2020-03-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Hiv kan man väl inte bli frisk ifrån?

Ja herpes är sant, men är inte det undantaget som bekräftar regeln? Kan inte komma på någon annan virussjukdom som beter sig så.

Man blir ju inte inte "frisk" från herpes heller.
Citera
2020-03-07, 21:32
Medlem
Jag tror inte folk kommer att orka oroa sig för detta i längden. Det är för diffust. Jag kände mig lite krasslig i veckan. Orkar jag oroa mig för det? Svar nej.
Citera
2020-03-07, 21:54
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Lär gå som grov misshandel så några hårdare straff vet jag inte.
Nej.

Anstiftan till mord är det.
Citera
2020-03-07, 22:36
Medlem
Wheeler88s avatar
Borde jag ringa 1177, Har fått en influensa är säkert har haft 39 graders feber första dagen dämpade det med paracetamol, hade 38.5 hela dagen, har haft 38.5 nu i 3 dagar på febernedsättande. Skakar som ett asplöv till och från , ont i halsen och har så mycket slem i halsen att jag andas tyngre. Blir liksom andfådd av att gå upp för en trappa (är vältränad). Borde jag höra av mig?
Citera
2020-03-07, 22:38
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykosSebbe
Vadå kört? är du inte 90 år gammal är det bara en stark förkylning.

då hade jag corona för en månad sen =)
Citera
2020-03-07, 22:48
Medlem
-rascal-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Jag har bekräftad corona men vårdas i hemmet. Har fått föreläsning om smittskyddslagen. Har inga problem och det känns som jag har en vanlig förkylning med lite feber. Dock är jag mer orolig för personer runt mig som jag kan ha smittat, mest troligt så är där någon som är smittad.
Trist, men se det från den ljusa sidan för när du tillfrisknar och blir utsläppt så kan du åka på en alpsemester, eller annan fritt vald ort eller aktivitet, nästan gratis för alla andra lär ha bokat av resor och hotell. Krya på dig!
Citera
2020-03-07, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Komiskt att bli uppläxad, "inbilla dig inget annat", av en som inte läst och reflekterat vad jag säger. Jag tänker inte ägna dig mer tid här, men som du ljuger, "väl sent att skylla på borgarna", vill jag till alla läsare och tänkande erinra om sjukvårdens katastrofala situation i Stockholm, tack var borgerligt styre, mandatperiod efter mandatperiod. Socialdemokraterna är dåliga, borgarna är en katastrof.
Då missförstod jag. Tänkte på sjukvårdssatsning genom regeringen, inte den genom regionen i Stockholm. Beklagar missförståndet! Jag borde tänkt till lite extra. Vi lämnar oavsett den diskussionen då det inte håller till topic.
Citera
2020-03-07, 23:08
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
tjena tror att jag dragit på mig denna åkomma. var och käkade fyra små rätter hos den lokala kinesen igår, och blivit lite småfebrig och hostig. känner också ett alldeles omättligt sug att besöka jordens alla flygplatser, tänkte mig en vända till Heathrow och sen JFK. Vad tror ni, kan jag vara infekterad av coronaviruset?

Haha jag fick mig ettt gott skratt så här dax 😂
Citera
2020-03-07, 23:26
Medlem
2442245335352s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Borde jag ringa 1177, Har fått en influensa är säkert har haft 39 graders feber första dagen dämpade det med paracetamol, hade 38.5 hela dagen, har haft 38.5 nu i 3 dagar på febernedsättande. Skakar som ett asplöv till och från , ont i halsen och har så mycket slem i halsen att jag andas tyngre. Blir liksom andfådd av att gå upp för en trappa (är vältränad). Borde jag höra av mig?

Du ska inte äta febernedsättande när du är sjuk (det gör bara att det tar längre tid för dig att bli frisk igen).
Citera
2020-03-07, 23:56
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Höra av dig kan du väl göra, om du kommer fram eftersom var och varannan hypokondriker ringer dit.

Bor du i en stad där det bekräftats fall av Covid-19 till och börja med? Har du varit utomlands?

Det går många olika förkylningsvirus i omlopp den här tiden på året. Säsongsinfluensan är i blom just nu. Halsfluss lika så. Skulle säga att det är mycket troligare att du drabbats av något annat än Covid-19.
Citera
2020-03-08, 00:46
Medlem
folk får väl skylla sig själva om man åker till länder där det spridit sig
Citera
2020-03-08, 00:46
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Kompisens dotter nekas göra coronatestet. De hävdar att det förmodligen inte är coronaviruset. Inte för att jag förstår hur de kan avögra det per telefon genom att prata med den smittades förälder. Men i alla fall. Hennes klasskompis visade också symptom och hade varit i italien nyligen. Trots det får varken dottern eller klasskompisen göra coronatest. Hon tog oavsett ett halsprov och de kunde konstatera att det var ett virus, men vet givetvis inte vilket.

Förstår ju att sjukvården blir nedringda med folk som hävdar de har corona när det i själva verket är influensa och måste avvärja tokstollarna. Men det riskerar leda till att smittan sprider sig ännu mer då de sjuka inte hålls i karantän,

Är det fler som upplever liknande problem? Dvs sjukvårdens tafatthet och handlingsförlamning.
Testresurserna är begränsade och därför måste man vara selektiv med vilka man testar. Corona har visserligen en hel del symtom gemensamt med förkylningar och influensa, men inte alla. Eller nåja, det är inte riktigt så enkelt, men men.

T.ex. är rinnig näsa ovanligt vid corona (det kan förekomma, men det vanliga är att man inte har snuva) medan torrhosta är vanligt. Så, om de i telefon får veta att personen har rinnig näsa kan de troligen anta att det inte är corona. Kan de veta? Nej, men med begränsade testresurser kan det vara en rimlig avvägning, särskilt tillsammans med en del annan information.

Jag är själv lite psykad. Har haft ont i halsen några dagar och känt mig hängig, väntat på den rinnande näsan men inte fan har den kommit. Men jag har ingen hosta heller (alla får inte det, ifs) och har nog inte ens haft feber. Så coronatankarna kommer ju, men jag har inte försökt bli testad, det vore larvigt. Risken att det är corona jag har är minimal.

Citat:
Ursprungligen postat av 2442245335352
Du ska inte äta febernedsättande när du är sjuk (det gör bara att det tar längre tid för dig att bli frisk igen).
I teorin ja. I praktiken har det visat sig att det inte är någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in