2020-11-27, 14:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Läge att köpa dax nu?
Rsi 1 på en min drar iväg från 30

Det kunde man ha gjort (om man är väldigt snabb), men samtidigt är där en bruten flagga:
https://i.imgur.com/Ppv5W0T.png

Just nu är DAX lite mongo dock, priset har redan brutit både upp och ned varpå det bör gå upp och ner men det har inte hänt. Dvs det som är sannolikt att inträffa har inte alls inträffat.

När så är fallet är det enklast att köpa på vad som är uppenbar support och sälja på vad som är mer uppenbart motstånd uppåt alt. bara vänta på att något tydligt vänder.

Edit: Det är annars konstigt att du frågar om enminutersdatan i en tråd, det finns ungefär 0 möjligheter att svara i tid. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-11-27 kl. 15:06.
Citera
2020-11-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Edit: Det är annars konstigt att du frågar om enminutersdatan i en tråd, det finns ungefär 0 möjligheter att svara i tid.

Hahaha för att jag gick in och ville ha bekräftelse på om det var dumt eller bra
Citera
2020-11-27, 17:27
Medlem
sinewaves avatar
Det är lite festligt att S&P sysslar med konsolidering runt 0.12% från ATH.

Skärmdump, SPX @ 5 min:
https://i.imgur.com/x7qMgCm.png

Värt också att notera är att SPX satt ny högsta för en stängning på 30 och 60 min.

Edit: Där var den konsolideringen slut när S&P bryter nedåt och in i den gap som skapades under dagen. Nu blir det istället spännande att se vid vilken nivå folk börjar anse det prisvärt att gå lång.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-27 kl. 17:57.
Citera
2020-11-27, 17:35
Medlem
Citat:
Beror lite helt på när man köper och säljer, köpt sas för 250kr förra veckan dom är nu värda 350
Bara att gratulera
100:- är 100:-
Prickade Nog botten bra där
Citera
2020-11-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Bara att gratulera
100:- är 100:-
Prickade Nog botten bra där

En bit ifrån botten 1.42 gav jag. Såg det lite som gambling. Låter positionen vara kvar den är så pass liten endå
Citera
2020-11-27, 19:30
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp 1: kl. 08:2x
Köp 2: 08:5x
Sälj: 09:0x
Vinst: +3.17%

Köp på första support efter nedgång. Kl. 08:58, precis innan öppning, viker indexterminen kraftigt ned varpå det är uppenbart att en stor gap kommer att bildas vid öppning. Köp #2 sker vid dippen.

Sälj sker på 'gap fill' uppåt, inväntar sedan någon typ av pullback.

-

BULL DAX x20
Köp 1: kl. 09:3x
Köp 2: 11:0x
Köp 3: 11:1x
Sälj: 19:2x
Vinst: +6.29%

Pullback kommer och första köp sker när tidigare support testas igen, i princip den gamla 'trading range' som fanns igår och den övre del av den gap som skapades idag.

Köp 2 när support testas igen samt när RSI på 1 min mycket fort går under 25 på ett par sekunder.

Vid köp 3 så drar pris igenom första support och går ned till första lägre, en nivå som under gårdagen konsekvent köptes upp vilket gör även denna nivå ett givet köp.

Efter S&P öppnar bär det av uppåt, positionen når som högst ca +9.5%. Men då positionsstorleken är ganska liten (för att vara jag) ligger jag dok kvar. En vinst på bortåt 3-4% är helt ok och det vore roligt att vara med om det skulle vända upp och S&P skulle lyckas sätta en ny ATH (vilket då garanterat får tjurarna i tyska DAX att vakna till liv).

Kliver av kort efter att US-börserna stänger och positionen når +6.29%.
Ingen ATH för S&P idag, men nivån är fortsatt skyhög och med många tjurar som köper alla dippar.

Man kan undra varför jag köper när det går ned. Ganska givet -- trenden är positiv och de långa stora trendlinjerna (tänk 1h, 4h och dagliga) är upp. Innan dessa bryts blir det därför så att varje pullback och överdriven röd candle har slagsida mot att köpas upp. Positiv trend = köpläge när det går ner (och det finns en drös annat som pekar på att det inte är idiotiskt givetvis...).

-

BULL FTSE x5
Köp: kl. 12:4x
Sälj: 15:4x
Vinst: +1.69%

FTSE går ned och testar support under en positiv trend efter att ha kommit från extrema nivåer för oscillatorerna på 30 min.

Säljer av när S&P når svagare trend.

-

TURBO L SP500 (ca 25x hävstång)
Köp 1: kl. 18:1x
Köp 2: 18:2x
Sälj: 18:5x
Vinst: +2.42%

S&P står lågt i den gap som skapades vid öppning, samtidigt har en liten gap skapats på 5 min uppåt (breakaway gap), sådana fylls väldigt ofta och ganska fort.

Den stora gap som skapats vid öppning fylls dock istället väldigt fort och aggressivt, utför köp 2 vid 'gap fill' och när RSI på 1 min når en extrem.

Säljer av när den lilla gap innuti gap:en fylls (då det var målet...).

-

Allt som allt en bra dag, missade ett par fina köp i DAX som man kunde ha tagit men samtidigt är det också ganska bekvämt att ha en dag där man fortfarande står långt på plussidan trots att kursen dyker. Dvs ett snitt som ligger under en bit under support för dagen. Tog de bästa köpen som gick att ta för DAX under hela dagen vilket gav ett fint snittpris, bra så.

Något mer 'on topic' är att nästa bra köpläge ganska givet kommer vid nästa pullback. När denna kommer ... man får titta på datan och hålla koll.

-

Innehav som jag ligger lång (tid) i och dess utveckling,

Kod:
+-----------------+---------+
|      Namn       |    %    |
| MINI L OMX      | +420.1% |
| MINI L Olja     | +401.8% |
| MINI L Nasdaq   | +229.6% |
| TURBO L SP500   | +211.4% |
| MINI L Millicom | +113.6% |
| MINI L Fabege   | +100.9% |
| MINI L Telia    | +56.6%  |
Senast redigerad av sinewave 2020-11-27 kl. 19:43.
Citera
2020-11-27, 20:31
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Konkret :
Ge fan i flygbolag alla dar i veckan
Zooma ut 5 års grafen!!
Varför kostar aktien det den gör ?
Dom tjänar inga pengar !
Hur många år tror du det är kvar till ett break even för dom - många
Det lär ju inte bli mindre regler och förordningar inom flyget
Köp bolag som tjänar pengar istället , då slipper du förlora pengar

Jag hör dig. Men jag kunde inte motstå en liten klick. Ska nog sälja en tredjedel direkt på måndag.
Citera
2020-11-27, 20:41
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag hör dig. Men jag kunde inte motstå en liten klick. Ska nog sälja en tredjedel direkt på måndag.

Dagens Trading Direkt fokuserar på flygbolag.
https://www.youtube.com/watch?v=HpS6SjTqBsA
Citera
2020-11-27, 20:56
Medlem
Är det någon som handlar med bitcoins? Kan det vara läge att fynda bitcoins nu?

Vad använder man för taktik när man handlar det? Är det samma som index och aktier osv med medelvärden och indikatorer?
Citera
2020-11-28, 10:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Är det någon som handlar med bitcoins? Kan det vara läge att fynda bitcoins nu?

Vad använder man för taktik när man handlar det? Är det samma som index och aktier osv med medelvärden och indikatorer?

Ja, jag har givetvis en position i BTC (Bitcoin) som en del av en annan portfölj.
TA är TA så ja -- samma.

Varför skulle det skilja mellan BTC (Bitcoin) och annat...?(!)

Inga problem annars med BTC förutom att det är extraordinära nivåer skitsnack och extrema nivåer av saker som FOMO och liknande kring småsparare som handlar det.

Som rent instrument är det inga problem förutom att vollan är på helt andra nivåer. BTC kan t ex få en RSI som stundtals (i en candle) går upp över 90 under en dag (alltså daglig candle), dvs vad som är högt och lågt för BTC skiljer sig en del från saker som index.

Den RSI som du kan se i mina skärmdumpar har nivåer på 80 och 20 istället för 70 och 30, detta kommer från tiden då jag sysslade mer med crypto men är sedan något jag fortsatt använda då jag inte anser nivåerna 70 och 30 visar extremer för just RSI (när det kommer till högt/lågt är jag mer intresserad av extremer av värdet).

För "vilken taktik" så finns två YT-kanaler för BTC som pratar om TA och i väldigt liten grad rör skitsnacket som sker kring crypto:

* Krown's Crypto Cave
Mest analys på Makronivå (4h > 1d, 1w, 1m etc), inte bara crypto utan också av index som S&P, Nasdaq, Guld mm. Krown har över 20 års erfarenhet av trading.

Passar inte alla då han har en "jag skiter i vad du tycker"-attityd. Denna typ av attityd är dock precis vad man söker då detta påvisar att Krown inte är särskilt intresserad av att tjäna pengar på själva videoklippen (dvs hans inkomst kommer från hans trading). Han svär ofta och mycket vilket gör att hans videor nästan aldrig innehåller reklam då Youtube blockar videoklipp där det svärs mm från att innehålla reklam.

Ett problem med många kanaler på Youtube är att skaparna inte har sin primära inkomst från själva tradingen utan från videoklippen ... Detta gör att nästan 100% av all information som finns på Youtube är att betrakta som tveksam.

Kanal: https://www.youtube.com/channel/UCnwxzpFzZNtLH8NgTeAROFA

* Crypto Kirby Trading
En blandning av komedi och teknisk analys, passar definitivt inte heller alla då det är ganska mycket tramsande och vissa saker kan vara lite "hyperbole" (typ överdrivna på svenska) som rubriksättningar och annat.

Om man är intresserad av TA-delen är dock analyserna bra och alltid väldigt väl underbyggda.

Kanal: https://www.youtube.com/channel/UCOaew10hdmtfa0MinTjOBqg

-

Gemensamt för 100% av alla kanaler som finns är dock att du aldrig någonsin kommer att få något konkret eller någon typ av 'trading plan' intradag. Ganska givet då ingen i realtid kan svara på något sådant.

Vad som bör göras och inte får du skapa egna planer kring.
Citera
2020-11-28, 14:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Dagens Trading Direkt fokuserar på flygbolag.
https://www.youtube.com/watch?v=HpS6SjTqBsA

Tack, jag såg den igår eftermiddag. Teknisk analys på flygbolag som Norwegian känns rätt värdelöst. Den första snubben var i alla fall i någon bemärkelse hoppfull.. Typ. På kort sikt kan väl vad som helst hända antar jag.
Citera
2020-11-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, jag har givetvis en position i BTC (Bitcoin) som en del av en annan portfölj.
TA är TA så ja -- samma.

Varför skulle det skilja mellan BTC (Bitcoin) och annat...?(!)

Inga problem annars med BTC förutom att det är extraordinära nivåer skitsnack och extrema nivåer av saker som FOMO och liknande kring småsparare som handlar det.

Som rent instrument är det inga problem förutom att vollan är på helt andra nivåer. BTC kan t ex få en RSI som stundtals (i en candle) går upp över 90 under en dag (alltså daglig candle), dvs vad som är högt och lågt för BTC skiljer sig en del från saker som index.

Den RSI som du kan se i mina skärmdumpar har nivåer på 80 och 20 istället för 70 och 30, detta kommer från tiden då jag sysslade mer med crypto men är sedan något jag fortsatt använda då jag inte anser nivåerna 70 och 30 visar extremer för just RSI (när det kommer till högt/lågt är jag mer intresserad av extremer av värdet).

För "vilken taktik" så finns två YT-kanaler för BTC som pratar om TA och i väldigt liten grad rör skitsnacket som sker kring crypto:

* Krown's Crypto Cave
Mest analys på Makronivå (4h > 1d, 1w, 1m etc), inte bara crypto utan också av index som S&P, Nasdaq, Guld mm. Krown har över 20 års erfarenhet av trading.

Passar inte alla då han har en "jag skiter i vad du tycker"-attityd. Denna typ av attityd är dock precis vad man söker då detta påvisar att Krown inte är särskilt intresserad av att tjäna pengar på själva videoklippen (dvs hans inkomst kommer från hans trading). Han svär ofta och mycket vilket gör att hans videor nästan aldrig innehåller reklam då Youtube blockar videoklipp där det svärs mm från att innehålla reklam.

Ett problem med många kanaler på Youtube är att skaparna inte har sin primära inkomst från själva tradingen utan från videoklippen ... Detta gör att nästan 100% av all information som finns på Youtube är att betrakta som tveksam.

Kanal: https://www.youtube.com/channel/UCnwxzpFzZNtLH8NgTeAROFA

* Crypto Kirby Trading
En blandning av komedi och teknisk analys, passar definitivt inte heller alla då det är ganska mycket tramsande och vissa saker kan vara lite "hyperbole" (typ överdrivna på svenska) som rubriksättningar och annat.

Om man är intresserad av TA-delen är dock analyserna bra och alltid väldigt väl underbyggda.

Kanal: https://www.youtube.com/channel/UCOaew10hdmtfa0MinTjOBqg

-

Gemensamt för 100% av alla kanaler som finns är dock att du aldrig någonsin kommer att få något konkret eller någon typ av 'trading plan' intradag. Ganska givet då ingen i realtid kan svara på något sådant.

Vad som bör göras och inte får du skapa egna planer kring.

Aha det är förklaring till att det är så hos mig med. Jag använder ju ditt script för RSI + MFI. Trodde 20-80 passade för MFI.

Funderar på att sätta mig in bitcoins när jag får tid. Fördelen tycker jag är att handeln är öppen dygnet runt. Då kan jag sluta smygtrada på jobbet och istället handla med BTC på nätter och helger.
Har börjat tjäna nästan lika mycket på att handla med futures som jag tjänar på att gå till jobbet så det är svårt att inte konstant titta på graferna.

Krowns crypto cave har du rekommenderat tidigare. Har sparat hans kanal. Har sett lite av hans innehåll och ska kolla lite mer när det finns tid. Han är lite svårare att hänga med än tex tobbe analyserar.

Edit/Ontopic: blev nyfiken på BTC för att jag såg att den har dippat efter en ganska kraftig uppgång och det skulle kunna vara ett potentiellt köpläge
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-29 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in