Citat:
Ursprungligen postat av
fluffhaj
Kompisens dotter nekas göra coronatestet. De hävdar att det förmodligen inte är coronaviruset. Inte för att jag förstår hur de kan avögra det per telefon genom att prata med den smittades förälder. Men i alla fall. Hennes klasskompis visade också symptom och hade varit i italien nyligen. Trots det får varken dottern eller klasskompisen göra coronatest. Hon tog oavsett ett halsprov och de kunde konstatera att det var ett virus, men vet givetvis inte vilket.
Förstår ju att sjukvården blir nedringda med folk som hävdar de har corona när det i själva verket är influensa och måste avvärja tokstollarna. Men det riskerar leda till att smittan sprider sig ännu mer då de sjuka inte hålls i karantän,
Är det fler som upplever liknande problem? Dvs sjukvårdens tafatthet och handlingsförlamning.
Testresurserna är begränsade och därför måste man vara selektiv med vilka man testar. Corona har visserligen en hel del symtom gemensamt med förkylningar och influensa, men inte alla. Eller nåja, det är inte riktigt så enkelt, men men.
T.ex. är rinnig näsa ovanligt vid corona (det kan förekomma, men det vanliga är att man inte har snuva) medan torrhosta är vanligt. Så, om de i telefon får veta att personen har rinnig näsa kan de troligen anta att det inte är corona. Kan de veta? Nej, men med begränsade testresurser kan det vara en rimlig avvägning, särskilt tillsammans med en del annan information.
Jag är själv lite psykad. Har haft ont i halsen några dagar och känt mig hängig, väntat på den rinnande näsan men inte fan har den kommit. Men jag har ingen hosta heller (alla får inte det, ifs) och har nog inte ens haft feber. Så coronatankarna kommer ju, men jag har inte försökt bli testad, det vore larvigt. Risken att det är corona jag har är minimal.
Citat:
Ursprungligen postat av
2442245335352
Du ska inte äta febernedsättande när du är sjuk (det gör bara att det tar längre tid för dig att bli frisk igen).
I teorin ja. I praktiken har det visat sig att det inte är någon skillnad.