2020-10-29, 15:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Borde inte stämningen vara lite godare när flera vaccin faktiskt börjar närma sig slutet av fas3 och det redan snackas om att börja leverera dem strax? I våras hoppa ju börsen upp 10% bara någon nämnde vaccin...

Det där med att goda nyheter gör att börsen går upp är ett vanligt och konstigt missförstånd. Så är det inte alls. 'Sell the news' osv.

Istället är det oftare så att när det ser som mörkast ut går börsen som bäst.
Har att göra med att börsen är 'forward casting'.

Det är börsen som skriver nyheterna, inte nyheterna som skriver börsen.
Det ena händer i realtid och kommer före det andra. Ganska givet att nyheten kommer efter då nyheter av olika slag inte är i realtid.

Tänk dig en kärnkraftsolika, vad händer först -- nyheten om det eller själva olyckan? :)
Citera
2020-10-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Som jag ser det är det något bättre om S&P-terminerna ligger på minus innan öppning så att en övre gap skapas och därefter kan skapa positivt momentum om denna fylls (inte alls säkert, men om....).

Annars är det typiska scenariot att S&P-terminen drar sig mot +/-0 och om du då ligger i DAX så ... då ska den ned ännu mer då tyskarna i vanliga ordning tror att minsta nedgång i US innebär att atombomberna snart börjar regna (menar att det sker överreaktioner).

-

Edit, ett djävla ut och in i dag för egen dag. Det vore trevligt om en av positionerna kunde skapa lite fallhöjd så att jag kan göra annat än att titta på charts hela dagen.

DE30EUR @ 1 min, tidigare exit + ny entry:
https://i.imgur.com/A1oJqHd.png

Festligt är också att tysken just nu går 1:1 mot SPX500USD (S&P-termin).

Nu rullar det äntligen på för dax. Funderar på att ta ut en del av vinsten och köpa tillbaks igen senare om det dippar lite.
Citera
2020-10-29, 15:16
Medlem
Swan65s avatar
Fruktansvärt dyr vecka för mig på börsen..
Citera
2020-10-29, 15:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Nu rullar det äntligen på för dax. Funderar på att ta ut en del av vinsten och köpa tillbaks igen senare om det dippar lite.

Det kan du göra men innan du gör det se till att ha en plan för när du går in igen för när ska du annars gå in igen?

Att det går ned lite är något otydligt att ha som entry. Det går trots allt ned lite stup i kvarten. :)

Här är mina senaste två entries och exists:
https://i.imgur.com/uXeCbym.png

Vid försa gick jag in på en sk 'reversal candle' samtidigt som RSI stod väldigt lågt och samtidigt som pris var nere på nuvarande lägstanivå (sett till 2 dagar). Dvs ett tillfälle att gå in och se om det håller (om inte går man ur).

Vid andra fallet stod positionen på +25% och det såg ut som att det började vända ned så jag gick helt enkelt ur vid första tecknet på trendvändning (för DAX, SPX, SPY och DJI). Sedan gick jag in igen då trenderna såg ut att vända upp igen och den lilla dippen såg ut att bli ovanligt grund (något som tyder på en något starkare tjurtrend, då vill man inte sitta utanför...).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-29 kl. 15:37.
Citera
2020-10-29, 15:39
Medlem
Citat:
Det där med att goda nyheter gör att börsen går upp är ett vanligt och konstigt missförstånd. Så är det inte alls. 'Sell the news' osv.

Istället är det oftare så att när det ser som mörkast ut går börsen som bäst.
Har att göra med att börsen är 'forward casting'.

Det är börsen som skriver nyheterna, inte nyheterna som skriver börsen.
Det ena händer i realtid och kommer före det andra. Ganska givet att nyheten kommer efter då nyheter av olika slag inte är i realtid.

Tänk dig en kärnkraftsolika, vad händer först -- nyheten om det eller själva olyckan?
Då undrar jag istället vad det är för atombomb som plötsligt har smällt av :P Känns som en självuppfyllande profetia, folk börjar bli nervösa och säljer av för att dom tror det ska gå dåligt, varpå allt går ner något som i sin tur drar med andra i säljandet, till slut säljer alla utan att veta varför...
Citera
2020-10-29, 15:40
Medlem
Citat:
Det kan du göra men innan du gör det se till att ha en plan för när du går in igen för när ska du annars gå in igen?

Att det går ned lite är något otydligt att ha som entry. Det går trots allt ned lite stup i kvarten.

Sticker ju iväg spikrakt. Kolla 5 min på dax.
Sålde av en liten del. nu FOMO
Citera
2020-10-29, 15:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Då undrar jag istället vad det är för atombomb som plötsligt har smällt av :P Känns som en självuppfyllande profetia, folk börjar bli nervösa och säljer av för att dom tror det ska gå dåligt, varpå allt går ner något som i sin tur drar med andra i säljandet, till slut säljer alla utan att veta varför...

När det gått upp ganska mycket sitter högst förmodligen många och letar ursäkter för att kliva av eller för olika typer av "nu smäller det". Ja, det blir något av en självuppfyllande profetia.

Den här gamla bilden illustrerar väl hur det ofta ser ut:
https://letemspin.com/wp-content/uploads/2020/04/Wall-Street-Cheat-Sheet-Psychology-of-a-Market-Cycle.png

Man kan rentav se de olika faserna här i tråden. Osäker på om vi någonsin sett 'Euphoria' ännu även om det är ganska mycket prat om att köpa 'när det går ned'. Att man tror att det går ned är inte riktigt det sista stadiet för i det stadiet kan det i princip bara gå upp. Det finns inga dippar att köpa mao.
Citera
2020-10-29, 16:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fruktansvärt dyr vecka för mig på börsen..

Det går upp och det går ned.
Ibland blir det dyrt, ibland inte.

Så har det alltid varit.
Citera
2020-10-29, 17:16
Medlem
Dualitys avatar
Citat:

Citat:
Det går upp och det går ned.
Ibland blir det dyrt, ibland inte.

Så har det alltid varit.

Japp. Börsen är ett koncentrat av mänsklig masspsykologi och flockbeteende. Tulpanmanin, IT-kraschen 2000, Subprime... und su weiter. Hope and despair.

Nu har jag precis drivit in en skuld (låter så kriminellt, hehe) för att kunna bli mer likvid och pynta in pengar på börsen igen vid denna, tja, inte helt oväntade eller ovälkomna(!) nedgång. In med mer Bure, SKF, Intrum Justitia och lite på fondsidan också i form av Enter Småbolagsfond och TIN Ny Teknik.

Tråden kanske får en ny liten renässans nu?
Citera
2020-10-29, 18:20
Medlem
Tråkig speed på börsen idag. Saknar dramatiken igår.
Orkar inte kolla på graferna längre. Slow motion.
God natt
Citera
2020-10-29, 19:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tråkig speed på börsen idag. Saknar dramatiken igår.
Orkar inte kolla på graferna längre. Slow motion.
God natt

Du kanske bör kolla igen, om S&P står sig någorlunda som nu blir det nog åka av imorgon för EU.

SPY står just nu på gränsen till den gigantiska gap som skapades vid nedgången:
https://i.imgur.com/PMCcWea.png
SPY (S&P500 ETF) @ 1h

Hög dramatik.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-29 kl. 19:11.
Citera
2020-10-29, 19:15
Medlem
Citat:
Du kanske bör kolla igen, om S&P står sig någorlunda som nu blir det nog åka av imorgon för EU.

SPY står just nu på gränsen till den gigantiska gap som skapades vid nedgången:
https://i.imgur.com/PMCcWea.png
SPY (S&P500 ETF) @ 1h

Hög dramatik.

Gillar att ligga minus och kämpa mig upp till plus

Väntar på att dax ska haka på sp upp men det går trögt. Röda candle som precis kom på 5 min var dax snabb på att haka på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in