2020-03-14, 19:13
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ifrån att stänga butikerna i kina till att öppna dem i kina och istället stänga dem utanför kina

precis. corona i kina avtar. sen avtar det i resten av världen.
bara några oroliga veckor till.

vi är förbi chockfasen och är nu i reaktionsfasen
Citera
2020-03-14, 19:18
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror många mår dåligt av tappen senare tid så de ljuger nog både för oss och sig själva om hur mycket de egentligen tappat på att sitta still i båten.

bajsboo, kan du fråga din thai fru om hon kan sia om hur mycket mer börsen kommer sjunka?
hon har garanterat mer koll än dig

tack!
Citera
2020-03-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Jag tror att börsen reagerade positivt för att väldigt många vill att raset ska vända och då överreagerar på stimulanspaketen. Många försöker slicka sina sår genom att köpa för skadebegränsa egna förluster och tänker kortsiktigt....

Jag kan inte så mycket om börs egentligen, hobbyintresserad på låg nivå, dock har jag ganska god insyn i sjukvård och kommunala verksamheter och resurser.....

Om smittan fortsätter att sprida sig (vilket den självklart kommer göra i Sverige och USA) spelar dödsfall inte så stor roll, snarare de sviktande samhällsfunktionerna såsom förskola (inga småbarnsföräldrar kommer kunna jobba) planerade operationer (sjukvårdens produktion stannar upp) och en överbelastning på öppenvård och allmän sjukvård kommer bli svårhanterliga för regionerna. Börjar dessutom vårdpersonal att bli sjuka och sättas i karantän kommer det ganska fort att balla ur fullständigt. Gårdagens uppgång kommer dödsslaktas så fort sjukdomsfallen ökar och stänger barnomsorg och större arbetsplatser, oavsett om folk dör eller inte. Uppgångarna nu bygger på falska förhoppningar

Trump annonserade inga direkta nya stimulanser i sitt tal förutom möjligtvis att han "frigör" 50 miljarder.

Jag tror den gick upp för de kommer börja masstesta, och därmed kanske kunna få smittan under kontroll. För ta det till det extrema. Om du i teorin skulle testa alla idag, så skulle ju antalet bekräftade smittade öka dramatiskt idag. Men då skulle du ju också kunna försätta dessa människor
karantän. Om man gör det sedan varje dag så bör man väl kunna få bort smittan ganska så fort. Detta med förutsättningen att man inte får tillbaka sjukdomen ifrån andra länder igen.

1,4-5 miljoner är kanske inte alla människor I USA direkt, men det är jävligt många tester. Taktiken att masstesta, verka ha funkat bra i Sydkorea. Så jag tror börsen gillar att det finns hopp om att få det under kontroll

Men låt oss säga att de får det under kontroll, och hela världen får det under kontroll. Då återstår det bara att låta röken skingra sig och försöka återgå till det normala (vilket nog kan ta tid för turist och resebranschen etc) och se vilka skador det har gett.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-14 kl. 19:26.
Citera
2020-03-14, 20:08
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Trump annonserade inga direkta nya stimulanser i sitt tal förutom möjligtvis att han "frigör" 50 miljarder.

Jag tror den gick upp för de kommer börja masstesta, och därmed kanske kunna få smittan under kontroll. För ta det till det extrema. Om du i teorin skulle testa alla idag, så skulle ju antalet bekräftade smittade öka dramatiskt idag. Men då skulle du ju också kunna försätta dessa människor
karantän. Om man gör det sedan varje dag så bör man väl kunna få bort smittan ganska så fort. Detta med förutsättningen att man inte får tillbaka sjukdomen ifrån andra länder igen.

1,4-5 miljoner är kanske inte alla människor I USA direkt, men det är jävligt många tester. Taktiken att masstesta, verka ha funkat bra i Sydkorea. Så jag tror börsen gillar att det finns hopp om att få det under kontroll

Men låt oss säga att de får det under kontroll, och hela världen får det under kontroll. Då återstår det bara att låta röken skingra sig och försöka återgå till det normala (vilket nog kan ta tid för turist och resebranschen etc) och se vilka skador det har gett.

Jag tror inte vi ska räkna med att kunna hantera spridningen i närheten av så bra som Kina. Deras inskränkning av frihet och militanta approach är det som räddade landet, samma sak kommer vi knappast se i väst.

Att återgå till det normala kommer vi säkert att göra men jag tror det kommer dröja, bara att sanera efter magsjuka inom offentlig sektor tar veckor-månader (förskola, sjukhus, äldreboenden). Vidare vet man inte om återinsjuknande är möjligt för redan smittade eller om immunitet utvecklas. Det finns tydligen för lite data och forskning på det till dagens datum.
Citera
2020-03-14, 20:20
Medlem
ormbitens avatar
Med tanke på hysteria som råder så gissar jag att OMX30 ska ner mot hälften från toppnoteringen...
Citera
2020-03-14, 20:28
Medlem
Citat:
Jag tror inte vi ska räkna med att kunna hantera spridningen i närheten av så bra som Kina. Deras inskränkning av frihet och militanta approach är det som räddade landet, samma sak kommer vi knappast se i väst.

Att återgå till det normala kommer vi säkert att göra men jag tror det kommer dröja, bara att sanera efter magsjuka inom offentlig sektor tar veckor-månader (förskola, sjukhus, äldreboenden). Vidare vet man inte om återinsjuknande är möjligt för redan smittade eller om immunitet utvecklas. Det finns tydligen för lite data och forskning på det till dagens datum.

Om det stämmer, så är det ju bättre att bara låta det ha sin gång, för det är ju åtgärderna för att stoppa det som är skadligt. Du ger tummen ner för Sydkoreas och USAs försök med att masstesta också?
Citera
2020-03-14, 20:41
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Men du loggar väl in varje dag för att se värdet och nu går det ju rejält neråt, inte bra för hjärtat det? 😁 går börsen ner 30% så måste den ju gå upp 60% för att du ska få tillbaka värdet. Hur länge tror du inte det dröjer? Många många år för att komma tillbaka till ruta ett. Jag sålde av allt mitt innehav med rejält plus för att senare gå in på börsen igen när mycket av värdena är låga. Månadsspara gör jag också och det är smart, dock inga större summor. Tex köpa sas när de har droppat rejält, då staten är delägare så kommer de aldrig gå i konkurs.
Går den ner 30% måste den gå upp 42,8% för att hamna på samma summa som innan nedgången. Inte 60%. Mellanstadiematematik.
Citera
2020-03-14, 20:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Korea har också fått kontroll (antalet nya fall minskar stadigt sedan 1:a mars). Singapore har haft kontroll hela tiden (under 10 nya fall per dag hela tiden sedan slutet av januari). I Japan stiger antalet nya fall mycket sakta.

Utvecklingen i Australien och Sydafrika med mycket få fall och europeisk befolkning tyder på att Trump har rätt i att värme och fuktighet kommer få epidemin att klinga av.

Det kommer även bli räddningen för Sverige, med sin sosse-värdeavgrund som enda skydd, men värmen kommer senare hit än till USA. :-D
Citera
2020-03-14, 20:42
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Om det stämmer, så är det ju bättre att bara låta det ha sin gång, för det är ju åtgärderna för att stoppa det som är skadligt. Du ger tummen ner för Sydkoreas och USAs försök med att masstesta också?

Njae, alltså att masstesta massan gör ju varken från eller till om folk har huvud att inte ge sig ut med symtom. Förhoppningsvis ska alla "friska med corona" bara hålla sig inne. Att testa folk som jobbar i utsatta miljöer vars jobb kräver möte med människor och samtidigt är avgörande för att samhället fungerar skulle kanske lindra om man då kan begränsa karantänåtgärder till ett nödvändigt minimum finns således en vinning i.

Att testa redan nedsatta och sjuka är lite struntsamma, dessa söker och får vård oavsett... I sjukvården på sjukhusen kan det också finnas en vinst med masstest bara för att man då kan sålla och sortera effektivare inom sjukhusen men annars är det så att dom som behöver vård behöver vård oavsett corona, influensa eller höftfraktur. Masstest ute skapar nog mer oro än nytta.... testerna måste riktas för att inte enbart bli dyrt och resurskrävande.... för varje prov som tas går samtidigt en vårdpersonal som hade kunnat göra något annat istället...

Summa summarum, jag har svårt att se vinsten med att masstesta om individerna i samhället redan är följsamma mot rekommendationer, med undantag för förskollärare, vårdpersonal, service osv.
Citera
2020-03-14, 20:49
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Korea har också fått kontroll (antalet nya fall minskar stadigt sedan 1:a mars). Singapore har haft kontroll hela tiden (under 10 nya fall per dag hela tiden sedan slutet av januari). I Japan stiger antalet nya fall mycket sakta.

Utvecklingen i Australien och Sydafrika med mycket få fall och europeisk befolkning tyder på att Trump har rätt i att värme och fuktighet kommer få epidemin att klinga av.

Det kommer även bli räddningen för Sverige, med sin sosse-värdeavgrund som enda skydd, men värmen kommer senare hit än till USA. :-D

Singapore vet jag inte så mycket om men korea lyckas säkert bättre då det i landet finns en konstant krisberedskap och ett ständigt vakande för samhälsshotande händelser som inte ses i Sverige. Sydkorea är också en ganska så militant stat om än mjukare än Kina.

Än så länge tycker jag att dom länderna som är jämförbara med Sverige fortfarande krisar ganska så ordentligt, jag kanske är biased men Australien är ett ganska slutet land från början och har inte samma in/utflöden med folk som Europa med öppna gränser inom EU.
Citera
2020-03-14, 21:18
Medlem
Citat:

Menar du att sjukvård för coronasmittade borde förbjudas? Eller hur tänker du? :usnure:

Skulle det alltså rädda börsen?
Citera
2020-03-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Menar du att sjukvård för coronasmittade borde förbjudas? Eller hur tänker du? :usnure:

Skulle det alltså rädda börsen?

Nej, det sa jag inte. Bara att man ska sluta testa, vidta åtgärder, utan att istället just bara vårda de som behöver vård precis som man gör med influensa och andra sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in