2020-10-29, 19:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Gillar att ligga minus och kämpa mig upp till plus

Väntar på att dax ska haka på sp upp men det går trögt. Röda candle som precis kom på 5 min var dax snabb på att haka på

Ja, DAX har inte alls hängt med vilket är tråkigt givetvis.
Det jag väntar på nu är bör priset kraschar ned igen för att se var det slutar, vore fint om SP slutade på över +1% och inte bara kraschar ned till +0.2% eller liknande.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-29 kl. 19:28.
Citera
2020-10-29, 19:24
Medlem
tjallepetters avatar
Krashen kommer oundvikligen men precis innan raset kommer det en uppgång som inger hopp och suger åt sig de sista stackarna.
Citera
2020-10-29, 19:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Krashen kommer oundvikligen men precis innan raset kommer det en uppgång som inger hopp och suger åt sig de sista stackarna.

Så kan det givetvis vara, men så kan det också alltid vara så fort det bär av uppåt.
Det är samma sak när det bär av nedåt fast tvärt om.

Med det resonemanget kan köp aldrig utföras då allt alltid innebär att det går åt motsatt håll. Alternativt görs alltid en typ av kontraköp, inte så bra.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-29 kl. 20:10.
Citera
2020-10-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Raset har ju varat i flera dagar nu. Dax 10% på några få dagar.
Citera
2020-10-29, 19:40
Medlem
Aakkes avatar
Vilken sida kollar ni börsen på? DI?
Citera
2020-10-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Vilken sida kollar ni börsen på? DI?

Jag använder investing.com
Citera
2020-10-29, 19:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Japp. Börsen är ett koncentrat av mänsklig masspsykologi och flockbeteende. Tulpanmanin, IT-kraschen 2000, Subprime... und su weiter. Hope and despair.

Nu har jag precis drivit in en skuld (låter så kriminellt, hehe) för att kunna bli mer likvid och pynta in pengar på börsen igen vid denna, tja, inte helt oväntade eller ovälkomna(!) nedgång. In med mer Bure, SKF, Intrum Justitia och lite på fondsidan också i form av Enter Småbolagsfond och TIN Ny Teknik.

Tråden kanske får en ny liten renässans nu?
Jag har ökat på mina puts. Så våra affärer kanske tar ut varandra. Iaf ur ett marknadsperspektiv.
Citera
2020-10-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, DAX har inte alls hängt med vilket är tråkigt givetvis.
Det jag väntar på nu är bör priset kraschar ned igen för att se var det slutar, vore fint om SP slutade på över +1% och inte bara kraschar ned till +0.2% eller liknande.

Dramatiskt avslut men över 1% på sp.
Dax drogs ner lite men terminshandlarna lär ju handla upp kursen över natten.

Undrar hur morgondagen ser ut. Terminerna har gått mycket bättre än vanliga indexen.

Avslutade dagen med 15% plus. Ligger kvar på mini long dax över natten
Citera
2020-10-29, 21:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Dramatiskt avslut men över 1% på sp.
Dax drogs ner lite men terminshandlarna lär ju handla upp kursen över natten.

Undrar hur morgondagen ser ut. Terminerna har gått mycket bättre än vanliga indexen.

Avslutade dagen med 15% plus. Ligger kvar på mini long dax över natten

Ja, fast avslutet var inte så bra. -0.55% sista fem minuterna vilket rakt av negerar de två gröna candles som skapades på 30 min och som gjorde att det såg starkare än svagare ut. Lite väl långt ned.

Vad det gör är att all uppgång som ev terminerna skapar kommer skapa nya nedre gaps (för då sker öppning högre upp eller så går priset mot +/-0 gårdagens stängning innan öppning) samt så kommer terminerna givetvis hållas nere då dessa aldrig driver iväg för extremt från stängningspriset. Precis som tysken som hade svårt att ta sig upp då något institut bestämde sig för att trycka ned kursen sista 5 minutrarna, från runt +0.8% till +0.31%. Ganska givet då att indexterminer inte går upp till över +2% utan kommer tryckas ned pga den låga stängningen.
Citera
2020-10-29, 22:47
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Funderar på att investera i Amundis volatilitetsfond igen:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/177748/amundi-fds-volatil-wld-a-usd-c

Kolla utvecklingen på 1 år och lägg in OMXS30 för jämförelse. Nästan perfekt negativ korrelation. Den gjorde ett rally på ca +30% i våras när börserna rasade.

Har lagt köporder i PPM på 20% av pensionskapitalet. Funderar även på att slänga in en slant i den på Avanza.

Volatilitetsindex är på väg uppåt:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-28/vix-spikes-to-highest-since-june-with-economy-threat-growing
https://www.google.com/search?client=piriform&q=volatility+index

Ingen rolig teckningsavgift på Amundis volatilitsfond, 4,5%, fast jag tror den kan gå bra på kort sikt..
Citera
2020-10-30, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, fast avslutet var inte så bra. -0.55% sista fem minuterna vilket rakt av negerar de två gröna candles som skapades på 30 min och som gjorde att det såg starkare än svagare ut. Lite väl långt ned.

Vad det gör är att all uppgång som ev terminerna skapar kommer skapa nya nedre gaps (för då sker öppning högre upp eller så går priset mot +/-0 gårdagens stängning innan öppning) samt så kommer terminerna givetvis hållas nere då dessa aldrig driver iväg för extremt från stängningspriset. Precis som tysken som hade svårt att ta sig upp då något institut bestämde sig för att trycka ned kursen sista 5 minutrarna, från runt +0.8% till +0.31%. Ganska givet då att indexterminer inte går upp till över +2% utan kommer tryckas ned pga den låga stängningen.

Ser ganska mörkt ut nu, men det börjar komma en grön candle nu.
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-30 kl. 07:34.
Citera
2020-10-30, 08:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ser ganska mörkt ut nu, men det börjar komma en grön candle nu.

Ja, det ser mörkt ut. Problemet att försöka gå in vid alla nedgångar är just risken att det fortsätter ned. Det enkla mot det är att 'zooma ut' och helt enkelt inte gå in förrän t ex 4h börjar bli positivt istället.

Det är heller inte riktigt så enkelt att som vissa verkar tro att köpa i nedgångar. Det är riskabelt och ganska ofta får man ett par rejäla pungsparkar om man gör så. Det är dock endast de som tål rejäla pungsparkar som också kommer vara de som lyckas med köp kring någon typ av botten.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-30 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in