• 5
  • 6
2020-09-19, 01:35
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Är utbildningen värdelös om man snittar G på kanditatprogrammet?

Vad är syftet med utbildningen? Jobb? Om det är jobb, vad i så fall vill du jobba med och vad tror du arbetsgivare frågar efter som ni lär er på programmet?
Citera
2020-09-19, 01:38
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Vad är syftet med utbildningen? Jobb? Om det är jobb, vad i så fall vill du jobba med och vad tror du arbetsgivare frågar efter som ni lär er på programmet?

Jag är 22 år gammal så vill först få ett basic handläggarjobb på t.e.x. migrationsverket och kanske jobba mig uppåt att arbeta administrativt på någon ambassad i utlandet.
Citera
2020-09-19, 04:28
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Jag är 22 år gammal så vill först få ett basic handläggarjobb på t.e.x. migrationsverket och kanske jobba mig uppåt att arbeta administrativt på någon ambassad i utlandet.

Kan du lyckas få sommarvikariat på migrationsverket? Det kan även finnas olika studentjobb tillgängliga som ger relevant arbetslivserfarenhet. Läs även juridiska kurser med din kandidat. Detta är viktigare än att satsa på betygen.
Citera
2020-09-21, 22:38
Medlem
Alla vet att folk som läser Pol Kand blir arbetslösa eller anställda på kommunen för att sortera papper. Läs endast utifrån intresse. Går absolut inte att få jobb.
Citera
2020-09-22, 01:25
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Alla vet att folk som läser Pol Kand blir arbetslösa eller anställda på kommunen för att sortera papper. Läs endast utifrån intresse. Går absolut inte att få jobb.

Vet ej vad jag ska tro på längre. Jag har gått in och sökt lite jobb i "förväg". Finns ju fan typ ingenting utan arbetslivserfarenhet sen är de typ 400+ pers som tävlar om en plats. Man har ju hört från bekanta som fått jobb direkt efter avklarad pol Kand. Men det verkar som att det är en ganska så meningslös utbildning om man vill ha ett yrke. Jag är själv intresserad av ämnet men vad annars kan man jobba med pallar fan inte ta om 3 år på universitet och läsa något annat. En mastersexamen orkar jag inte heller med
Senast redigerad av Samuel332 2020-09-22 kl. 01:38.
Citera
2020-09-22, 08:17
Medlem
Citat:
Vet ej vad jag ska tro på längre. Jag har gått in och sökt lite jobb i "förväg". Finns ju fan typ ingenting utan arbetslivserfarenhet sen är de typ 400+ pers som tävlar om en plats. Man har ju hört från bekanta som fått jobb direkt efter avklarad pol Kand. Men det verkar som att det är en ganska så meningslös utbildning om man vill ha ett yrke. Jag är själv intresserad av ämnet men vad annars kan man jobba med pallar fan inte ta om 3 år på universitet och läsa något annat. En mastersexamen orkar jag inte heller med
Finns ingen privat arbetsgivare som anställer någon med en Pol Kand examen. Är väl främst kommunen som anställer med då krävs en master. Tänk själv, statsvetenskap är inte attraktivt på arbetsmarknaden.
Citera
2020-10-08, 12:45
Medlem
Hur gick det för dig? Vad jag har hört av bekanta är det numera krav på en master för att ens få admin jobb på kommunen.
Citera
2021-05-28, 11:57
Medlem
Är det totaltkört för en om man tagit denna examen? Måste man skola om sig och hoppas på att man får något jobb efter alla år som gått?
Citera
2021-05-28, 12:27
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
Är det totaltkört för en om man tagit denna examen? Måste man skola om sig och hoppas på att man får något jobb efter alla år som gått?

Om det har gått flera år är det väl svårt oavsett examen? Man får utbilda sig vidare eller gå exempelvis juristprogrammet som ger fler möjligheter.
Citera
2021-06-02, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkunt
Låter onödigt och dumt. Statsvetenskap är en sådan kurs för de som inte klara komma in på högre utbildningar. Kursen leder till ingen stans. Du kan räkna med bortkastat tid.

På 90-talet studerade jag än sämre saker för att jag inte blev antagen till statskunskap. Heter det förresten verkligen stats-vetenskap? Nu blev det statistik istället fast på högre nivå räckte inte mattekunskaperna till.
Citera
2021-06-02, 15:10
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

ja absolut. Ambassaderna skriker efter statsvetare så du lär lätt kunna knipa e plats som ambassadör någonstans. Hur är din engelska? Kanske du kan bli ambassadör i New york!?

Sen efter några år så kan du återvända och bli utrikesminister eller ta ett toppjobb inom FN eller EU.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in