2020-02-15, 12:47
Medlem
Ree81s avatar
Jag pratar om nyheter som skapat stora rubriker i världens alla hörn, men, av någon anledning förpassas till en samlingstråd om klimatet här på Flashback, och alltså inte tillåts dyka upp på Aktuella ämnen.

Bara de senaste två veckorna har flera sådana nyheter dykt upp. Omåttligt populära både på reddit och sociala medier.

Nyheterna jag pratar om är:

Två extrema temperaturrekord på Antarktis,med ~18 och 20 graders temperatur, som enligt forskare eventuellt kan vara första gången på 120.000 år (!). Eventuellt en tredje nyhet om extrema temperaturer under Thwaites-glaciären, som kan öka havsnivån med ~1 meter på blott några årtionden.

Humlor undergår en populationskollaps, och har tappat 30% av populationen på blott några årtionden. Utan dem, ingen mat. Åtminstone inte åt miljarder människor.

Insektspopulationen undergår även den kollaps, och enligt ett nytt experiment med en typ av "bilsplattstest" så fick man fram att mellan 50-90% av populationen är...... borta. Det är sjukt allvarligt, även vid de lägre siffrorna.

Men på Flashback? Störsssta möjliga tyssssstnad. Möjligtvis att någon orkar ta upp det i (FB) Klimat, miljö och geovetenskap men det begravs snabbt då det är en rätt meningslös tråd i min åsikt, och förmodligen deras också.

Gör så det går att posta nyheter om miljön utan att det automatiskt sorteras in i tråden ovan, tack. Flashbacks majoritet må tycka att "klimathysterin är överdriven", men fakta är fakta, och låser man sig inne i bubblor där klimatnyheter (som inte är negativt vinklade) inte dyker upp öht. så menar jag att den åsikten ("överdrift") alltid i sig kommer vara felaktig. För okunskap är inget argument.
Citera
2020-02-15, 12:53
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Jag pratar om nyheter som skapat stora rubriker i världens alla hörn, men, av någon anledning förpassas till en samlingstråd om klimatet här på Flashback, och alltså inte tillåts dyka upp på Aktuella ämnen.

Bara de senaste två veckorna har flera sådana nyheter dykt upp. Omåttligt populära både på reddit och sociala medier.

Två extrema temperaturrekord på Antarktis,med ~18 och 20 graders temperatur, som enligt forskare eventuellt kan vara första gången på 120.000 år (!). Eventuellt en tredje nyhet om extrema temperaturer under Thwaites-glaciären, som kan öka havsnivån med ~1 meter på blott några årtionden.

Humlor undergår en populationskollaps, och har tappat 30% av populationen på blott några årtionden. Utan dem, ingen mat. Åtminstone inte åt miljarder människor.

Insektspopulationen undergår även den kollaps, och enligt ett nytt experiment med en typ av "bilsplattstest" så fick man fram att mellan 50-90% av populationen är...... borta. Det är sjukt allvarligt, även vid de lägre siffrorna.

Men på Flashback? Störsssta möjliga tyssssstnad. Möjligtvis att någon orkar ta upp det i (FB) Klimat, miljö och geovetenskap men det begravs snabbt då det är en rätt meningslös tråd i min åsikt, och förmodligen deras också.

Gör så det går att posta nyheter om miljön utan att det automatiskt sorteras in i tråden ovan, tack. Flashbacks majoritet må tycka att "klimathysterin är överdriven", men fakta är fakta, och låser man sig inne i bubblor där klimatnyheter (som inte är negativt vinklade) inte dyker upp öht. så menar jag att den åsikten ("överdrift") alltid i sig kommer vara felaktig. För okunskap är inget argument.

Intressant inlägg. Det förvånar mig att dessa nyheter sällan kommer på aktuella ämnen.
Citera
2020-02-15, 12:57
Medlem
Inga av er som frågat sig vad som styr listningen på "aktuella ämnen"...?
Citera
2020-02-15, 12:58
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:

1. Varför förpassar du dig inte till de fora där dina "extremt viktiga frågor" tas på större allvar och får större uppmärksamhet?

2. Vem är DU att avgöra VAD som är EXTREMT viktigt för Flashbackanvändare? Lider du av megalomani månne? Återigen, husera på de sociala medier där du finner likasinnade, istället för att leka Bror Duktig på Flashback.

3. Detta är Flashback - är du osäker på vad Flashback är och till större delen handlar om, läs på.
Citera
2020-02-15, 12:59
Medlem
Citat:
Eventuellt

Miljöfascism i ett nötskal.
Citera
Medlem
Jag tror folk förstår att det är illa, riktigt illa. Jag tror också att folk har gett upp hoppet då det är upp till världsledarna att lösa detta och världsledarna har fullt upp att göra hjärtmassage på börsmarknaden.
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Dessa är nu saker som varit potentiella hot rätt länge nu (tänker främst på humlorna och insekterna). Det är en ond cirkel att insekter dör.

En bra fråga, har du blivit tillsagd att inte skapa egna trådar om dessa ämnen eller har de sammanfogas av mods?
Citera
2020-02-15, 13:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag tycker det här verkar helt hysteriskt. Jag tror heller inte på att det är farligt humlorna dör, om det ens är sant. Ej heller tror jag på att vattnet ska höjas 1 meter. Jag har inte sett några döda humlor och ej heller har jag sett att vattnet höjt sig.

Det är trådar som får mycket svar och visningar som hamnar på aktuella ämnen. Tydligen är ämnena inte så intressanta här. Ett tips är starta en facebook-grupp eller bygg en hemsida med klimatfrågor...
Citera
2020-02-15, 13:09
Medlem
Svantevits avatar
Ett oskick det där. Admin har ju till och med gått ut med att populära trådar inte ska papperskorgas eller slås ihop med en samlingstråd i onödan, men vissa moderatorer kör på i vanlig stil
Citera
2020-02-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Inga av er som frågat sig vad som styr listningen på "aktuella ämnen"...?

Igen: vad styr listningen till "aktuella ämnen"?

Utan att ha en aning över hur Flashbacks logaritmer ser ut, så skulle jag kunna tänka mig att en tråd med många inlägg över kort tid, kanske tillsammans med många visningar, skickar upp tråden på "aktuella ämnen."

Låter inte helt orimligt, eller hur?

Vad TS och somliga andra i tråden verkar tycka är andra kriterier skall styra vad som är "aktuella ämnen".
Intressant.

Och, eftersom det inte längre är kriterierna för "Aktuella ämnen" som styr vad som finns i tråden, så behöver den ju byta namn.

Vad skall den heta? "Viktiga ämnen" kanske skulle tilltala dig?
Fast egentligen borde "Ämnen som Ree81 tycker är viktiga" vara en mer korrekt och ärlig beskrivning.

Beklagar, men det som är viktigt för dig är inte det som blir "aktuella ämnen" på Flashback.
Inte just nu ni vart fall, och kanske aldrig någonsin.

Däremot så belyser du miljöfaschismen och dess vilja att styra media och nyhetsflödet på ett utmärkt sätt.

Tack för det! En utmärkt insats, även om det inte blev som du tänkt dig.
Det blir sällan det för miljöfaschister.
Citera
2020-02-15, 13:45
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Trådar med svar, i praktiken.
Citat:
logaritmer
Algoritmer.
Citat:
miljöfaschister
Miljöfascister.

Citera
2020-02-15, 13:50
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

Utan att ha en aning över hur Flashbacks logaritmer ser ut, så skulle jag kunna tänka mig att en tråd med många inlägg över kort tid, kanske tillsammans med många visningar, skickar upp tråden på "aktuella ämnen."

Låter inte helt orimligt, eller hur?

Vad TS och somliga andra i tråden verkar tycka är andra kriterier skall styra vad som är "aktuella ämnen".
Intressant.

Och, eftersom det inte längre är kriterierna för "Aktuella ämnen" som styr vad som finns i tråden, så behöver den ju byta namn.

Vad skall den heta? "Viktiga ämnen" kanske skulle tilltala dig?
Fast egentligen borde "Ämnen som Ree81 tycker är viktiga" vara en mer korrekt och ärlig beskrivning.

Beklagar, men det som är viktigt för dig är inte det som blir "aktuella ämnen" på Flashback.
Inte just nu ni vart fall, och kanske aldrig någonsin.

Däremot så belyser du miljöfaschismen och dess vilja att styra media och nyhetsflödet på ett utmärkt sätt.

Tack för det! En utmärkt insats, även om det inte blev som du tänkt dig.
Det blir sällan det för miljöfaschister.

Haha, söt du är! Flashback investerar inte i datorkraft nog för att ha sådana algoritmer. Det är fullt och endast moderatorerna som styr vad som visas på "aktuella ämnen/nyheter", när en moderator lagt till ett ämne där så ligger den automatiskt kvar i en vecka.

TS tar upp en intressant problem med Flashback - samlingstrådarna. Vad är egentligen syftet med dessa gigantiska samlingstrådar? Jag tycker Flashback borde gå åt andra hållet, fler trådar och fler delforum.
Senast redigerad av NormanRosemont 2020-02-15 kl. 13:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in