2024-06-04, 15:02
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Christer skulle naturligtvis ha frågats ut om lögnen gällande sjukdomen.Detta skulle ha skett redan 1995 och ytterligare frågor gällande hyrbilen skulle ingått i det utfrågningsmaterialet.
Vad Christer skulle ha svarat på frågor gällande exempelvis detta får vi aldrig veta därför att Polisen inte ställde dessa frågor.
Ingen vet varför de inte gjorde det.
Det kan bara konstateras att möjligheten att komma vidare förefaller god.
Christer hyr en flyttbil i samband med broders flytt en enda gång i sitt liv.
Han borde sålunda komma ihåg tillfället.
Brodern Kurt borde dessutom ha frågats ut ytterligare angående detta.Polisen gjorde inte detta heller.
Det är troligt att Kurt kunde haft info om var någonstans flyttbilen hade hyrts exempelvis.

Att PU inte resursfördelar optimalt genom åren är en sak.
En annan är att de Poliser som de facto jobbar relativt kontinuerligt med Christer Andersson inte utför ett optimalt arbete direkt.
Jag tycker sammantaget inte att LG gjort ett gott jobb exempelvis.

Jo, jo.
Det är ändå inte olagligt att ljuga, minnas fel, vara förvirrad, blanda ihop.
LG lyckas med en sak i sista förhöret, att genom korsförhör få den "iskalla" CA att tappa bort sin historia och vidgå att han faktiskt fått kallelser. Så ändå 1 riktigt bra grej.
Fast jag håller med dig förstås men jag tror inte det hade gjort någon skillnad. Indicierna mot CA är inte speciellt beroende av svaren på just de där frågorna, anser jag iaf.
Citera
2024-06-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det fanns med säkerhet inte grund för att häkta CA för det självdeklarerade vapenbrottet, även om man trodde på hans historia.

Det framstår dessutom som en uppenbart oproportionerlig åtgärd.

Därtill inträdde preskription för det påstådda brottet förmodligen redan 1/1 1994 (brottsdatum angavs till 1/1 1992).

Intressant det här.
I förhöret..det långa tredje som dessutom har husrannsakan som mellanspel..så påstås det väl att det är brottet grovt vapenbrott som Christer på stående fot erkänner sig skyldig till?
Jag kan minnas fel..men som jag fattat det står det grovt vapenbrott där.

Att grovt vapenbrott,när den skyldige dessutom erkänner brottet,inte skall kunna vara skäl för häktning finner jag svårt att tro.

Återigen så handlar det i sammanhang MOP inte om detta brott egentligen.
Vad det handlar om är skäl starkt nog för att häkta Christer,för att senare släppa honom.
Senast redigerad av Lookalike 2024-06-04 kl. 15:27.
Citera
2024-06-04, 15:32
Medlem
Oavsett så kunde ju Polisen helt enkelt läckt hela historien,om det nu av svårbegripliga skäl vore så att grovt vapenbrott inte var skäl nog för häktning.
Polisen läckte ju som ett såll titt och tätt i samband med MOP.
I fallet Christer Andersson hade det varit taktiskt riktigt att göra det om inte Christer kunnat häktas för det grova vapenbrott han de facto erkände sig skyldig till.

Polisen skakade inte äppelkorgen,när den behövde skakas.
Det fanns flera olika möjligheter till att kunna göra det.
PU valde att ligga lågt istället..det ledde i all praktik inte till någonting.

Hur någon,med facit i hand 38 år senare,kan försvara det kommer jag aldrig att begripa.
Citera
2024-06-04, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Intressant det här.
I förhöret..det långa tredje som dessutom har husrannsakan som mellanspel..så påstås det väl att det är brottet grovt vapenbrott som Christer på stående fot erkänner sig skyldig till?
Jag kan minnas fel..men som jag fattat det står det grovt vapenbrott där.

Vet inte, men om brottet grovt vapenbrott inte fanns när det begicks, så var det inget brott och begicks alltså inte. Inget straff utan lag.

Men visst kunde han häktats för vapenbrottet, om det fanns skäl. Alltså något liknande att han kunde befaras försvinna, försvåra utredningen, fortsätta med brottslighet eller liknande. Det var knappast aktuellt gällande ett gammalt vapenbrott en i övrigt hyfsat laglydig individ själv berättat om.

Citat:
Att grovt vapenbrott,när den skyldige dessutom erkänner brottet,inte skall kunna vara skäl för häktning finner jag svårt att tro.

Återigen så handlar det i sammanhang MOP inte om detta brott egentligen.
Vad det handlar om är skäl starkt nog för att häkta Christer,för att senare släppa honom.
Citera
2024-06-05, 05:32
Medlem
Har någon i denna tråd vågat fundera på det osannolika om CA är Grandmannen och senare GM...

CA är då klädd såhär :
Keps med knäppe
Stålbågade glasögon
Trekvartslång överdel
Liten väska

Engström är klädd exakt på samma sätt med tillhörande väska

Både CA och Engström går bakom LOP på Sveavägens trottoar på utsidan och exakt likadant klädda...

CA vänder sig vid trappkrönet och kan se LJ vid barackerna, Engström vill såklart inte vara sämre utan ser också LJ vid samma tidpunkt och plats

När CA sprungit bort så tänker Engström att han minsann också vill springa i gränden likt CA så han sätter också fart...

Sen tror Engström att han kanske blivit förväxlad med CA...

Tänkvärt va ?

Lite humor så på morgonen av Engström...

När jag skulle lämna signalement så hörde jag ett vittne beskriva GM med :
Keps med knäppe
Stålbågade glasögon
Rock
Handledsväska

Engström: Han beskriver ju mig , men jag står ju här !

Haha...Ja du står ju där Engström och CA springer ju bort ...
Senast redigerad av Problem2020 2024-06-05 kl. 05:37.
Citera
2024-06-05, 07:37
Medlem
Citat:
Vet inte, men om brottet grovt vapenbrott inte fanns när det begicks, så var det inget brott och begicks alltså inte. Inget straff utan lag.

Men visst kunde han häktats för vapenbrottet, om det fanns skäl. Alltså något liknande att han kunde befaras försvinna, försvåra utredningen, fortsätta med brottslighet eller liknande. Det var knappast aktuellt gällande ett gammalt vapenbrott en i övrigt hyfsat laglydig individ själv berättat om.

Ja,i all praktik så kan det vara hur det vill med vapenbrottet.
Det skulle enligt mitt förmenande ändå endast vara ett svepskäl för att kunna häkta Christer och genom detta driva hypotesen vidare mot dess botten.

Vilket annat alternativt svepskäl som helst duger lika gott.

PUs strategi gällande Christer Andersson var att ligga så lågt som möjligt.Dessutom satt dåvarande PU fast i sin gamla Krille P slutsats,plus den situation som detta hade landat PU i realtid 1995.
Jag har någonstans läst att LG exempelvis hade som taktik att försöka bli mera som en kompis till Christer.
Den strategin sket ju sig fullständigt.Den var fullständigt naiv redan från första början.
Citera
2024-06-05, 08:54
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Jag har någonstans läst att LG exempelvis hade som taktik att försöka bli mera som en kompis till Christer.
Den strategin sket ju sig fullständigt.Den var fullständigt naiv redan från första början.
Här är vi 100% överens. Tror inte att CA hade känslor / känner förtroende på det sätt andra kan göra. LG hade bara kunnat titta i GMP: kallhamrad psykopat.

Nej, CA erkänner bara om han blir överbevisad. Vet inte om någon form av hot / respekt också kunde ha fungerat, men ynkliga vädjanden ser CA bara ner på (står också i GMP)
Citera
2024-06-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Här är vi 100% överens. Tror inte att CA hade känslor / känner förtroende på det sätt andra kan göra. LG hade bara kunnat titta i GMP: kallhamrad psykopat.

Nej, CA erkänner bara om han blir överbevisad. Vet inte om någon form av hot / respekt också kunde ha fungerat, men ynkliga vädjanden ser CA bara ner på (står också i GMP)

Parallell till Christer Pettersson låter sig göras rakt av.
Känner de sig överbevisade så erkänner de också.
I CAs fall ser vi det exempelvis vid de två stora lögnerna från de inledande två förhören.
Christer A får sin sjukdomshistoria spräckt av Kurt.Resultatet blir att Christer omedelbart släpper hela saken.
Vid vapenförsäljningshistorian så erkänner han på stående fot och utan några som helst krusiduller sitt vapenbrott.

För att få sådana här individer till punkt där de erkänner saker så måste man få dem att känna sig överbevisade.
Det funkar inte alls med några silkesvantar.

I Christer Anderssons fall synes det helt klart att bästa möjliga vägen till att nå några resultat är att sätta så mycket press på honom..och hans närstående..som man kan.
Christer Petterssons svagaste personliga punkt var hans familj..eller rättare sagt hans systrar.
Krille brydde sig verkligen om vad dessa tyckte on honom plus att han inte ville att några av hans gärningar skulle spilla över på dem.

Christer Andersson var likadan.Varken Christer P eller Christer A var fullblodspsykopater.
Båda uppvisar dock klara psykotiska drag.

En Christer Andersson som är under press med vetskapen om att hans nära släkt därmed befinner sig i samma utsatta position är en annan gubbe än den som nu i stort sett tilläts gå helt under radarn.

Som tidigare påpekats så vet vi ju vad resultatet blev av PUs silkesvantar.
Det resulterade i stort sett i ingenting.
Det var helt fel strategi,och ett stort misstag av PU.
Citera
2024-06-05, 10:42
Medlem
Roerligs avatar
Jag ser ingen anledning till att klandra Lennart G för hanteringen av CA på 00-talet.

För det första var det ingen uttänkt strategi att bli kompis med CA. Det hampade sig så att CA och LG vid tiden kom att bo i samma område och möttes därför i det lokala köpecentret och i spelbutiken där. Att träffas där blev säkert något LG, om man så säger, inte undvek och CA blev förtrolig med honom.

Läget under den här tiden gällande uppslaget CA var att åklagarna motsatte sig alla andra utredningsåtgärder än sådana som var direkt kopplade till att spåra vapnet (eftersom han inte var förväxlingsbar med CP?). Och inom polisen höll man honom okänd utanför en trång krets. Inget gjordes alltså, annat än lite vapenåtgärder och uppföljning av sådant som kom in. Därför fick LG i uppdrag att "hålla lite koll" på honom.

LG:s intryck var att CA var mycket bedrövad och uppgiven, pank och helt isolerad. I en psykopattolkning, som jag helt avfärdar, är detta endast manipulation. LG blev i deras samtal övertygad om att CA skjutit Palme och det var därför han ville ta in honom på ytterligare förhör. För att beveka åklagarna, som jag pusslat ihop det det, presenterades vapenamnestin 2007 som en anledning till att göra så. Förhör fick hållas med vissa restriktioner.

Ingen skugga faller i mina ögon över LG gällande detta.

Hur CA läcktes ut får väl var och en spekulera om för sig själv.

Att man var så oerhört försiktig och passiv gällande CA var olyckligt och att det blev så hade flera orsaker. En genomgripande andra utredningsomgång borde givetvis ha genomförts efter kraven från GrK och revisorer.
Citera
2024-06-05, 10:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har någon i denna tråd vågat fundera på det osannolika om CA är Grandmannen och senare GM...

CA är då klädd såhär :
Keps med knäppe
Stålbågade glasögon
Trekvartslång överdel
Liten väska

Engström är klädd exakt på samma sätt med tillhörande väska

Både CA och Engström går bakom LOP på Sveavägens trottoar på utsidan och exakt likadant klädda...

CA vänder sig vid trappkrönet och kan se LJ vid barackerna, Engström vill såklart inte vara sämre utan ser också LJ vid samma tidpunkt och plats

När CA sprungit bort så tänker Engström att han minsann också vill springa i gränden likt CA så han sätter också fart...

Sen tror Engström att han kanske blivit förväxlad med CA...

Tänkvärt va ?

Lite humor så på morgonen av Engström...

När jag skulle lämna signalement så hörde jag ett vittne beskriva GM med :
Keps med knäppe
Stålbågade glasögon
Rock
Handledsväska

Engström: Han beskriver ju mig , men jag står ju här !

Haha...Ja du står ju där Engström och CA springer ju bort ...

Är SE inte GM utan ett lite "försenat" vittne går han inte bakom makarna på Sveavägen.

Varför skulle SE och GM-CA vara likadant klädda?

GM har förmodligen inte sett LJ, eftersom LJ hukar och går undan när GM vänder sig om uppå trappkrönet.

SE förlägger med tiden sin "språngmarsch" i gränden allt längre efter GM. Oftast flera minuter efter.

SE uppger inte att han kan vara förväxlad med GM av anledningen att de skulle ha liknat varandra. Utan av skälet att det fanns detaljer i signalementet som han menade i själva verket kunde avse honom och inte GM. Denna föreställning uppträder han gärna med inför massmedia och lika förbittrat som upplevt förbisedd förmår han inte att släppa den.
Citera
2024-06-05, 12:46
Medlem
Citat:
Är SE inte GM utan ett lite "försenat" vittne går han inte bakom makarna på Sveavägen.

Varför skulle SE och GM-CA vara likadant klädda?

GM har förmodligen inte sett LJ, eftersom LJ hukar och går undan när GM vänder sig om uppå trappkrönet.

SE förlägger med tiden sin "språngmarsch" i gränden allt längre efter GM. Oftast flera minuter efter.

SE uppger inte att han kan vara förväxlad med GM av anledningen att de skulle ha liknat varandra. Utan av skälet att det fanns detaljer i signalementet som han menade i själva verket kunde avse honom och inte GM. Denna föreställning uppträder han gärna med inför massmedia och lika förbittrat som upplevt förbisedd förmår han inte att släppa den.

Jag förstår att det låter lite konstigt

Men visst får man väl påstå att GM-CA
Är klädd i trekvartslång överdel, keps med knäppe, stålbågade glasögon och en mindre väska syns på DBG

Är det inte så Engström också är klädd menar du ?

Att GM-CA går bakom LOP är självklart men visst är inte Engström långt efter ?

Vittnet LJ beskriver att GM-CA vänder sig om vid trappkrönet och mot LJ...Men det är ju vid samma tidslucka även Engström ser LJ...

Sen att GM-CA och Engström springer I gränden är ju relativt unikt det med..

Så dom kan ju vara exakt likadant klädda !
Dom kan ju båda gå bakom LOP på Sveavägen !
Dom kan ju båda sett LJ vid barackerna !
Dom kan ju båda sprungit i gränden !

Lite förvånade är det väl ändå ...?
Citera
2024-06-05, 15:01
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Jag ser ingen anledning till att klandra Lennart G för hanteringen av CA på 00-talet.

För det första var det ingen uttänkt strategi att bli kompis med CA. Det hampade sig så att CA och LG vid tiden kom att bo i samma område och möttes därför i det lokala köpecentret och i spelbutiken där. Att träffas där blev säkert något LG, om man så säger, inte undvek och CA blev förtrolig med honom.

Läget under den här tiden gällande uppslaget CA var att åklagarna motsatte sig alla andra utredningsåtgärder än sådana som var direkt kopplade till att spåra vapnet (eftersom han inte var förväxlingsbar med CP?). Och inom polisen höll man honom okänd utanför en trång krets. Inget gjordes alltså, annat än lite vapenåtgärder och uppföljning av sådant som kom in. Därför fick LG i uppdrag att "hålla lite koll" på honom.

LG:s intryck var att CA var mycket bedrövad och uppgiven, pank och helt isolerad. I en psykopattolkning, som jag helt avfärdar, är detta endast manipulation. LG blev i deras samtal övertygad om att CA skjutit Palme och det var därför han ville ta in honom på ytterligare förhör. För att beveka åklagarna, som jag pusslat ihop det det, presenterades vapenamnestin 2007 som en anledning till att göra så. Förhör fick hållas med vissa restriktioner.

Ingen skugga faller i mina ögon över LG gällande detta.

Hur CA läcktes ut får väl var och en spekulera om för sig själv.

Att man var så oerhört försiktig och passiv gällande CA var olyckligt och att det blev så hade flera orsaker. En genomgripande andra utredningsomgång borde givetvis ha genomförts efter kraven från GrK och revisorer.

Så LG blev övertygad om hans skuld efter privata samtal med honom? Mycket intressant. Har han yppat vad det var i samtalen som fick honom att tro det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in