2020-02-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Flashback har slått mig som ett slags "ground zero" för den alternativa högern. De personer som hänger här hänger även på Samnytt, Fria Tider, Nya Tider och liknande klimatförnekande ställen som alltså, av outgrundlig anledning, inte tror att klimatkrisen är på riktigt och "om den e de så kommer den inte påverka mig haha".

Flashback sprider allehanda propaganda om klimatet och dess vetenskap som både jag och många eldsjälar i tråden (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten med enkelhet, i åratal, har "debunkat" (en debunk är ett svar på en lögn eller ett rykte om något, med källhänvisning som bevisar att påståendet är fel).

Trots åratal av detta så verkar tråden inte göra något. Det är förvisso lite intressant, då man kan börja undra över den psykologiska aspekten av faktaresistens och "partisanship", och hur den blir "turbo-charged" bara för att man har andra "peers" (folk med liknande åsikter) runtomkring sig som säger och tycker samma sak.

Men, vad är då effekterna av detta på det svenska folket? Mjo, att detta fenomen är långt ifrån begränsat till just Flashback och kommentarsfälten i alternativa medier (läs: extremt högervinklade nyheter). På så gott som hela Twitter finns det massvis med människor som sprider exakt samma propaganda, i sån takt att t.ex. folk som blir utsatta för klimatnyheter för första gången alltså kan råka ut för en propagandaartikel med rena lögner och felaktigheter. Och som många vet så är det första intrycket faktiskt väldigt viktigt i hur en person formar sin åsikt om ett ämne.

Sen har vi även fenomenet att "Ju oftare vi hör saker desto mer tror vi på dem", och det gäller oavsett om det är en person som sprider massvis med nyheter, eller om det är flera som sprider lika stor mängd. Människan är helt enkelt lite kass på det sättet.

Vad jag tycker mig se är att det är sånt momentum bakom klimatpropaganda på sociale medier och nätet rent generellt just nu att andelen "klimatskeptiska" faktiskt ökar. Miljöpartiets politiker som twittrar kan bokstavligt talat inte twittra utan att få ca: 50-75% klimatförnekelse bland kommentarerna.

Det är illa där ute helt enkelt. Kommentarsfält på så gott som samtliga klimatrelaterade nyheter skrivs ner av en högljudd minoritet klimatförnekare, där samma trötta propaganda och sedan länge debunkade påståenden sprids som ett virus. När GP i förrgår publicerade en klimatförnekande ledare med förmodligen de äldsta klimatskeptiska påståendena, som så gott som alla redan sett igenom, börjar man ju undra vad det är som händer.

Min spekulation är att Flashback och alternativa medier spelar en stor roll här, och på sitt egna lilla vis har börjat utnyttja deras spridningsförmåga och hur propaganda faktiskt fungerar (repetera ofta, ha många olika påståenden som gör det svårt att debunka allt, och vinkla konstant klimatrelaterade nyheter), i syfte att ge högern lite mer momentum än den förtjänar.

För visst, SD är stora just nu, och det beror på en ökad osäkerhet. Men det ger er inte rätten att sprida propaganda om klimatet eller annan vetenskap. För i ca: 2% av fallen förekommer även vaccinationsförnekelse, och detta är något Sverige definitivt vill undvika. Att vara skeptisk till vaccinationer har redan orsakat tiotusentals dödsfall av både barn och vuxna, och typen av skepticism är exakt samma som den vi ser bland klimtaförnekare.

Kontentan av detta blir såklart att politiker får det svårare att utföra klimatmål, då det fortfarande sprids mycket skepticism och desinformation i samhället. Och politiker är trots allt en del av samhället. De vet inte nödvändigtvis bättre bara för att de är politiker (se Moderaternas nya klimatskeptiska inställning).

Diskussionsämne: Har Flashback och alternativa medier såsom Samnytt (som postar tvättäkta propaganda) och Fria Tider (som också gör det men har lite mer finess) påverkat debatten?

Syftet är faktiskt att påverka Flashback-debatter om just klimatet. För trots att jag är höger (se antal inlägg och posthistorik, gärna trådar) så inser jag att jag också bor på jorden, och jordens klimat faktiskt är på väg åt skogen i rask takt. Bara se sommaren 2018 och Australien, om det nu fanns någon som trodde att dessa inte var påverkade av klimatförändringarna.

Kina kommer att starta igång 50 nya kolkraftverk och Sverige höjer skatten på plastpåsar.
Nej, det är såklart inkompetenta politiker som inte klarar av att leverera sina lögner på ett trovärdigt vis.
FÖRBJUD INTERNET!!!@@@!!111
2020-02-09, 14:32
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Föreställ dig att en känd anti-vaxxer och klimatskeptiker hade kommit med nya intressanta rön inom något område som inte är relaterat till vaccin eller klimat. Hade du då tagit personens rön på allvar? Nej, självklart inte.

Vi invandringskritiker befinner oss i samma situation. Samma människor som var/är närmast religiöst övertygade om invandringens förträfflighet står idag och skriker om klimathotet. Är det då konstigt att invandringskritiker blir skeptiska till deras utsagor?
Men jag är invandringskritiker och har inga problem att undvika de vanligaste logiska fallgroparna i det här "argumentet". Du säger det i praktiken själv. Du "attackerar brevbäraren" ("attacks the messenger") istället för den faktiska källan till budskapet, själva vetenskapen.

Och ungefär här brukar en diskussion om klimatvetenskap med en "skeptiker" sluta, om man går efter "klimattråden" jag länkade till tidigare. Vi som kan vetenskap och faktakoll etablerar att "Nej det är fel, här är varför", och sen brukar resten av diskussionen inte handla om vetenskapen alls, utan om en röra av upprörda känslor och annat irrationellt nonsens. Eller så hoppar man helt enkelt över faktakollen som man så vänligt kom med och bara öser på med mer påståenden.

Så jag ber om ursäkt men ditt beteende är inte unikt. Men lite unikt var det, då det enda du behöver göra för att förbättra dig själv är att läsa dina egna inlägg lite noggrannare.

Användaren tryggtochbra kan citera mig i "Den stora tråden om klimat" om h*n vill diskutera klimatvetenskap. Den här tråden är fel ställe.
2020-02-09, 14:33
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Användandet av begrepp som 'klimatförnekare' samt den påstådda högerpolitiska riktningen, förlöjligar hela tråden något kopiöst, då det medvetet anspelar på förintelseförnekare.
Flashback är ett modererat nätforum och sprider ingenting.
Det anspelar på motsatsen till acceptans (av det vetenskapliga läget, som är solitt och har otroligt bred konsensus och är nästan totalt avsaknad av giltig "kritik"), inget annat. Lägg inte ord i min mun, tack.

Vad är detta för dravel?
Vetenskap är inte på eller av. Hela din trådstart målar in dig i ett hörn, eftersom du på förhand har utdelat både politiska och vetenskapliga ståndpunkter.
Förnekelse och acceptans, såsom du beskriver det förutsätter obestridliga fakta, om vad som är vetenskap eller ej. Helt jävla ovetenskapligt.
Det kallas auktoritetstroende. Du framstår i tråden som en sådan.

Flashback är precis som resten av världen utanför din filterbubbla. Folk har olika egna åsikter och vetenskapliga ståndpunkter. Inget mer med det.

Not: jag lade till min egna av TS halvciterade text.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2020-02-09 kl. 14:36.
2020-02-09, 14:42
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Förnekelse och acceptans, såsom du beskriver det förutsätter obestridliga fakta, om vad som är vetenskap eller ej. Helt jävla ovetenskapligt.
Det kallas auktoritetstroende.
Hah, nä verkligen inte. Du vet lika väl som jag vad jag pratar om, och det är att vetenskapen faktiskt är "auktoriteten på fakta". Och ju mer forskning som utförts, desto mer stämmer detta. Det är proportionellt helt enkelt.

Det är därför man inte ska acceptera äkta auktoritetsargument såsom "Lyssna på den här individuella forskaren, han säger rätt saker", då individuella forskare och individuella forskarrapporter inte har någon särskild tyngd inom vetenskapen. Det ser vi på alla rapporter om "vaccin mot cancer" och liknande mirakelkurer som dels undergått en icke-existent referentgranskning och bokstavligt talat aldrig återproducerats av andra forskare, vilket är A och O för att kunna presentera sin forskning som fakta.

Så hur ser det ut inom klimatvetenskapen? Du vet nog svaret. Konsensus är bred och accepterad, och dissidenterna har dvindlat i antal sedan slutet av 70-talet, då det redan då var konsensus, som alltså gått upp både till 97% för några år sedan, och är närmare 100% nu för tiden.

Det i sig betyder inte att det inte finns skillnader i åsikter, men dessa skillnader är något helt annat än klimatskepticismen som utförs av högern, Flashback och alternativa medier. Det är helt enkelt inte samma sak, trots att du verkar vilja antyda det.

Skillnaderna består i vilken klimatmodell som är bäst, hur "koldioxidkänslig" jorden är vid fördubbling av koldioxiden i atmosfären, och liknande relativt små variationer i slutsatser.

Skeptiker använder denna princip inom vetenskapen för att argumentera att deras skepticism inte är överdriven, när den i själva verket är extremt överdriven och bokstavligt talat irrationell. Men, så länge det "låter bra" så man kan lura några.

Försök igen.
2020-02-09, 15:05
Medlem
Grollarens avatar
Jag hänger på Flashback men känner inte alls igen mig i din beskrivning. Det skulle aldrig falla mig in att läsa samnytt och fria tider då jag inte anser dem vara trovärdiga.

Jag är väldigt bekymrad om klimat och miljö.

VIsst finns det många här som hatar och förlöjligar en massa saker. Men att göra bedömningen att det är alla, känns ju ganska dumt, för det är inte sant.
Till det får du lägga alla som inte är medlemmar, men är här och läser, vilket jag själv gjorde i tio år.

Media vill att Flashback, med sin totala yttrandefrihet ska ses som något fult, där dåliga människor hänger. Hjälp dem inte att sprida den missuppfattningen. Det hjälper bara till att förringa det som sägs här, där den totala yttrandefriheten råder.
Yttrandefrihet är fantastiskt. Flashback är de enda som har den kvar. Så sprid att det är en bra sida för alla samhällskikt och åsikter istället. För det är sant.
2020-02-09, 15:06
Medlem
Citat:
Hah, nä verkligen inte. Du vet lika väl som jag vad jag pratar om, och det är att vetenskapen faktiskt är "auktoriteten på fakta". Och ju mer forskning som utförts, desto mer stämmer detta. Det är proportionellt helt enkelt.

Det är därför man inte ska acceptera äkta auktoritetsargument såsom "Lyssna på den här individuella forskaren, han säger rätt saker", då individuella forskare och individuella forskarrapporter inte har någon särskild tyngd inom vetenskapen. Det ser vi på alla rapporter om "vaccin mot cancer" och liknande mirakelkurer som dels undergått en icke-existent referentgranskning och bokstavligt talat aldrig återproducerats av andra forskare, vilket är A och O för att kunna presentera sin forskning som fakta.

Så hur ser det ut inom klimatvetenskapen? Du vet nog svaret. Konsensus är bred och accepterad, och dissidenterna har dvindlat i antal sedan slutet av 70-talet, då det redan då var konsensus, som alltså gått upp både till 97% för några år sedan, och är närmare 100% nu för tiden.

Det i sig betyder inte att det inte finns skillnader i åsikter, men dessa skillnader är något helt annat än klimatskepticismen som utförs av högern, Flashback och alternativa medier. Det är helt enkelt inte samma sak, trots att du verkar vilja antyda det.

Skillnaderna består i vilken klimatmodell som är bäst, hur "koldioxidkänslig" jorden är vid fördubbling av koldioxiden i atmosfären, och liknande relativt små variationer i slutsatser.

Skeptiker använder denna princip inom vetenskapen för att argumentera att deras skepticism inte är överdriven, när den i själva verket är extremt överdriven och bokstavligt talat irrationell. Men, så länge det "låter bra" så man kan lura några.

Försök igen.

Men använd då inte begrepp som 'klimatförnekelse' eller dess underförstådda 'klimatacceptans'.
Det är intetsägande och alldeles för generellt. Ovetenskapligt helt enkelt.
2020-02-09, 15:07
Medlem
Det är väl bra att alla de som ändå saknar reellt inflytande får skriva av sig. De blandar rena dumheterna med berättigat ifrågasättande. IPCC s modeller är trotts allt ganska osäkra.
Figurerna som pratar om att förhöjda halter av koldioxid är gynnsamma får man se som rena pajasar.

Det går illa för mp i opinionen. Det beror nog på att alla partier utom sd numera har en klimatpolitik värd namnet. Så den frågan är inte tydligt partiskiljande längre.
Näringslivet är nu i hög grad med på klimatresan. Ett exempel på detta är att Investor vill att deras bolag skall vara klimatledande.

Så vad Flashback, Samhällsnytt mfl skriver har ingen som helst betydelse.
Klimatet har redan segrat. Inget kan stoppa klimatresan.
2020-02-09, 15:13
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Vi som kan vetenskap och faktakoll etablerar att "Nej det är fel, här är varför", och sen brukar resten av diskussionen inte handla om vetenskapen alls, utan om en röra av upprörda känslor och annat irrationellt nonsens. Eller så hoppar man helt enkelt över faktakollen som man så vänligt kom med och bara öser på med mer påståenden.

Citat:

Det är den här dryga von oben-attityden, "Vi som kan vetenskap och faktakoll", och hänvisningarna till någon sorts majoritet "97%" eller "100%" som utgör stora delar av ert pedagogiska problem. Man inleder med att idiotförklara motparten som någon som INTE begriper "vetenskap och faktakoll" och blir sedan perplex när vederbörande inte fogar sig i ledet utan istället blir ilsken och inte vill lyssna på allt jätteklokt och sant man har att välsigna massorna med från sin upphöjda position som objektiv sanningssägare. EXAKT samma tongångar som rådde inom migrationsdebatten. Vi upplysta, utbildade och beresta mot den korkade inskränkta rasistiska pöbeln. Från EXAKT samma människor. Sedan begriper man inte varför folk inte lyssnar.

Citat:
Användaren tryggtochbra kan citera mig i "Den stora tråden om klimat" om h*n vill diskutera klimatvetenskap. Den här tråden är fel ställe.

Ja, det skulle jag kunna göra, men nu diskuterar jag inte det vetenskapliga underlaget utan hur debatten och bilden i media ser ut, vilka skillnader som råder mellan etablerad och alternativ media samt vilka psykologiska mekanismer som kan tänkas ligga bakom vilket genomslag man får eller inte får.

Vad gäller själva vetenskapen är det få som på allvar kan sätta sig in i och validera alla data, analysera metodiken eller leta fel i de statistiska metoder som använts. Finns mängder av studier, inklusive sådana publicerade i Nature, som dras med stora fel i metodik och statistiska metoder och därmed sina slutsatser trots att de granskats av forskare inom samma fält. Det är fåfängt att tro att du skulle vara någon sorts auktoritet som besitter dessa egenskaper och än mer fåfängt att tro att denna självbild skulle accepteras som en gällande sanning på ett nätforum.

I grunden har man flera trovärdighetsproblem. Främst med klimatalarmismens förkämpar som är samma knäppgökar som nyss var massinvandringens förkämpar. Men även med att man framställer forskningen som 100% säker och entydig samtidigt som man inte ens kan förutsäga morgondagens väder med den precision man låter påskina att man kan uppnå med sina klimatmodeller. Folk har inte, och bör inte ha, den blinda tilltro som avkrävs till en vetenskap som utger sig för att vara 100% säker. Att man dessutom toppar hela tårtan med att lilla Sverige ska gå i bräschen med försämringar som varken ter sig logiska eller påverkar klimatet gör ingenting för att öka trovärdigheten.

Alternativa medier förstärker säkert den skepsis som råder men den kommer från ett trovärdighetsproblem till att börja med.
2020-02-09, 15:28
Medlem
Ree81s avatar
^ Har redan besvarat mycket av det där tänkandet. Att attackera budbäraren är helt enkelt inte rationellt. Sluta vara irrationell isf.
2020-02-09, 15:56
Medlem
KlausSteins avatar
Vad är en effektiv klimatpolitik? Vet du vad som hade krävts för att exempelvis uppfylla Parisavtalet? Har du räknat på konkreta siffror och vilka åtgärder som hade behövt utföras för att uppnå ett utsläpp av 1 ton CO2-ekvivalenta ämnen per person och år? Vet du hur mycket du släpper ut idag? Vet du var i världen man släpper ut cirka 1 ton CO2-ekvivalenta ämnen per person och år?

Svaren på dessa frågor kommer att tydliggöra en sak. Inget land någonsin någonstans kommer att försöka uppfylla Parisavtalet medvetet. Kommer inte att hända.

Citat:
Bara se sommaren 2018 och Australien, om det nu fanns någon som trodde att dessa inte var påverkade av klimatförändringarna.

Väder och bränder är inte klimat.
2020-02-09, 16:08
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Flashback har slått mig som ett slags "ground zero" för den alternativa högern. De personer som hänger här hänger även på Samnytt, Fria Tider, Nya Tider och liknande klimatförnekande ställen som alltså, av outgrundlig anledning, inte tror att klimatkrisen är på riktigt och "om den e de så kommer den inte påverka mig haha".

Flashback sprider allehanda propaganda om klimatet och dess vetenskap som både jag och många eldsjälar i tråden (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten med enkelhet, i åratal, har "debunkat" (en debunk är ett svar på en lögn eller ett rykte om något, med källhänvisning som bevisar att påståendet är fel).

Trots åratal av detta så verkar tråden inte göra något. Det är förvisso lite intressant, då man kan börja undra över den psykologiska aspekten av faktaresistens och "partisanship", och hur den blir "turbo-charged" bara för att man har andra "peers" (folk med liknande åsikter) runtomkring sig som säger och tycker samma sak.

Men, vad är då effekterna av detta på det svenska folket? Mjo, att detta fenomen är långt ifrån begränsat till just Flashback och kommentarsfälten i alternativa medier (läs: extremt högervinklade nyheter). På så gott som hela Twitter finns det massvis med människor som sprider exakt samma propaganda, i sån takt att t.ex. folk som blir utsatta för klimatnyheter för första gången alltså kan råka ut för en propagandaartikel med rena lögner och felaktigheter. Och som många vet så är det första intrycket faktiskt väldigt viktigt i hur en person formar sin åsikt om ett ämne.

Sen har vi även fenomenet att "Ju oftare vi hör saker desto mer tror vi på dem", och det gäller oavsett om det är en person som sprider massvis med nyheter, eller om det är flera som sprider lika stor mängd. Människan är helt enkelt lite kass på det sättet.

Vad jag tycker mig se är att det är sånt momentum bakom klimatpropaganda på sociale medier och nätet rent generellt just nu att andelen "klimatskeptiska" faktiskt ökar. Miljöpartiets politiker som twittrar kan bokstavligt talat inte twittra utan att få ca: 50-75% klimatförnekelse bland kommentarerna.

Det är illa där ute helt enkelt. Kommentarsfält på så gott som samtliga klimatrelaterade nyheter skrivs ner av en högljudd minoritet klimatförnekare, där samma trötta propaganda och sedan länge debunkade påståenden sprids som ett virus. När GP i förrgår publicerade en klimatförnekande ledare med förmodligen de äldsta klimatskeptiska påståendena, som så gott som alla redan sett igenom, börjar man ju undra vad det är som händer.

Min spekulation är att Flashback och alternativa medier spelar en stor roll här, och på sitt egna lilla vis har börjat utnyttja deras spridningsförmåga och hur propaganda faktiskt fungerar (repetera ofta, ha många olika påståenden som gör det svårt att debunka allt, och vinkla konstant klimatrelaterade nyheter), i syfte att ge högern lite mer momentum än den förtjänar.

För visst, SD är stora just nu, och det beror på en ökad osäkerhet. Men det ger er inte rätten att sprida propaganda om klimatet eller annan vetenskap. För i ca: 2% av fallen förekommer även vaccinationsförnekelse, och detta är något Sverige definitivt vill undvika. Att vara skeptisk till vaccinationer har redan orsakat tiotusentals dödsfall av både barn och vuxna, och typen av skepticism är exakt samma som den vi ser bland klimtaförnekare.

Kontentan av detta blir såklart att politiker får det svårare att utföra klimatmål, då det fortfarande sprids mycket skepticism och desinformation i samhället. Och politiker är trots allt en del av samhället. De vet inte nödvändigtvis bättre bara för att de är politiker (se Moderaternas nya klimatskeptiska inställning).

Diskussionsämne: Har Flashback och alternativa medier såsom Samnytt (som postar tvättäkta propaganda) och Fria Tider (som också gör det men har lite mer finess) påverkat debatten?

Syftet är faktiskt att påverka Flashback-debatter om just klimatet. För trots att jag är höger (se antal inlägg och posthistorik, gärna trådar) så inser jag att jag också bor på jorden, och jordens klimat faktiskt är på väg åt skogen i rask takt. Bara se sommaren 2018 och Australien, om det nu fanns någon som trodde att dessa inte var påverkade av klimatförändringarna.

1:a fetningen: Är det därför ni måste hjärntvätta våra barn med bögerier, mångkultur, självhat och manshat redan på dagis?
2:a: Är det därför alla vetenskapsnyheter i regimmedia till 90% handlar om klimatet?
3:e: och gröna khmererna är såklart experter?

Hela ditt inlägg är en lång uppvisning i projektion.
2020-02-09, 16:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
^ Har redan besvarat mycket av det där tänkandet. Att attackera budbäraren är helt enkelt inte rationellt. Sluta vara irrationell isf.

tryggtochbra konstaterar att du och likasinnade har stora trovärdighetsproblem. Du svarar (om jag förstår dig rätt) att det är "irrationellt" (!) att påtala dina och likasinnades trovärdighetsproblem. Det svaret stärker inte din trovärdighet, om man säger så.

Citat:
Miljöpartiets politiker som twittrar kan bokstavligt talat inte twittra utan att få ca: 50-75% klimatförnekelse bland kommentarerna.

Det är illa där ute helt enkelt. Kommentarsfält på så gott som samtliga klimatrelaterade nyheter skrivs ner av en högljudd minoritet klimatförnekare, där samma trötta propaganda och sedan länge debunkade påståenden sprids som ett virus. När GP i förrgår publicerade en klimatförnekande ledare (min fetstil)

Är du omedveten om eller ointresserad av vilket oseriöst och sekteristiskt intryck, som du gör, genom användningen av de säregna begreppen klimatförnekelse/klimatförnekare/klimatförnekande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in