Citat:
Ursprungligen postat av
Eldamycke
Jag tror att börsen reagerade positivt för att väldigt många vill att raset ska vända och då överreagerar på stimulanspaketen. Många försöker slicka sina sår genom att köpa för skadebegränsa egna förluster och tänker kortsiktigt....
Jag kan inte så mycket om börs egentligen, hobbyintresserad på låg nivå, dock har jag ganska god insyn i sjukvård och kommunala verksamheter och resurser.....
Om smittan fortsätter att sprida sig (vilket den självklart kommer göra i Sverige och USA) spelar dödsfall inte så stor roll, snarare de sviktande samhällsfunktionerna såsom förskola (inga småbarnsföräldrar kommer kunna jobba) planerade operationer (sjukvårdens produktion stannar upp) och en överbelastning på öppenvård och allmän sjukvård kommer bli svårhanterliga för regionerna. Börjar dessutom vårdpersonal att bli sjuka och sättas i karantän kommer det ganska fort att balla ur fullständigt. Gårdagens uppgång kommer dödsslaktas så fort sjukdomsfallen ökar och stänger barnomsorg och större arbetsplatser, oavsett om folk dör eller inte. Uppgångarna nu bygger på falska förhoppningar
Trump annonserade inga direkta nya stimulanser i sitt tal förutom möjligtvis att han "frigör" 50 miljarder.
Jag tror den gick upp för de kommer börja masstesta, och därmed kanske kunna få smittan under kontroll. För ta det till det extrema. Om du i teorin skulle testa alla idag, så skulle ju antalet bekräftade smittade öka dramatiskt idag. Men då skulle du ju också kunna försätta dessa människor
karantän. Om man gör det sedan varje dag så bör man väl kunna få bort smittan ganska så fort. Detta med förutsättningen att man inte får tillbaka sjukdomen ifrån andra länder igen.
1,4-5 miljoner är kanske inte alla människor I USA direkt, men det är jävligt många tester. Taktiken att masstesta, verka ha funkat bra i Sydkorea. Så jag tror börsen gillar att det finns hopp om att få det under kontroll
Men låt oss säga att de får det under kontroll, och hela världen får det under kontroll. Då återstår det bara att låta röken skingra sig och försöka återgå till det normala (vilket nog kan ta tid för turist och resebranschen etc) och se vilka skador det har gett.