Citat:
Ursprungligen postat av
SneSkalle
Som rubriken säger - är det värt det? Jag är halvvägs genom första terminen på Statsvetenskapsprogrammet vid GU, som sidoämne senare hade jag tänkt mig nationalekonomi eller statistik. Men jag har läst mer om programmet nu sedan jag började och det verkar inte som att en examen i Statsvetenskap är en bra grund senare på arbetslivet? Finns det jobb att få?
Är det stor skillnad på jobbchans/lön om man skulle ta en master i statsvetenskap (med nationalekonomi/statistik som inriktning)? Ska man kanske hoppa av Statsvetenskap och bara plugga ekonomi? Jag är dock enormt intresserad av de ämnen som Statsvetenskapen handlar om (dock lite för flummigt ibland), vilket gör mig kluven i frågan.
Beror mkt på vilket driv du har, en vän pluggar statsvetenskap och har extrajobbat på facket, läst extra kurser i juridik (sekretessfrågor mm) samt kommer troligen att landa ett bra sommarjobb inom den offentliga förvaltningen. Tror inte att denne kommer att ha några problem att få jobb efter examen.
En annan bekant pluggade master i statsvetenskap efter sin kandidat, extrajobbade inte alls, och blev receptionist på en mottagning för psykisk ohälsa efter sin masterexamen.
Kort sagt, utbildning är vad du gör den till. Just statsvetare har rätt svårt att etablera sig på arbetsmarknaden om de inte fixar vettiga meriter vid sidan av sitt plugg, så om ambitionsnivån är den rätta kan du vara lugn.
Vill du ha en mer jobbsäker utbildning kan du ju fundera över jurist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Intelligentdesign
En bra grej annars är att kolla upp chanserna till jobb INNAN man pluggar en halv termin av något.
Men snälla, man kan väl plugga ngn termin här och där utan att gå in med blodigt allvar. Att däremot gå en hel utbildning utan att kolla upp framtida arbetsmarknad vore rätt dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Verkar ju flöda över av jobb för statsvetare, kolla på tankesmedjorna kopplade till näringslivet. Där flödar det över av statsvetare...
Du är med på att det blir lite selection bias att titta på de mest framgångsrika inom en yrkeskår och att man därmed inte kan lägga detta till grund för huruvida
alla lyckats?