Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Frågan riktades inte till mig men jag hoppar in oombett. Jag håller dock inte med om att CA ljuger hela tiden. Men anyway. Pallar tyvärr inte länka källor men finns i den relativt korta CA-akten:
* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han föser en hund löst med bredsidan av foten, veterinärer konstaterar hundhjärnskakning (1985)
* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han ej nånsin sett/träffat pojke som han enligt vittne slog i huvudet (2000-tal)
* Lögn enligt honom själv: I tidiga förhör har han ”aldrig fått” kallelserna, i sista förhöret blir han pressad av Lennart G att erkänna att han fick dem i Västerhaninge men han ”ville inte bli inblandad”
* Sålde revolvern för att delbetala skuld till BRF - finns inga tecken på att sådan skuld delbetalats.
* Ord mot ord: Påstår sig vara sjuk hela mordveckan men har inte varit det enligt brodern.
* Ord mot ord/dåligt minne: säger sig ej minnas att han hanterat WMP-kulor trots att materialaren tydligt minns en sådan försäljning.
* Dåligt minne: uppger att han inte minns ifall det var tioårsdagen han åkte in till mordplatsen eller ej, trots att han observeras av polis läsande en artikel om just tioårsdagen när han åkte pendeltåg dit (till Svea café).
Lennart G är en av få poliser som verkar vilja utreda CA och det ska han ha credd för. Sen har han tyvärr börjar slarva med detaljerna på senare år. Helt oklart vad han menar med ovanstående citat. CA säger själv i sista förhöret att han saknar vänner, flickvän och intressen utöver tv-sport.
Kan bara hålla med. Det var samma för mig. Alla andra spår har stora problem utom CA-spåret. Det är väl Dekorima-mannen och walkie talkies som kan spöka. Men de senare kan vara kopplade till andra Säpo-aktiviteter och ”mötet” kan vara ett missförstånd från vittnen som fyller i luckor i händelseförloppet själva, typ Anders D som tror att de ev. är vända mot varandra i skottögonblicket vilket motsägs av obduktionen.
Tack för din ödmjukhet och uppriktighet kring CAs lögner, samt listan. Att förbehållslöst hävda att han ljög om (precis) allt känns inte seriöst, angränsar till trams, enligt mig. Dock håller jag så klart med om, att han sannolikt ljög på ett par punkter, och man undrar så klart varför? Och visst finns sägningar från CA som "svajar", exempelvis försäljningen av vapnet, ignoransen av Polisens kallelser.
Och givetvis, håller jag honom som eventuell gärningsman, men att bli helt övertygad om den saken saknas (för mig) något mer övertygande. Frågan är om vi någonsin kommer att få svar på de mest basala frågorna och grunderna rörande CA. Man undrar ju om brodern berättat allt, exempelvis. Då CAs föräldrar dessvärre är döda går det ju inte att fråga dem om hans person.
Jag har tyvärr inte läst de två böckerna om CA, som dansken och holländaren skrivit. Mina färdigheter i de språken är i det närmaste noll - hoppas på översättningar vad det lider. Har du läst någon av dem? Framkommer något matnyttigt förutom vad som redan är känt via "materialet" om CA, samt i tråden?
Jag vet att jag provocerat ett par stycken i tråden (dej inkluderad), genom att såga uppslaget CA, dess "sekt", osv. Det var mest ämnat som ett experiment, för att jämföra hur ni reagerade jämfört med SE-kten i den tråden, vilka får stå ut med långt mer "hat" och trams och ifrågasättande än vad folket i CA-tråden behöver utstå. Jag är inte dummare än att jag förstår, att somliga blir såld på uppslaget, så klart. Dock skulle jag inte säga (för egen del) att CA är hetare än SE, de är olika fall, går inte riktigt att jämföra.
Än en gång tack för din lista, ber om ursäkt för min tidigare provokation, samt tack för ditt tålamod.
Allt gott och fridens liljor.