2020-03-24, 07:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jag hoppas verkligen inte du litar på expressen o Aftonbladet
Nej, det gör jag inte. Men jag hoppas att jag inte blir bannad för att jag postar deras notiser. Jag litar på er förmåga till filter och det finns ju alltid den psykologiska påverkan på marknaden.
Citera
2020-03-24, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det gör jag inte. Men jag hoppas att jag inte blir bannad för att jag postar deras notiser. Jag litar på er förmåga till filter och det finns ju alltid den psykologiska påverkan på marknaden.

Bra
Du är förståndig , definitivt
Själv litar jag på de som säger att raset bara börjat och kommer fortsätta till 2022
Köper så mycket billigt jag bara orkar o kan
Citera
2020-03-24, 08:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
100% ökning av nya fall i Kina idag

Var ser du detta?
Citera
2020-03-24, 08:37
Medlem
Börsens logik:

Wuhan går i karantän = Börsen opåverkad / upp
Wuhan går ur karantän = Börsen rusar

Märkligt hur börsen resonerar ibland, aja Rally idag då
Citera
2020-03-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Var ser du detta?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Börsens logik:

Wuhan går i karantän = Börsen opåverkad / upp
Wuhan går ur karantän = Börsen rusar

Märkligt hur börsen resonerar ibland, aja Rally idag då
Nu är det ju kanske inte så anmärkningsvärt att ett område i världen går i karantän, snarare positivt för omvärlden. Sen att de var för sent är en annan historia.

Finns mer positivt, trenden är tydligt fallande just nu på både nya fall och dödsfall i Italien. https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Ser ju onekligen ut som att en peak är passerad när man kollar diagrammen där..
Citera
2020-03-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Inflation är en reell risk men jag tror risken för det är mindre än för fortsatt nedgång en kort period - på sikt tror jag dock uppgången är starkare än inflationskostnaden och därför agerar jag ju som jag gör.

Guld tror jag också är relativt säkert i detta läge.

Klart att man är lite avundsjuk just nu på de som sålde direkt i början av februari och sitter på kontanter. Det tåget har ju dock gått och frågan hur man skall agera nu är lite svårare. Jag tror också att det finns en risk för okontrollerad inflation, Kanske inte som Tyskland på 30-talet men kanske som Argentina på 80-talet. Då är ju pengar på kontot inte det bästa alternativet.

Nej, jag satsar på stabila företag som jag tror kommer att överleva och ha en marknad att sälja till när krisen är över. Alltså mer eller mindre de bolag jag satt med när krisen startade (SSAB, Rottneros/Arctic Paper, Götenehus, Scandi Standard och numera Securitas. Bolag som kommer att överleva och dela ut vinster även framgent. Jag tror att dessa är minst lika säkra som kontanter på ett par års sikt. Även om det säkert finns strategier visar sig smartare i efterhand. Dessutom har jag Global aktiefond som är tungt investerad i amerikanska techbolag som Microsoft. De kommer ju också att överleva.

Kryddar dessutom med förhoppningsbolag jag tror kommer överleva på grund av en bra produkt som Savo solar, ChromoGenics och Svenska Aerogel. Hoppas också kunna tjäna lite på oljeprishaveriet genom att köpa in mig successivt i oljebolag. Det blir småposter dock.

I slutändan är det inte börsen som avgör om det blir framgångsrikt. Behåller jag jobbet kan vi spara 15000 kr/mån det närmsta året. Då blir jag en vinnare. Får jag sparken eller en lönesänkning så vet man inte vad som händer.
Citera
2020-03-24, 08:56
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu är det ju kanske inte så anmärkningsvärt att ett område i världen går i karantän, snarare positivt för omvärlden. Sen att de var för sent är en annan historia.

Finns mer positivt, trenden är tydligt fallande just nu på både nya fall och dödsfall i Italien. https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Ser ju onekligen ut som att en peak är passerad när man kollar diagrammen där..

Ropa inte hej än, bara för att Italien hade lägre döda en dag behöver inte betyda att trenden är vänd, tyvärr.
Citera
2020-03-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ropa inte hej än, bara för att Italien hade lägre döda en dag behöver inte betyda att trenden är vänd, tyvärr.
Nja, två dagar Vore konstigt om dom fortfarande ökade trots alla åtgärderna som sattes i spel för 2 veckor sedan.
Citera
2020-03-24, 09:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Guld tror jag också är relativt säkert i detta läge.

Klart att man är lite avundsjuk just nu på de som sålde direkt i början av februari och sitter på kontanter. Det tåget har ju dock gått och frågan hur man skall agera nu är lite svårare. Jag tror också att det finns en risk för okontrollerad inflation, Kanske inte som Tyskland på 30-talet men kanske som Argentina på 80-talet. Då är ju pengar på kontot inte det bästa alternativet.

Vad är din tidshorisont? Varför ser du inte köpläge? Eller är du fullinvesterad?
Citera
2020-03-24, 09:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo, det bör det göra. Alla kurvor jag sett om corona-spridning är likadana. Blixtsnabb exponentiell utveckling. Sedan vänder kurvan 90 grader och man får ett blixtsnabbt slut. En "bra" Italien-dag visar att Italien sannolikt är där. Två bra dar = garanterat att det vänt.

Sverige utvecklas inte heller som i värsta scenario, snarare ganska lugnt. Att dagens info ger att en stor del av döda svenska är Somalier bekräftar det vi vet om corona, att vanliga friska med normalt svenskt umgänge inte sprider corona särskilt mycket. 600 av svenska fall kan härledas till en enda bar i Ichgl Österrike, samma för Tyskland Danmark och Norge, där man i fyllan spelat beer pong. Alla dessa nyheter från idag sammantaget gör att jag känner mig säkrare att corona är svårspritt under normalt umgänge, och inte särskilt dödligt om man är frisk och inte tar andras pingisbollar i munnen en helkväll. När vi vet att det är så, inom 4-6 veckor?, så kommer vi att inse att det hade räckt med 1% av insatserna för att stoppa spridningen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-24 kl. 09:04.
Citera
2020-03-24, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Rakt upp med +4,60 OMX 30.

Det ser bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem