Citat:
Ursprungligen postat av
vinbra
Därför är jag övertygad om att CA presenteras på onsdag, utöver raden av
intressanta indicier vi har om honom.
KP har fällt flera olika uttalanden som jag hävdar tyder på att han tänker på CA.
"Jag vill inte hålla på och utreda det här femtio år till. Jag vill komma till ett slut någon gång så att det kommer till en punkt för de anhöriga och även för oss i utredningen".
CA har varit PU:s huvudspår i ungefär 25 år. Det har vi hjälpts att ytterligare förstå genom den imponerande Flashback-framgrävningen av
"Den heliga Graal" där det är tydligt hur intressant CA var redan i mitten av 90-talet och jag ser inget som logiskt ska ha minskat det intresset sedan dess.
Kommentaren om femtio år indikerar att man inte gjort något jättefynd utan att man nu vill gå i mål med den man som PU varit inriktad på så länge.
En möjlig övertolkning är att KP valde att säga just femtio år för att det är en enkel multiplicering av de runt 25 år CA varit het för PU.
Från samma intervju:
Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.
Jag tolkar detta som PU är inriktad på en ensam gärningsman, möjligtvis med assistans av någon till.
"We have technical evidence secured"
I
denna intervju med Radio Sweden från februari gör KP sitt enda uttalande (vad jag funnit) om att PU säkrat teknisk bevisning. Formuleringen är uppenbart planerad och inte någon improvisation i stunden.
Trots det verkar något (KP själv?) ha gjort att han avstått från sådana uttalanden sedan dess. Jag tror han insåg att det skulle uppförstoras något enormt och att folk skulle tro att man säkrat mordvapnet eller hittat GM:s DNA på Palmes rock.
Men för oss som tror på CA kan formuleringen ändå vara mycket intressant, eftersom vi främst söker något, vad som helst, som ökar sannolikheten att CA faktiskt var på mordplatsen och sköt Palme. Det behöver inte vara något gigantiskt fynd, bara det är något som ytterligare stärker CA som GM.
Jag har grunnat på om ammunitionen har med saken att göra men det kan vara för att min fantasi har brister.
Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Det är fullt möjligt att CA är den GM som kommer att presenteras och att han också var den som utförde mordet(även om jag TROR att han hade sett till att släcka LP också om det varit han) MEN jag kan inte se hur du får dessa uttalanden till at peka på CA?
Det måste nog till enriklig portion god vilja för att tolka dem så.
Nåväl snart får vi ju veta dessbättre.
Jag har gjort en sammanvägd bedömning av de offentligt tillgängliga indicierna kring CA, inklusive vittnesuppgifter, gärningsmannaprofil och annat
intressant material. Det är uppenbart att CA varit högintressant för PU ända sedan mitten av 90-talet och framåt.
De olika uttalanden KP gjorde i februari (se ovan) indikerar att några konspirationsspår inte längre är aktuella och det som återstår tycks vara CA, SE eller en okänd man som bara PU känner till.
SE är, för att tala klarspråk, ett skämt som tänkbar mördare. Och dörren stängs allt mer gällande att det skulle vara någon vi inte redan känner till - jag ser det som otänkbart att det sistnämnda skulle kunna hemlighållas utan läckor.
Ingen av de utpekade mordkandidaterna, med undantag av CA, håller för en närmare granskning.
Min försiktiga prognos är att det är 99 procents sannolikhet att PU kommer peka ut Christer Andersson som gärningsmannen på onsdag klockan 09.30.