2024-06-05, 17:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Så LG blev övertygad om hans skuld efter privata samtal med honom? Mycket intressant. Har han yppat vad det var i samtalen som fick honom att tro det?

Jag pratade med honom för ett par år sedan och kan inte redogöra exakt för vad han sa. Men han kunde inte konkret ange vad i dessa möten som kvalificerade hans tidigare misstankar till en övertygelse och som efterhand stärktes. Det vare flera saker som föll samman. Han menade att efter initial misstänksamhet blev de mer förtroliga med varandra och att CA med tiden öppnade sig lite och undslapp sig antydningar eller vaga medgivanden i vissa delar eller liknande. Även om han var på sin vakt. Han visste ju vem han pratade med.

LG berättade vidare att han med tiden uppfattade det som att CA var på randen till att erkänna. Det var därför han ordnade förhöret med honom. Men inför polisens mikrofon hade CA en helt annan attityd och det gick inte att nå fram till honom.
Citera
2024-06-05, 17:53
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag pratade med honom för ett par år sedan och kan inte redogöra exakt för vad han sa. Men han kunde inte konkret ange vad i dessa möten som kvalificerade hans tidigare misstankar till en övertygelse och som efterhand stärktes. Det vare flera saker som föll samman. Han menade att efter initial misstänksamhet blev de mer förtroliga med varandra och att CA med tiden öppnade sig lite och undslapp sig antydningar eller vaga medgivanden i vissa delar eller liknande. Även om han var på sin vakt. Han visste ju vem han pratade med.

LG berättade vidare att han med tiden uppfattade det som att CA var på randen till att erkänna. Det var därför han ordnade förhöret med honom. Men inför polisens mikrofon hade CA en helt annan attityd och det gick inte att nå fram till honom.

Oj, det är ju minst sagt intressant.

Det verkar ganska genomgående för många som kommer i kontakt med CA att de inte har några som helst problem med att tänka sig honom som Palmemördare. Några är till och med aktivt övertygade om att han är GM.
Citera
2024-06-05, 17:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag förstår att det låter lite konstigt

Men visst får man väl påstå att GM-CA
Är klädd i trekvartslång överdel, keps med knäppe, stålbågade glasögon och en mindre väska syns på DBG

Är det inte så Engström också är klädd menar du ?

Att GM-CA går bakom LOP är självklart men visst är inte Engström långt efter ?

Vittnet LJ beskriver att GM-CA vänder sig om vid trappkrönet och mot LJ...Men det är ju vid samma tidslucka även Engström ser LJ...

Sen att GM-CA och Engström springer I gränden är ju relativt unikt det med..

Så dom kan ju vara exakt likadant klädda !
Dom kan ju båda gå bakom LOP på Sveavägen !
Dom kan ju båda sett LJ vid barackerna !
Dom kan ju båda sprungit i gränden !

Lite förvånade är det väl ändå ...?

Ja, är inte SE GM så är ju de där sakerna sanna i någon grad. Och poängen är då att så tokigt kan det väl inte vara?

Nja, riktigt så tokigt är det nog inte.

Vittnet SE och GM bär båda ett halvlångt ytterplagg av något slag (är SE:s rock halvlång?). Anmärkningsvärt?

GM bär ev huvudbonad av något slag, kanske keps. SE bär gubbkeps. Anmärkningsvärt?

Stålbågade glasögon bär både SE och CA. GM:s bärande är väl mer oklart.

GM går förmodligen bakom makarna på Sveavägen (om han inte passerar dem och inväntar). Vittnet SE går där kanske 40 sekunder efteråt. Att det skulle innebära ett tokigt sammanträffande vet jag inte.

Inte heller att vittnet SE från mordplatsen ser LJ som ju står där i korsningen när GM försvinner över krönet?

SE och CA är varandras motpoler i sådan grad att det är svårt att klämma fram en slumpmässig likhet att skämta om.

De har båda bott i lägenhet i centrala Täby. Är det inte märkligt, så säg, när de också spankulerar på Sveavägen i stålbågade glasögon.
Citera
2024-06-05, 18:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Oj, det är ju minst sagt intressant.

Det verkar ganska genomgående för många som kommer i kontakt med CA att de inte har några som helst problem med att tänka sig honom som Palmemördare. Några är till och med aktivt övertygade om att han är GM.

Åtminstone utredarna i PU på nittiotalet var, och är än idag, förtjusta i CA-uppslaget. Jag vet att flertalet avgick med tydliga uppfattningar om dess dignitet relativt de flesta andra.
Citera
2024-06-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ja, är inte SE GM så är ju de där sakerna sanna i någon grad. Och poängen är då att så tokigt kan det väl inte vara?

Nja, riktigt så tokigt är det nog inte.

Vittnet SE och GM bär båda ett halvlångt ytterplagg av något slag (är SE:s rock halvlång?). Anmärkningsvärt?

GM bär ev huvudbonad av något slag, kanske keps. SE bär gubbkeps. Anmärkningsvärt?

Stålbågade glasögon bär både SE och CA. GM:s bärande är väl mer oklart.

GM går förmodligen bakom makarna på Sveavägen (om han inte passerar dem och inväntar). Vittnet SE går där kanske 40 sekunder efteråt. Att det skulle innebära ett tokigt sammanträffande vet jag inte.

Inte heller att vittnet SE från mordplatsen ser LJ som ju står där i korsningen när GM försvinner över krönet?

SE och CA är varandras motpoler i sådan grad att det är svårt att klämma fram en slumpmässig likhet att skämta om.

De har båda bott i lägenhet i centrala Täby. Är det inte märkligt, så säg, när de också spankulerar på Sveavägen i stålbågade glasögon.

Du skriver här som att du får det att låta som hyffsat vanligt med dessa sammanträffande...

Om jag säger max 1% på att dessa sammanträffande är sanna , håller du med då ?
Citera
2024-06-05, 18:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du skriver här som att du får det att låta som hyffsat vanligt med dessa sammanträffande...

Om jag säger max 1% på att dessa sammanträffande är sanna , håller du med då ?

Hur menar du då.

Min poäng är nog att jag tycker att du överdriver "sammanträffandena" och tänjer uppgifterna åt det hållet. Och kryddar det med att slänga in sådant som inte ens innebär "sammanträffanden", som att vittnet SE ser LJ i gränden när GM kutat över krönet.
Citera
2024-06-05, 18:15
Medlem
Citat:
Hur menar du då.

Min poäng är nog att jag tycker att du överdriver "sammanträffandena" och tänjer uppgifterna åt det hållet. Och kryddar det med att slänga in sådant som inte ens innebär "sammanträffanden", som att vittnet SE ser LJ i gränden när GM kutat över krönet.

Ja jag drar inte en GM utan vidare utan jag gjorde det i tråden här om CA så då måste jag väl få använda mig av Grandmannen och stålbågade glasögon väl ....?

Sen så skrev jag inte att CA måste se LJ men vänder sig om så att LJ ser att han vänder sig om i samma lilla lucka som Engström ser LJ....

Alltså det var Luckan på 6-7 sekunder som GM-CA har en chans att se LJ och där Engström även ser LJ...

Sen springer dom ju båda även i gränden båda och har liknade mått på sina väskor...

Jag säger max 1% på sannolikhet..

Vi kan om du vill ställa upp allt så kan vi båda kommentera ...

Men det gäller alltså CA som GM och Grandman mot Engström
Citera
2024-06-05, 18:23
Medlem
Citat:
Jag ser ingen anledning till att klandra Lennart G för hanteringen av CA på 00-talet.

För det första var det ingen uttänkt strategi att bli kompis med CA. Det hampade sig så att CA och LG vid tiden kom att bo i samma område och möttes därför i det lokala köpecentret och i spelbutiken där. Att träffas där blev säkert något LG, om man så säger, inte undvek och CA blev förtrolig med honom.

Läget under den här tiden gällande uppslaget CA var att åklagarna motsatte sig alla andra utredningsåtgärder än sådana som var direkt kopplade till att spåra vapnet (eftersom han inte var förväxlingsbar med CP?). Och inom polisen höll man honom okänd utanför en trång krets. Inget gjordes alltså, annat än lite vapenåtgärder och uppföljning av sådant som kom in. Därför fick LG i uppdrag att "hålla lite koll" på honom.

LG:s intryck var att CA var mycket bedrövad och uppgiven, pank och helt isolerad. I en psykopattolkning, som jag helt avfärdar, är detta endast manipulation. LG blev i deras samtal övertygad om att CA skjutit Palme och det var därför han ville ta in honom på ytterligare förhör. För att beveka åklagarna, som jag pusslat ihop det det, presenterades vapenamnestin 2007 som en anledning till att göra så. Förhör fick hållas med vissa restriktioner.

Ingen skugga faller i mina ögon över LG gällande detta.

Hur CA läcktes ut får väl var och en spekulera om för sig själv.

Att man var så oerhört försiktig och passiv gällande CA var olyckligt och att det blev så hade flera orsaker. En genomgripande andra utredningsomgång borde givetvis ha genomförts efter kraven från GrK och revisorer.

Hanteringen av CA i Lennart Gs regi 00 talet är ju inte godkänd den heller bara därför att naturliga frågor inte ställdes Christer 1995.
Vi lär få vara överens om att icke vara överens här.

Det var ju inte precis så att något hindrade Lennart G att ställa frågorna som aldrig ställdes 1995 på 00 talet istället.
Han gjorde inte det..det framgår av hans förhör med CA.

Lennart G var inte den största kompetensen inom PU.Han uppgraderades av Holmer i utredningens början mer eller mindre på grund av personalbrist och att LG fanns lätt tillgänglig vad det synes.
Den formella kompetensen verkar ha saknats vid tidpunkten(1986)..och att LG med åren samlade på sig erfarenhet är en annan sak.

Gällande hans handhavande av Christer Andersson ledde det inte till något som helst resultat.
Skälet till varför synes delvis vara det ovan angivna.
Som jag ser det.
Citera
2024-06-05, 18:35
Medlem
Citat:
Hur menar du då.

Behöver slå ihjäl lite tid så jag ställer upp lite saker ..Kommer vara snäll med bedömningarna

Vi har 100 människor i åldrarna 30-60 i sthlm 1986 kring Sveavägen

Jag påstår att vi endast har kvar 70pers av dessa om vi tar trekvartslång överdel.. Är snäll för när jag tittar på bilderna från brottsplatsen så är ser eg mer 50/50 men jag skulle ju vara snäll ;(

Av dessa 70 med trekvartslång överdel så måste dom ha huvudbonad och helst faktiskt keps ...Ska vi säga att hälften åker bort här ?...Känner att jag är snäll men då har vi 35pers kvar

Av dessa 35pers så måste dom ha stålbågade glasögon , nu börjar det brännas rejält ...Jag kan inte ge oss mer än 10% ...Jag är ledsen men det lämnar oss med 3 pers kvar...Engström, CA och en till...

Nästa steg är att av dessa 3 så måste dom gått på samma trottoar mellan 23:00 och 23:30...Här är jag sjukt snäll för eg handlar det om max 1min men vi kör 30min ...Jag är snäll jag behåller alla 3

Sen finns det en jävligt liten tidslucka som både LJ ser att CA vänder sig om och där Engström ser LJ som ger en MÖJLIGHET att både CA och Engström faktiskt kan se LJ...Här faller den sista av dom 3 bort....Lämnar oss med enbart CA och SE kvar...

Men vänta det finns mer

Båda måste nu ha en väska med liknade mått ...Herregud nu är det jobbigt !

Ska vi ge dom båda kredd för väskan? Okej jag är snäll

Men nu påstår dessutom Engström att han också sprang I gränden...Va fan gör vi nu liksom?

Max 1% mer går inte med dessa tillfälligheter...
Citera
2024-06-06, 00:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
LG blev i deras samtal övertygad om att CA skjutit Palme och det var därför han ville ta in honom på ytterligare förhör.
Det här verkar vara helt nya uppgifter, som om de stämmer kan vara avgörande för den som vill förstå hur mordet på Olof Palme gick till (eller åtminstone förstå hur det sk. CA-spåret egentligen uppstod). Kan du ge en källhänvisning?
Senast redigerad av Draifos 2024-06-06 kl. 00:26.
Citera
2024-06-06, 07:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Behöver slå ihjäl lite tid så jag ställer upp lite saker ..Kommer vara snäll med bedömningarna

Vi har 100 människor i åldrarna 30-60 i sthlm 1986 kring Sveavägen

Jag påstår att vi endast har kvar 70pers av dessa om vi tar trekvartslång överdel.. Är snäll för när jag tittar på bilderna från brottsplatsen så är ser eg mer 50/50 men jag skulle ju vara snäll ;(

Av dessa 70 med trekvartslång överdel så måste dom ha huvudbonad och helst faktiskt keps ...Ska vi säga att hälften åker bort här ?...Känner att jag är snäll men då har vi 35pers kvar

Av dessa 35pers så måste dom ha stålbågade glasögon , nu börjar det brännas rejält ...Jag kan inte ge oss mer än 10% ...Jag är ledsen men det lämnar oss med 3 pers kvar...Engström, CA och en till...

Nästa steg är att av dessa 3 så måste dom gått på samma trottoar mellan 23:00 och 23:30...Här är jag sjukt snäll för eg handlar det om max 1min men vi kör 30min ...Jag är snäll jag behåller alla 3

Sen finns det en jävligt liten tidslucka som både LJ ser att CA vänder sig om och där Engström ser LJ som ger en MÖJLIGHET att både CA och Engström faktiskt kan se LJ...Här faller den sista av dom 3 bort....Lämnar oss med enbart CA och SE kvar...

Men vänta det finns mer

Båda måste nu ha en väska med liknade mått ...Herregud nu är det jobbigt !

Ska vi ge dom båda kredd för väskan? Okej jag är snäll

Men nu påstår dessutom Engström att han också sprang I gränden...Va fan gör vi nu liksom?

Max 1% mer går inte med dessa tillfälligheter...

Mårtens uppgifter utgör inte ett facit? De är väl lika osäkra som alla andra observationer den här kvällen och görs dessutom när han inte har en aning om att ett attentat är i görningen. Han drar sig gestalten till minnes i efterhand.

Den rock vittnet SE poserar i går nedanför knäna.

Grandmans-GM bar ett ytterplagg, eventuellt någon typ av huvudbonad och vad gäller någon typ av väska eller något väskliknande så är det mycket oklart. Om GM var CA bar han förmodligen stålbågade glasögon.

Att någon iförd mörk rock, gubbkeps, handledsväska och glasögon (utan ramar) och som råkar komma ut från sin arbetsplats går på samma gata som GM på sin vanliga väg till t-banan och ser den plats han råkar passera och in i gränden finns det inte några påtagligt anmärkningsvärda tillfälligheter i? Vittnet agerar i någon grad på brottsplatsen och rör sig enligt vad han uppger i gränden flera minuter efter GM. Ok.

Resonemanget förutsätter dessutom en Grandmans-SE, vilket framstår som svårare än rimligt att ta till sig till att börja med.
Citera
2024-06-06, 07:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här verkar vara helt nya uppgifter, som om de stämmer kan vara avgörande för den som vill förstå hur mordet på Olof Palme gick till (eller åtminstone förstå hur det sk. CA-spåret egentligen uppstod). Kan du ge en källhänvisning?

Källa är jag och att LG berättat det för mig.

Det så kallade CA-spåret uppstod i samband med vapenundersökningar på nittiotalet.

Den här saken var aktuell några år inpå 00-talet. Det förhör som är aktuellt gällande den är det som hölls 2007, det sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in