2020-09-21, 14:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Vad tror vi om måndag? Tycker mig se en bear-trap särskilt i nasdaq så jag tog en lång position i nasdaq. Går det ner på Måndag också är väl en krasch ett faktum?

Halva måndag är över nu, men...

Hittills fortsätter den negativa trenden, men det går också att notera att nedgången på europeiska börser inte är så överdjävlig som man kan tro om man läser den här tråden och vissa andra.

Ser man till både OMX och tysken (DAX) pratar vi inte egentligen om nedgång (trots att det gått ned) utan snarare istället om en sidledes börs, det blir ganska tydligt om man ser till den dagliga datan:
https://i.imgur.com/BzzviId.png
Tyska DAX på dagliga (DE30EUR @ TradingView)

Just idag har dock det europeiska börserna lagt i en växel nedåt, oavsett är dock dessa börser fortfarande sidledes som synes ovan.

Trendmässigt har kortare EMA10 och 21 börjat peka nedåt på dagliga för t ex SPY och SPX, samtidigt kunde vi se trendbrott uppåt på 4h för båda dessa som sedan inte höll. Det är dock legio att något inte riktigt faller ut till 100% vid första försök osv.

Mest noterbart, för egen del, och för SPY och SPX är för tillfället den lägre botten som har skapats. Jämfört med korrigeringen i juni där vi istället fick se högre lägsta och då dessutom var närmare SMA200 på dagliga.

F&G är annars alltid intressant att spana in när marknaderna är lite roligare:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

-

En ganska enkel entry (för att gå lång) i det här läget vore t ex positivt kryss på 4h för EMA10 och 21 och sedan en stoppnivå under en tidigare mer uppenbar nivå av support än ej alt. att man går in när EMA10 och 21 börjar ändra riktning. För de något mer våghalsiga kan man göra samma sak men på kortare tidsperspektiv givetvis.
Citera
2020-09-21, 16:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle kunna göra börshumöret gladare före presidentvalet. Det känns som det blir mer och mer osäkert för var dag som går, och som grädde på moset så verkar vi vara på väg in i en ny coronavåg med lockdowns och restriktioner.
Citera
2020-09-21, 17:02
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle kunna göra börshumöret gladare före presidentvalet.

Kanske en ny käck serie på Netflix. Det skulle pigga upp mig.

Citat:
Det känns som det blir mer och mer osäkert för var dag som går, och som grädde på moset så verkar vi vara på väg in i en ny coronavåg med lockdowns och restriktioner.

Det finns inget som talar för att vi är på väg in i en ny coronaförkylningsvåg. Och lockdowns har visat sig ineffektiva och skadliga så de slipper vi antagligen också framöver. Sprid inte gungfly så här, man får ju intrycket av att du lyssnar på nyheterna eller regelbundet läser en dagstidning.
Citera
2020-09-21, 17:05
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att se vad som skulle kunna göra börshumöret gladare före presidentvalet. Det känns som det blir mer och mer osäkert för var dag som går, och som grädde på moset så verkar vi vara på väg in i en ny coronavåg med lockdowns och restriktioner.

Kanske ett vaccin?
Citera
2020-09-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Passade på att flyttta om lite och köpa Pandox. Sålde lite blandade aktier från sådant som ligger nära all-time-high. Pandox kan nog visserligen sjunka lite till men den är rätt rejält nedtryckt.

Nästa är att sälja Securitas för att köpa Danske bank innan den börjar återhämta. Jga har lite över 20% uppgång på Securitas sedan i våras och tror nog att Danska bank kommer att ge en snabbare ökning nu. Väntar på rätt tillfälle dock. Tror att Danske kan sjunka lite till Hoppas på det bästa.

Sitter också lungt i båten. Blir det en andra krasch (minst 25% ner) så skall radhuset belånas med en miljon eller så. Det har jag bestämt mig för redan. Vet inte om jag hoppas på det eller inte? Är rätt riskbenägen så länge det är pengar jag äger men som jag inte tänkt röra för löpande utgifter. Förlorar man lånade pengar påverkar det ju vardagsekonomnin betydligt hårdare...

Jag skulle inte låna förrän du tycker dig se en stabil botten... så snabba ryck det var i våras är det inte säkert vi ser denna gången. Konjunkturen är ansträngd och får politikerna för sig att stanna allt igen får södra Europa och några till det väldigt svårt. Italien förlorade sommarsemestern, har de råd med inställd vintersport?

Just sayin'...
Citera
2020-09-21, 18:06
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Varför ha positioner på börsen nu när man vet att poströstandet och valresultatet kommer ifrågasättas av Trump & hans anhängare? Marknaden hatar osäkerhet. STAY OUT!
Citera
2020-09-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Marknaden hatar osäkerhet. STAY OUT!

Allra helst ska ni också sälja i panik, så att vi andra kan köpa mer.

Roligt med alla övertygande analyser, "bäst att vänta tills Biden vinner" eller "bäst att vänta tills Trump vinner", eller "bäst att vänta på vaccin". Vad väntar ni på?

Börsen är alltid osäker. Det som påstår någonting annat är... hmm, nybörjare? Också roligt att tråden är helt tyst när börsen går bra, men så fort det slår om till rött vaknar alla experter till liv!
Senast redigerad av Pallot 2020-09-21 kl. 18:14.
Citera
2020-09-21, 18:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Allra helst ska ni också sälja i panik, så att vi andra kan köpa mer.

Roligt med alla övertygande analyser, "bäst att vänta tills Biden vinner" eller "bäst att vänta tills Trump vinner", eller "bäst att vänta på vaccin". Vad väntar ni på?

Börsen är alltid osäker. Det som påstår någonting annat är... hmm, nybörjare? Också roligt att tråden är helt tyst när börsen går bra, men så fort det slår om till rött vaknar alla experter till liv!

Alla tänker olika och de flesta fel.

Handlade lite idag ändå.
Kunde inte låta bli (processberoende?).

OMXS30 börjar bli intressant igen när vi passerar 1550. Tills dess försöker jag hålla fingrarna i styr.
Citera
2020-09-21, 19:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Alla tänker olika och de flesta fel.

Handlade lite idag ändå.
Kunde inte låta bli (processberoende?).

OMXS30 börjar bli intressant igen när vi passerar 1550. Tills dess försöker jag hålla fingrarna i styr.

Knepigt om OMX inte passerar 1550 bara...

Personligen skulle jag istället titta på vändningar av trend och fler möjliga nivåer förutom de som är någon typ av 'worst case'. :)

För nivåer kring 1550 ska alltså OMX ned under -12% ytterligare och en nivå under SMA200 på dagliga. Det kan givetvis ske, det kan rentav gå -99.9999% imorgon, men ... Jag skulle inte sätta min högra hand på det.

Som jag skrev tidigare rör sig de europeiska börserna i sidledes och alltså inte nedåt särskilt mycket just nu även om just idag var lite festligare än vanligt. Det har o andra sidan varit en del festliga dagar, därför det var roligt tidigare för hela 7-8 veckor sedan (typ) när någon skrev i tråden att Corona var över och att tråden kunde arkiveras. Ungefär som att det bara bar av uppåt fr om då. Ganska givet blev så inte fallet utan Corona-debaklet (och oljekrisen...) påverkar i allra högsta grad börserna fortfarande.

För OMX är det för det lokala klustret fortfarande en måttlig korrigering trots den festliga dagen idag, nedgången i juni är fortfarande lägre.
Citera
2020-09-21, 20:09
Medlem
Sam.Boyds avatar
Är det bulltrappen vi nu ser slå igen o vi kommer få se en djuupdykning under kommande dagar?
Citera
2020-09-21, 20:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Knepigt om OMX inte passerar 1550 bara...

Personligen skulle jag istället titta på vändningar av trend och fler möjliga nivåer förutom de som är någon typ av 'worst case'.

För nivåer kring 1550 ska alltså OMX ned under -12% ytterligare och en nivå under SMA200 på dagliga. Det kan givetvis ske, det kan rentav gå -99.9999% imorgon, men ... Jag skulle inte sätta min högra hand på det.

Som jag skrev tidigare rör sig de europeiska börserna i sidledes och alltså inte nedåt särskilt mycket just nu även om just idag var lite festligare än vanligt. Det har o andra sidan varit en del festliga dagar, därför det var roligt tidigare för hela 7-8 veckor sedan (typ) när någon skrev i tråden att Corona var över och att tråden kunde arkiveras. Ungefär som att det bara bar av uppåt fr om då. Ganska givet blev så inte fallet utan Corona-debaklet (och oljekrisen...) påverkar i allra högsta grad börserna fortfarande.

För OMX är det för det lokala klustret fortfarande en måttlig korrigering trots den festliga dagen idag, nedgången i juni är fortfarande lägre.

Alltid intressant att läsa hur du resonerar.

Tänkte nästan starta en tråd om DJ UK, men frågar dig istället och är OnT;

DJ UK har inte återhämtat sig, ditt perspektiv på spec DJ UK?
Citera
2020-09-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle inte låna förrän du tycker dig se en stabil botten... så snabba ryck det var i våras är det inte säkert vi ser denna gången. Konjunkturen är ansträngd och får politikerna för sig att stanna allt igen får södra Europa och några till det väldigt svårt. Italien förlorade sommarsemestern, har de råd med inställd vintersport?

Just sayin'...

Nejdå. Kanske blir det lån efter nyår. Det är inte bråttom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in