Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Boyd
Att flygbolagen ska gå upp bygger på att resandet återgår till det normala. Samt att innan dess så kommer närapå alla de bolag som inte räddas av stater att gå under.
Finnair kommer troligtvis inte gå i KK men jag tvivlar på att Finska staten bara villkorslöst skulle ösa in pengar. Då de redan äger merparten så gissar jag på att det blir någon form av nyemission. O då kan plötsligt dagens 2,5 visa sig vara ett mycket högt pris som det kan ta mycket lång tid att komma tillbaka till.
Mycket handlar om vem som äger Finnairs flygplan o andra tillgångar o hur belånade de är. Samt fackenas vilja att vara med o hjälpa till.
Du måste göra skillnad på 'gå upp' och 'gå upp'. Att något går upp innebär trots allt inte att något går +/-0 på kort tid. Uppgångarna bygger annars på att det öht blir ett resande, inte att detta skulle återgå till något normalt eller att lönsamheten ens är god de närmsta 12 månaderna. Det är det nog få som tror.
Står något på -50% och man köper vid -45% och det sedan går till -40% har detta något knappast gått bra men man har likväl gjort en vinst. Det är lite ur det perspektivet man bör se vissa av dessa saker som slagit i sina historiska bottnar.
Finnair har inte slagit i någon historisk botten dock. Utöver det har bolaget varit i en rent ut sagt fördjävlig björntrend redan innan dippen feb/mar 2020. Aktien lär förmodligen gå upp om resten av flygbolagen gör det, men ...
Därför är jag något mindre intresserad av just Finnair även om bolaget finns 'på listan'.
Att flygbolagen går upp måste alltså inte innebära ett +/-0 på kort sikt (tänk 3-12 månader). Däremot kan vissa mycket väl gå upp till nivåer av 50-70% av det totala fallet eller dylikt. Olika breda index (OMXSPI, DJI, S&P500 etc) har t ex passerat 50% av sina respektive nedgångar, svårt att se att flygbolagen skulle gå så högt men en 30% av deras respektive fall är inte helt orealistiskt på säg 12 månader förutsatt att de bredare indexen inte faller ned för mycket. Det där får man se framåt.