2020-05-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Nu reser jag sällan charter utan bokar själv, men jag skulle säga att jag väldigt ofta använder deras endast flyg tjänster. Jag jämför alltid vad det kostar att boka flyg och hotell själv eller via ex Tui och visar det sig att Tui är billigare så bokar jag med dem. Det händer faktiskt emellanåt. Researrangören har oftast bokat hela hotellet så då tjänar de pengar på att ha fått ett lägre pris för rummen än vad som är utannonserat.

Börja månadsspara en liten post är nog inte helt fel.

Fast deras aktie har gått kräftgång sedan ett par år minst. Det är inte främst Coronan som sänkt dem även om pandemin gjort problemen akuta. Håller mig till Scandic och Pandox själv
Citera
2020-05-24, 20:02
Medlem
Sällan bra idé att köpa bolag som alla köper av samma skäl. Zoom, nätspel och annat som det är hög efterfrågan av under karantän tillhör denna kategori. Blir det långsiktigt uppsving eller ett par bra kvartalsrapporter? Gäller det senare så blir det "greater fool" av ens investering.
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det som är viktigt är P/E relativt ränta. P/E kan gå till 50 utan att räntor konkurrerar.
Dels det, men också att det blir lätt missvisande att kolla på P/E för ett helt index. Det är ju framförallt vissa sektorer som värderas högt.
Citera
2020-05-24, 20:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Samtidigt gick ju Ving i konkurs i höstas (eller åtminstone deraa moderbolag). Skälet angavs till att internet gjort det enklare att hitta hotell direkt och dessutom boka flyg på egen hand. Den tjänst som paketreseleverantören, alltså TUI eller Ving, tillhandahåller är göra det enkelt för kunden. Frågan är hur mycket det går att ta betalt för den tjänsten när man lika gärna kan boka samma hotell på egen hand?

Möjligtvis kan de tjäna kortsiktigt på att folk (jag själv inkluderad) skulle lita på att de kollar upp alla tillfälliga regler inför varje resa så att man litar på att resan går att genomföra om den är bokad via TUI.

På längre sikt är jag tveksam till researrangörer generellt. Det framstår som en onödig del av resebranschen. Hotellen kan lika gärna marknadsföra sig direkt på nätet.

Nu gillar jag visserligen TUI och har alltid haft sommarsemestern med dem så länge jag kan minnas men det har varit dags att börja boka själv ett bra tag nu. Enda som kanske kan locka är att TUI alltid garanterar svensk personal på varje hotell. Det har varit en stor hjälp några gånger.

Mja, grejen med chartern är dock upphandlingarna.

Om bolag X på förhand köper Y antal rum så blir det givetvis en mängdrabatt varpå både marginaler och konkurrenskraft uppstår.
Alottment kallas det inom resebranschen.

Utöver detta erbjuder också chartern direktflyg till många resmål där det reguljärt inte går att flyga direkt. Man kan visserligen köpa tjänsten flyg på marknaden, men det är få företag som har råd att chartra plan då det inte direkt är riskfritt att göra det (pratar om att chartra 747 och uppåt för långresor, inte att chartra i liten skala som för en firmafest i Prag eller dylikt).

Så länge dessa konkurrensfördelar finns kommer inte de större arrangörerna försvinna.
Citera
2020-05-24, 20:06
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/x4LatDtN_Qk

Det här är nästan lite läskigt, kolla detta klipp och spola fram någon minut.

Vi är på EXAKT samma datum som när bulltrapsen från 00 och 08 började rasa. Det var EXAKT när marknaden mötte MA200 som det började gå neråt i båda dessa recessioner och det var EXAKT vid dagens datum (memorial day) i USA.

Kommer vi följa samma mönster? I sånt fall är det nästa vecka vi börjar raset nedåt igen.

Kan någon förklara hur det ens är möjligt att vi är i exakt samma sits som 00 och 08 när det gäller datum och MA200? Det kan inte bara vara en slump?

Sen får vi ju se hur utfallet blir men detta är mycket intressant.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-24 kl. 20:08.
Citera
2020-05-24, 20:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Du kan siffrorna bättre än jag. Är nybörjare.

Men känner att man som Europas största resekoncern skall reda ut stormen. Skulle aldrig säga det samma om företag som har mindre marknadsandelar i genren 'turism'. Så som mindre flyg, hotell eller renodlade kryssningsföretag (även TUI har kryssningsverksamhet) där man får det 'seriöst svårt' att överleva. Och jag tänker en investering på 1-2 år (kan vänta längre) borde väl ge dubbla pengarna, eller är det för optimistiskt?.

---

Gick in i Scandic på 30kr och där känner jag att man träffat rätt, men vad tror ni som har Scandic om deras NE?.

Är investeringshorisonten flera år är det bara att köra på. TUI AG står trots allt på en 'all time low' fortfarande. Detta samtidigt som mindre aktörer inom resebranschen är de som först går omkull ... Svårt att inte se att just de större aktörerna inte kommer att kunna dammsuga upp kunderna som kommer från de mindre.

Om inte annat gäller regeln att den bransch som blir värst drabbat av något också är den som på längre sikt (tänk år, inte dagar eller veckor) ser störst tillväxt från botten. Se branscher som t ex teknik och fastigheter efter deras respektive krascher; man kunde investerat flera år efter botten och ändå fått ta del av en väldigt hög tillväxt.

Scandic som du nämner liknar TUI.
Oavsett gör det lite om man ser till perspektiv om ett år eller mer. Båda två står fortfarande lågt.

Var dock beredd på att bottenfiske på kort sikt nästan alltid resulterar i att man går back och att det därför krävs viss uthållighet.
Citera
2020-05-24, 20:56
Medlem
sinewaves avatar
För de som pysslar med crypto kommer BTC ev. stänga en 'dubbelbotten' på 4h inom 1 timme. Detta efter vad som kan sägas vara ett test av MA200 (på 4h).

Där finns läge att gå både björn och tjur beroende på denna stängning.
Dubbelbotten inom citationstecken då det tekniskt är en högre lägsta (just nu...).
Senast redigerad av sinewave 2020-05-24 kl. 21:00.
Citera
2020-05-24, 22:20
Medlem
Flygplats-aktier funderar jag över.

FRAPORT och aeroports de paris är dom enda jag hittat. Ska finnas några feta flygplatser i asien som säkert är skitbilliga nu, men jag hittar inga på avanza.
Citera
2020-05-24, 22:28
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g

FRAPORT och aeroports de paris är dom enda jag hittat. Ska finnas några feta flygplatser i asien som säkert är skitbilliga nu, men jag hittar inga på avanza.
Har kollat på Frankfurts och paris flyplats. Visst kanske det tar tid att återhämta sig, men det är inte så att trafiken kommer sjunka ännu mer än den redan gjort så kan inte se nån anledning att inte köpa och hålla länge.
Citera
2020-05-24, 23:25
Medlem
Kan vara värt att gå in i Aurora Cannabis inc på kanadensiska börsen. Den är upp 141% på en vecka efter en grym rapport. Den är nedtryckt som fan sedan innan så finns nog goda chanser att den fortsätter upp. Vet många svenskar redan äger denna och är duktigt minus.
Citera
2020-05-25, 00:37
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g

Jag har oblygt köpt Norwegian. Ant, är jag då lika dum som kineserna. SAS är nog bättre.
Citera
2020-05-25, 01:36
Medlem
Norwegian den nya Boliden raketen?
Citera
2020-05-25, 07:33
Medlem
Surtrutens avatar
En hint om ett ändrat beteende efter Corona, färre flygresor och mindre bilkörning för att behålla den renare luften.

https://www.bbc.com/news/uk-52793230?intlink_from_url=&link_location=live-reporting-story

Flyg och olja kan bli coronas förlorare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in