2024-04-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Ju mer man tänker på det, desto mer uppenbart är det att kameraövervakningen på Sveavägen gjordes med främst Christer P i åtanke - det var ju mot honom som resningen samtidigt förbereddes.

Att CA dök upp blev en anomali som ingen visste hur den skulle hanteras.

Njae..det var lite bredare än bara Christer P.
Betänk exempelvis den bevakning som sker av Christer A bortom mordplatsen.
Citera
2024-04-13, 10:38
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Njae..det var lite bredare än bara Christer P.
Betänk exempelvis den bevakning som sker av Christer A bortom mordplatsen.
Ja, hur skulle det se ut om man bara övervakade en enda person. Det blir ju fel formellt.
Vet vi om de hade spanare på CP denna dag? Vore mycket märkligt annars.
Citera
2024-04-13, 10:39
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Frågan riktades inte till mig men jag hoppar in oombett. Jag håller dock inte med om att CA ljuger hela tiden. Men anyway. Pallar tyvärr inte länka källor men finns i den relativt korta CA-akten:

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han föser en hund löst med bredsidan av foten, veterinärer konstaterar hundhjärnskakning (1985)

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han ej nånsin sett/träffat pojke som han enligt vittne slog i huvudet (2000-tal)

* Lögn enligt honom själv: I tidiga förhör har han ”aldrig fått” kallelserna, i sista förhöret blir han pressad av Lennart G att erkänna att han fick dem i Västerhaninge men han ”ville inte bli inblandad”

* Sålde revolvern för att delbetala skuld till BRF - finns inga tecken på att sådan skuld delbetalats.

* Ord mot ord: Påstår sig vara sjuk hela mordveckan men har inte varit det enligt brodern.

* Ord mot ord/dåligt minne: säger sig ej minnas att han hanterat WMP-kulor trots att materialaren tydligt minns en sådan försäljning.

* Dåligt minne: uppger att han inte minns ifall det var tioårsdagen han åkte in till mordplatsen eller ej, trots att han observeras av polis läsande en artikel om just tioårsdagen när han åkte pendeltåg dit (till Svea café).

Lennart G är en av få poliser som verkar vilja utreda CA och det ska han ha credd för. Sen har han tyvärr börjar slarva med detaljerna på senare år. Helt oklart vad han menar med ovanstående citat. CA säger själv i sista förhöret att han saknar vänner, flickvän och intressen utöver tv-sport.

Kan bara hålla med. Det var samma för mig. Alla andra spår har stora problem utom CA-spåret. Det är väl Dekorima-mannen och walkie talkies som kan spöka. Men de senare kan vara kopplade till andra Säpo-aktiviteter och ”mötet” kan vara ett missförstånd från vittnen som fyller i luckor i händelseförloppet själva, typ Anders D som tror att de ev. är vända mot varandra i skottögonblicket vilket motsägs av obduktionen.

Tack för din ödmjukhet och uppriktighet kring CAs lögner, samt listan. Att förbehållslöst hävda att han ljög om (precis) allt känns inte seriöst, angränsar till trams, enligt mig. Dock håller jag så klart med om, att han sannolikt ljög på ett par punkter, och man undrar så klart varför? Och visst finns sägningar från CA som "svajar", exempelvis försäljningen av vapnet, ignoransen av Polisens kallelser.

Och givetvis, håller jag honom som eventuell gärningsman, men att bli helt övertygad om den saken saknas (för mig) något mer övertygande. Frågan är om vi någonsin kommer att få svar på de mest basala frågorna och grunderna rörande CA. Man undrar ju om brodern berättat allt, exempelvis. Då CAs föräldrar dessvärre är döda går det ju inte att fråga dem om hans person.

Jag har tyvärr inte läst de två böckerna om CA, som dansken och holländaren skrivit. Mina färdigheter i de språken är i det närmaste noll - hoppas på översättningar vad det lider. Har du läst någon av dem? Framkommer något matnyttigt förutom vad som redan är känt via "materialet" om CA, samt i tråden?

Jag vet att jag provocerat ett par stycken i tråden (dej inkluderad), genom att såga uppslaget CA, dess "sekt", osv. Det var mest ämnat som ett experiment, för att jämföra hur ni reagerade jämfört med SE-kten i den tråden, vilka får stå ut med långt mer "hat" och trams och ifrågasättande än vad folket i CA-tråden behöver utstå. Jag är inte dummare än att jag förstår, att somliga blir såld på uppslaget, så klart. Dock skulle jag inte säga (för egen del) att CA är hetare än SE, de är olika fall, går inte riktigt att jämföra.

Än en gång tack för din lista, ber om ursäkt för min tidigare provokation, samt tack för ditt tålamod.

Allt gott och fridens liljor.
Citera
2024-04-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ja, hur skulle det se ut om man bara övervakade en enda person. Det blir ju fel formellt.
Vet vi om de hade spanare på CP denna dag? Vore mycket märkligt annars.

Vet inte om de hade bevakning på CP vid detta tillfälle i tid.
Han var ju juridiskt frikänd i hovrätten,så det är möjligt att detta faktum kanske omöjliggjort så nära bevakning?
Citera
2024-04-13, 10:55
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns juridisk anledning att avstå.
Utan teknisk bevisning så räcker det inte hur många fotokonfrontationer man än gör.
Man kan inte åtala Christer A om teknisk bevisning saknas.
Ur åklagarens synvinkel ligger det till på detta sättet.

Eventuell fotokonfrontation med vittnen gällande Christer A är endast alltid bara ett komplement i ett åtal.
Ordningsmässigt så måste teknisk bevisning först framkomma.Därefter kan utredningen sedan kompletteras exempelvis med fotokonfrontationer och annat.

Det finns inget läge i processen där det rätta tillfället till fotokonfrontation uppenbarar sig kan sammanfatta det.Därför görs det heller icke,och det kan man ha förståelse för som landet låg.

Nu är jag ingen jurist men jag tror att du uttrycker dig lite väl definitivt. Ett utpekande kan klassas som en form av bevis.

Om samtliga mordplatsvittnen hypotetiskt sett hade sett ansiktet och samtliga pekat ut CA som GM vid vittneskonfrontation, hade det enligt min lekmannamässiga bedömning räckt till åtal i kombination med övriga indicier. Utan teknisk bevisning.

Att man kan ha gjort bedömningen att Grandmannen inte var tillräckligt kopplad till brottsplatsen är en annan sak.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-13 kl. 10:58.
Citera
2024-04-13, 11:10
Medlem
Jag kan inte riktigt släppa det här med förhören.

När CA i förhör får frågan (frågor) om kallelserna så byter han ämne ”lite diskret” och svarar att ingen kom och knackade på dörren i alla fall. Följt av ett förtydligande. -I alla fall inte så länge han bodde på Hälsingegatan!

….men sen då, efter att han flyttat därifrån blir ju då rimligen följdfrågan? Då vet plötsligt inte CA om någon kommer och knackar på dörren? …eller?

Vid fråga om kallelser skickade till den nya adressen blir CA plötsligt mera osäker i sitt svar. Han blir tyst. Vet inte vad han ska svara. Svamlar fram något? Han hävdar att han inte brukade öppna posten. Men ibland gjorde han det eller? Och hur kan han då vara så säkert på att han inte fått några kallelser? (Som han nu hävdar som förklaring på hur han så bekymmersfritt kunde sälja revolvern..)

Allt det här, och skillnaden i hur han svarar beroende på om det gäller boendet på Hälsingegatan eller inte.. Det stärker misstankarna om att han efter flytten från stan i alla fall i perioder håller sig ifrån den adress där han officiellt ska bo på! Antagligen sitter han och trycker i det lite avlägsna fritidshuset. Att vapenskåpet placeras just där tyder ju också på det.
Senast redigerad av Macke85 2024-04-13 kl. 11:51.
Citera
2024-04-13, 11:36
Medlem
Han får också frågan om vad han gjorde dagen efter och om han var nere och tittade på mordplatsen. Nej det var han inte svarar han.

Men om han nu legat hemma i en pandemisk influensa borde han väl reagerat på det lite smått orimliga i frågan? Det gör han dock inte, han säger bara att näe det var han inte.

Jag minns nu inte exakt vad han säger, orkar inte leta fram det, men när Lisbeth kommer på tal så sätter han sig plötsligt i mördarens ställe? Han som vid frågor om själva dådet framstår som helt tom. Svarslös. Byter ämne (efter lååååååååång tystnad), och svarar tyst och nästan ohörbart. Med bruten otydlig röst.

Men ja Lisbeth hon sköts nog av misstag.. Lisbeth är alltså nåt och nån han pratar lite mer om? Olof undviker han, och det är signifikant hur han delar upp Olof i två. Privatpersonen och politikern som han uttryckligen inte gillade.

Så som skottdådet gick till så sköts ju först Olof rakt bakifrån i ryggraden. Olof faller då pladask framåt och Lisbeth dras med i fallet. Så när även hon sidledes precis ska påbörja fallrörelsen nedåt så kommer alltså mördarens andra skott, avsett för O, och rispar henne över överdelen av ryggen. Jag tror inte på teorin om att Lisbeth sköts först eller nåt sånt. Att Lisbeth sköts av misstag har han alltså bra koll på? Och varför nämner han det ens?
Senast redigerad av Macke85 2024-04-13 kl. 12:11.
Citera
2024-04-13, 11:38
Medlem
Man skulle nästan vilja att FBI eller Scotland Yard tittade på förhören och hur han svarar och för sig. I Sverige verkar ju inte finnas någon expertis.
Citera
2024-04-13, 11:45
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Man skulle nästan vilja att FBI eller Scotland Yard tittade på förhören och hur han svarar och för sig. I Sverige verkar ju inte finnas någon expertis.

Vill minnas att psykiatern Ulf Åsgård, sa i någon dokumentär, att den skyldige 1-5 var CA. Han hade väl sannolikt plöjt igenom "materialet" samt pratat med Lennart Gustafsson, och kommit fram till att den ände som var aktuell var just CA, som Palmes mördare. Utan tvekan.

Det hade dock varit oerhört intressant, om denne Åsgård fått utveckla sina tankar om CA, Tror Åsgård lever ännu. Kanske vore något för Ekevi eller Palmepodden att ta tag i, om de inte vore såförutsägbara och triiiiiiiiiiiista...
Citera
2024-04-13, 11:51
Medlem
fragolas avatar
Kom på en sak där vi tillsammans kanske skulle kunna göra nytta.
En sak som hörs halvt ohörbart i ljudfilen som nu finns ute är att CA säger ”det gick inte att köpa tidningarna…” typ? Gällande dagen efter mordet.
”Om det var den dagen eller nån annan dag…” lägger han sedan till. Jag upplever att han är på defensiven.

Finns det någon annan rapport om att tidningarna tog slut?
Vill minnas att jag läst det någonstans men har glömt var.

Och vad är det CA säger exakt där?

Vore ju väldigt intressant att kunna koppla till en viss tidpunkt, det där med att tidningarna inte gick att köpa. För att kunna rita in på tidslinjen.

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Än en gång tack för din lista, ber om ursäkt för min tidigare provokation, samt tack för ditt tålamod.

Allt gott och fridens liljor.

Nämen, varma tack för detta trevliga inlägg.
Citera
2024-04-13, 11:54
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Kom på en sak där vi tillsammans kanske skulle kunna göra nytta.
En sak som hörs halvt ohörbart i ljudfilen som nu finns ute är att CA säger ”det gick inte att köpa tidningarna…” typ? Gällande dagen efter mordet.
”Om det var den dagen eller nån annan dag…” lägger han sedan till. Jag upplever att han är på defensiven.

Finns det någon annan rapport om att tidningarna tog slut?
Vill minnas att jag läst det någonstans men har glömt var.

Och vad är det CA säger exakt där?

Vore ju väldigt intressant att kunna koppla till en viss tidpunkt, det där med att tidningarna inte gick att köpa. För att kunna rita in på tidslinjen.

Nämen, varma tack för detta trevliga inlägg.

Jag minns, att jag fick två femkronor 1 mars 1986 (av mina föräldrar) att springa ner till Ica för att köpa tidningen (vilken alltid var Aftonbladet). Jag vara i tidiga tonåren 1986.

Tack för att du tog mitt inlägg på rätt sätt. :-)

Edit: till historien, bör tilläggas, att jag omkring 07:45 sprang in till mina föräldrar, slog mamma på benen och sa att Olof var dör. Mamma avfärdade mig och mumlade någon om min "fantasi". Dock fick jag upp dem 5-10 minuter senare. Minns att mamma tjöt, skrek obönhörligen över Olofs död vid nyheterna 08:00. Det glömmer jag aldrig. Aldrig.

Mina föräldrar var svåra socialdemokrater, samt "vänner" av Olof.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-04-13 kl. 12:02.
Citera
2024-04-13, 12:09
Medlem
Citat:

Hm.. Smått intressant även det.

Sjuk och öht inte ute. Men tydningarna gick nästan inte att köpa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in