2020-04-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag lyfte ut det jag vill belysa ner.
Så du vill mörklägga vilka det är som nu köper aktier, konstig inställning.
Citera
2020-04-11, 19:17
Medlem
Nån som har tips på nån aktie inom IT ni har ögonen på?
Citera
2020-04-11, 20:05
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så du vill mörklägga vilka det är som nu köper aktier, konstig inställning.

Det var i ett senare inlägg du skrev om vilka som köper, just saying..
Citera
2020-04-11, 21:38
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Tycker man ser allt fler otäcka notiser om att man inte blir riktigt immun mot den här skiten efteråt. Nu var det nåt i aftonhoran om sydkorea med folk som smittats och som fått det igen osv.

Om det skulle vara på det viset så kan väl inte det vara nåt som marknaden har diskonterat? Då snackar vi ju lockdown med mer eller mindre hårt kontrollerad öppning och stenhårda krav på distansering ända fram till ett vaccin?

Nån sorts immunitet måste majoriteten få. Annars är det game over för mänskligheten.
Citera
2020-04-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Nån sorts immunitet måste majoriteten få. Annars är det game over för mänskligheten.

Eller glada dagar för getinge som gör respiratorer.

Vid kort immunitet så skulle ju vaccination ändå funka. Man får väl bara ta ofta under utbrotten. Sen forskar de ju på att hitta ett sätt att återfå balans i immunresponsen. Ett stort problem är att immunsystemet skenar för vissa patienter och det gör att lungorna tar skada bland annat.
Senast redigerad av Fredrik 2020-04-11 kl. 22:18.
Citera
2020-04-11, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Börsen blickar in i framtiden. Troligtvis hade den redan prisat in arbetslösheten när de siffrorna ramlade in. Vidare så agerar FED ytterst aggresivt i sina stimulanser vilket hjälper börsen.

Det här är min uppfattning också. QE har hjälpt en hel del och marknaden verkar inte gå ned något mer.
Citera
2020-04-11, 23:43
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Tycker man ser allt fler otäcka notiser om att man inte blir riktigt immun mot den här skiten efteråt. Nu var det nåt i aftonhoran om sydkorea med folk som smittats och som fått det igen osv.

Om det skulle vara på det viset så kan väl inte det vara nåt som marknaden har diskonterat? Då snackar vi ju lockdown med mer eller mindre hårt kontrollerad öppning och stenhårda krav på distansering ända fram till ett vaccin?

Det du skriver stämmer inte ens.

Det är personer som fått ett negativt första test och sedan ett positivt andra test.

Detta har inget med immunitet att göra.
Citera
2020-04-11, 23:44
Medlem
RobertoSavianos avatar
Folk som inte har koll tror att det allmäns ”fölkets” privatekonomi alltid korrelerar med börsen. Så är det sällan.
Citera
2020-04-12, 00:22
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soucu
Antalet dödsfall vid återsmittning är det intressanta och eventuella permanenta skador på exempelvis lungor hos tillfrisknande.

Om inte såna fall ökar tror jag kraven på distansering kommer hamna mer på riskgrupper och åtgärder kommer koncentreras på att skydda dessa.

Ökar dödsfallen eller om vi får fler allvarligt sjuka utan underliggande sjukdomar och /eller fler sjuka i yngre åldrar så är det en annan femma.
Det jag tror är att skulle det bli så kommer folkets vilja att konsumera och resa etc försvinna mer långvarigt än vad den genomsnittliga börsanalytikern har räknat med.

Jag kan ta mig själv, jag har bra kondition och kommer se till att få ner blodtrycket till mer exemplarisk nivå igen osv men om jag inte vet säkert att lungorna inte riskerar att skadas permanent så är det inget jävla chsnsande som gäller.

Sen alla stimulanser som läggs fram nu ä, där snackar man ett par månader inte ett helt år.
Citera
2020-04-12, 01:01
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soucu
Vi vet fortfarande för lite om viruset och hur det utvecklas.
Det fetade är ju ett värsta scenario som jag själv inte tror på men inte kan uteslutas.
Jag köper också.

Som jag skrev ovanför, vi vet fortfarande för lite om viruset och om permanenta skador och dödsfall hos återsmittade stiger så är det ett värre scenario.
Jag tror själv inte på det scenariot.

Finns en risk att det blir som du säger med en räddare marknad och minskad konsumtion om viruset och uppmärksamheten kring det inte avtar i styrka.
Men om det avtar så glömmer människor rätt fort.
Vi kommer dessutom ha massiva stimulanspaket i systemen lång tid framöver tror jag.
Det är dessa som jag tror på riktigt kommer krascha börsen om några år.

Bara lite gissningar. Jag kan inget om virus.

Jag påstår inte att du har fel, men att det är diverse stödåtgärder som gör att börsen kraschar "inom några år" är ett intressant spörsmål..
Citera
2020-04-12, 01:15
Medlem
soucus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag påstår inte att du har fel, men att det är diverse stödåtgärder som gör att börsen kraschar "inom några år" är ett intressant spörsmål..
En teori bara och väldigt vag för stunden.
Den utgår ifrån att viruset inte blir så mycket värre än vad som redan är inprisat på börsen.
Men låga räntor har eldat på marknaden länge och många har ju bara gått och väntat på en nedgång och sen kom den - Covid-19.
Men det var ett viruset som sänkte börsen, inte marknaden i sig. Visst ska börsen ner när vi stänger hela ekonomier.
Men marknaden gick bra och den bara väntar på att starta upp och då kan stimulansen eventuellt fungera som bensin på elden närmaste åren.

Men det är Covid-19 som är den stora variablen och kan givetvis skicka ner ekonomin ordentligt i närtid.
Citera
2020-04-12, 02:50
Medlem
Börjar fundera skarpt på att gå in ordentligt på måndag. Har 4.5MKR i cash nu på depån och det rycker i fingrarna att gå in. Som jag ser det så finns det inte så mycket alternativ till aktier just nu. Kukpolitikerna i världen och centralbankerna har bestämt sig för att baila ut varenda korvkiosk och daglönare och sedelpressarna börjar gå varma nu. Det kommer bli rejäl inflation så att ligga i cash är ingen idé. Den enda vägen att skydda sig i princip känns som andelar i stora företag dvs aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in