2020-11-19, 09:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Du handlar så gott som aldrig mot småsparare numera, utom kanske i aktier med <100.000kr omsättning/dag. Här är det väl snarare haussare som brukar kosta folk pengar. Att förhindra folk från att tro på nedgång skapar väl knappast en särskilt hälsosam börs, för övrigt.

ok
Känner du dig träffad, eller vad är grejen?
Citera
2020-11-19, 10:00
Medlem
Känns som börsen kommer gå rätt sidledes framöver?
Citera
2020-11-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Breakout på 5 min för DAX:
https://i.imgur.com/3M9uROU.png

Dock samtidigt ej högre högsta eller en högre stängning i det där klustret ... ja samt att det är 5 min också under öppning. Det kan vända ned på 3 sekunder.

Första halvtimmen stängde dock positivt också, men fortfarande under den långa positiva trendlinjen från gårdagen. Står mitt emellan den långa positiva och den brutna negativa från i förrgår. Mycket grus i datan.

Dags att leta nya ingångslägen. Jag letar lite efter entry på omx.
Citera
2020-11-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ja, precis. Den 'trading range' som finns på dagliga håller trots allt fortfarande varpå alla tvära kast nedåt är att betrakta som potentiella lägen att gå lång då man då köper in sig på en låg nivå i den range som finns trots allt (till dess att den bryts vill säga...).

Jag har varit lång olja sedan oljan gick ned på århundradets (bokstavligen) lägsta nivå. Den positionen får ligga och puttra ett tag.

Så länge DAX håller 13050 - 13030 ser jag stabilt. Dock är marknaden ostabilt just nu så ser möjligheter till vi får en nedgång igen.

Det som drivit upp marknaden är just vaccin nyheterna. Annars är allt negativt fortfarande med nya lockdown och stor spridning.

Vi ser även oljan faller igen samt silver. Mycket ligger på en kritisk nivå som kommer dra in mycket säljs volym om bryter under.

https://pasteboard.co/JB3M3OG.png
Citera
2020-11-19, 10:27
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Kommer nog inte testa gap fill idag, iaf inte med någon större summa.

Hur testar man gap fill?
Citera
2020-11-19, 10:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så länge DAX håller 13050 - 13030 ser jag stabilt. Dock är marknaden ostabilt just nu så ser möjligheter till vi får en nedgång igen.

Det som drivit upp marknaden är just vaccin nyheterna. Annars är allt negativt fortfarande med nya lockdown och stor spridning.

Vi ser även oljan faller igen samt silver. Mycket ligger på en kritisk nivå som kommer dra in mycket säljs volym om bryter under.

https://pasteboard.co/JB3M3OG.png

Ja, precis. Då är det kvar inom den högre delen av den trading range som är etablerad.
13034-13050 (stängningar) har respekteras under varje upp och nedgång hittills.

13050 just nu då det ligger närmast i tiden, förra gången priset gick ned dit blev det trots allt en kraftig reaktion uppåt. Svårt att se att inte många har ögonen på den nivån.

Edit: 5 min är annars ganska avslöjande för tillfället,
https://i.imgur.com/6zcQiFW.png

Dvs långa wicks till uppsidan som säljs av konsekvent. Sista 15 min ser något annorlunda ut (på 5 min), men... det behövs stängas över föregående nivåer uppåt och inte bara vara ren volla.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 10:56.
Citera
2020-11-19, 11:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur testar man gap fill?

Man köper säljer när/om det ser ut att vara på gång en sådan. Testa googla 'gap fill strategy' eller liknande.

Att köpa/sälja gaps som uppstår är en av alla strategier man kan ha i sin arsenal.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 11:26.
Citera
2020-11-19, 12:02
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Känner du dig träffad, eller vad är grejen?
Inte det minsta. Men har du inget vettigare att tillföra än att du ska kräva folk på ursäkter för att dom hade en annan tro om börsen för mer än ett halvår sen kan du enligt mig lika gärna hålla käft.
Citera
2020-11-19, 12:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tex

Btw.. något spännande med stängningarna på 30 och 60 min. Priset skickar ned en wick till runt 13030, men stängning för 30 och 60 min sker över 13050.

Det ser något 50/50 ut för tjurarna trots det. Fast i ganska uppenbar konsolidering.
Intressant är också CAC och IBEX, dessa index är fortfarande kvar i sin övre range och har inte haft några överdrivet aggressiva wicks till nedsidan likt DAX.

IBEX också precis i gränslandet till att börja gap fill uppåt och ser väldigt mycket bättre ut än tyskdjäveln för tillfället. Ganska givet hänger dock allt på korrelationen med allt annat.

Stängningar på 30/60 min för DAX håller min position där vid liv, annars hade jag bara sökt efter första gröna candle på 5 min och klivit av.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 12:41.
Citera
2020-11-19, 13:23
Medlem
sinewaves avatar
SPX (SPX500USD) på väg mot positivt MACD-kryss på 1h samtidigt som RSI är under 50. Detta förutsätter dock att nivån som är nu står sig.

Det som är intressant med det är att det utgör en ganska bra entry även om det många gånger också kortsiktigt kan bära av något ner. Den senaste gången det inträffade på liknande låg nivå för MACD var i oktober, skulle man ha gått in då skulle man fått grina illa i runt 2 dagar (-1.6%), efter det skulle man dock följa med hela vägen upp till toppen (runt +10-12%).

En given strategi är därför att utföra flera köp och kliva ur om det som gjorde att man klev in slutar vara sant (dvs att t ex MACD kryssar ned igen eller att man når sin stoppnivå).

Skärmdump, SPX500USD + MACD etc:
https://i.imgur.com/zbpGMF1.png

Man kan givetvis också kombinera ovan med att se om motstånd defakto bryts mm istället för att huvudlöst gå på två oscillatorer som dessutom båda visar något snarlikt (momentum). Något som jag personligen gillar med just ovan signal är att den betydligt oftare än sällan har en 'win-rate' på över 50% för de flesta index, dvs antal vinster är oftare än sällan bättre än sämre.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-19 kl. 14:12.
Citera
2020-11-19, 14:12
Medlem
Citat:
Btw.. något spännande med stängningarna på 30 och 60 min. Priset skickar ned en wick till runt 13030, men stängning för 30 och 60 min sker över 13050.

Det ser något 50/50 ut för tjurarna trots det. Fast i ganska uppenbar konsolidering.
Intressant är också CAC och IBEX, dessa index är fortfarande kvar i sin övre range och har inte haft några överdrivet aggressiva wicks till nedsidan likt DAX.

IBEX också precis i gränslandet till att börja gap fill uppåt och ser väldigt mycket bättre ut än tyskdjäveln för tillfället. Ganska givet hänger dock allt på korrelationen med allt annat.

Stängningar på 30/60 min för DAX håller min position där vid liv, annars hade jag bara sökt efter första gröna candle på 5 min och klivit av.

Vi ändå hade relativ sidledes rörelse sista veckan. Kollar man SPX så var det i princip endast tech till största delen som drivit upp detta året. Nyheter med ett vaccin är princip negativt mot tech, så varit mer kapital i övriga bolag nu med vaccin nyheter som drivit upp index nu.

Ser svårt vad för kapital som ska driva upp marknaden så mycket mer. Alla traders och robotar har stor volym driva marknaden men pratar vi mer medium till long term kapital ser vi mer många tar vinster men vi ser även kapital flyttar nu till andra bolag efter vaccin nyheter så många positionerar om sig.

Kollar man fulla orderbok ser man mycket som är just robotar och traders och en hel del som ren manipulation.

Jag använder oavsett olja, silver, DXY som referens hur marknaden agerar och rör sig.

IBEX ser jag som short just nu, är long SPX och DAX. Så ser shorta IBEX som bra alternativ.

Och kommer gå ut Long väldigt snabbt i SPX och DAX om bryter under.
Citera
2020-11-19, 14:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vi ändå hade relativ sidledes rörelse sista veckan. Kollar man SPX så var det i princip endast tech till största delen som drivit upp detta året. Nyheter med ett vaccin är princip negativt mot tech, så varit mer kapital i övriga bolag nu med vaccin nyheter som drivit upp index nu.

Ser svårt vad för kapital som ska driva upp marknaden så mycket mer. Alla traders och robotar har stor volym driva marknaden men pratar vi mer medium till long term kapital ser vi mer många tar vinster men vi ser även kapital flyttar nu till andra bolag efter vaccin nyheter så många positionerar om sig.

Kollar man fulla orderbok ser man mycket som är just robotar och traders och en hel del som ren manipulation.

Jag använder oavsett olja, silver, DXY som referens hur marknaden agerar och rör sig.

IBEX ser jag som short just nu, är long SPX och DAX. Så ser shorta IBEX som bra alternativ.

Och kommer gå ut Long väldigt snabbt i SPX och DAX om bryter under.

Jo, vi har ju sett en sektorrotation där energibolag börjat gå upp något och där tech tagit en del stryk. Att det som gått starkt någon gång slutar gå lika starkt är dock ... något förväntat. Detta "gå dåligt" är i relation till annat inte så dåligt (sett till index, enskilda bolag är något annat).

För min ordinarie portfölj har också just tech gått ned medan fastigheter klättrat de senaste 2 månaderna.

Jag brukar snegla på guld, DXY, HGY (High Yield Bonds), TLT samt W1DOW om jag vill få en idé om vilken generell riktning som råder. F&G kan vara ganska bra också. Men sen givetvis bara alla index i sig, generellt sett vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in