2020-04-05, 19:39
Medlem
Tammers avatar
Krisen verkar vara över nu, dödstalen har vänt nedåt i både Italien och Spanien. Även i Sverige och USA pekar kurvorna åt rätt håll, enligt TV4 Nyheter ikväll.
Blir det börsrally i morgon? Stockholmsbörsen går väl bara och vänta på positiva nyheter. Kanske kommer alla varsel om uppsägningar inte ens att behöva tas i bruk, utan folk får behålla jobben och allt är som vanligt igen? Det hade nog i o f s varit bra om marknaden hade kylts av lite, det hade väl varit det positiva som kunde kommit ur coronakrisen. Spännande att följa utvecklingen blir det hur som helst...
Senast redigerad av Tammer 2020-04-05 kl. 19:42.
Citera
2020-04-05, 20:02
Medlem
Den här tråden startades 28/2. Idag står AlphaHelix i 2,12 och den 28/2 stod den i 0,36. Uppgång 5,88 gånger pengarna som blir a procent ....

Uppenbarligen så fanns det fynd att göra det datum som tråden startades bara man grävde djupt ned i smålistorna - i det här fallet Spotlight.
Citera
2020-04-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Krisen verkar vara över nu, dödstalen har vänt nedåt i både Italien och Spanien. Även i Sverige och USA pekar kurvorna åt rätt håll, enligt TV4 Nyheter ikväll.
Blir det börsrally i morgon? Stockholmsbörsen går väl bara och vänta på positiva nyheter. Kanske kommer alla varsel om uppsägningar inte ens att behöva tas i bruk, utan folk får behålla jobben och allt är som vanligt igen? Det hade nog i o f s varit bra om marknaden hade kylts av lite, det hade väl varit det positiva som kunde kommit ur coronakrisen. Spännande att följa utvecklingen blir det hur som helst...

Fast marknaden har ju inte kylts av.

Jag undrar vad som händer med alla ekonomiska stimulanser om det nu drar förbi lika snabbt som jag hoppats? Risken är ju att man nu eldat på en redan överhettad ekonomi.
Citera
2020-04-05, 20:23
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:

Q1 rapporter kommer snart. Lär bli illa för några företag.

Tror vi har en bit kvar ner, SPY 210-200 kanske.
Citera
2020-04-05, 20:28
Medlem
soucus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverYang
Köpte tyska Wirecard för 750 000 SEK i fredags innan stängning. Tror de släpper en galet bra Q4-rapport denna månad. Bolaget bygger digitala betalningar och finns med överallt i alla transaktioner vi gör.

Ska bli spännande och se om bettet lyckas. Riktkurser (nya) på 280 euro och kurs nu 103 euro.
Wirecard är väldigt intressant.
Själv sugen att köpa nu när KPMG slår undan anklagelser från FT.
Citera
2020-04-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Marknaden har såklart alltid fel eftersom ingen kan se in i framtiden.

Vad är rätt pris på ett bolag vars framtida produkt har 50/50 chans att antingen bli världens succé eller en flopp som kursar företaget?

Att allt är inprisat betyder inte att marknaden har förutsett vad som kommer att hända, det betyder att med den information som finns tillgänglig så har marknaden kollektivt satt ett pris på risken/chansen.

De som får rätt säger sen i efterhand att det var självklart. De som hade fel är oftast tysta.

Så är det. Nu var mitt inlägg riktat mot de som påstår att allt redan är inprisat, dvs alla tråkiga siffror som kommer på löpande band har den framtidssäkra börsen räknat in. Så är det inte.
Citera
2020-04-05, 20:31
Medlem
1339s avatar
Tongångarna börjar låta mer optimistiska, trots att vi fortfarande har det struligt på vårat lilla stenklot.
Uppstuds från 1400-1405 imorgon möjligen?
Citera
2020-04-05, 20:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag kände samma sak när jag läste alla dagens nyheter. Jag tror inte corona kommer att ge fler dödsfall än dubbla dagens siffra dvs 100.000 i intressanta västländer. Det är hälften mot svininfluensan. När alla fattar att siffrorna sedan snabbt går ner så kommer alla städer och länder att öppna igen.

Dock med brasklappen att det kan komma en våg 2 t.ex när man öppnar upp. Då blir börsen extremt nervös, en nerstängning till vore katastrof.

Brasklapp 2 är att jag fortfarande inte sett några konkreta siffror utom HM -46% omsättning. Det finns rimligen en bunt företag både i USA och Sverige som inte klarar detta mer än 3 månader (HM gör det). Så en del konkurser kommer att komma, typ Norwegian och Carnival Cruises.

Brasklapp 3 är att vissa branscher kan ha fått oreparerbar skada som minskar omsättningen i flera år, t.ex flyg, turism, hotell. Kanske även att vi omvärderar en del i vår gamla vardag, t.ex inte köper så mycket nya kläder osv. Allt detta kan vi följa de kommande 3-6 månaderna i företagens kvartalssiffror.

Så när jag tänker efter är det inte klart lopp än.
Citera
2020-04-05, 20:43
Medlem
Hade önskat att den var över men...Enligt min prognos ska det vara den värsta veckan för USA & Sverige.

Så klart dödsantalet ska ner nån gång när man kör total lockdown men så fort man lättar på karantänen så kommer en ny våg. Kanske när vi står där på 3-4 försöket så har vi en acceptabel förlust men vi är inte ens på 1:a nu. Då räknar jag inte ens med de ekonomiska och psykologiska eftereffekter.

Det betyder inte att det kommer peka spikrakt neråt på börsen, speciellt med alla stimulanser men jag tror vi kommer trampa kring dessa nivåer ett bra tag.
Citera
2020-04-05, 20:48
Medlem
happilappis avatar
Citat:

Det där är inga nyheter för marknaden eller för oss som har koll.
Citera
2020-04-05, 21:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kände samma sak när jag läste alla dagens nyheter. Jag tror inte corona kommer att ge fler dödsfall än dubbla dagens siffra dvs 100.000 i intressanta västländer. Det är hälften mot svininfluensan. När alla fattar att siffrorna sedan snabbt går ner så kommer alla städer och länder att öppna igen.

Dock med brasklappen att det kan komma en våg 2 t.ex när man öppnar upp. Då blir börsen extremt nervös, en nerstängning till vore katastrof.

Brasklapp 2 är att jag fortfarande inte sett några konkreta siffror utom HM -46% omsättning. Det finns rimligen en bunt företag både i USA och Sverige som inte klarar detta mer än 3 månader (HM gör det). Så en del konkurser kommer att komma, typ Norwegian och Carnival Cruises.

Brasklapp 3 är att vissa branscher kan ha fått oreparerbar skada som minskar omsättningen i flera år, t.ex flyg, turism, hotell. Kanske även att vi omvärderar en del i vår gamla vardag, t.ex inte köper så mycket nya kläder osv. Allt detta kan vi följa de kommande 3-6 månaderna i företagens kvartalssiffror.

Så när jag tänker efter är det inte klart lopp än.
Det är långt ifrån klart. Men de flesta branscher borde komma igen snabbt, om bara personal och produktionsmedlen finns kvar. Flygbolagen ar väl inte hunnit skrota sina plan redan? En viss utslagning är bara sunt, de som inte klarat denna svacka har för små marginaler och ska bort.
Kommer det en andra och tredje våg av influensan så är vården väl utbyggd och förberedd. Men det gäller att det verkligen är en vändning som är på gång nu, och inte bara en tillfällig lättnad.
Citera
2020-04-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modgwe
oljan när den stiger LÄR jag bränna in en del cash lär ju gå som en komet ... up den dagen det händer ju längre de håller låg pris desto hårdare blir upp gången ...

https://www.gazprom.com/
har ju fördelen med gas i tyskland

smattra in kankse hit åxå

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saudi_Aramco

fördelen att de är många stor ägare som är borta från investeringar i olja

Haha...när den stiger? Har du missar att oljan gick upp 40% i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in