2020-03-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Helt naturlig inställning, som jag tror att du delar med de allra flesta människor.

Så varför är det inte fler som mig då, som tar detta på mer allvar? Visst du anser att jag är extrem, men är det inte konstigare att ha inställningen "ett virus, jaha, dör jag så dör jag, sånt som händer", som i princip hela landet verkar ha. Är inte det helt sjukt?
Citera
2020-03-10, 01:13
Medlem
Antingen har Kina lyckats väldigt bra med sina karantäner eller så har de slutat testa/rapportera nya fall, ca 40 st nya/dag senaste tre dagarna få anses vara helt fantastiskt resultat med tanke på hur många smittade det är.
Citera
2020-03-10, 01:52
Medlem
knark4evers avatar
Ni som fick Corona, hur började symptomen? Fick ni feber direkt eller började det smyga med hosta osv? Har haft lite irriterande torrhosta i någon dag eller så nämligen (ej rökare).

Sen en grej till: Märker att många klagar över att de inte får testa sig. Kan det vara så att kanske sjukvården blivit så illa tilltygad av politiskt vanstyre att det helt enkelt saknas kapacitet och kompetens att testa alla?
Citera
2020-03-10, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark4ever
Ni som fick Corona, hur började symptomen? Fick ni feber direkt eller började det smyga med hosta osv? Har haft lite irriterande torrhosta i någon dag eller så nämligen (ej rökare).

Sen en grej till: Märker att många klagar över att de inte får testa sig. Kan det vara så att kanske sjukvården blivit så illa tilltygad av politiskt vanstyre att det helt enkelt saknas kapacitet och kompetens att testa alla?
Det er mulig. I tillegg mangler det beskyttelsesutstyr og test-utstyr (i alle fall i Norge).
Citat:
"– Den ene hovedleverandøren, Roche, har vært bekymret for fremtidige leveranser. Nå har de forsikret oss om at de gjør det de kan, og at det er test-utstyr på vei til Norge nå. Jeg var mer bekymret før møtet enn etter møtet, sier Høie."

"– Vi har økt produksjonen av utstyr som kan diagnostisere Covid-19. Vi mener nå at vi kan levere i tråd med økt etterspørsel, sier Malarek.

Selskapet produserer test-utstyret i Tyskland, Sveits og USA, og er dermed ikke rammet av at leveranser av industrivarer fra Kina har vært nær ved å stoppe opp."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmaXm/stor-mangel-paa-smittevernutstyr-ber-norsk-industri-troe-til

Citat:
Janusfabrikken AS får nå en rekke henvendelser om munnbind og ansiktsmasker, både fra firma og privatpersoner, i inn- og utland. Via mediene er det nå kjent at Janusfabrikken har svart på en konkret oppfordring fra helseminister Bent Høie til norsk industri, om å bidra til å produsere klær, masker og utstyr som kan beskytte helsepersonell mot smitte (3. mars, lenke under). Janusfabrikken har sagt at at vi kan produsere ansiktsmasker for flergangsbruk, hvis det kan hjelpe og dersom det gir tilstrekkelig beskyttelse. Vi har laget noen prototyper som er sendt til testing i et internasjonalt anerkjent test-institutt. Før vi får godkjenning fra dette test-instituttet, kan vi ikke produsere munnbind eller ansiktsmasker som gir korrekt beskyttelse av helsepersonell. Ytterligere informasjon blir gitt så snart vi har noe å fortelle.
https://janus.no/main.aspx

Citat:
Helsedirektør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet innrømmer at Norge på sikt ikke har nok utstyr til smittevern.
Apotekene er tomme for munnbind og sykehus landet rundt sparer nå på smittevernsutstyr og rasjonerer med bruken av corona-tester.
https://www.vg.no/nyheter/i/WbAjwd/corona-viruset-slik-rammes-helse-norge
Senast redigerad av POlROT 2020-03-10 kl. 04:14.
Citera
2020-03-10, 05:12
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Lilla julafton? Tror du vi tycker det är kul? Tror du det är kul att inte kunna sova, inte kunna jobba, inte kunna göra något ordentligt? Att tappa all glädje, att tappa allt hopp om framtiden. Att gå och vänta på att smittas och kanske dö? Vad för uppmärksamhet pratar du om? Ingen "hypokondriker" som du kallar oss so oroar oss, gillar detta. Det här är det värsta jag varit med om i mitt liv.

Du har verkligen inte fattat hur allvarligt och farligt detta virus är.

Vi har ca 260 just nu, i morgon har vi över 300. Det kommer bara fortsätta och fortsätta och tiotusentals är snart smittade. Det går inte att stoppa. Vi kommer snart isolera hela städer och allt kommer gå totalt åt helvete med både ekonomi och så klart folks hälsa.

Det finns inget hopp, inget positivt i sikte. När tusentals svenskar dött kommer du kanske fundera på "lite feber pallar ni väl med". Föreställ dig själv att långsamt dö av lunginflammation.

Att detta är det värsta du varit med om i hela ditt liv förklarar varför du beter dig hysteriskt.

Citat:
. Det finns cirka 25 personer jag älskar, jag skulle hellre döda resterade 7,5 miljarder än dessa 25 om jag tvingades välja.
Du tänker inte klart överhuvudtaget.
Senast redigerad av scoremax 2020-03-10 kl. 05:17.
Citera
2020-03-10, 09:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
Det har börjat gå massa influensa på jobbet. Jag fick influensan ca 10 dagar sen. Ingen feber för någon av oss men hosta och slem. Låter väldigt torrt över hela kontorslandskapet. Förra veckan var hela ungens dagis hostiga.

Mer än vanligt sjuka nu. Hade ingen feber så bör vara vanlig influensa.

Det jag har känt är:
Yrsel
Trötthet
Kallsvettas
Hosta
Nysningar
Svårare än vanligt att andas

Hade nog gärna gjort ett test men har inte varit i någon riskzon.

Två kontor i samma kvarter har fått stänga ner flera våningar för att de har hittat folk som är smittade.

Enda trösten är att om det är den som går så pass mycket är den ganska mild fast sprider sig snabbt.
Får man inte feber är det knappast vare sig influensa eller Corona. Känner igen symptomen du beskriver, har nyss haft den förkylningen och är inte riktigt bra ännu. Men inte tror jag det är Corona.
Citera
2020-03-10, 11:23
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Får man inte feber är det knappast vare sig influensa eller Corona. Känner igen symptomen du beskriver, har nyss haft den förkylningen och är inte riktigt bra ännu. Men inte tror jag det är Corona.

Kan man inte vara smittad och ha exempelvis lätt hosta utan feber alltså?

En del ska ju ha väldigt milda symptom?
Citera
2020-03-10, 12:01
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Rapporter pratar om flera vågor, när folk trott dom var frisk igen kom nästa ännu värre vågen (omsmittning förmodar jag)

Så forts förbereda er på mer problem. Folk dör en bra bit in på resan.

Du verkar få rätt... Jag och en till i familjen har fått svårt att ta fulla andetag igen. Satan vilket skit detta verkar vara.
Citera
2020-03-10, 12:56
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Kan man inte vara smittad och ha exempelvis lätt hosta utan feber alltså?

En del ska ju ha väldigt milda symptom?
Man kan få det, det var 16% av fallen som inte hade feber. Nu har jag själv lite problem med luftvägarna men är helt säker på att det är pollenallergi dom dragit igång
Citera
2020-03-10, 13:25
Medlem
persson90s avatar
Bor utomlands i Europa och deltog på en konferens med deltagare från hela världen förra veckan. Fick feber och lätt förkylning i mitten av förra veckan som fortfarande sitter i. Har börjat torrhosta och har ont i halsen. Tänker dock inte gå till doktorn förrän det börjar kännas värre än en vanlig förkylning. Istället har jag barrikaderat mig hemma. själv-karantän så att säga. Hoppas det blir bra så
Citera
2020-03-10, 13:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Du verkar få rätt... Jag och en till i familjen har fått svårt att ta fulla andetag igen. Satan vilket skit detta verkar vara.

Beklagar för det :/ Största risken är att lungorna klubbar igen vad jag läst och komplikationer av syreunderskott. Syrgas brukar de ta till för att hjälpa folk på sjukhus i ett mellan-svårt stadium innan de behöver sättas på andningsmaskiner. Ingen aning om de finns för hemmabruk, men dykbutik tänker jag på spontant.. förmodligen bättre söka sig till sjukvård och få syre där, de har bättre sätt mäta nivån i blodet.. huvudet är inte lita på i såna sammanhang. just syreunderskottet gör att folk kollavippar på gatorna som vi sett i folks filmer från nätet, så undvik nån större fysiska aktivitet med kort andning.

bit ihop o lycka till
Citera
2020-03-10, 14:25
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Beklagar för det :/ Största risken är att lungorna klubbar igen vad jag läst och komplikationer av syreunderskott. Syrgas brukar de ta till för att hjälpa folk på sjukhus i ett mellan-svårt stadium innan de behöver sättas på andningsmaskiner. Ingen aning om de finns för hemmabruk, men dykbutik tänker jag på spontant.. förmodligen bättre söka sig till sjukvård och få syre där, de har bättre sätt mäta nivån i blodet.. huvudet är inte lita på i såna sammanhang. just syreunderskottet gör att folk kollavippar på gatorna som vi sett i folks filmer från nätet, så undvik nån större fysiska aktivitet med kort andning.

bit ihop o lycka till

Tack.
Ja minsta lilla ansträngning resulterar i panikflåsande. Ungarna älskar det då jag inte orka jaga runt efter dom...
Kommer avvakta sjukvården tills det verkligen behövs så man inte belastar i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in