2020-06-08, 04:15
Medlem
kato85s avatar
Kan inte sova, bra att denna gåta snart får ett slut..
Efter jag nyss läste GMP och RRVs rapport där det stod att Christer(XX) med åren blivit grubblande, inåtvänd och lider av paranoia, så har jag funderat på hans liv sett med Christers egna ögon:
1986 fram till 1994 måste ha varit en triumf, Polisen verkar inte göra något väsen av sig, och han ser utredarna bokstavligen famla i mörkret med alla sina olika teorier.
När CP blir dömd i Tingsrätten så kanske CA för en stund tror att han för alltid ska gå fri, men så kommer frikännandet från hovrätten.
Han förkovrar sig i utredningen och läser böcker skrivna av palmeintresserade, han vet ju svaret på alla hypotetiska frågor som ställs i böckerna, och kan gott skratta åt dem.
Så kommer då telefonsamtalet i Januari 1994 och Christers värsta farhågor blir verklighet, han skulle trots allt inte komma undan, Polisen är honom nu hack i hälarna och vill veta mer om vapnet.
Christer drar en rövare om försäljningen som funkar för tillfället, men han förstår såklart att utredarna inte kommer att nöja sig med det svaret.
Tiden efter förhöret blir sakta men säkert ett helvete för Christer, han tror att hans bostad och telefon är avlyssnad, han kanske till och med slutar använda telefonen helt, och TVn blir enda sociala kontakten. När han tar pendeln till city för att gå på konditoriet så tittar han sig konstant runt för att se ifall någon passagerare spanar på honom. Han sitter på konditoriet med ryggen mot väggen och börjar sakta ångra sin gärning, det var ju inte såhär han hade tänkt sig att det skulle bli, en konstant oroskänsla att när som helst åka dit för mord.
Fler förhör kommer, och med dem paranoian, han börjar mer och mer inse att han är misstänkt nummer en, ständigt i deras sikte. Palmegruppen har ju resurser, de kan säkert ha flera spanare som jobbar i skift och sitter och trycker utanför hemmet dygnet runt.
Han säljer stugan och flyttar till stan, men det blir inte bättre. Kanske den där stirrande grannen i lägenheten över gatan är en spanare, eller vad med han i lägenheten ovan, kanske de har sådan där lyssnarutrustning som man placerar på golvet. Tillslut slutar Christer gå på konditoriet, kanske han slutar gå utanför lägenheten helt. Han inser att det inte kommer ta slut, han är ju trots allt mördaren, han kan inte gå ut i media och klaga, det skulle bara ge mer sökarljus på honom. (kanske han tom. är medveten om att det faktiskt bodde en kommissarie i samma trappuppgång, som var instruerad att hålla ett öga?)
Tillslut måste paranoian ha fått övertaget helt, och han ser ingen väg ut, han ringer till sin bror, är trött och vill inte leva mer.
Citera
2020-06-08, 05:03
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Efter jag nyss läste GMP och RRVs rapport där det stod att Christer(XX) med åren blivit grubblande, inåtvänd och lider av paranoia, så har jag funderat på hans liv sett med Christers egna ögon:
1986 fram till 1994 måste ha varit en triumf, Polisen verkar inte göra något väsen av sig, och han ser utredarna bokstavligen famla i mörkret med alla sina olika teorier.
När CP blir dömd i Tingsrätten så kanske CA för en stund tror att han för alltid ska gå fri, men så kommer frikännandet från hovrätten.
Han förkovrar sig i utredningen och läser böcker skrivna av palmeintresserade, han vet ju svaret på alla hypotetiska frågor som ställs i böckerna, och kan gott skratta åt dem.
Så kommer då telefonsamtalet i Januari 1994 och Christers värsta farhågor blir verklighet, han skulle trots allt inte komma undan, Polisen är honom nu hack i hälarna och vill veta mer om vapnet.
Christer drar en rövare om försäljningen som funkar för tillfället, men han förstår såklart att utredarna inte kommer att nöja sig med det svaret.
Tiden efter förhöret blir sakta men säkert ett helvete för Christer, han tror att hans bostad och telefon är avlyssnad, han kanske till och med slutar använda telefonen helt, och TVn blir enda sociala kontakten. När han tar pendeln till city för att gå på konditoriet så tittar han sig konstant runt för att se ifall någon passagerare spanar på honom. Han sitter på konditoriet med ryggen mot väggen och börjar sakta ångra sin gärning, det var ju inte såhär han hade tänkt sig att det skulle bli, en konstant oroskänsla att när som helst åka dit för mord.
Fler förhör kommer, och med dem paranoian, han börjar mer och mer inse att han är misstänkt nummer en, ständigt i deras sikte. Palmegruppen har ju resurser, de kan säkert ha flera spanare som jobbar i skift och sitter och trycker utanför hemmet dygnet runt.
Han säljer stugan och flyttar till stan, men det blir inte bättre. Kanske den där stirrande grannen i lägenheten över gatan är en spanare, eller vad med han i lägenheten ovan, kanske de har sådan där lyssnarutrustning som man placerar på golvet. Tillslut slutar Christer gå på konditoriet, kanske han slutar gå utanför lägenheten helt. Han inser att det inte kommer ta slut, han är ju trots allt mördaren, han kan inte gå ut i media och klaga, det skulle bara ge mer sökarljus på honom. (kanske han tom. är medveten om att det faktiskt bodde en kommissarie i samma trappuppgång, som var instruerad att hålla ett öga?)
Tillslut måste paranoian ha fått övertaget helt, och han ser ingen väg ut, han ringer till sin bror, är trött och vill inte leva mer.

Precis så resonerar jag också. Det måste ha varit något som gjort att han kommit till insikt med mordet och inte var särskilt stolt över det.

Annars hade han inte valt att dö i tysthet. En sådan här person hade tagit med sig hela stadshuset om det gick.

Något säger mig därför att hans mor finns med på något sätt i bakgrunden. Att det var den enda relation han egentligen någonsin haft. Att hon betydde allt. Kanske visste hon till och med.

Om CA verkligen var oskyldig och for väldigt illa av att vara misstänkt, varför framträdde de inte? Ingen i familjen. Brorsan ska ha slagit bakut när PS kontaktade honom enligt hans egen uppgift.

Även efter hans död var det ingen som tog honom i försvar och urskuldade honom. Om han VAR oskyldig kunde väl brorsan ändå sagt att utredningen pressade honom väldigt hårt och att han inte mådde bra av det. Att han alltid ansetts sig oskyldig osv. Så tragiskt.

Men med detta resonemang är jag förstås ute på djupt vatten. Bara en känsla.
Senast redigerad av omiga 2020-06-08 kl. 05:21.
Citera
2020-06-08, 07:37
Medlem
För 10år sedan när jag började att intressera mig för Palmemordet så verkade det finnas så många indicier mot ChrilleP att jag tyckte att han var given. Men åren gick och jag läste på och allt kändes allt mera krystat. Tillslut fanns endast Lisbet Palmes utpekande kvar, allt annat föll ihop som ett korthus.
Dock är ju CP och CA snarlika (om än inte dubbelgångare vilket det felaktigt sägs), så förväxling kan lätt ske då LP ser vederbörande i kvällsmörkret.

Moloken fick jag erkänna att jag hade haft totalt fel om CP.

Efter en tid råkade jag Googla in mig på CA. Först trodde jag att det var ett skämt. CA är ju precis den felande länken till CP, de brister som CP hade fylldes upp av CA. CA är en kapablare variant av CP. Därför är det inte så konstigt att polisen fick Svarte Petter på hand, men de borde erkänt att de hade fel redan innan Tingsrätten, istället för att av bekvämlighetskäl försöka att sy in CP.

Att mordet var amatörmässigt baserar jag på själva skyttet. Därför har jag alltid trott på en "ensam galning".

Feltänket som kreti och pleti gör är att de tror att om det var en "ensam galning", så måste det givet vara CP.

Min teori bygger på att CA gick i förväg från Grand till Dekorima efter det att paret Palme indikerat att de tänkte promenera söderut. Jag har skrivit att CA gick på den västra sidan av Sveavägen, men östra sidan kanske är ännu enklare. CA hade ju extremt god lokalkännedom i dessa kvarter vilket märktes då han försvann spårlöst.

Jag tror att CA bestämde sig att skjuta bara sekunderna innan skotten eftersom han då insåg att han hade det bästa tänkbara läget, att både skjuta och fly. Det blev ett hafsverk där CA inte ens visste om OP var död då han lämnade platsen.
Senast redigerad av DenTredjeTeorin 2020-06-08 kl. 07:49.
Citera
2020-06-08, 07:44
Medlem
Negersmurfens avatar
En liten fundering angående mordvapnet, enligt vad jag har hört så kan man använda en stålborste eller dylikt i pistolpipan. Om man sedan provskjuter med vapnet så kommer spåren på kulorna att se annorlunda ut.

Hade det inte varit lättare för CA att göra på det viset så hade han sluppit ljuga om att han sålt det?
Citera
2020-06-08, 08:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
En liten fundering angående mordvapnet, enligt vad jag har hört så kan man använda en stålborste eller dylikt i pistolpipan. Om man sedan provskjuter med vapnet så kommer spåren på kulorna att se annorlunda ut.

Hade det inte varit lättare för CA att göra på det viset så hade han sluppit ljuga om att han sålt det?

Lite väl misstänkt att förstöra sitt legala vapen på det sättet, tycker du inte?
Vidare så fyller dessa räfflor en funktion och är inte till för skojs skull.
De får kulan att rotera...
Utan dessa går det ju inte att skjuta ordentligt. Revolvern är förstörd...
Så, varför ens ha den kvar?!

Nej det hade varit ytterst dumt att göra så.
Citera
2020-06-08, 09:06
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lite väl misstänkt att förstöra sitt legala vapen på det sättet, tycker du inte?
Vidare så fyller dessa räfflor en funktion och är inte till för skojs skull.
De får kulan att rotera...
Utan dessa går det ju inte att skjuta ordentligt. Revolvern är förstörd...
Så, varför ens ha den kvar?!

Nej det hade varit ytterst dumt att göra så.

Ok, jag kan inte så mycket om vapen. Jag lyckades slippa göra lumpen.
Citera
2020-06-08, 09:09
Medlem
Svenska journalister är tyvärr generellt inkompetenta.
Vi ser det i situation efter situation,senaste exemplen är kring Palmemordet och nuvarande Coronaepidemi..där i stort sett inga inhemska kritiska frågor framförs.

Det kan vara så att journalisternas inkompetens har givit PU en drömsits här.
De har i lugn och ro helt under radarn kunnat arbeta vidare med CA spåret samtidigt som allt tidningsintresse koncentrerats kring den ytterst osannolike GM skandiamannen.

Sanningen är ju att ingen utanför PU vet hur mycket de har jobbat med CA.
En annan sak är att inget läckt ut i detta scenariot angående CA spåret.Däremot har det ju läckt lite från och till när det kommer till Skandiamannen.

Jag tror inte att det finns några okontrollerade läckor från nuvarande PU.Den borde vara för liten,och för kompetent för det.Frågan är då varför det läcker ut lite info om topsning av Skandiamans släktingar osv?

En sak är säker..har PU utrett CA i botten så har inget läckt.
Citera
2020-06-08, 09:21
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Svenska journalister är tyvärr generellt inkompetenta.
Vi ser det i situation efter situation,senaste exemplen är kring Palmemordet och nuvarande Coronaepidemi..där i stort sett inga inhemska kritiska frågor framförs.

Det kan vara så att journalisternas inkompetens har givit PU en drömsits här.
De har i lugn och ro helt under radarn kunnat arbeta vidare med CA spåret samtidigt som allt tidningsintresse koncentrerats kring den ytterst osannolike GM skandiamannen.

Sanningen är ju att ingen utanför PU vet hur mycket de har jobbat med CA.
En annan sak är att inget läckt ut i detta scenariot angående CA spåret.Däremot har det ju läckt lite från och till när det kommer till Skandiamannen.

Jag tror inte att det finns några okontrollerade läckor från nuvarande PU.Den borde vara för liten,och för kompetent för det.Frågan är då varför det läcker ut lite info om topsning av Skandiamans släktingar osv?

En sak är säker..har PU utrett CA i botten så har inget läckt.

Det verkar som om journalister inte kollar på Flashback som vanligt folk brukar göra.

Annars hade de haft många frågor att ställa angående CA.
Citera
2020-06-08, 11:09
Medlem
SuperTeflons avatar
Jag har tråkiga nyheter för er i tråden.

Krigsarkivet har begränsade öppettider och öppnar inte förrän på onsdag efter presskonferensen och

Riksarkivet i Marieberg öppnar imorgon på tisdag kl 10.00-12.00

Jag kommer inte att kunna gå dit på tisdag. Vi får helt enkelt förlita oss på de godbitar alla grävande journalister kan vaska fram ur de gyllene statliga arkiven efter onsdag om CA.

Edit: Offtopic: Med förgylld foliehatt med däven lukt av guldspade:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harplinge
Citat:
Samhället är också känt för sin bridgeklubb, Harplinge BK, som har vunnit Elitserien 2016 och 2017
Det är tydligen inte så unikt att spela bridge som en del journalister tror.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-06-08 kl. 11:18.
Citera
2020-06-08, 12:04
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Efter jag nyss läste GMP och RRVs rapport där det stod att Christer(XX) med åren blivit grubblande, inåtvänd och lider av paranoia, så har jag funderat på hans liv sett med Christers

Du kan sova djupt och drömlöst inför onsdag kato85, inte vrida dig i svettiga lakan med hedersberövande, skadeståndsmardrömmar som de "pass" FilterLösa Grabbarna!

CA visste mycket väl att det bodde en kommissarie som PS namnger i samma trappuppgång som CA, och de umgicks privat (antagligen en Åshedenidé min anm.) även efter att CA hade förhörts för sista gången, enligt PS Bok. Det vi kan lista ut av denna uppgift i PS bok är att mannen som inte hade några vänner tydligen kunde umgås med en kommissarie privat. Så antisocial var tydligen CA.
Citera
2020-06-08, 12:35
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag har funderat på om det går att byta pipa på en S&W mod 27 eller om denna är samma stycke som kolven? Det vore roligt att veta helt privat om man i framtiden vill spara lite på stålullen.

Edit off topic: Jag har ett ganska underutvecklat intresse för vapen, även om jag fick skyttemedalj i lumpen. Tricket var att flytta markeringslapparna från mitten av tavlan från gamla träffar till hålen i kanten man själv träffat - innan Fänriken kom fram till tavlan. Man fick 50 kr och medalj (silver bara tyvärr och inte guld som är det material grävspadar byggs av) och för de 50 kr köpte jag öl. Eftersom jag har tagit åt mig informationen i tråden så vet jag nu att jag siktade helt rätt, men kulan "vobblade sig" till de där lite större ringarna i utkanten på tavlan! Det var ammunitionen det var fel på hel tiden och inte mig! På 10-20 cm hade även jag träffat målet utan fusk precis som vi tror CA gjorde här i tråden! SuperTeflon gillar att sprida skotten som ni kanske märkt....

Tydligen säljs det separata pipor till S&W 27 så nog borde pipan vara utbytbar:

https://jack-first-gun-parts.myshopify.com/products/s-w-27-27-1-barrel-357-nickel-6
Citera
2020-06-08, 12:42
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tydligen säljs det separata pipor till S&W 27 så nog borde pipan vara utbytbar:

https://jack-first-gun-parts.myshopify.com/products/s-w-27-27-1-barrel-357-nickel-6

Då vore det väl ett diskret pipbyte med neddragna persienner att föredra framför att hålla på att öva roddarmuskeln med stålborstar och stålull?

Edit: Tack för infon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in