2020-06-08, 12:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Då vore det väl ett diskret pipbyte med neddragna persienner att föredra framför att hålla på att öva roddarmuskeln med stålborstar och stålull?

Edit: Tack för infon!

Förvisso, men det kanske tar längre tid att beställa en ny pipa än att "förstöra" den gamla, plus att om man nu byter pipa så måste man ändå göra något av den gamla som fortfarande har samma "spårbild" som tidigare.
Citera
2020-06-08, 12:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Förvisso, men det kanske tar längre tid att beställa en ny pipa än att "förstöra" den gamla, plus att om man nu byter pipa så måste man ändå göra något av den gamla som fortfarande har samma "spårbild" som tidigare.

Om LZJ kunde ta in vapen "Det aldrig var tal om att söka licens på" och Skandiamannens "bevisade" vapensmugglingar från USA (Mycket skakiga men gyllene källor) på 80-talet så vore det väl ingen omöjlighet om man gömde vapnet tills man kom över pipan utomlands och bytte den?

En hydraulpress, stark syra, skärbrännare eller en bandslip låter som teknik som fanns redan på 80-talet och korsar man detta med fiktiva resor till Finland som refereras till av Claes Hedberg så kommer jag personligen ihåg att det fanns möjlighet att komma rimligt nära relingen på Finlandsfärjorna redan på 80-talet. För de med mindre fantasi än mig går stålborstar också bra om motivationen bara var den "rätta".

Som tur var vet vi att CA inte hade pass vid tiden för mordet, så vi måste inte ens kolla förekomsten av persienner i de bostäder han bott i.

Edit offttopic: Idag skulle vi tvingas lägga till plasmaskärare eller bara försöka skicka pipan till mamma med Post Nord så är den borta för evigt.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-08 kl. 13:03.
Citera
2020-06-08, 12:58
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Att för evigt gömma ett vapen känns spontant som den enklaste uppgiften vid ett statsministermord. Jag har svårt att hitta plånboken till och med när jag är ensam hemma, och då gör jag allt för att undvika det.
Citera
2020-06-08, 13:07
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Om LZJ kunde ta in vapen "Det aldrig var tal om att söka licens på" och Skandiamannens "bevisade" vapensmugglingar från USA (Mycket skakiga men gyllene källor) på 80-talet så vore det väl ingen omöjlighet om man gömde vapnet tills man kom över pipan utomlands och bytte den?

En hydraulpress, stark syra, skärbrännare eller en bandslip låter som teknik som fanns redan på 80-talet och korsar man detta med fiktiva resor till Finland som refereras till av Claes Hedberg så kommer jag personligen ihåg att det fanns möjlighet att komma rimligt nära relingen på Finlandsfärjorna redan på 80-talet. För de med mindre fantasi än mig går stålborstar också bra om motivationen bara var den "rätta".

Som tur var vet vi att CA inte hade pass vid tiden för mordet, så vi måste inte ens kolla förekomsten av persienner i de bostäder han bott i.

Edit offttopic: Idag skulle vi tvingas lägga till plasmaskärare eller bara försöka skicka pipan till mamma med Post Nord så är den borta för evigt.

Men vad är det nu du har fått för dig? Skulle SE ha smugglat in vapen från USA?
Citera
2020-06-08, 13:10
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att för evigt gömma ett vapen känns spontant som den enklaste uppgiften vid ett statsministermord. Jag har svårt att hitta plånboken till och med när jag är ensam hemma, och då gör jag allt för att undvika det.

Nu skriver jag inte taffliga, osannolika real crime-deckare i "bridgeklassen" men att förstöra pipan vore väl vara prio ett för en förslagen mördare innan hen låter vapnet "försvinna för evigt"?

Mycket tyder på att CA inte heller var författare av dylika böcker till vår stora glädje.

Att vapnet skulle behållas är ju något som FBI hävdar är fullt möjligt i DR. Tror man som jag att LZJ hjälpte CA att gömma vapnet finns också ett intressant avsnitt om "fetischer" i hans bok "Magins värld" från 1978.
Citera
2020-06-08, 13:12
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men vad är det nu du har fått för dig? Skulle SE ha smugglat in vapen från USA?

Off topic: Läs TPs skabrösa bok om "Den osannolika mördaren" och svara i relevant tråd, så svarar jag dig i den tråden sen!

Här är Topic CA!
Citera
2020-06-08, 13:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Tusentals vapen som fanns i smugglade. I ett område där mängder av människor hatade Palme.

Att någon skulle gå och skjuta Palme med SITT EGET licensierade vapen låter som något. Polisen hade gripit på stört.
Nej allt talar emot CA som gärningsman, det har inte ens gått att knyta honom till brottsplatsen.
Citera
2020-06-08, 13:32
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Tusentals vapen som fanns i smugglade. I ett område där mängder av människor hatade Palme.

Att någon skulle gå och skjuta Palme med SITT EGET licensierade vapen låter som något. Polisen hade gripit på stört.
Nej allt talar emot CA som gärningsman, det har inte ens gått att knyta honom till brottsplatsen.

Du borde verkligen läsa DR innan du bara kastar dig in i alla olika trådar och exponerar din totala okunnighet med dåligt pålästa inlägg!

FBI säger enligt DR att det är mest troligt att den typ av mördare CA tillhör skjuter med sitt eget vapen och behåller det efter mordet som en fetisch.

Läs på DR nu innan du skriver något mer här i tråden, då du bara riskerar att göra bort dig ännu mer inför onsdag!

Allt pekar mot CA.
Citera
2020-06-08, 14:02
Medlem
Och åter igen har det gjorts interjuver på TV4 om de mest misstänka och hetaste tipsen... och återigen som de senaste dagarna är det SE och Sydafrika och även CP nämns.

Märkligt att de bara kör samma tugg i alla diskussioner. Den de intervjuar Ritva Rönnberg verkar inte heller direkt tycka något talar för de misstänka som nämns. Så varför göra reportage om dem bara ens isf, igen Vad är nytt i denna interjuv tycker de själva liksom, mot de senaste dagarna av reportage.

Tycker ju att som journalist borde man vara öppen för fler "heta" spår genom åren. Tycker ju CAs vapen ändå är såpass intressant att de borde ha tagits upp.

Tycker det bara visar på mer att det är nertystat kring honom av en anledning.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13162059?utm_medium=social&utm_source=facebook.com &utm_campaign=nyhetsmorgon&utm_content=08-nymo-palme
Citera
2020-06-08, 14:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredjeTeorin
Min teori bygger på att CA gick i förväg från Grand till Dekorima efter det att paret Palme indikerat att de tänkte promenera söderut. Jag har skrivit att CA gick på den västra sidan av Sveavägen, men östra sidan kanske är ännu enklare. CA hade ju extremt god lokalkännedom i dessa kvarter vilket märktes då han försvann spårlöst.

Om det är som du säger så kan inte CA vara Grandmannen eftersom Mårten Palme uppger att mannen vid det nedsläckta skyltfönstret väntade med att gå först efter de passerat honom.

Då är frågan vem är Grandmannen.

Och då måste Christer ha stått i krokarna där med, eftersom Mårten i förhör säger att mannen var den enda på hela gatan som fanns där på rimligt avstånd från paret och Mårten när de språkade om hemfärden.

Och hur visste Christer att de skulle snedda mot Sari om han gått före på östra sidan och de startade promenaden på den västra?
Senast redigerad av kato85 2020-06-08 kl. 14:20.
Citera
2020-06-08, 14:23
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Och åter igen har det gjorts interjuver på TV4 om de mest misstänka och hetaste tipsen... och återigen som de senaste dagarna är det SE och Sydafrika och även CP nämns.

Märkligt att de bara kör samma tugg i alla diskussioner. Den de intervjuar Ritva Rönnberg verkar inte heller direkt tycka något talar för de misstänka som nämns. Så varför göra reportage om dem bara ens isf, igen Vad är nytt i denna interjuv tycker de själva liksom, mot de senaste dagarna av reportage.

Tycker ju att som journalist borde man vara öppen för fler "heta" spår genom åren. Tycker ju CAs vapen ändå är såpass intressant att de borde ha tagits upp.

Tycker det bara visar på mer att det är nertystat kring honom av en anledning.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13162059?utm_medium=social&utm_source=facebook.com &utm_campaign=nyhetsmorgon&utm_content=08-nymo-palme

PS för i sin bok ett resonemang att pressen i Sverige bara driver "Cirkus Palme" för att sälja lösnummer. Han menar att en person det knappt går att gräva fram någon information om inte är intressant för att sälja klick och lösnummer och ratas av media.

Han är lite klädsamt bitter i sin bok som publicerades 2012 att en DN-reporter var jätteintresserad innan PS förklarade att CA inte kände någon i SÄPO eller Polisen och sen blev det dödstyst i svensk press.

Svenska journalister kan väl inte läsa danska får vi gissa.

Att IBA i GRK och "Hemliga tvåan" i DR egentligen hänger ut honom som enda kandidat stöds i PS bok där UÅ säger i en intervju att "Vi har GH(CA) och ingenting, ingenting, ingenting och möjligtvis någon på femte plats."

För er som inte läst GRK kan man ju kontemplera inför onsdag varför "GH" eller CA är den enda som föräras med eget kapitel i en statlig rapport.

Palmemordet var helt löst 1996 efter att DR som analyserar GMP skrevs.

Varför krångla till det när guldmedaljen delas ut på onsdag?

Vi är ett CA-vapen ifrån att osäkra vår Champange" i denna tråd.

Edit: "Hör jag ordet "Christer Andersson" så osäkrar jag min Champagne!"

Plopp! ("Det lät som barns lek med Champis! Men jag kan inte bedöma promillehalten bara på ljudet!")

Edit 2: Att media, eller annan aktör, till och med lyckats lägga munkavel på den "Glappkäftade, vita valrossen i porslinsbutiken" med haltande gång och professorskäpp, måste tyda på att något flyger vår väg här i tråden om CAs roll som GM inför onsdag....
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-08 kl. 14:36.
Citera
2020-06-08, 15:46
Medlem
vinbras avatar
Citat:
PS för i sin bok ett resonemang att pressen i Sverige bara driver "Cirkus Palme" för att sälja lösnummer. Han menar att en person det knappt går att gräva fram någon information om inte är intressant för att sälja klick och lösnummer och ratas av media.

Du kan ha rätt och jag tycker att det i så fall är en jättemärklig inställning av svenska pressen. Jag vill veta allt om den mystiske enstöringen Christer Andersson och förhoppningsvis öppnas dörren på onsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in