2020-06-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Helt klart. Det är heller ingen slump att en överväldigande majoritet av mord och mordförsök på statsmän sker just när man i förväg vet var de ska vara vid en fastställd tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag kan inte riktigt se hur händelseförloppet styrdes av de tilltänkta förövarna i det här fallet. Ingen förutom sonen Mårten och dennes flickvän vet när paret Palme lämnar sin lägenhet och vart dom ska någonstans. Till råga på allt väljer paret Palme inte att ta den mest troliga vägen hem. Det var en kall och grinig kväll i Stockholm och dom hade kommit till bion med tunnelbana. Det mest troliga vore då att dom skulle ta samma väg tillbaka.

Förklara gärna varför inga mystiska män iakttogs längs vägen till tunnelbanan. En professionell organisation skulle naturligtvis ha haft män utposterade längs den mest tänkbara vägen. Det förefaller mig också som en oerhört omständlig och riskabel plan när man istället kunde koncentrera sig på de tillfällen när man exakt visste var Palme skulle befinna sig.

Poängen med att verka i en organisation är att tillfällena blir många fler & bättre. Man kan ha kontinuerlig koll under längre tid. Här dök ett tillfälle upp. Som strukturerad grupp har man helt andra möjligheter att gripa det tillfället.

Vad spelar det för roll om paret Palme rör sig mot Rådmansgatan eller Hötorgets T-banestation? Man har säkert haft någon utposterad på annan plats också, vid Rådmansgatan (om det är en konspiration dvs). Visst är det mest logiskt att ta samma väg tillbaka men det är en smärre detalj.
Citera
2020-06-14, 01:36
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
I huvudet? Vart kommer den uppgiften ifrån?

PU har tidigare sagt att han sköt sig i bröstet, vilket är betydligt ovanligare.
Palmemordetpodden Christer A del 1. Efter 6 min 30 s kommer det.
Citera
2020-06-14, 01:54
Medlem
omigas avatar
Fick KP i uppdrag att lägga ner PU och lägga fram den mest sannolika GM?

Uppgiften kommer från Pelle Svensson som har uppenbara svårigheter att uppnå någon form av trovärdighet, men det är ändå intressant att han säger det. Kan det ligga något i det?

https://youtu.be/nCxT1FnQR1c?t=71
Citera
2020-06-14, 01:59
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Palmemordetpodden Christer A del 1. Efter 6 min 30 s kommer det.

Ett skolexempel på källkritik vilket det finns massor av exempel på i den här utredningen.

Dan Hörning citerar GRK som inte tar upp var han sköt sig. Uppgiften om var han sköt sig kommer från officiellt håll. Så bröstet blir mest sannolikt. Men, ingen av dessa uppgifterna behöver vara sanna eftersom vi inte har sett obduktionsprotokollet.
Senast redigerad av omiga 2020-06-14 kl. 02:05.
Citera
2020-06-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
När det gäller LPs vittnesmål och vad hon faktiskt såg så... visst, hon kan helt klart ha sett GM med sina ögon, men hela händelsen är alldeles för traumatisk för att hon ska kunna redogöra klart för den och för oss att kunna lägga någon vikt vid den. Då blir det s.k. Cherry picking, precis som KP sysslade med.

Jag köper dock att de inte hade någon kontakt med GM innan, för hon hade nog kommit ihåg om någon sagt något till dem eller försökt stoppa dem precis innan det small .

Det är rent diskussionsunderlag naturligtvis,men onekligen är det relativt märkligt att samtidigt som LP på ett alldeles utmärkt sätt beskriver vittnet ABs klädsel..så beskriver hon samtidigt på inga sätt hans ansikte.
Eftersom LP lyckas beskriva ABs klädsel korrekt..så antar jag rimligen att hon också beskriver ansiktet på ett riktigt sätt.Vi vet ju alla att hon inte beskriver ABs ansikte..så jag tycker nog att det är rimligt att anta annat än att hon beskriver GMs ansikte..ett ansikte som uppenbarligen då borde vara väldigt likt CPs nuna.

Annat resonemang korrelerar inte med fakta vad jag kan se utifrån materialet.
Citera
2020-06-14, 02:41
Medlem
Det är sådana här saker som LPs vittnesmål..och hur det behandlas..som frustrerar mig.

Antingen får man faktiskt och på ett rimligt sätt förklara att man inte tror att hon såg något alls när fakta ger oss facit att hon på ett utmärkt sätt beskriver ABs klädsel.
Alternativt så bör rimlig förklaring anges varför LP ser ABs klädsel,men av någon helt outgrundlig anledning inte GMs ansikte.LP var faktiskt ingen lågintelligent person och någon förväxling med kända personer runt mordplatsen gällande CPs relativt distinkta ansikte finns inte.Finns det verkligen dem som tror att hon har sett ABs klädsel/naturligtvis så har hon det..hon har ju återgett den)samtidigt som hon blåljuger om att ha sett GMs ansikte..och dessutom i sådant fall vidhållit denna lögn inför sina söner och fram tills hon dog?
Det är ju närmast vansinne att tro på något sådant.

De ovanstående alternativen faller på sina egna orimligheter.
Så..vad återstår då vid slutet på dagen?

Jag skall inte behöva klä klara grejer i text tycker jag..men okay då.

Precis allting pekar på att LP angett ABs klädsel och GMs ansikte.Det är den rimliga och naturliga förklaringen på det hon säger.Inget annat alternativ stämmer.

Det må vara LP förlåtet att hon förväxlat GMs klädsel med vittnet AB.Det är rena barnleken att konstatera att motsvarande möjlighet till förväxling när det gäller GMs ansikte helt enkelt inte föreligger.

Slutsatsen är lika enkel som normal..LP återger ABs klädsel och lämnar samtidigt ett korrekt signalement på mördarens ansikte.Det är vad materialet säger oss..och enligt mitt förmenande torde en sjuåring kunna se detta också.

Alla andra förklaringar är orimliga.Sållar man bort dem,så återstår det rimliga.

Jag vill sålunda påstå att LP inte bara såg mördarens ansikte.Jag påstår dessutom att mördarens ansikte är så likt CPs..att naturlig risk för förväxling föreligger.

Hur kan man påstå något annat?

Jag påstår sålunda vidare därmed att intresserade som letar efter personer som inte kan uppvisa en klar likhet med CPs nuna vid tiden för brottet..är helt fel ute.

Läs materialet och avfärda inte vittnesmål hursomhelst på en höft för bövelen!
Senast redigerad av Lookalike 2020-06-14 kl. 02:47.
Citera
2020-06-14, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns ett tjugotal vittnesmål. Det är konkreta bevis, om inte samtliga ljuger.

Det är inte särskilt imponerande eftersom t.o.m. ca 130 personer har erkänt mordet. Vittnen är ingen hårdvaluta, det vet alla som har studerat materialet.
Citera
2020-06-14, 06:21
Medlem
Soterns avatar
Någon som kan få fram den opixlade bilden?

Och vad är "Det okända våldsbrottet han begick före sin död"?

https://www.expressen.se/nyheter/han-skot-sig-sjalv-nar-polisen-knackade-pa/
Senast redigerad av Sotern 2020-06-14 kl. 06:57.
Citera
2020-06-14, 07:01
Medlem
Tosingens avatar

Expressen skriver om CA idag, det är bra! Det stod faktiskt lite nya saker om honom som åtminstone inte jag kände till sen tidigare. Det är en premium-artikel men här är några intressanta saker saxat ur artikeln.

” Förhör med medlemmar i mannens skytteförening visade, enligt tidigare utredaren Lennart Gustafsson, att han hade köpt en sådan ask ammunition en tid före mordet. En person på skytteföreningen hade dessutom kvar några kulor från samma ask. Dessa kontrollerades hos kriminalteknikerna på dåvarande SKL, men gav inget positivt resultat.

– Ridån gick ner lite, men samtidigt hade man sålt från andra askar också som man inte hade kvar vilket gjorde att det inte helt gick att avfärda, säger Lennart Gustafsson.”

Man hade alltså sålt sådan ammunition från andra askar också till honom som man inte kunnat kontrollera.

Och förutom att han misshandlat grannens hund så har han varit våldsam vid fler tillfällen:

” En annan omständighet som inte uppmärksammats är att mannen också inte långt före sin död, 2005, dömdes för ett våldsbrott.
Den sjunde juni 2005 kom domen då mannen dömdes för misshandel sedan han misshandlat en ung man på Flemingbergs station. I förhör berättade han hur han blivit provocerad av en grupp ungdomar som ska ha ”hånskrattat” samt kastat något på honom. Han gick då fram och slog en av dem, som dessutom visade sig vara fel person, i ansiktet. Domen blev villkorlig dom och dagsböter. I domen framgår också att han vid denna tid var sjukskriven på grund av psykiska problem.”

Vad mer intressant finns där egentligen?
Citera
2020-06-14, 07:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen

Expressen skriver om CA idag, det är bra! Det stod faktiskt lite nya saker om honom som åtminstone inte jag kände till sen tidigare. Det är en premium-artikel men här är några intressanta saker saxat ur artikeln.

” Förhör med medlemmar i mannens skytteförening visade, enligt tidigare utredaren Lennart Gustafsson, att han hade köpt en sådan ask ammunition en tid före mordet. En person på skytteföreningen hade dessutom kvar några kulor från samma ask. Dessa kontrollerades hos kriminalteknikerna på dåvarande SKL, men gav inget positivt resultat.

– Ridån gick ner lite, men samtidigt hade man sålt från andra askar också som man inte hade kvar vilket gjorde att det inte helt gick att avfärda, säger Lennart Gustafsson.”

Man hade alltså sålt sådan ammunition från andra askar också till honom som man inte kunnat kontrollera.

Och förutom att han misshandlat grannens hund så har han varit våldsam vid fler tillfällen:

” En annan omständighet som inte uppmärksammats är att mannen också inte långt före sin död, 2005, dömdes för ett våldsbrott.
Den sjunde juni 2005 kom domen då mannen dömdes för misshandel sedan han misshandlat en ung man på Flemingbergs station. I förhör berättade han hur han blivit provocerad av en grupp ungdomar som ska ha ”hånskrattat” samt kastat något på honom. Han gick då fram och slog en av dem, som dessutom visade sig vara fel person, i ansiktet. Domen blev villkorlig dom och dagsböter. I domen framgår också att han vid denna tid var sjukskriven på grund av psykiska problem.”

Vad mer intressant finns där egentligen?

Galet. Han hade rätt vapen, rätt ammunition, han var våldsam, hade befunnit sig inom 20 min från mordplatsen och inte hörsammat kallelserna till provskjutning. Dokumenterat psykiskt instabil och uppvisat Palmehat. Dessutom har han erkänt ett vapenbrott.

Det om något borde varit skäl att häkta honom. Jämför med 33-åringen och Skandiamannen.

Jag placerar detta som nummer tre på listan över PU-fail

1. Hans Holmer
2. Kollar inte upp alla legala .357 inom 30min från mordplatsen direkt efter mordet
3. Häktar inte CA som skäligen misstänkt.
Senast redigerad av omiga 2020-06-14 kl. 08:04.
Citera
2020-06-14, 07:36
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Galet. Han hade rätt vapen, rätt ammunition, han var våldsam, hade befunnit sig inom 20 min från mordplatsen och inte hörsammat kallelserna till provskjutning. Dokumenterat psykiskt instabil och uppvisat Palmehat. Dessutom har han erkänt ett vapenbrott.

Det om något borde varit skäl att häkta honom. Jämför med 33-åringen och Skandiamannen.

Jag placerar detta som nummer tre på listan över PU-fail

1. Hans Holmer
2. Kollar inte upp alla legala .357 inom 30min från mordplatsen direkt efter mordet
3. Häktar inte CA som skäligen misstänkt.

Ja, det är märkligt. Han är den ende av de misstänkta som man med hundra procent säkerhet hade en revolver av rätt typ.
KP är skyldig att redovisa VARFÖR man avskrev CA.
Citera
2020-06-14, 07:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosingen

”En annan omständighet som inte uppmärksammats är att mannen också inte långt före sin död, 2005, dömdes för ett våldsbrott.

Oj, intressant. Har tänkt att som jag uppfattar hans person "borde" han vara dömd för något liknande misshandel av en cyklist som cyklat mot rött framför hans ögon. Då har han alltså blivit det. Det stärker saken att han besatt våldskapital, även om han var äldre och i risigt psykiskt skick vid detta tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in