gruppen utbildningar. Har man sedan extraintresse för statsvetenskap så kan man läsa det privat eller som kurser vid sidan.

Mitt tips är att fundera på vad du helst vill göra.

Låt oss säga att drömmen är FN. Ska du då köra statsvetare och satsa allt på det? Eller finns det en alternativ utbildning som också skulle kunna leda till FN, men som har bättre alternativ om drömmen om FN inte skulle gå i uppfyllelse?

Kör hårt och satsa på dina drömmar, men se till att ha en plan B om drömmen är något som är svårt att uppnå.

Exempel (går att applicera på flera typer av utbildningar som är eftertraktade på arbetsmarknaden): Om du är analytiskt lagd så är utbildningar inom t.ex. dataanalys eftertraktat nu. Även NGOs anställer olika typer av analytiker, så det går att få in foten på det sättet. Och skiter det sig så har du ändå en kanonutbildning i bakgrunden som kan ge dig jobb precis överallt inom den privata sektorn om du är duktig. Men plugga då inte "lite statistik", utan kör en dedikerad analytiker eller ingenjörsutbildning som ger ett signalvärde att du är expert på dataanalys, och läs sedan t.ex. kurser inom statsvetenskap på sidan och signalera att du är expert på dataanalys med ett genuint intresse för politiska frågor.
Senast redigerad av Although1 2020-05-15 kl. 07:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in