2020-03-11, 20:54
Medlem
Ok, Fb, hur gör jag? Jag har vabbat för ett barn med torrhosta och feber i tre dagar och nu ska sambon avlösa mig så att jag kan återgå till kontoret med lokaltrafiken.

Barnets kompis kom hem från skidåkning i Italien för ett par veckor sedan, men jag har inte hört något om några symptom i den familjen.

Ska jag åka till jobbet? Jag har inga symptom.
Citera
2020-03-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Ok, Fb, hur gör jag? Jag har vabbat för ett barn med torrhosta och feber i tre dagar och nu ska sambon avlösa mig så att jag kan återgå till kontoret med lokaltrafiken.

Barnets kompis kom hem från skidåkning i Italien för ett par veckor sedan, men jag har inte hört något om några symptom i den familjen.

Jag hänger inte riktigt med, är det ditt barn du vabbat för? Var kommer barnets kompis in i bilden? Har kompisen varit hemma hos barnet du vabbat för, har barnet varit hemma hos kompisen? Har du varit hos kompisen?
Citera
2020-03-11, 21:01
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:

Det beror ju på vad du jobbar med. Prata med din arbetsgivare som får avgöra risken.

(om du inte trollar)
Citera
2020-03-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag vill inte skrämma dig för mycket, men de flesta som blir allvarligt sjuka mår också bra i början. Var beredd att åka till akuten, det kan bli väldigt mycket värre för er väldigt fort.
Till akuten ska man inte åka. Man ringer istället sjukvården
Citera
2020-03-11, 21:03
Medlem
Citat:
Jag hänger inte riktigt med, är det ditt barn du vabbat för? Var kommer barnets kompis in i bilden? Har kompisen varit hemma hos barnet du vabbat för, har barnet varit hemma hos kompisen? Har du varit hos kompisen?

Barnet har umgåtts med kompisen, som har en direkt koppling till Norditalien. Därefter har mitt barn blivit sjukt av okänd anledning.
Citera
2020-03-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Till akuten ska man inte åka. Man ringer istället sjukvården

Hade jag vara nära att dö i lunginflammation hade jag inte väntat i telefonkö...
Citera
2020-03-11, 21:05
Medlem
Citat:
Barnet har umgåtts med kompisen, som har en direkt koppling till Norditalien. Därefter har mitt barn blivit sjukt av okänd anledning.

Jag hade inte fungerat, jag hade jobbet för att få barnet testat. Överdriv barnets feber och sjukdomstillstånd så ökar chansen.

Om du kan jobba hemmifrån, gör det, kan du inte det, prata med din chef och förklara läget.
Citera
2020-03-11, 21:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Haft en lättare lunginflammation i 7-10 dagar. Känner mig ändå inte helt säker på om jag haft corona eller inte? Finns det någon med konstaterad corona som kan hosta lite på en trasa och skicka den på posten till mig? Vill så gärna testa hur det känns innan den här tramssjukdomen försvinner för alltid, precis som svinis och h1h1.

Citera
2020-03-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Det beror ju på vad du jobbar med. Prata med din arbetsgivare som får avgöra risken.

(om du inte trollar)

Jag jobbar på ett rätt stort kontor. Och, ja, jag ska nog höra med chefen även om det känns lite fånigt just nu. Barnets feber håller t.o.m. på att gå ner.
Citera
2020-03-11, 21:09
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Av det jag läst så slutar jag tro på att området i sig själv spelar jätte stor roll, verkar vara på flygplatser eller i flyg flesta smittas, orimligt att skidåkare ute i alperna har jättemycket utbyte med varandra, enda kontaktpunkten på flyget in och ut man är exponerad, samma flyg som åker europa runt på en dag utan att städas mer än airwick.

Alla som har haft närstående som nyligt varit ute med flyg utanför landet bör vara vaksamma

Självklart sprids smittan i folksamlingar, men risken ökar såklart i drabbade regioner. Om flygplatser visar sig vara primära smittoplatser får vi ännu mer hoppas på att Amsterdam inte är ett riskområde, då Schiphol är en av Europas största flygplatser med ca 5 miljoner passagerare varje månad.

Varje individ måste ta ansvar, både gällande att inte sprida smittor och att generellt bibehålla ett fungerande samhälle. Egoism och panik smittar, så vi måste agera resonligt om vi vill ha varuleveranser, elförsörjning etc. medan vi sitter och kurar i lägenheterna. De som håller igång samhällsfunktionerna är också bara människor - som inte hjälps av att någon köpt upp all tvål och Alvedon i hela stan i ren panik.
Citera
2020-03-11, 21:14
Medlem
Citat:
Hade jag vara nära att dö i lunginflammation hade jag inte väntat i telefonkö...
Då ringer man 112
Citera
2020-03-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Då ringer man 112

Jo självklart, men jag tvivlar på att de gör något, ärligt talat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in