2020-06-08, 18:31
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen
Kan vara som du säger. Men borde de inte fråga vidare vem denne dubbelgångare är och varför GW fastnat för just honom? Tror nog mer som andra här att de blivit uppmanade att hålla tyst om CA för att inte blåsa KP på konfekten. Därför alla yrar om Sydafrika och SE. Ser det som en positiv indikation att ingen (utom GW) nämner honom som ett alternativ.

Det ska ju säljas så mycket böcker som möjligt i förväg om SE och Sydafrika. Det finns inga nya CA-böcker att pressa på medier om.

Skönt att ha GW som en vettig person i detta.
Citera
2020-06-08, 18:42
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det är som du säger så kan inte CA vara Grandmannen eftersom Mårten Palme uppger att mannen vid det nedsläckta skyltfönstret väntade med att gå först efter de passerat honom.

Då är frågan vem är Grandmannen.

Det måste väl rimligtvis vara CP som är den s k Grandmannen. Finns inget som säger att den personen måste vara inblandad i mordet. Att CP rörde sig kring Grand i väntan på att lyset skulle tändas hos SC förefaller högst troligt.

När jag ändå är i tråden: vem är denna LZJ och på vilka grunder spekuleras det kring hans inblandning? Är det bara vilda chansningar eller finns det något konkret att luta sig emot?
Citera
2020-06-08, 19:09
Medlem
vinbras avatar
Jag grunnar på vad det är för "mild" teknisk bevisning PU kan tänkas sitta på mot CA om vi nu tänker oss att det var han som gjorde det. Förutom ammunitionen har jag haft svårt att komma på något.

Detta kanske redan har avhandlats men kan CA:s kläder/skor vara ett till alternativ? Jag tänker att man kan ha gjort något fynd på något klädesplagg eller sko som hittades efter självmordet. Något som visserligen inte binder honom hundraprocentigt men ändå är av intresse. I så fall vad? Blodrester?
Senast redigerad av vinbra 2020-06-08 kl. 19:11.
Citera
2020-06-08, 19:13
Medlem
Soterns avatar
Christer Andersson beskrivs som en ensling utan vänner, men han var ju medlem i en skytteklubb. Där måste han ju ändå haft kamrater?
Citera
2020-06-08, 19:15
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Jag grunnar på vad det är för "mild" teknisk bevisning PU kan tänkas sitta på mot CA om vi nu tänker oss att det var han som gjorde det. Förutom ammunitionen har jag haft svårt att komma på något.

Detta kanske redan har avhandlats men kan CA:s kläder/skor vara ett till alternativ? Jag tänker att man kan ha gjort något fynd på något klädesplagg eller sko som hittades efter självmordet. Något som visserligen inte binder honom hundraprocentigt men ändå är av intresse. I så fall vad? Blodrester?

Kanske krutstänk på kläderna som matchar med revolverns?
Citera
2020-06-08, 19:17
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kanske krutstänk på kläderna som matchar med revolverns?

Ja krutstänk låter som en bra idé.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-08 kl. 19:23.
Citera
2020-06-08, 19:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Christer Andersson beskrivs som en ensling utan vänner, men han var ju medlem i en skytteklubb. Där måste han ju ändå haft kamrater?

kamrater? ja. vänner? tveksamt
Att han mött andra i sin lidelse för vapen är nog helt klart, men att han skulle släppa någon in privat är nog mindre troligt. Möjligt han haft ngn vän men skulle han ha sagt ngt så borde det väl kommit fram för längesedan
Citera
2020-06-08, 19:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra

Så sent som 95/96 ska han ju fortf. ha haft på sig samma mörka rock, mörka gökboetmössa och samma stålbågade glasögon som vid tiden för mordet, detta enligt RRVs rapport från 1996 om "XX" vilket är CA.
Citera
2020-06-08, 19:41
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Så sent som 95/96 ska han ju fortf. ha haft på sig samma mörka rock, mörka gökboetmössa och samma stålbågade glasögon som vid tiden för mordet, detta enligt RRVs rapport från 1996 om "XX" vilket är CA.

Ja det är intressant. Som att han ville bära omkring på det han gjort - låter jäkligt sturskt. Vore spännande om dessa plagg återfunnits och fynd kunnat göras.
Citera
2020-06-08, 19:50
Medlem
Soterns avatar
Finns det någon bok som tar upp CA? Det finns ju böcker om nästan alla andra misstänkta. Skulle vara intressant att läsa lite personalia om honom. Vad var han för gök? Hade han någon kontakt med suspekta organisationer? Var han straffad?
Citera
2020-06-08, 20:14
Medlem
vinbras avatar
NEWSFLASH

Kan revolvern ha grävts upp vid sommarstugan? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7b6r9/aftonbladet-erfar-att-regeringen-informerats-de-har-mordvapnet

Den den lär väl vara i rätt dåligt skick med tanke på lågt satta ribban av Melander/KP inför presskonferensen.

Men i tillräckligt bra skick för att finna att CA sannolikt var mördaren, om man sammanför detta med en stark indiciekedja.

Jag vågade ju inte tro att de hade det troliga vapnet - så jäkla lättad att jag hade fel. Även glad för GW:s skull som krävt ett mordvapen för att kunna köpa den som pekas ut. Och tecknen tyder ju på att GW tror att CA är mördaren.
Senast redigerad av vinbra 2020-06-08 kl. 20:30.
Citera
2020-06-08, 20:24
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Finns det någon bok som tar upp CA? Det finns ju böcker om nästan alla andra misstänkta. Skulle vara intressant att läsa lite personalia om honom. Vad var han för gök? Hade han någon kontakt med suspekta organisationer? Var han straffad?

Den danske författaren Paul Smiths "Palmes mördare?" och föregångaren "Mordet på Olof Palme".
http://palmemordet.eu/palmemordet/bogen-palmes-morder/
http://palmemordet.eu/

Edit: CA var straffad för djurmisshandel tror jag benämningen var. Olaga hot ogillades.
Senast redigerad av CompleteControl 2020-06-08 kl. 20:26. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in