2020-04-30, 06:42
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ser ut att bli rally imorgon också. Björnarna kommer slaktas som vanligt.

Nasdaq är redan upp mer än 1 % i efterhandeln. Om Apple och Amazon har bra rapporter så kan det bli tokrally på fredag också.

Klart de har bra rapporter. De äger ju snart hela världen.
Citera
2020-04-30, 07:10
Medlem
Stones avatar
Man mår illa. Jag trodde recession betyder dåliga tider men nu är det goda tider. Detta är den stora stölden av oss som inte slängde våra sparade pengar in i företag dom inte säljer något, som avskedar folk, som håller stängt. Men nu är det utanför som gäller som vanligt.
Citera
2020-04-30, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Man mår illa. Jag trodde recession betyder dåliga tider men nu är det goda tider. Detta är den stora stölden av oss som inte slängde våra sparade pengar in i företag dom inte säljer något, som avskedar folk, som håller stängt. Men nu är det utanför som gäller som vanligt.

det är så pyramidspel fungerar, man måste hela tiden fylla på pengar i botten annars rasar pyramiden

man måste vara med tidigt om man ska nå toppen och vinsten

det gäller både börs och bostäder

nu har regeringar och centralbanker gått in med kapital i botten av pyramiden för att hålla uppe fasaden och dessa verkar ha obegränsat med pengar

"Pyramidspel är en form av affärsuppgörelse som är ohållbar efter ett visst skede i processen. Det påminner mycket om kedjebrev, på samma sätt som vid kedjebrev bygger de på exponentiell tillväxt och de kommer också att kollapsa efter ett visst antal generationer"

" Ett kännetecken för ett pyramidspel är att balansräkningen är i verkligheten negativ, det finns inte täckning för utestående skulder, vilket döljs och förljugs. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel
Citera
2020-04-30, 07:37
Medlem
Vansterpartiets avatar
Många kränkta kraxare här inne. Ni fick er nedgång, varför köpte ni inte? Det är ju så man ska göra, köpa lågt och sälja högt men ni sitter utanför fortfarande likt förbannat.

Är ni trygghetsknarkare hela bunten som inte klarar av tanken att det kan gå ner lite till? Det är bara pengar i slutändan.

Köpte för lönen denna månaden med, blir nog ett fint snitt när detta blåst över.
Citera
2020-04-30, 07:48
Medlem
trailblasers avatar
Folk ser framtidstro.
Om börsen reagerade som den gjorde igår med Gilead, vad tror ni kommer hända när vi har svart på vitt att vi kan bekämpa Covid med egna medel?
Citera
2020-04-30, 08:01
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Folk ser framtidstro.
Om börsen reagerade som den gjorde igår med Gilead, vad tror ni kommer hända när vi har svart på vitt att vi kan bekämpa Covid med egna medel?

Det finns snart ingen framtid alls för folket, om de inte vaknar upp snart. Men jag tror inte att bankerna bryr sig så mycket om det faktiskt. Nu är det QE som gäller tills skiten smäller. Ett indirekt rån av folket naturligtvis.
Så.. ja det är nog bäst att investera i allting nu när inflationen tar fart ordentligt.
Senast redigerad av Autobahn76 2020-04-30 kl. 08:24.
Citera
2020-04-30, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Folk ser framtidstro.

ja det blir väl som med trumps handelskrig med kina?

10 gånger (nästan) med nyheter om att en lösning är nära och 10 uppgångar på börsen som följd

sedan när det hela är klart blir det 1 till uppgång

och vid det laget är börsen på alltimehigh

sedan kan uppgången börja mot 3 000 på omxs30
Citera
2020-04-30, 09:33
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Klicka på länken som finns i min signatur. Du har tvärfel och du ska bli varse om varför.

Krisen är på regeringssidan. De har förstört sina obligationsmarknader med minusrämta och eftersom den marknaden kraschar i termer av deltagande så KOMMER pengarna att tryckas in i aktier. Börsen ska initialt gå ner men ni kommer bli häpnade över börsens uppgång nästa år.

Armstrong är den enda i världen som faktiskt vet vad han pratar om och han har 35.000 till nästa år och 15.500 i år i dowjones. Det är där big money kommer parkera sina pengar när de inser att euron faller mot dollarn.

Felet du gör är att du ser ekonomin som en enhetlig sammansatt klump men i själva verket har ekonomin indelningen privat och publik (regeringssidan).

Euromarknaden är tolv - femton gånger större än USA aktiemarknad och när pengarna trycks ut kommer börsen att tokstiga. Realekonomiskt kan vi alla vara fattiga som i 1984, där siffrorna stiger och partiet presenterar siffror som visar hur rika vi alla är, men stigningen är på papperet och har ingen direkt koppling till verkligheten.

När man inser att staten med sin skattjaktstrend är ute för att råna privata så kommer en massiv storm av kapitalflykt ske till privata tangible assets (rörliga tillgångar) och då skenar börsen. Kraschen kommer när alla är med i syltburken, där är vi inte än.

Läs och revidera, men en sättning ner mot 16.000 kan komma men därefter är det nya all time high som gäller.
Måste medge att ditt inlägg väckte min nyfikenhet, tills dess att jag följde din rekommendation och klickade på länken...

Vilket sanslöst nonsens. Den värsta sortens konspirationsteorier.

”Every source I have has been screaming that this is all orchestrated for political purposes. This is an attempt to force the climate change agenda by shutting down the economy under the threat of a virus that is no worse than the flu.”

Tror jag väljer att avstå att ta ekonomiska råd av någon som uppenbarligen inte bara har en foliehatt utan även en matchande foliekostym...
Citera
2020-04-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ta flyget. Hörde på ekot imorse. Analytiker tror inte att vi kommer flyga lika mycket som tidigare samt att det tar tre år för att flygmarknaden skall återhämta sig. Det betyder att flygfotogen inte kommer att förbrukas vilket är ett stort slag för oljeindustrin vilket är ryggraden i Amerikas ekonomi. Så visst kommer det hända grejor när alla får en överblick av de ekonomiska skadorna. Hur länge kan FED trycka pengar och den amerikanska staten köpa ut företag och banker?

Äh, till och med Boeing rusade igår. Enligt marknaden är det här redan över och folk har börjat resa och konsumera som vanligt igen. Det som händer när avståndet mellan rik och fattig blir för stort är i slutändan revolution, vilket vi lär se inom överskådlig tid om det här fortsätter. Man ser redan nu hur det börjar bubbla hos "Main Street" när när "Wall Street" roffar åt sig stödpengar och börsen går som tåget trots att arbetslösheten fortsätter uppåt. Ge det några månader så står folk med "Kill the rich"-plakat som i senaste Joker-filmen.
Citera
2020-04-30, 09:42
Medlem
Citat:

Problemet är att dåliga tider definitivt inte drabbar hela befolkningen på ett rättvist sätt. Snanare gynnas stora grupper av kriserna. Kommer du ihåg 90-tals krisen så var det fantastiska år för mig personligen. Jag hade stabil inkomst och fick bara se hur allt, från frisörer till öl på krogen, blev billigare. Jag köpte in mig i en massa företag på börsen. Lyckades till och med göra en rejäl valuta vinst på det uppenbart kommande raset för den svenska kronan när Bengt Dennis gick ut med 500% ränta

Samma sak kan man säga om att leva i fattigare länder. Har du ett stabilt jobb med lön som sätts efter internationell standard så lever du ett mycket bättre liv i Afrika än här på många sätt. Åtminstone om du uppskattar saker som tjänstefolk, stor villa med pool, och den status som kommer av att du har saker som andra inte har.

Desto hårdare kris desto bättre kommer det att bli för den majoritet som behåller jobbet och som slipper sälja den överbelånade bostadsrätten. Visst kanske det inte blir bättre i absoluta tal men det viktiga är för de flesta hur de klarar sig jämfört med andra, Orättvist men sant.
Citera
2020-04-30, 09:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Givetvis är det så. Jag och flera skribenter har skrivit om det tidigare i tråden. Jag förutspådde - som flera andra - att man tar pengar från fattiga och ger till rika under täckmanteln att man egentligen räddar alla stackars lönetagare från arbetslöshet. Nejdå, de som inte har sparkapital och sitter utanför börsen får betala notan för oss som sitter på feta kapital än en gång. Det är bara det att de inte gör det genom att de blir av med lönen...

Det är egentligen en politisk diskussion, men det grämer mig att så många människor (speciellt bland de fattigare) tror att staten är på deras sida, när staten i själva verket tar deras pengar och ger till oss som redan har. Å andra sidan profiterar jag ju på det, men rent principiellt känns det inte bra.

Med VIX snart nere på 20-30 och S&P500 snart på 3000 så är det inte omöjligt att vi ser ett rally upp till 3400. Jag kommer förmodligen se en och annan konkurs i min portfölj, men jag ligger flera årslöner plus i år än så länge.
Citera
2020-04-30, 10:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Många kränkta kraxare här inne. Ni fick er nedgång, varför köpte ni inte? Det är ju så man ska göra, köpa lågt och sälja högt men ni sitter utanför fortfarande likt förbannat.

Är ni trygghetsknarkare hela bunten som inte klarar av tanken att det kan gå ner lite till? Det är bara pengar i slutändan.

Köpte för lönen denna månaden med, blir nog ett fint snitt när detta blåst över.
fallande knivar, livsfarligt!!! va fan ska man göra, bara köpa i uppgång? köper man på väg ner så måste man vara beredd att åka en (bra) bit ner till, men gör man sin hemläxa så kommer det löna sig.

jag läser den här tråden i rent underhållningssyfte då domedagsprofeter alltid är kul att lyssna på.

oljeborrs-kalle har det varit tyst på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in