Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Borde inte stämningen vara lite godare när flera vaccin faktiskt börjar närma sig slutet av fas3 och det redan snackas om att börja leverera dem strax?
Börsen prisar in framtiden. Om investerare just nu tror att framtiden är stora nedstängingar närmaste tiden (kanske månader, vintern är lång) så säljer dem av. Vaccinet var redan inprisat, nu "avprisas" det.
Jag tror såhär:
- Relativt bra prestanda i tech och "stanna hemma"-bolag gynnas, whatever the fuck that means. Men blir det stor sell-off på börsen som i våras dras allting ned i diket, men när rekylen kommer är det tech som gynnas (igen). Själv underviker jag dock de stora USA-bolagen då det är så mycket granskningar och skit just nu, de har blivit för stora för sitt eget bästa.
- För eller senare kommer Green Tech rusa på börsen eftersom att Biden vinner (Trump har gjort bort sig så mycket nu så någonting annat vore konstigt, massor som förtidsröstad också så Biden lär vinna). Själv ligger jag tungt investerad i green tech, tror det kommer rusa så in i helvete när demokraterna tar makten.
- När andra vågen ebbat ut (Jan-Feb kanske?) börjar börsen rekyla igen, om de inte gör det redan tidigare. Rädsla brukar inte hålla i sig, folk är hungriga på avkastning.