Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Inflation är en reell risk men jag tror risken för det är mindre än för fortsatt nedgång en kort period - på sikt tror jag dock uppgången är starkare än inflationskostnaden och därför agerar jag ju som jag gör.
Guld tror jag också är relativt säkert i detta läge.
Klart att man är lite avundsjuk just nu på de som sålde direkt i början av februari och sitter på kontanter. Det tåget har ju dock gått och frågan hur man skall agera nu är lite svårare. Jag tror också att det finns en risk för okontrollerad inflation, Kanske inte som Tyskland på 30-talet men kanske som Argentina på 80-talet. Då är ju pengar på kontot inte det bästa alternativet.
Nej, jag satsar på stabila företag som jag tror kommer att överleva och ha en marknad att sälja till när krisen är över. Alltså mer eller mindre de bolag jag satt med när krisen startade (SSAB, Rottneros/Arctic Paper, Götenehus, Scandi Standard och numera Securitas. Bolag som kommer att överleva och dela ut vinster även framgent. Jag tror att dessa är minst lika säkra som kontanter på ett par års sikt. Även om det säkert finns strategier visar sig smartare i efterhand. Dessutom har jag Global aktiefond som är tungt investerad i amerikanska techbolag som Microsoft. De kommer ju också att överleva.
Kryddar dessutom med förhoppningsbolag jag tror kommer överleva på grund av en bra produkt som Savo solar, ChromoGenics och Svenska Aerogel. Hoppas också kunna tjäna lite på oljeprishaveriet genom att köpa in mig successivt i oljebolag. Det blir småposter dock.
I slutändan är det inte börsen som avgör om det blir framgångsrikt. Behåller jag jobbet kan vi spara 15000 kr/mån det närmsta året. Då blir jag en vinnare. Får jag sparken eller en lönesänkning så vet man inte vad som händer.