2020-05-26, 17:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Visst är det spännande att ett bolag med tomma hotell plötsligt kan öka i värde med det dubbla.

Men Scandic måste även framtides betala sina räkningar.

Men då jag utgår ifrån att du inte tänker vara långsiktig i Hotellbranschen så är det dags att sälja innan bulltrappen slår igen.

Den fråga du nu måste ställa dig är byta häst eller sitta likvid.
När turismen öppnar upp lite så är det inte så konstigt att "turistaktier" stiger. Scandic ska ju fortfarande upp 50 % till 100 % för att nå aktiens "normala" nivå.
Citera
2020-05-26, 17:37
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Jag tror inte på Intel. Fler och fler går över till ARM och det ryktas att även Apple succesivt planerar att göra sina egna processorer. Det kan mycket väl vara början på en trend som andra datortillverkare tar efter allteftersom det finns kompilatorer och programvara på desktop till ARM.

Jag säger inte emot dig men bara för att bidra med ett annat perspektiv. Du säger fler och fler, och visst det stämmer, därför att det var ingen förut så vilken ökning som helst blir fler. Att Apple ska/gör sina egna väntar jag mig också, med tanke på hur bra de är på att göra dessa till iPhone och iPad. Frågan är om resten av världen, vilket trots allt är 90% av marknaden kommer gå över? Om du inte tror på Intel, tror du antagligen inte på AMD heller? Vilka är sjukt hypade just nu.
Citera
2020-05-26, 17:39
Medlem
Vem var det som tipsade om Patriot One? Köpte den då iaf. Det är en av de som jag funderar på att plocka hem vinsten på. Eller ska man behålla? Någon med bättre koll?
Citera
2020-05-26, 17:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jepp! 2 fina dagar som flygbolags-ägare.

Just nu har jag ögonen på Finnair också. Vet att de börjar flyga igen i juli, men jag gillar inte riktigt datan. Nedsidan där (till dess historiskt lägsta) är t ex runt -50% till. Inte som vissa andra bolag som precis stått på sitt historiskt lägsta som Air France, Norwegian och SAS. Samma sak med bolag som American Airlines och Lufthansa.

Om man ser till svenska branschindex:
https://i.imgur.com/61ogCzT.png

...finns det också vissa branshindex som har ett RSI14 för veckodatan som är väldigt lågt fortfarande.
Citera
2020-05-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Just nu har jag ögonen på Finnair också. Vet att de börjar flyga igen i juli, men jag gillar inte riktigt datan. Nedsidan där (till dess historiskt lägsta) är t ex runt -50% till. Inte som vissa andra bolag som precis stått på sitt historiskt lägsta som Air France, Norwegian och SAS. Samma sak med bolag som American Airlines och Lufthansa.

Om man ser till svenska branschindex:
https://i.imgur.com/61ogCzT.png

...finns det också vissa branshindex som har ett RSI14 för veckodatan som är väldigt lågt fortfarande.

Hmm...Vad är det som gör att Finnair sticker ut i det avseendet, anser du? Finns det mer fundamenta på något vis. Flygbolag har väl annars inte så mycket av värde egentligen. Leasade plan osv...? Har ganska dålig koll på branschen egentligen...
Citera
2020-05-26, 18:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hmm...Vad är det som gör att Finnair sticker ut i det avseendet, anser du? Finns det mer fundamenta på något vis. Flygbolag har väl annars inte så mycket av värde egentligen. Leasade plan osv...? Har ganska dålig koll på branschen egentligen...

Det som sticker ut är det jag skrev?

Det fundamentala skulle vara att de börjar flyga igen i juli, men sådant gäller inte bara Finnair utan det är det fler flygbolag som gör så ...
Citera
2020-05-26, 18:35
Medlem
Citat:
Det som sticker ut är det jag skrev?

Det fundamentala skulle vara att de börjar flyga igen i juli, men sådant gäller inte bara Finnair utan det är det fler flygbolag som gör så ...

Ja, det förstod jag. Men varför? Zoomar man ut till senaste 5 åren så ligger ju Finnair bra på +. Jag fick ingen direkt köpimpuls, men det blir intressant att följa.
Citera
2020-05-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Jag tipsar dig om Castellum och Investor. Har rasat ordentligt, men är i grunden stabila bolag med bra utdelning.

Castellum 🤦‍♀️
Citera
2020-05-26, 18:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När turismen öppnar upp lite så är det inte så konstigt att "turistaktier" stiger. Scandic ska ju fortfarande upp 50 % till 100 % för att nå aktiens "normala" nivå.

Nåja. Är scandic en turistaktie? Trodde deras bulk var de affärsresenärer o ev konferens/event gäster som fyllde hotellen till fullt pris i vardagarna.

Nu har jag inte heller gjort någon större analys på Scandic men gissar att även fastigheterna är kraftigt belånade, om Scandic äns äger dem. Det kan ju vara så att de hyr eller har någon form av leasing på dessa. SARA hotells var på 80-talet en av Sveriges största hotellkedjor o var bland de första att gå under i 90-tals krisen.

O är det något man på företag har dragit ned på är resor o möten som av alla parter numera föredrar att ta via Skype. När det kommer till turism så får vi se hur många som är sugna på att bo på dessa mellanklass hotell under den relativt korta (8 veckor långa sommaren).
Citera
2020-05-26, 19:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ja, det förstod jag. Men varför? Zoomar man ut till senaste 5 åren så ligger ju Finnair bra på +. Jag fick ingen direkt köpimpuls, men det blir intressant att följa.

Om du kollar Tradingview och månadsvis och zoomar ut så mycket du kan ser du att t ex Air France och Norwegian låg (och fortfarande ligger) nära sitt 'all time low', dvs stött på sina lägsta historiska nivåer. Så är inte fallet med Finnair.

I de ena fallen blir det därför mer intressant med köp då man med större säkerhet kan säga att man är nära den historiska bottnen. Större uppsida än nedsida ... osv.

Däremot kommer förmodligen Finnair gå upp också om många andra flygbolag går upp så om man söker ett argument att köpa vore det väl det.
Citera
2020-05-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu har jag inte heller gjort någon större analys på Scandic men gissar att även fastigheterna är kraftigt belånade, om Scandic äns äger dem. Det kan ju vara så att de hyr eller har någon form av leasing på dessa.

Scandic hyr sina hotell av Pandox. Med omsättningshyra. Pandox är även den något nedtryckt kursmässigt jämfört med tidigare. Jag har aktier i både Scandic och Pandox Köper för fullt just nu.

Lite kuriosa är att när SARA Hotels gick i konkurs gick deras tillgångar upp i Securum som sedan knoppade av Pandox för hotellfastigheter.
Citera
2020-05-26, 19:28
Medlem
Citat:
Om du kollar Tradingview och månadsvis och zoomar ut så mycket du kan ser du att t ex Air France och Norwegian låg (och fortfarande ligger) nära sitt 'all time low', dvs stött på sina lägsta historiska nivåer. Så är inte fallet med Finnair.

I de ena fallen blir det därför mer intressant med köp då man med större säkerhet kan säga att man är nära den historiska bottnen. Större uppsida än nedsida ... osv.

Däremot kommer förmodligen Finnair gå upp också om många andra flygbolag går upp så om man söker ett argument att köpa vore det väl det.

Precis! Därför jag inte fick någon köpimpuls. Det jag undrar är VARFÖR Finnair är så långt ifrån sin historiska botten, men inte de andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in