Lite kuriosa om Lisbeth Palmes (LP) vittnesmål:
LP har kritiserats för hennes vittnesmål men jag skulle ändå vilja ge henne viss upprättelse.
Trots att hennes man precis har blivit skjuten med en .357 ca 1 meter ifrån henne, vilket torde vara jämförbart med ljudet av en chockgranat, samt därefter själv blivit beskjuten, så ger hon ett förvånansvärt detaljerat signalement.
I tingsrätten beskriver hon GM:
- Ansiktet hade en påfallande ljushet under näsan. Det var rektangulärt.
- Han hade framskjutet käkparti, eller haka snarare.
- Stirrade. Ljuset föll på något sätt på den här plasten, skuggningar då.
- Jag gjorde då bedömningen att jag inget hade att hämta där.
LP trodde att paret blivit beskjutet på håll och vände sig därför mot GM för att be om hjälp.
På mordplatsen fanns vid den här tidpunkten en naken gatlampa med metallskärm hängandes precis ovanför dem. Om man står rakt under en lampa ger den ett hårt ljus med skarpa skugglinjer, en situation med ett karakteristiskt ljus jag mycket väl känner igen.
https://i.pinimg.com/originals/84/e2/c5/84e2c5b07758e80f899e7433155df3c5.jpg
Ljusets karaktär ger ljusa kindkotor och överläpp samt mörka ögon. Eftersom LP observerar ett framskjutet käkparti måste GM ha just ett påfallande utskjutet käkparti. Annars faller den nedre delen av ansiktet i mörker.
Att CA har just ett sådant framskjutet käkparti är i och för sig inget bevis på något sätt. Däremot tycker jag att det talar för LP:s förmåga att observera detaljer i en stressad situation.
Vidare så förtäljer inte historien hur Christer Petterson, som körde med mustasch, kunde få en så ”påfallande ljushet under näsan”.
Det var inget som försvaret frågade om eller undrade över i tingsrätten.
Jag tycker LP beskrivning av GMs anletsdrag är förhållandevis detaljrikt med tanke på omständigheterna.
Och CA:s haka då, ja, man kan väl inte säga så mycket mer än att den sticker ut liksom hela hans person i den här Palmeutredningen.