2020-03-22, 12:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Vilka på Forbes 100-lista är market timers? Varför lyckas inte hedgefond-förvaltare med det som FB-skribenter *säger sig* lyckas med?

PS. Jag känner en kille som förvaltar en "hedgefond" åt sig själv, privat och ett par vänner till sig. Han har de senaste 10 åren över 1,300,000% i avkastning och har gått från tusenlappar till många, många miljoner i sitt privata innehav. Han är f.ö. autistisk. Så det finns doldisar som lyckas så med, men jag tror själv inte alls på den strategin och skulle aldrig orka/klara av det.
Citera
2020-03-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Försöker sprida detta då det här är otroligt viktigt.
https://www.cnbc.com/2020/03/18/bill-ackman-pleads-to-trump-to-increase-closures-to-save-the-economy-shut-it-down-now.html

En intervju med känd investerare i USA.

Italien har stängt ner i en månad, hur har det funkat? Masstest är kanske det som funkar bäst. Men jag tycker som sagt att man ska kasta in handduken när det gäller att bekämpa viruset. För han har helt rätt i att vi inte kan hålla på såhär i över 1 år. Så man måste ha en exist plan, som inte bara gå ut på att fördröja det hela tills vi får ett vaccin eller något läkemedel som hjälper oss, för det kanske aldrig kommer, och om det kommer så lär det ta lång tid.
Citera
2020-03-22, 13:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
En fråga. Investeraren jag länkade till hade själv tagit ut en stor summa kontanter. Varför? Har mina besparingar på banken. Ska man vara orolig för dessa?
Citera
2020-03-22, 14:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
PS. Jag känner en kille som förvaltar en "hedgefond" åt sig själv, privat och ett par vänner till sig. Han har de senaste 10 åren över 1,300,000% i avkastning och har gått från tusenlappar till många, många miljoner i sitt privata innehav. Han är f.ö. autistisk. Så det finns doldisar som lyckas så med, men jag tror själv inte alls på den strategin och skulle aldrig orka/klara av det.
Tillåt mig tvivla. Den omtalade market-tajmande "kompisen" som lyckats är lika vanligt förekommande i texter som FB-skribenters egna framgångssagor. Varför når ingen av dessa Forbes 100 lista medan det dräller av värdeinvesterare där?

Att det finns folk som lyckats de senaste 10 åren i en stigande marknad är inget konstigt. Det har bara varit att slå på risk.

Frågan är varför Brummer med en hel avdelning matematiker och statistiker (flertalet säkerligen autistiska) över tiden inte klarar det som din kompis klarar.
Citera
2020-03-22, 14:18
Medlem
Citat:
Tillåt mig tvivla. Den omtalade market-tajmande "kompisen" som lyckats är lika vanligt förekommande i texter som FB-skribenters egna framgångssagor. Varför når ingen av dessa Forbes 100 lista medan det dräller av värdeinvesterare där?

Att det finns folk som lyckats de senaste 10 åren i en stigande marknad är inget konstigt. Det har bara varit att slå på risk.

Frågan är varför Brummer med en hel avdelning matematiker och statistiker (flertalet säkerligen autistiska) över tiden inte klarar det som din kompis klarar.

Handlar det om gigantiska belopp är det inte bara att flytta pengarna. Dessutom tar rika i regel ansvar. Att flytta in och ut på börsen är så extremt meningslöst ur ett samhälleligt perspektiv. Något bara småhandlare vill ägna sig åt.
Citera
2020-03-22, 14:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Du får så klart tvivla om du vill, helt poänglöst för mig att hitta på. Det är inga Forbes-pengar han rör sig med, men det är åtminstone 8-siffriga belopp.

Citat:

Det kan så klart bero på det (varför tvivlar du då!?). Jag kan för lite om hur han gör för att uttala mig.

Citat:

Detta är ingenting konstigt i sig, det finns ganska många doldisar som sitter hemma och tjänar mycket pengar på börsen. Varför jobbar de inte med trading? För att de inte är intresserade av en månadslön eller kändisskap i branschen. Givetvis vill man sitta och hålla på sina strategier själv.
Citera
2020-03-22, 14:35
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag är en av dem som håller med dig, men jag tror man får acceptera att vissa helt enkelt inte klarar av att se sitt innehav värderas 90% ner från inköp av marknaden, utan att bli så illa till mods att de hellre kliver av. Sedan ska man ju ha i åtanke att "vår" strategi inte hade fungerat utan dessa individer heller.
Så djupt som 90% vet jag dock inte om något fall varit i börshistorien. Som du påpekar så ökar avkastningen på aktier tack vare att en del inte pallar. Som aktieägare delar man risken med företaget och får betalt för det. Ju färre som är beredda att ta risken desto mer belönade blir aktieägarna. Skulle alla sitta med buy-n-hold skulle visserligen kurserna stiga men totalavkastningen minska. Stadiga aktieägare tjänar i längden också på att låna ut aktier för blankning och plockar pss pengar av market timers. Vanguards index-ETF:er överträffar därför index inkl. utdelningar med någon procent varje år.

Citat:
Jag länkade denna tidigare i tråden som jag tyckte var intressant (och håller med om det du skriver): https://www.cnbc.com/2020/03/07/when-you-sell-during-a-panic-you-may-miss-the-markets-best-days.html
Ja, har även sett den uppgiften i boken "Stocks for the long run" (rekommenderas för alla).

En strategi som blev populär efter förra finanskrisen var "Ivy Portfolio", att följa 10 månaders glidande medelvärde och sälja/köpa när börsen går under/över vid varje månadsskifte. Då slipper man de mest volatila björnmarknaderna. Men ju fler som följer en sådan trendföljande strategi desto kraftigare kommer slagen bli. Följarna blev in- och utfintade flera ggr 2015 och 2018-19. De hade lite flyt med datumen och sålde 2:a mars vilket var halvvägs ner från toppen.

Det finns inga gratisluncher...
Senast redigerad av jnilsson 2020-03-22 kl. 14:44.
Citera
2020-03-22, 14:39
Medlem
Svinriks avatar
Citat:
En fråga. Investeraren jag länkade till hade själv tagit ut en stor summa kontanter. Varför? Har mina besparingar på banken. Ska man vara orolig för dessa?
Jag gick faktiskt ner till Bankomaten och tog ut 2000:- efter att ha sett den intervjun. Det var max jag kunde ta ut.
Jag tror han tog ut så att han hade fickpengar att röra sig med om systemet skulle braka samman en kortare period.
Blir det ett längre sammanbrott så har man nog ingen glädje av papperspengar.
Att sitta med en stor summa pengar hemma känns inte heller helt bra.
Citera
2020-03-22, 14:43
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det kan så klart bero på det (varför tvivlar du då!?). Jag kan för lite om hur han gör för att uttala mig.
1.300.000% d.v.s. 13000 ggr pengarna på 10 år låter lite för bra för att vara sant. 10 tkr skulle ha blivit 130 miljoner.
Citera
2020-03-22, 15:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Jag gick faktiskt ner till Bankomaten och tog ut 2000:- efter att ha sett den intervjun. Det var max jag kunde ta ut.
Jag tror han tog ut så att han hade fickpengar att röra sig med om systemet skulle braka samman en kortare period.
Blir det ett längre sammanbrott så har man nog ingen glädje av papperspengar.
Att sitta med en stor summa pengar hemma känns inte heller helt bra.
Ok. Gillar inte kontanter och nu är de smittbärare.
Citera
2020-03-22, 16:13
Medlem
Citat:

Då är det väl bättre att förflytta pengarna till att exempelvis köpa guld/silver eller liknade än att bara ta ut dem. Om korthuset rasar så kan ju fiatpengarna bli värdelösa.
Citera
2020-03-22, 16:22
Medlem
Över 80% av alla daytraders förlora pengar, men ändå då man läser på forum på nätet så tjänar alla multum och det är hur enkelt som helst enligt dem, och man ska givetvis ha en hävstång på minst x10.

Väldigt sällan ser man dessa personer säga exakt när de köper, vad de köper, och sedan exakt när de säljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in