2020-04-11, 02:40
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Haha... Sorry...såg nu att det blev helt fel. Så här ska det vara:
https://imgur.com/a/5o8t2uN
Oj! Blicken på den ungen var inte att leka med😳
Citera
2020-04-11, 13:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Hej!

Bra tråd! Så bra att jag loggar in för att skriva. Nu när man sitter isolerad pga hur världen ser ut.

Men vill egentligen bara flika in med mina spontana tankar. Jag Tror absolut att CA är gärningsmannen.

Dels utifrån artikeln om GW som överger sin teori om en organisation och nu är säker på att det antingen är Skandiamannen eller CA. Och Skandiamannen säger han själv "känns för vek"... Så där avfärdar han ju på ett sätt Skandiamannen och kvar är ju endast vår käre Christer. En spontan tanke till GWs ändrade inställning är säkert efter att han samtalat med Krister Peterson och denna gett intressanta uppgifter dom emellan.

Men största anledningen till att jag tror att det är CA är vapnet och främst kulorna. Att han ägde samma typ av usa-tillverkade och annorlunda skott som användes vid mordet ... Det känns som det är lite förmycket slump för att vara just en slump. Mer ett samband.

Som sagt. Mina spontana tankar. Tack trådstartaren och alla andra för era infall och teorier. Intressant att följa!

Tack för berömmet, men det är ni alla här inne som skall ha elogen för att ni gräver och driver hypotesen vidare.
Alla bidrar med sin del och tillsammans löser vi pusslet.

Vad gäller relationen mellan KP och GW så sa KP att de funnit något intressant, men att han kunde berätta detta för GW först efter att kameran stängts av.
Några spekulerar såklart i vapnet och kulorna, andra i dagboken på Rosenbad som försvann, enl. uppgift ska Palmegruppen ha funnit den hemma hos Lisbet (?)

Vad gäller kulorna så sa CA att han visserligen ägde sådana kulor, men att de var producerade i Tyskland, efter att polisen konfronterat honom med att han köpt sådana på skytteklubben.
Kulorna som skytteklubben sålde var dock garanterat producerade i USA, så antingen har CA fått tag på dessa kulor på annan ort, eller så ljuger han. Jag tror inte ens de tillverkades i Tyskland öht.
Senast redigerad av kato85 2020-04-11 kl. 13:56.
Citera
2020-04-11, 16:34
Medlem
StuGs avatar
Gjorde CA lumpen?
Om inte - varför det kan man fråga sig?
Om ja - då borde foto finnas i arkiven? (alla har väl sett Göran Perssons nuna från P10)
Citera
2020-04-12, 18:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Gjorde CA lumpen?
Om inte - varför det kan man fråga sig?
Om ja - då borde foto finnas i arkiven? (alla har väl sett Göran Perssons nuna från P10)

Borde gå att finna i krigsarkivet enligt en bekant, dock tveksamt om det finns bilder, men man kan då ev. se vilka andra som tjänstgjort med denne och kontaktat dessa.
Men detta kräver en hel del jobb.
Citera
2020-04-12, 18:32
Medlem
omigas avatar
Vad kan PU möjligen ha hittat för nya bevis som ställer utom allt rimligt tvivel att CA är GM?

Mindre troligt att de säkrat vapnet.

Mordvapnet är Sveriges motsvarighet till heliga graal, ett fynd är förmodligen mycket svårt att hemlighålla, om inte åklagaren hittat det själv.

Åklagare Krister Petersson hintar lite i olika intervjuer

- ”Utgått från brottsplatsen”
- ”Omvärderat tidigare uppgifter”
- ”Gått igenom förhör”

Till Expressen säger han:

– ”Vi har gjort tekniska undersökningar. Och det ingår i den bild som jag kommer presentera i samband med att vi meddelar beslutet.”

Det närmaste jag då kan tänka mig är att PU lyckats binda kulor av samma typ och isotopsammansättning och/eller bomdata som kan bindas till CA eller hans legala .357a i efterhand

1. Man har hittat en för CA ”privat skjutbana” någonstans i skogen där man grävt fram kulor som med säkerhet kan kopplas till de två som finns upphittade på Sveavägen
2. Man har hittat dokumenterade inköp av kulor som kan kopplas till CA vid tiden precis före mordet. Antingen från skytteklubben eller från den resa till Tyskland som han nämt i förhör.

Om man har antingen 1 eller 2 har man förmodligen även kunnat säkra andra indicier (kvitton, datum, antal, nya förhör osv).

Jag tror för övrigt att CA bara hade två patroner i vapnet den där kvällen, därför överlevde Lisbeth. Det är dokumenterat att CA tidigare köpt 5st patroner av samma typ men med en annan isotopsammansättning än kulorna på Sveavägen på pistolklubben. Han köpte alltså ibland 5 st, inte en hel ask. Skjuter man av exv 3st på klubben har man 2st kvar i fickan.
Citera
2020-04-12, 19:33
Medlem
Prayuths avatar
Gammalt inslag i Efterlyst om CA.

https://www.youtube.com/watch?v=MWgR-Jjo5LI
Citera
2020-04-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
2. Man har hittat dokumenterade inköp av kulor som kan kopplas till CA vid tiden precis före mordet. Antingen från skytteklubben eller från den resa till Tyskland som han nämt i förhör.

Om man har antingen 1 eller 2 har man förmodligen även kunnat säkra andra indicier (kvitton, datum, antal, nya förhör osv).

Var kan man läsa om detta förhör och resa till Tyskland?

På tal om resa är det ju intressant att CA fixade pass i början av 90-talet (varifrån den enda kända bilden är tagen). Hur hade han råd att resa utomlands om han inte tjänade några pengar och var tvungen att sälja revolvern för att få loss några tusenlappar?
Citera
2020-04-12, 20:44
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Var kan man läsa om detta förhör och resa till Tyskland?

På tal om resa är det ju intressant att CA fixade pass i början av 90-talet (varifrån den enda kända bilden är tagen). Hur hade han råd att resa utomlands om han inte tjänade några pengar och var tvungen att sälja revolvern för att få loss några tusenlappar?

Jag är också nyfiken på resan. Var kan man läsa om den? Sen kan ju CA ha lånat pengar av morsan eller liknande.
Citera
2020-04-12, 20:59
Medlem
Lite mer spontana tankar... med risk för långt inlägg.

Nu kan jag bara utgå från mig själv och hur jag hade agerat. Men om CA är oskyldig till mordet, men var en sån utpräglad Palme-hatare. Du vill inte höra talas om honom och ha så lite som möjligt med Palme att göra. Hatet som blir värre när Palme (med regering) dessutom raserar din ekonomi... Då vill man nog inte som grädde på moset även bli utpekad som mördare... utan lämnar in vapnet och får det provskjutet för att få bort Palme och misstankarna ur sitt liv... Det skulle ju va om man hade något att dölja tycker jag. 😏

Sen vad gäller kulorna igen så tror jag att han ljög när han säger att han köpt tysktillverkat. Tror att han köpte av klubben. Enklast och bäst när man inte tycker om människor, att röra sig och köpa av de som man redan beblandar sig med.
Sen är jag övertygad om att en sån passionerad vapenintresserad man som CA inte kastar bort vapnet eller låter det förfalla. Snarare glasar in eller gömmer på något ställe intill sig.

Tillägger även att han jagade mycket och inte gillade folk... Det gjorde nog att han kunde smyga bra, undvika folk i jakten på sitt villebråd (Palme). Därför han är svår att koppla till Sveavägen isf tror jag. Han såg nog till att hålla sig i skuggorna fram till dekorima.

Slutligen GW igen... som jag har respekt för. Det skulle vara jättekonstigt om han säger som i Aftonbladet " en av de två gjorde det" ... kanske inte exakt citerat...och sen visar det sig va nån helt annan.
Tror GW måste vara väldigt säker på sin sak för att kunna uttala sig så. Han av nån är rädd om sitt rykte och säger inte saker i onödan som han inte är säker på. Tror han och KP är bra vänner efter man sett dom tillsammans i interjuver osv. Så jag tror Han vet sin sak kring vem det är. Det GW gör enligt min tolkning är att servera oss: en av de två är det... resten kan vi nu avskriva från misstanke. Vilket bara det isf är en historisk framgång.

Skulle ärligt bli väldigt förvånad nu efter allt om inte CA eller Skandiamannen pekas ut i sommar. Även om jag är övertygad om att CA är banemannen.
Citera
2020-04-12, 21:47
Medlem
Prayuths avatar
Jag har i omgångar läst lite om Palmemordet och funderat kring det. Den närmast totala avsaknaden av konkreta bevis gör det svårt att bli övertygad om någonting i det här fallet. Ska ändå bli intressant att se vad som presenteras av åklagaren lite längre fram. Nu dominerar Coronapandemin nyhetsrapporteringen men ett eventuellt genombrott i den här utredningen kommer slå igenom Coronabruset i media.

Av alla de potentiella GM som dykt upp genom åren är CA en relativt tilltalande kandidat.

En fråga till trådens insatta personer: om det nu var CA som mördade Palme är det med största sannolikhet så att han agerade ensam. Hur passar CA ihop med en sk "Grandmannen" som bland annat Mårten Palme sett strax innan mordet?
Citera
2020-04-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Lite mer spontana tankar... med risk för långt inlägg.

Nu kan jag bara utgå från mig själv och hur jag hade agerat. Men om CA är oskyldig till mordet, men var en sån utpräglad Palme-hatare. Du vill inte höra talas om honom och ha så lite som möjligt med Palme att göra. Hatet som blir värre när Palme (med regering) dessutom raserar din ekonomi... Då vill man nog inte som grädde på moset även bli utpekad som mördare... utan lämnar in vapnet och får det provskjutet för att få bort Palme och misstankarna ur sitt liv... Det skulle ju va om man hade något att dölja tycker jag. 😏

Sen vad gäller kulorna igen så tror jag att han ljög när han säger att han köpt tysktillverkat. Tror att han köpte av klubben. Enklast och bäst när man inte tycker om människor, att röra sig och köpa av de som man redan beblandar sig med.
Sen är jag övertygad om att en sån passionerad vapenintresserad man som CA inte kastar bort vapnet eller låter det förfalla. Snarare glasar in eller gömmer på något ställe intill sig.

Tillägger även att han jagade mycket och inte gillade folk... Det gjorde nog att han kunde smyga bra, undvika folk i jakten på sitt villebråd (Palme). Därför han är svår att koppla till Sveavägen isf tror jag. Han såg nog till att hålla sig i skuggorna fram till dekorima.

Slutligen GW igen... som jag har respekt för. Det skulle vara jättekonstigt om han säger som i Aftonbladet " en av de två gjorde det" ... kanske inte exakt citerat...och sen visar det sig va nån helt annan.
Tror GW måste vara väldigt säker på sin sak för att kunna uttala sig så. Han av nån är rädd om sitt rykte och säger inte saker i onödan som han inte är säker på. Tror han och KP är bra vänner efter man sett dom tillsammans i interjuver osv. Så jag tror Han vet sin sak kring vem det är. Det GW gör enligt min tolkning är att servera oss: en av de två är det... resten kan vi nu avskriva från misstanke. Vilket bara det isf är en historisk framgång.

Skulle ärligt bli väldigt förvånad nu efter allt om inte CA eller Skandiamannen pekas ut i sommar. Även om jag är övertygad om att CA är banemannen.
Återstår att se vem som pekas ut av KP och de andra i Palmeutredningen. Hittade en intervju med CA från Expressen 10 augusti 1999. Hade varit intressant att få se bilden på honom som är suddig tyvärr. https://tidningar.kb.se/4112703/1999-08-10/edition/11365/part/1/page/6/?q=expressen%20palmemordet%20christer%20pettersson %201989&newspaper=EXPRESSEN
Citera
2020-04-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Återstår att se vem som pekas ut av KP och de andra i Palmeutredningen. Hittade en intervju med CA från Expressen 10 augusti 1999. Hade varit intressant att få se bilden på honom som är suddig tyvärr. https://tidningar.kb.se/4112703/1999-08-10/edition/11365/part/1/page/6/?q=expressen%20palmemordet%20christer%20pettersson %201989&newspaper=EXPRESSEN

Det kan omöjligt vara CA som blev intervjuad där. Inget stämmer. Tror de hittat fel person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in