2020-03-09, 22:36
Medlem
Nu tror jag ju kanske inte att jag har Corona...men såklart att man blir sjuk nu, jag har inte vart sjuk på minst två år.

Hur var det med förkylningssymptom? Det står att milda f.symptom kan vara Corona.

Började känna mig ovanligt tung i huvudet i eftermiddags med världens huvudvärk. Sen har jag nyst kanske 6 gånger efter det. Nu täppt i näsan. 37,6 i temp. Brukar ligga under 37. Har inte vart ute bland folk så mkt. Vart och handlat kanske 2 ggr i veckan. Men inte åkt tunnelbana eller buss. Träffar inte mkt folk i jobbet.

Bor i centrala Stockholm.
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-09 kl. 22:40.
Citera
2020-03-09, 22:37
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Det tar ett tag innan folk börjar att dö...

Kolla bara på italien
463 döda, 724 "recovered"
463/1187=0,39=39% 39% dödlighet. Dessutom så kan man få permanenta skador även om man klarat sig från döden.

Sen sägs det att det finns två olika typer, den som härjar i europa och den som härjar i kina. Den i europa har tydligen betydligt högre dödlighet.

Spanien, typ 50% dödlighet
Frankrike, typ 71% dödlighet
USA, typ 59% dödlidhet

Men ju fler dödsfall som sker, så blir också dödligheten lägre. Men jag tror den är bra mycket högre än 3.5%
Dina beräkningar är rejält fel.
Citat publicerat två timmar sedan "Total number of deaths in locked down Italy hits 463 with confirmed cases surpassing 9,000.

by Kate Mayberry ,
09 Mar 2020 20:57 GMT"

463/9000=0.0514 dvs 5% och då är det troligare att siffran smittade i verkligheten är 18000 vilket ger samma statistiska dödlighet som who nu går ut med...dvs runt 2,5%

Utav dessa 2,5% kan man sedan se fördelningen:
10-19år: 0,2%
20-29år: 0,2%
30-39år: 0,2%
40-49år: 0,4%
50-59år: 1,3%
60-69år: 3,6%
70-79år: 8,0%
80- år: 14,8%

källor:

http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9
a9b-fea8db1a8f51

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av hejsan07 2020-03-09 kl. 22:43.
Citera
2020-03-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Dina beräkningar är rejält fel.
Citat publicerat två timmar sedan "Total number of deaths in locked down Italy hits 463 with confirmed cases surpassing 9,000.

by Kate Mayberry ,
09 Mar 2020 20:57 GMT"

463/9000=0.0514 dvs 5% och då är det troligare att siffran smittade i verkligheten är 18000 vilket ger samma statistiska dödlighet som who nu går ut med...dvs runt 2,5%

Utav dessa 2,5% kan man sedan se fördelningen:
10-19år: 0,2%
20-29år: 0,2%
30-39år: 0,2%
40-49år: 0,4%
50-59år: 1,3%
60-69år: 3,6%
70-79år: 8,0%
80- år: 14,8%
källa:

Nej det är rätt. Detta är antalet "avklarade fall" eller confirmed cases. Alltså alla fall där personen antingen dött eller är frisk.

Total recovered; alltså antal tillfrisknade
Och antal döda
Citera
2020-03-09, 23:14
Medlem
Det har börjat gå massa influensa på jobbet. Jag fick influensan ca 10 dagar sen. Ingen feber för någon av oss men hosta och slem. Låter väldigt torrt över hela kontorslandskapet. Förra veckan var hela ungens dagis hostiga.

Mer än vanligt sjuka nu. Hade ingen feber så bör vara vanlig influensa.

Det jag har känt är:
Yrsel
Trötthet
Kallsvettas
Hosta
Nysningar
Svårare än vanligt att andas

Hade nog gärna gjort ett test men har inte varit i någon riskzon.

Två kontor i samma kvarter har fått stänga ner flera våningar för att de har hittat folk som är smittade.

Enda trösten är att om det är den som går så pass mycket är den ganska mild fast sprider sig snabbt.
Citera
2020-03-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Det här viruset måste innebära lilla julafton för alla hypokondriker som längtar efter uppmärksamhet. Jösses, det finns 261 smittade i skrivande stund, ingen död. Lite feber pallar ni väl med?

Lilla julafton? Tror du vi tycker det är kul? Tror du det är kul att inte kunna sova, inte kunna jobba, inte kunna göra något ordentligt? Att tappa all glädje, att tappa allt hopp om framtiden. Att gå och vänta på att smittas och kanske dö? Vad för uppmärksamhet pratar du om? Ingen "hypokondriker" som du kallar oss so oroar oss, gillar detta. Det här är det värsta jag varit med om i mitt liv.

Du har verkligen inte fattat hur allvarligt och farligt detta virus är.

Vi har ca 260 just nu, i morgon har vi över 300. Det kommer bara fortsätta och fortsätta och tiotusentals är snart smittade. Det går inte att stoppa. Vi kommer snart isolera hela städer och allt kommer gå totalt åt helvete med både ekonomi och så klart folks hälsa.

Det finns inget hopp, inget positivt i sikte. När tusentals svenskar dött kommer du kanske fundera på "lite feber pallar ni väl med". Föreställ dig själv att långsamt dö av lunginflammation.
Citera
2020-03-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Lilla julafton? Tror du vi tycker det är kul? Tror du det är kul att inte kunna sova, inte kunna jobba, inte kunna göra något ordentligt? Att tappa all glädje, att tappa allt hopp om framtiden. Att gå och vänta på att smittas och kanske dö? Vad för uppmärksamhet pratar du om? Ingen "hypokondriker" som du kallar oss so oroar oss, gillar detta. Det här är det värsta jag varit med om i mitt liv.

Vi har ca 260 just nu, i morgon har vi över 300. Det kommer bara fortsätta och fortsätta och tiotusentals är snart smittade. Det går inte att stoppa. Vi kommer snart isolera hela städer och allt kommer gå totalt åt helvete med både ekonomi och så klart folks hälsa.

Det finns inget hopp, inget positivt i sikte. När tusentals svenskar dött kommer du kanske fundera på "lite feber pallar ni väl med". Föreställ dig själv att långsamt dö av lunginflammation.
KBT över internet är inte särskilt dyrt och har visat mycket lovande resultat mot just hälsoångest. Ett tips i all välmening.
Citera
2020-03-10, 00:01
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

+1

Finns sjukt många (ursäkta uttrycket) som äter cytostatikum för autoimmuna sjukdomar unga som som gamla, som har reumatism, psoriasis, chrons sjukdom, ulcerös kolit, sarkoidos osv. för att inte tala om personer med astma, kol, cancer och immunbristsjukdomar. Det är rätt många personer i Sverige som kan hålla sig för skratt.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-03-10 kl. 00:05.
Citera
2020-03-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jura-novit-curia
KBT över internet är inte särskilt dyrt och har visat mycket lovande resultat mot just hälsoångest. Ett tips i all välmening.

Jag har provat allt genom åren, ingenting hjälper.

Dock ser jag inte det som ett problem, utan det gör mig till en överlevare. Jag är den som kollar saker i tid och inte tar några risker. Har en kompis som hade diarre hur länge som helst, typ två år (eller i alla fall väldigt lös) och han sa typ "äh det är nog ingen fara, jag orkar inte gå till läkarn". Jag hade gått dag 3 typ. Gissa vem av oss som har störst chans att överleva om det varit något farligt?

Hade fler tänkt som mig hade ingen varit sjuk i detta virus.
Citera
2020-03-10, 00:13
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:

Är det någon väsentlig skillnad mellan dig och mig? Jag bor i en storstad, kanske har jag till och med större risk att smittas än majoriteten i det här landet. Men skriver jag affekterade inlägg på Flashback för det? Nä, du har drabbats av okontrollerade katastroftankar. Antalet rapporterade fall har knappt ökat i Sverige under dagen.

Pandemier har dessutom en djupare mening, större än några tillfälliga människoliv. Det är naturen som försöker utjämna vetenskapens framsteg. Vi lyckas att hålla oss levande onaturligt länge, därför drabbas den åldrande delen av befolkningen också mest. Om bara några decennier skulle större delen av den europeiska befolkningen hasa sig fram med rollator och kryckor.

Vidare överutnyttjar vi som bekant de planetära resurserna. Kanske är det här den sista möjligheten för planetens och människans överlevnad. Jag vill såklart själv inte dö en plågsam död, men jag säger ändå: Låt coronaviruset ha sin naturliga gång. Se det som ett svedjebruk. Det kommer något gott ur askan.
Citera
2020-03-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Är det någon väsentlig skillnad mellan dig och mig? Jag bor i en storstad, kanske har jag till och med större risk att smittas än majoriteten i det här landet. Men skriver jag affekterade inlägg på Flashback för det? Nä, du har drabbats av okontrollerade katastroftankar. Antalet rapporterade fall har knappt ökat i Sverige under dagen.

Pandemier har dessutom en djupare mening, större än några tillfälliga människoliv. Det är naturen som försöker utjämna vetenskapens framsteg. Vi lyckas att hålla oss levande onaturligt länge, därför drabbas den åldrande delen av befolkningen också mest. Om bara några decennier skulle större delen av den europeiska befolkningen hasa sig fram med rollator och kryckor.

Vidare överutnyttjar vi som bekant de planetära resurserna. Kanske är det här den sista möjligheten för planetens och människans överlevnad. Jag vill såklart själv inte dö en plågsam död, men jag säger ändå: Låt coronaviruset ha sin naturliga gång. Se det som ett svedjebruk. Det kommer något gott ur askan.

Har ett annat tankesätt. Jag bryr mig om planeten eller mänskligheten, men inte mycket i jämförelse med hur jag bryr mig om mig själv, min familj och mina vänner. Det finns cirka 25 personer jag älskar, jag skulle hellre döda resterade 7,5 miljarder än dessa 25 om jag tvingades välja. De är allt som spelar roll, därför kan jag inte se argument som "bäst i längden för mänskligheten". Hoppas såklart aldrig behöva ta detta orealistiska beslut, men allt som spelar roll för mig är mig själv om mina närstående. Därav paniken.

Och ja, självklart har jag okontrollerade tankar, vi har ett dödligt okontrollerat virus. Detta är första gången jag på riktigt är rädd att dö. Jag lever ett försiktigt liv, coronaviruset är det hittills mest troliga som kan döda mig, då jag inte har någon cancer eller andra sjukdomar i släkten. Har verkligen vunnit genlotteriet, men smittsamma sjukdomar, de är såklart ett hot.
Citera
2020-03-10, 00:27
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
+1

Finns sjukt många (ursäkta uttrycket) som äter cytostatikum för autoimmuna sjukdomar unga som som gamla, som har reumatism, psoriasis, chrons sjukdom, ulcerös kolit, sarkoidos osv. för att inte tala om personer med astma, kol, cancer och immunbristsjukdomar. Det är rätt många personer i Sverige som kan hålla sig för skratt.

Det är jättesympatiskt att medicinmännen lyckas hålla liv i människor med sjukdomar. Det visar vilken briljant intelligens som bor i människan. Precis som andra djur vill vi leva, expandera, tränga undan andra livsformer.

Men det funkar inte längre. På grund av vår idiotiska konsumtion smälter glaciärisarna och våra hav svämmar över. Vi börjar få plast i våran avföring, antibiotika förgiftar våra vattendrag, snart finns det ingen frisk fisk haven. Coronaviruset må ha ett apokalyptiskt drag över sig, men den riskerar bara att decimera människosläktet. Det hela rör sig om en obetydlig parantes i historien, i jämförelse med vad som händer i övrigt.
Citera
2020-03-10, 00:34
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Har ett annat tankesätt. Jag bryr mig om planeten eller mänskligheten, men inte mycket i jämförelse med hur jag bryr mig om mig själv, min familj och mina vänner. Det finns cirka 25 personer jag älskar, jag skulle hellre döda resterade 7,5 miljarder än dessa 25 om jag tvingades välja. De är allt som spelar roll, därför kan jag inte se argument som "bäst i längden för mänskligheten". Hoppas såklart aldrig behöva ta detta orealistiska beslut, men allt som spelar roll för mig är mig själv om mina närstående. Därav paniken.

Och ja, självklart har jag okontrollerade tankar, vi har ett dödligt okontrollerat virus. Detta är första gången jag på riktigt är rädd att dö. Jag lever ett försiktigt liv, coronaviruset är det hittills mest troliga som kan döda mig, då jag inte har någon cancer eller andra sjukdomar i släkten. Har verkligen vunnit genlotteriet, men smittsamma sjukdomar, de är såklart ett hot.

Helt naturlig inställning, som jag tror att du delar med de allra flesta människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in