2020-04-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Återstår att se vem som pekas ut av KP och de andra i Palmeutredningen. Hittade en intervju med CA från Expressen 10 augusti 1999. Hade varit intressant att få se bilden på honom som är suddig tyvärr. https://tidningar.kb.se/4112703/1999-08-10/edition/11365/part/1/page/6/?q=expressen%20palmemordet%20christer%20pettersson %201989&newspaper=EXPRESSEN
nästa sida https://tidningar.kb.se/4112703/1999-08-10/edition/11365/part/1/page/6/?q=expressen%20palmemordet%20christer%20pettersson %201989&newspaper=EXPRESSEN
Citera
2020-04-12, 22:44
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
nästa sida https://tidningar.kb.se/4112703/1999-08-10/edition/11365/part/1/page/6/?q=expressen%20palmemordet%20christer%20pettersson %201989&newspaper=EXPRESSEN
Enligt Paul Smiths bok så hittade Expressen inte "rätt" CA. Aftonbladet lyckades....
Citera
2020-04-13, 00:35
Medlem
omigas avatar
Lite kuriosa om Lisbeth Palmes (LP) vittnesmål:

LP har kritiserats för hennes vittnesmål men jag skulle ändå vilja ge henne viss upprättelse.

Trots att hennes man precis har blivit skjuten med en .357 ca 1 meter ifrån henne, vilket torde vara jämförbart med ljudet av en chockgranat, samt därefter själv blivit beskjuten, så ger hon ett förvånansvärt detaljerat signalement.

I tingsrätten beskriver hon GM:

- Ansiktet hade en påfallande ljushet under näsan. Det var rektangulärt.
- Han hade framskjutet käkparti, eller haka snarare.
- Stirrade. Ljuset föll på något sätt på den här plasten, skuggningar då.
- Jag gjorde då bedömningen att jag inget hade att hämta där.

LP trodde att paret blivit beskjutet på håll och vände sig därför mot GM för att be om hjälp.

På mordplatsen fanns vid den här tidpunkten en naken gatlampa med metallskärm hängandes precis ovanför dem. Om man står rakt under en lampa ger den ett hårt ljus med skarpa skugglinjer, en situation med ett karakteristiskt ljus jag mycket väl känner igen.

https://i.pinimg.com/originals/84/e2/c5/84e2c5b07758e80f899e7433155df3c5.jpg

Ljusets karaktär ger ljusa kindkotor och överläpp samt mörka ögon. Eftersom LP observerar ett framskjutet käkparti måste GM ha just ett påfallande utskjutet käkparti. Annars faller den nedre delen av ansiktet i mörker.

Att CA har just ett sådant framskjutet käkparti är i och för sig inget bevis på något sätt. Däremot tycker jag att det talar för LP:s förmåga att observera detaljer i en stressad situation.

Vidare så förtäljer inte historien hur Christer Petterson, som körde med mustasch, kunde få en så ”påfallande ljushet under näsan”.

Det var inget som försvaret frågade om eller undrade över i tingsrätten.

Jag tycker LP beskrivning av GMs anletsdrag är förhållandevis detaljrikt med tanke på omständigheterna.

Och CA:s haka då, ja, man kan väl inte säga så mycket mer än att den sticker ut liksom hela hans person i den här Palmeutredningen.
Senast redigerad av omiga 2020-04-13 kl. 00:50.
Citera
2020-04-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det är dokumenterat att CA tidigare köpt 5st patroner av samma typ men med en annan isotopsammansättning än kulorna på Sveavägen på pistolklubben. Han köpte alltså ibland 5 st, inte en hel ask. Skjuter man av exv 3st på klubben har man 2st kvar i fickan.

Det här är nyheter för mig. Har man hittat någon av de kulor han köpte?

Det jag läst är att skytteklubben hade kvar amunition av aktuell typ i en ask, men att dessa hade en annan sammansättning än de på Sveavägen.
Om CA köpte kulor från just denna ask var däremot inte klarlagt.
Var kommer din information ifrån?
Citera
2020-04-13, 02:27
Medlem
omigas avatar
Var kommer din information ifrån?[/quote]

Lennart Gustafsson från PU uttalar sig i Hasse Aros Podd om Palmemordet, del 2

Man har hittat fragment av en kula i väggen/listen bakom hans TV, men det finns inget som tyder på att den skulle komma från just den här asken. Dock vet man att asken på pistolklubben och fragmenten bakom TVn inte kom från samma göt som kulorna på Sveavägen.
Senast redigerad av omiga 2020-04-13 kl. 02:35.
Citera
2020-04-13, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Lite mer spontana tankar... med risk för långt inlägg.

Nu kan jag bara utgå från mig själv och hur jag hade agerat. Men om CA är oskyldig till mordet, men var en sån utpräglad Palme-hatare. Du vill inte höra talas om honom och ha så lite som möjligt med Palme att göra. Hatet som blir värre när Palme (med regering) dessutom raserar din ekonomi... Då vill man nog inte som grädde på moset även bli utpekad som mördare... utan lämnar in vapnet och får det provskjutet för att få bort Palme och misstankarna ur sitt liv... Det skulle ju va om man hade något att dölja tycker jag. 😏

Sen vad gäller kulorna igen så tror jag att han ljög när han säger att han köpt tysktillverkat. Tror att han köpte av klubben. Enklast och bäst när man inte tycker om människor, att röra sig och köpa av de som man redan beblandar sig med.
Sen är jag övertygad om att en sån passionerad vapenintresserad man som CA inte kastar bort vapnet eller låter det förfalla. Snarare glasar in eller gömmer på något ställe intill sig.

Tillägger även att han jagade mycket och inte gillade folk... Det gjorde nog att han kunde smyga bra, undvika folk i jakten på sitt villebråd (Palme). Därför han är svår att koppla till Sveavägen isf tror jag. Han såg nog till att hålla sig i skuggorna fram till dekorima.

Slutligen GW igen... som jag har respekt för. Det skulle vara jättekonstigt om han säger som i Aftonbladet " en av de två gjorde det" ... kanske inte exakt citerat...och sen visar det sig va nån helt annan.
Tror GW måste vara väldigt säker på sin sak för att kunna uttala sig så. Han av nån är rädd om sitt rykte och säger inte saker i onödan som han inte är säker på. Tror han och KP är bra vänner efter man sett dom tillsammans i interjuver osv. Så jag tror Han vet sin sak kring vem det är. Det GW gör enligt min tolkning är att servera oss: en av de två är det... resten kan vi nu avskriva från misstanke. Vilket bara det isf är en historisk framgång.

Skulle ärligt bli väldigt förvånad nu efter allt om inte CA eller Skandiamannen pekas ut i sommar. Även om jag är övertygad om att CA är banemannen.

Utpräglat palmehat var jättevanligt vid den tiden.

Det enda som håller CA kvar som möjlig misstänkt är hans vapnet som han ”sålde” och inte blivit provskjutet. Intressant absolut, men det går inte att dra några som helst slutsatser.

Det mesta kring CA är överdrifter, antaganden och lösa rykten. Hans kulor är ju kontrollerade och hade inte samma isotopsammansättning som mordkulorna.

Att hans ekonomi skulle blivit raserad pga att omsättningsskatten ökar med 1 % är spekulationer. Att Palme skulle vara i bild när han sköt på TVn är obekräftade rykten och att han skulle vara jättelik GM enligt vittnesuppgifterna stämmer inte. Att gan besökte konditorit vid mordplatsen på årsdagen är heller inget konstigt eftersom han besökte det nästan varje dag. osv osv.

CA var bara en märklig man som råkade ha ett vapen, bo nära platsen och gjorde och sa massa konstiga saker som folk dragit för många slutsatser av. Av alla som bodde i Sthlm och hatade Palme vid den tiden så är det alltid någon som omges av påfallande omständigheter.

Han känns inte rätt alls.
Citera
2020-04-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Enligt Paul Smiths bok så hittade Expressen inte "rätt" CA. Aftonbladet lyckades....
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/11/palmemordet.html Ja den här intervjun från 11/8 1999 känner jag till.
Citera
2020-04-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga

Lennart Gustafsson från PU uttalar sig i Hasse Aros Podd om Palmemordet, del 2

Man har hittat fragment av en kula i väggen/listen bakom hans TV, men det finns inget som tyder på att den skulle komma från just den här asken. Dock vet man att asken på pistolklubben och fragmenten bakom TVn inte kom från samma göt som kulorna på Sveavägen.

Du skrev: "Det är dokumenterat att CA tidigare köpt 5st patroner av samma typ men med en annan isotopsammansättning än kulorna på Sveavägen på pistolklubben"

Att det fragment som plockades ur väggen i CAs lägenhet inte kunde matchas mot kulorna på Sveavägen är ju känt.
Men att fragmentet i väggen skulle kommit från en av de 5 kulor (av samma typ som vid MOP) som CA köpte från skytteklubben vet vi väl inte?

Det vi vet är att de kulor som man hittade i en ask på skytteklubben inte hade samma sammansättning som de vid MOP, men att den ammunition som CA köpte kom från samma ask, det vet vi inte. Såvida du inte har någon annan källa.
Citera
2020-04-13, 17:35
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Slutligen GW igen... som jag har respekt för. Det skulle vara jättekonstigt om han säger som i Aftonbladet " en av de två gjorde det" ... kanske inte exakt citerat...och sen visar det sig va nån helt annan.
Tror GW måste vara väldigt säker på sin sak för att kunna uttala sig så. Han av nån är rädd om sitt rykte och säger inte saker i onödan som han inte är säker på. Tror han och KP är bra vänner efter man sett dom tillsammans i interjuver osv. Så jag tror Han vet sin sak kring vem det är. Det GW gör enligt min tolkning är att servera oss: en av de två är det... resten kan vi nu avskriva från misstanke. Vilket bara det isf är en historisk framgång.

Skulle ärligt bli väldigt förvånad nu efter allt om inte CA eller Skandiamannen pekas ut i sommar. Även om jag är övertygad om att CA är banemannen.

Det konstiga är att GW först NU (dvs i år, 2020) håller CA som trolig gärningsman. Jag vet inte hur mycket man kan lita på Aftonbladets rapportering, men GW har hela tiden varit inne på andra lösningar. Jag har inte sett eller hört att GW har dementerat uppgifterna i denna intervju. När Paul Smiths första upplaga av "Palmes morder?" kom ut sågade GW den rejält.

Finns det några svenska "privatspanare" som har intresserat sig för CA? Om inte, varför är det så? Varför finns det bara en intervju (Aftonbladet 1999) med CA, som var/är huvudmisstänkt för MOP under många år? Gillar massmedia inte upplägget med en ensam enstöring som GM? Säljer inte det lika mycket tidningar/klick som Sydafrikaspår, Skandiamannen, polisspår, landsförrädarspår mm?
Citera
2020-04-13, 19:49
Medlem
Citat:
Det konstiga är att GW först NU (dvs i år, 2020) håller CA som trolig gärningsman. Jag vet inte hur mycket man kan lita på Aftonbladets rapportering, men GW har hela tiden varit inne på andra lösningar. Jag har inte sett eller hört att GW har dementerat uppgifterna i denna intervju. När Paul Smiths första upplaga av "Palmes morder?" kom ut sågade GW den rejält.

Finns det några svenska "privatspanare" som har intresserat sig för CA? Om inte, varför är det så? Varför finns det bara en intervju (Aftonbladet 1999) med CA, som var/är huvudmisstänkt för MOP under många år? Gillar massmedia inte upplägget med en ensam enstöring som GM? Säljer inte det lika mycket tidningar/klick som Sydafrikaspår, Skandiamannen, polisspår, landsförrädarspår mm?

Svaret på dina senare frågor är nog att man hittills inte kunnat knyta CA till platsen. Vi som har CA som tänkbar gärningsman har det baserat på psykologi och indicier, men absolut inte för att han observerats på platsen. Vi tror helt enkelt mer på den psykologiska profilen.

Jag utesluter inte att tongivande figurer som ex. GW bidragit till ointresset genom tidigare sågningar, som du också nämner. Både CP och SE är kända av allmänheten, så det bidrar nog också bättre när det gäller att sälja tidningar.
Citera
2020-04-13, 21:58
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran

Men att fragmentet i väggen skulle kommit från en av de 5 kulor (av samma typ som vid MOP) som CA köpte från skytteklubben vet vi väl inte?

Korrekt, och det har inte heller påståtts. Du frågade först om källan till CA:s inköp av 5st kulor från asken från pistolklubben. Jag gav dig den men påstod inte att fragment från just de kulorna skulle ha återfunnits i väggen.
Senast redigerad av omiga 2020-04-13 kl. 22:06.
Citera
2020-04-13, 22:58
Medlem
Citat:

Nej GW har väl mer varit inne på konspirationer främst med polisiär inblandning i dådet.
För nåt år sen sa han ju också att han tror att mördaren ännu lever så han har verkligen ingen större trovärdighet i just denna fråga.
Att det bara finns en enda intervju med CA beror nog på att han var ovillig att delta /synas i media.
Dessutom svår att lokalisera tydligen då hans adress ju var falsk.

SE är allmänt känd för många dels genom Petterssons och Larssons plus Filters publikation DELS för att han själv ju gärna talade ut i media med teorier om det mesta kring mordet.
Han ville verkligen synas i media kanske för att verkligen etablera sig själv som vittne som ett sorts alibi för att undgå misstankar OM det var han som utförde mordet vill säga.
Annars får man väl säga att han bara ville framstå som viktigare än vad han var ett sätt att framhäva sig själv och för en stund betyda nåt vara lite betydelsefull.
Båda dessa herrar CA och SE var onekligen väldigt speciella människor även om SE levde under mer ordnade förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in