2020-02-24, 23:25
Medlem
Ree81s avatar
Ja, "Finns det några bevis ö.h.t. att klagomål fungerar på Flashback?", eller är det ett toppstyrt forum där klagomuren bara är symbolisk?

Det är en simpel fråga som kan svaras på separat, utan att läsa texten nedan. För all del, svara på den separat först, och lägg sen till ett svar till mig, med texten under som referens. Tack.

...
...
...

Jag har många gånger under de senare åren stött på problem med moderatorer som inte uppskattar ämnet jag vill diskutera (det spelar ingen roll vilket det är under parollen "yttrandefrihet"), och som avsiktligen använder sin makt som moderator, och förmodligen även det faktum att andra moderatorer (och eventuellt admin/s) håller med om att "dessa personer tycker vi illa om och bryr vi oss inte om om moderatorer tar ut sin makt på".

Klagomålen finns, men ingen tycks 1: Ta dem på allvar då inga åtgärder publiceras 2: Åtgärda moderatorer som går över linjen 3: Ö.h.t. bry sig om klagomålen mer än "at face value".

Kan tillägga att sist jag försökte diskutera ett ämne jag har nära till hjärtat, men är "långt ifrån" högerns narrativ om världen, så blev jag bannad p.g.a. "off topic". Jag fick om och om igen "varningar" från en liten skara moderatorer, som sedan när de, på något sätt, upptäckte att jag använde ett alternativt konto för att undvika bannen, bannade mig i drygt ett år.

För vad som egentligen var mindre än 10 varningar för off-topic. Okej att det är ett privat forum, men regler om att "man inte får kritisera moderation offentligt" antyder på precis det jag pratar om. Det hela verkar vara styrt av ett kompisgäng med extremt liknande världsvy, som alla ryggkliar varandra då det uppenbarligen inte finns några konsekvenser för att vara en dålig moderator.

Har jag fel i min spekulation så vill jag gärna se bevis på att det faktiskt finns konsekvenser för moderatorer.
Citera
2020-02-24, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Ja, "Finns det några bevis ö.h.t. att klagomål fungerar på Flashback?", eller är det ett toppstyrt forum där klagomuren bara är symbolisk?

Det är en simpel fråga som kan svaras på separat, utan att läsa texten nedan. För all del, svara på den separat först, och lägg sen till ett svar till mig, med texten under som referens. Tack.

...
...
...

Jag har många gånger under de senare åren stött på problem med moderatorer som inte uppskattar ämnet jag vill diskutera (det spelar ingen roll vilket det är under parollen "yttrandefrihet"), och som avsiktligen använder sin makt som moderator, och förmodligen även det faktum att andra moderatorer (och eventuellt admin/s) håller med om att "dessa personer tycker vi illa om och bryr vi oss inte om om moderatorer tar ut sin makt på".

Klagomålen finns, men ingen tycks 1: Ta dem på allvar då inga åtgärder publiceras 2: Åtgärda moderatorer som går över linjen 3: Ö.h.t. bry sig om klagomålen mer än "at face value".

Kan tillägga att sist jag försökte diskutera ett ämne jag har nära till hjärtat, men är "långt ifrån" högerns narrativ om världen, så blev jag bannad p.g.a. "off topic". Jag fick om och om igen "varningar" från en liten skara moderatorer, som sedan när de, på något sätt, upptäckte att jag använde ett alternativt konto för att undvika bannen, bannade mig i drygt ett år.

För vad som egentligen var mindre än 10 varningar för off-topic. Okej att det är ett privat forum, men regler om att "man inte får kritisera moderation offentligt" antyder på precis det jag pratar om. Det hela verkar vara styrt av ett kompisgäng med extremt liknande världsvy, som alla ryggkliar varandra då det uppenbarligen inte finns några konsekvenser för att vara en dålig moderator.

Har jag fel i min spekulation så vill jag gärna se bevis på att det faktiskt finns konsekvenser för moderatorer.

Varför vänder du dig inte till ett annat forum om moderatorerna är så jobbiga och ensidiga?
Citera
2020-02-24, 23:36
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irene199
Varför vänder du dig inte till ett annat forum om moderatorerna är så jobbiga och ensidiga?
Men varför sticker du inte från min tråd om du inte vill diskutera "accountability"?

För att jag vill ha rättvisa på Sveriges största forum. Nästa dumma fråga?
Citera
2020-02-24, 23:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

...
...
...

Jag har fått en varning lyft på den vägen, men fungerar är väl att ta i.
Citera
2020-02-24, 23:42
Avslutad
Citat:
Men varför sticker du inte från min tråd om du inte vill diskutera "accountability"?

För att jag vill ha rättvisa på Sveriges största forum. Nästa dumma fråga?

Kan inte du komma med det du har skrivit som fick dig varningarna då? så kan vi läsare göra någon form av bedömning. Var det en massa vänster smörja du skrev? isåfall förtjänar du det tycker jag.
Citera
2020-02-24, 23:46
Medlem
BigFatCones avatar
Till att börja med så skiter vi ju i våra personliga åsikter gällande ämnena i dom forum som vi modererar. Vi slänger helt enkelt inte trådar för att vi "inte gillar dom" eller "inte gillar skribenten" eller något som har med att gilla att göra.

Citat:
Om du får Varningar i samma tråd så är det ju klart att det hela tiden är samma moderatorer, moderatorer från andra forum kan ju inte göra det. Du blev heller inte bannad för Off Topic, däremot så har du flera gånger blivit avstängd för Ohörsamhet. Det är inte samma sak som att bli bannad.

Det är för övrigt 10 olika moderatorer som har Varnat det här kontot, det är trots allt ungefär 10% av kåren så det är rätt många snarare än "en liten skara". Det är alltså flera av mina kollegor som har noterat att du har lite svårt att framför allt hålla dig till ämnet.

Citat:
Du får öppet kritisera en moderator, i den här forumet. Du får inte göra det ute i trådarna i andra forum. Din kritik av hanterandet är ju inte topic i en tråd om säg klimatförändringar. Det är helt enkelt en variant av OT. Har du åsikter om modereringen och vill diskutera enskilda åtgärder så startar du en tråd i det här forumet.

Vidare så är det ju inte riktigt upp till dig att avgöra vem som är en dålig moderator eller inte, du kan så klart ha dina åsikter om det hela men kronan stannar så att säga inte hos dig. Att du inte ser vad som händer med moderatorer som missköter sig är ju inte så konstigt. Säg att du är på H&M och en av dom anställda där beter sig dåligt mot dig. Du letar rätt på dennes chef och påpekar detta. Blir du då förvånad över att du inte får följa med in i fikarummet och höra på vad chefen säger till den anställda?
Citera
2020-02-25, 00:00
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Till att börja med så skiter vi ju i våra personliga åsikter gällande ämnena i dom forum som vi modererar. Vi slänger helt enkelt inte trådar för att vi "inte gillar dom" eller "inte gillar skribenten" eller något som har med att gilla att göra.
Nu väntar jag på svar från en moderator enligt regeln om att man måste vänta 24 timmar, men du som moderator bör veta hur man kollar upp det denna moderator klagade på, för det går definitivt inte ihop med det citerade. Bara för att ge ett exempel.
Citat:
Har du åsikter om modereringen och vill diskutera enskilda åtgärder så startar du en tråd i det här forumet.
Och det hjälper för att? Vad är ens syftet med forumet om bland annat du inte kan svara på den första och enda relevanta frågan, som du bekvämt undvikit genom hela ditt inlägg.
Citat:
Vidare så är det ju inte riktigt upp till dig att avgöra vem som är en dålig moderator eller inte
Om jag kan argumentera för det så gäller självklart argumenten. Frågan är bara om det finns någon som lyssnar, för min uppfattning är att "Nej, det finns inte en jävel". Samma sak hände för några dagar sen när jag klagar på att det finns för många samlingstrådar om ett ämne (igen, oviktigt vilket), vilket gör att detta ämne inte kan nå "Aktuella ämnen" och "Nyheter" som många Flashbackare navigerar Flashback genom.

Svaret blev "Vi bryr oss inte, vi följer våra egna regler" ungefär. Det hela var en stor jävla cirkus där samtliga moderatorer och även en admin (5?) medvetet misstolkade min kritik och om och om igen sa "Men det finns ju samlingstrådar där du får diskutera, VAD ÄR PROBLEMET? ".

IQ badboll liksom.

Säg mig, finns det något dåligt alls med Flashback enligt dig? Nämn en grej som möjligtvis "inte fungerar så bra", om du kan.
Senast redigerad av Ree81 2020-02-25 kl. 00:02.
Citera
2020-02-25, 00:04
Medlem
Det där sköter dom säkert internt bakom kulisserna. Inget som kommer upp till ytan precis. Med det sagt så löser det ju inte problemet med hur vissa moderatorer här är. Så det är ju ganska så poänglöst att bråka om det. Jag hade kunnat bråka om triviala varningar både en och annan gång, men varför bry sig egentligen? Det är vad det är liksom.
Citera
2020-02-25, 00:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nu väntar jag på svar från en moderator enligt regeln om att man måste vänta 24 timmar, men du som moderator bör veta hur man kollar upp det denna moderator klagade på, för det går definitivt inte ihop med det citerade. Bara för att ge ett exempel.
"Kollar upp det denna moderator klagar på"? Jag vet inte vilken moderator som har "klagat" på dig. Vilken tråd gäller det liksom?

Citat:
Och det hjälper för att? Vad är ens syftet med forumet om bland annat du inte kan svara på den första och enda relevanta frågan, som du bekvämt undvikit genom hela ditt inlägg.
Jag valde medvetet att inte svara på det eftersom jag inte har tid att sitta och gå igenom massor av trådar för att hitta dom där saker faktiskt har skett, och jag är rätt säker på att du inte nöjer dig med "Det hjälper att klaga, det vet jag av erfarenhet!". Men jag vet av erfarenhet att det hjälper att klaga. Fan, jag själv har ändrat en åtgärd trots att jag själv inte tyckte att det behövdes. Men det var tydligen viktigt för användarna.

Citat:
Om jag kan argumentera för det så gäller självklart argumenten. Frågan är bara om det finns någon som lyssnar, för min uppfattning är att "Nej, det finns inte en jävel". Samma sak hände för några dagar sen när jag klagar på att det finns för många samlingstrådar om ett ämne (igen, oviktigt vilket), vilket gör att detta ämne inte kan nå "Aktuella ämnen" och "Nyheter" som många Flashbackare navigerar Flashback genom.
Din uppfattning och verkligheten är ju inte nödvändigtvis samma sak.
Du pratar om för många samlingstrådar om ett ämne, det får jag inte riktigt ihop. Poängen med samlingstrådar är ju att dom ska samla ihop alla småtrådar som handlar om samma sak. Gällande att inte hamna på AÄ så är min erfarenhet att personer som är intresserade av ett ämne hittar till trådar om det. En personlig reflektion är att människor som bara använder sig av AÄ gör sig själva en björntjänst och att dom bör våga titta runt på egen hand istället.

Citat:
Svaret blev "Vi bryr oss inte, vi följer våra egna regler" ungefär. Det hela var en stor jävla cirkus där samtliga moderatorer och även en admin (5?) medvetet misstolkade min kritik och om och om igen sa "Men det finns ju samlingstrådar där du får diskutera, VAD ÄR PROBLEMET? ".
Vad sägs om att du länkar till tråden där man medvetet misstolkade din kritik? Så att folk kan dra sina egna slutsatser och inte bara lita på ditt ord tänker jag.

Citat:
IQ badboll liksom.
Som sagt, länka tråden så kan vi se vem det är som har IQ badboll.

Citat:
Säg mig, finns det något dåligt alls med Flashback enligt dig? Nämn en grej som möjligtvis "inte fungerar så bra", om du kan.
Det är massor av saker som inte fungerar bra men det är inte topic för den här tråden.
Citera
2020-02-25, 00:37
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ge mig exempel

Ett äldre, men nu bryter jag nog mot regler eftersom jag inte får klaga på moderatorer om jag inte tagit upp ett specifik klagomål med den moderatorn, vilket jag inte gjort. Oh dear old me. Så konstigt det kan bli i ett forum med knasiga översittarregler.

Tråden låses med i min mening otroligt konstig argumentation.

En senare låstes av liknande konstig argumentation, av samma moderator. Samma moderator som varit "på" mig om samma ämne om och om igen. Är det jag eller han det är fel på? Bara din bias kan avgöra.

(FB) Bidrar Flashback och alternativa medier till en ineffektiv klimatpolitik?

Tråden där moderator efter moderator, efter admin i praktiken medvetet misstolkar kritiken och argumenterar emot en halmgubbe om att "det går att diskutera det här ändå, i den här samlingstråden". Najas skriver dock extremt mycket, så det är svårt att få en översikt över tråden.

(FB) Vill kunna posta extrema nyheter så de syns på "Aktuella ämnen"

Kontentan? Noll. Ingen försökte ens argumentera emot kritiken. Den togs inte upp ö.h.t. om du frågar mig.
Citera
2020-02-25, 00:42
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Hjälper användare dagligen, senast för ca 2 minuter sedan. Dragit tillbaka ett par varningar här officiellt senaste veckorna. Så är klagomålen väl underbyggda så finns det en god chans att något händer.

admin5
Citera
2020-02-25, 02:17
Medlem
Händer att jag "tjafsar" med en moderator. I överlag är dom rätt bra så länge man håller hyfsad ton och diskuterar och ifrågasätter sakligt.

Har man däremot ingen grund eller kan förklara sitt sätt att se på saker och ting så är det nog hopplöst. Men jag upplever absolut ingen fruktan för att argumentera emot en moderator eller ett modererande beslut = frihet. Ingen moderator har ens bett mig att "hålla klaffen" eller något liknande när man diskuterar beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in